Coraz częściej firmy podpatrują swoją konkurencje na rynku, próbując wzorować się na podjętych przez nich przedsięwzięciach realizowanych w sieci. Dzięki temu przesyłane zapytania do agencji interaktywnych są coraz bardziej skonkretyzowane oraz oparte na konkretnym benchmarku. Jeśli firma jest zorientowana na poszukiwanie usług z zakresu e-commerce oraz marketingu internetowego, pozostaje wyznaczyć kryteria wyboru jakimi kierować się podejmując współpracę z przedstawicielami agencji. Wówczas pojawia się pytanie - na jakie cechy agencji interaktywnej należy zwrócić szczególną uwagę? Pokrótce postaramy się odpowiedzieć na to pytanie.

Pokaż mi portfolio a powiem ci kim jesteś.

Najważniejszą, sprawdzaną na pierwszym etapie kwestią powinno być portfolio. Realizacje dla dotychczasowych klientów to ‘must have’ na firmowych stronach www agencji interaktywnych. Dzięki portfolio sprawdzisz czy styl w jakim firma projektuje, odpowiada Twoim potrzebom i preferencjom. Pamiętaj jednak, że warto podejmować rozmowy wstępne, nie tylko z agencją, która w swoich realizacjach nie posiada witryny zbliżonej tematycznie do Twojej branży. Z naszego punktu widzenia wiemy, że nie ma to większego znaczenia.

Należy również przeanalizować możliwości danej agencji, czyli zorientować się czy dotychczasowe realizacje ograniczały się wyłącznie do tworzenia niezbyt skomplikowanych stron www czy może rozbudowanych serwisów, sklepów internetowych, portali itp. To ważne, aby być pewnym, że agencja jest w stanie stworzyć coś wielowymiarowego i niebagatelnego.

Agencja interaktywna musi być przede wszystkim kreatywna

Zorientowawszy się w zakresie usług, warto poznać staż firmy oraz zatrudnionych tam specjalistów. Na ogół wiele powiedzieć może nam liczba oraz jakość realizacji, jednak z pewnością nie zaszkodzi poznać bliżej profile zawodowe członków zespołu i np. zdobyte przez nich certyfikaty. Doświadczenie agencyjne rzutuje nie tylko na jakości realizacji projektów, ale i na czasie oraz komforcie Klienta w trakcie całej współpracy. Nie każda agencja dysponuje kreatywnym a do tego zgranym zespołem, tworzącym ciekawe projekty, którymi wciąż może zaskakiwać. Dzięki wiedzy i doświadczeniu zespołu oraz wspólnej analizie branży Klienta, agencja interaktywna powinna potrafić zaproponować najskuteczniejsze rozwiązania, które sprzyjać będą rozwojowi działalności Klienta.

Doradztwo, elastyczność oraz support

Nie jest tajemnicą, że o sukcesie projektu w ogromnej mierze decyduje czynnik ludzki. Dostosowanie działań do preferencji Klienta oraz jego indywidualnych potrzeb to klucz do efektywnej współpracy. Na początkowym etapie prac, agencja powinna ustalić sposób współpracy, a w razie potrzeby umówić się na sposoby jej modyfikacji (sprawdź jak napisać brief dla agencji interaktywnej). Istotną rolę dla spójności komunikacji pełni osoba kontaktowa, czyli project lub account manager. Osoba ta z reguły odpowiedzialna jest za komunikację z Klientem. Do obowiązków project lub account managera należy również koordynacja prac realizowanych przez członków zespołu, pracującym nad danym projektem. Poza regularnym informowaniem Klienta o postępie prac, dobra agencja powinna sprawnie i rzeczowo odpowiadać na wszelkie pytania związane z projektem oraz próbować odnajdywać korzystne dla Klienta rozwiązania.

Tanio nie równa się dobrze

Cena jest najważniejsza? W Polsce cały czas wszelkiego rodzaju przetargi czy konkursy wygrywane są przez agencje, które wyceniają projekt najtaniej. Niestety, w szczególności w branży interaktywnej, ten sposób wyboru wykonawcy jest najgorszym z możliwych. Jeśli planujesz np. utworzenie serwisu www, zorientuj się najpierw ile kosztuje dobra strona www. Oczywiście, sugeruj się ceną, jednak podchodź do niej z rozsądkiem. My widzimy to dokładnie w taki sposób: