Spis treści
- Współczesne metody marketingowe i kanały dotarcia do potencjalnych klientów
- Działania marketingowe w internecie
- Widoczność strony w wyszukiwarkach internetowych (wynikach wyszukiwania)
- Kampanie reklamowe w wyszukiwarce i sieci reklamowej Google
- Social media marketing i reklamy w mediach społecznościowych
- Content marketing i newsletter
- Influencer marketing – polecenia liderów opinii
- Działania marketingowe: przykłady skutecznych akcji offline
- Akcje marketingowe w miejscach publicznych
- Udział w wydarzeniach – targi, konferencje, imprezy branżowe
- Programy lojalnościowe
- Upominki i gadżety reklamowe
- Tradycyjne media i działania promocyjne: przykłady
- Reklama telewizyjna
- Reklama radiowa
- FAQ
Współczesne metody marketingowe i kanały dotarcia do potencjalnych klientów
Współczesny marketing wykorzystuje dziesiątki różnych narzędzi. Odróżniają je od siebie kanały marketingowe, środki przekazu oraz cel i charakter komunikacji. Wybraliśmy dla Ciebie konkretne działania marketingowe – 11 najczęściej stosowanych, najbardziej dostępnych i najskuteczniejszych metod. Na początek zachęcamy jednak do szybkiego uporządkowania tematu i terminologii. Omówione niżej działania należą do różnych obszarów marketingu, które dzielimy na:
- ATL (above the line) – działania przy wykorzystaniu środków masowego przekazu (telewizji, radia, prasy, nośników outdoorowych np. billboardów);
- BTL (below the line) – działania skierowane do konkretnego klienta poza środkami masowego przekazu (np. POS-y i POP-y, event marketing);
- marketing produktowy (np. próbki, programy lojalnościowe, cross- i up-selling);
- digital marketing (m.in. SEO i SEM, social media, content marketing, e-mail marketing);
- mobile marketing (m.in. SMS-y, kody QR, aplikacje i gry);
- outbound marketing – działania wychodzące, inicjowane przez firmę (odbiorca ich nie oczekuje), marketing bezpośredni (komunikuje się marka), np. reklama display, cold mailing czy telemarketing;
- inbound marketing – działania pozwalające znaleźć się klientom, np. SEO (Search Engine Optimization) i SEM (Search Engine Marketing);
- public relations – relacje z mediami i odbiorcami (np. wykorzystanie do promocji influencerów i celebrytów);
- event marketing – organizowanie wydarzeń lub branie w nich udziału (np. targi, konferencje branżowe, sponsoring);
- marketing analityczny (m.in. neuromarketing, benchmarking, remarketing).
Działania marketingowe w internecie
1. Widoczność strony w wyszukiwarkach internetowych (wynikach wyszukiwania)
Strategię marketingową powinny otwierać te działania, dzięki którym klienci trafią do firmy, gdy będą szukać oferowanych przez nią produktów lub usług (albo rozwiązania problemu w postaci produktu/usługi). To tzw. marketing za przyzwoleniem – potencjalny klient wręcz oczekuje takiego ułatwienia. Poza tym – skoro szuka – jest już potencjalnie zainteresowany zakupem, więc szansa na sprzedaż znacznie się zwiększa.
W marketingu internetowym działa tak SEO i pozycjonowanie stron internetowych. Za pomocą różnych działań sprawiamy, że strona jest widoczna – zajmuje wysokie pozycje w wyszukiwarce na związane z ofertą firmy zapytania (frazy kluczowe). W efekcie bezpłatnie (bez reklam) sprowadzamy na nią potencjalnych klientów. Celem pozycjonowania jest także zwiększenie świadomości marki na różnych etapach lejka sprzedażowego, np. od „jak zacząć biegać”, przez „buty do biegania”, po „buty do biegania [marka, model]”.
Działanie te prowadzimy głównie w Google, ponieważ to z tej wyszukiwarki korzysta miażdżąca większość internautów.
2. Kampanie reklamowe w wyszukiwarce i sieci reklamowej Google
Obok pozycjonowania warto zainwestować w kampanie Google Ads. Tych dwóch działań nie powinno zabraknąć w strategii marketingowej firmy, która pozyskuje klientów lub sprzedaje na stronach internetowych.
Zanim pojawią się wyniki pozycjonowania, ruch z wyszukiwarki zapewnią linki sponsorowane. Pozwalają one (w postaci reklamy) zająć stronie wysokie pozycje na strategiczne frazy. W sklepie internetowym świetnie się sprawdzają także reklamy produktowe: ze zdjęciem, ceną i linkiem. Kampanie tego typu wspierają reklamy display na stronach partnerów Google – internetowych wydawców: w serwisach informacyjnych i lifestylowych, na blogach branżowych.
Reklamy w Google realizują różne cele marketingowe: możesz działać zasięgowo, pozyskiwać leady (zwykle za pomocą lead magnetów, np. e-booków) czy skutecznie sprzedawać. Dane z kampanii pozwalają poznać tożsamość i zachowania klientów – identyfikacja grupy docelowej jest łatwiejsza i pełniejsza. Poza tym możesz je (oraz dane z wewnętrznej bazy firmy) wykorzystać do remarketingu – dotrzeć do obecnych klientów lub odbiorców, którzy mieli już jakąś styczność z marką (np. dodali produkt do koszyka).
Działania w tym zakresie warto zlecić zewnętrznym specjalistom. Tego rodzaju usługi marketingowe świadczy agencja SEO/SEM – taka jak nasza Empressia, partner Google.
3. Social media marketing i reklamy w mediach społecznościowych
Prowadzenie profili marki w mediach społecznościowych buduje jej świadomość i wzmacnia zaangażowanie klientów. Platformy społecznościowe „pasują” dziś do każdej firmy, wystarczy je odpowiednio dobrać. Na przykład (nieco upraszczając) na LinkedInie komunikujemy się z branżą (B2B), na Instagramie sprzedajemy pięknymi obrazami, na YouTubie edukujemy odbiorców.
Poza codzienną „obecnością”: aktywnością profilu w social mediach warto prowadzić kampanie marketingowe. Tak jak w przypadku Google Ads systemy reklamowe mediów społecznościowych umożliwiają zaawansowane targetowanie przekazu, personalizację i wsparcie algorytmów w realizacji określonego celu. Na przykład możesz zoptymalizować kampanię pod pozyskiwanie leadów – nakłaniać docelowych odbiorców do wypełniania formularza lub pobrania e-booka w zamian za dane kontaktowe i zgody marketingowe.
I ponownie – efektywne wykorzystanie danych z takiej kampanii pozwala lepiej poznać grupę docelową oraz skuteczniej zarządzać doświadczeniami klientów.
4. Content marketing i newsletter
Posty w mediach społecznościowych, artykuły na blogu (wspierające także pozycjonowanie), artykuły sponsorowane w serwisach zewnętrznych, e-booki, white papers, webinary – to content marketing (marketing treści). Zakłada on tworzenie wartościowych treści, które pomagają odbiorcom rozwiązać jakiś problem, edukują i doradzają. W ten sposób marka buduje wizerunek specjalisty i zaufanie klientów. Dzięki takim działaniom możesz także pozyskiwać dane do bazy – np. „sprzedawać” e-booka za imię, adres e-mail i zgody marketingowe.
A dysponując adresami e-mail i zgodami, możesz stworzyć newsletter – wysyłać swoim potencjalnym lub obecnym klientom użyteczne treści (także informacje o produktach czy promocjach) w wiadomościach e-mail. Nawet jeśli wiele z nich nie doczeka się odczytania, to przyczyniają się one do zwiększenia świadomości marki, sympatii i lojalności klientów.
5. Influencer marketing – polecenia liderów opinii
Ufamy opinii tych, których lubimy i z którymi się identyfikujemy – a wielu ludzi, zwłaszcza młodych, ma takich idoli w postaci influencerów, twórców internetowych. Ponad 70% odbiorców z generacji Z (urodzonych w latach 1995–2012) podejmuje decyzje zakupowe na podstawie opinii influencerów1. Warto więc nawiązać współpracę z takimi liderami opinii (w danej branży lub wśród grupy odbiorców). To nie muszą być duże profile, wręcz przeciwnie: mikroinfluencerzy często mają jeszcze większy wpływ na swoich odbiorców. Skuteczność takiej kampanii łatwo zmierzysz, np. za pomocą kodów rabatowych w sklepie internetowym.
Działania marketingowe: przykłady skutecznych akcji offline
6. Akcje marketingowe w miejscach publicznych
Budowanie rozpoznawalności marki, zwiększenie zaangażowania odbiorców i content, który może się stać viralem – tak działają akcje marketingowe. Pomysły? Załóżmy, że prowadzisz sieć siłowni w dużym mieście. Nawiąż współpracę np. z galerię handlową albo zarządcą dworca. Przygotuj voucher lub zniżkę dla osób, które wybiorą zwykłe schody zamiast schodów ruchomych lub windy. W zabawie chętnie weźmie udział wiele osób, a marka zapunktuje promocją aktywności fizycznej. Wyniki akcji łatwo zmierzysz: właśnie za pomocą voucherów lub kuponów zniżkowych.
7. Udział w wydarzeniach – targi, konferencje, imprezy branżowe
Przede wszystkim spotkasz na nich swoich klientów, na żywo. Przedstawisz się, porozmawiasz, odpowiesz na pytania, złożysz propozycje itd. Sprawisz, że klienci poznają ludzkie oblicze Twojej firmy, pozyskasz ich sympatię i zaufanie. W ramach wystąpienia na konferencji czy sponsoringu imprezy zbudujesz wizerunek i rozpoznawalność marki. Udział w targach pozwala również na zwiększenie sprzedaży (tu i teraz) lub wzbogacenie bazy kontaktów firmy.
8. Programy lojalnościowe
Utrzymanie klienta jest nawet pięć razy tańsze od pozyskania nowego2, a najlepiej służą temu programy czy kluby lojalnościowe. Zachęcasz do stałych zakupów zniżką, upominkiem albo inną wartością dodaną i klienci kupują – czasem nawet mimo lepszych ofert u konkurencji. Zyskujesz też przestrzeń do promocji (np. cross- i up sellingu) oraz budowania zaufania i relacji (poprzez np. treści edukacyjne, personalizację komunikacji). Wreszcie otrzymujesz potężne dane o zachowaniu konsumentów, aby skuteczniej uprawiać marketing doświadczeń.
Oczywiście, taki program musi się opłacać. Ze służących do tego aplikacji mobilnych korzystają więc raczej firmy, które sprzedają produkty szybkozbywalne (FMCG) lub towarzyszą klientom przed dłuższy czas (np. sklep odzieżowy czy zabawkowy). Jest jednak wiele tańszych sposób na przygotowanie programu, choćby konto klienta w sklepie internetowym.
9. Upominki i gadżety reklamowe
Upominkiem możesz zachęcać odbiorców do rozmowy, złożenia zamówienia i zakupu, a także nagradzać klientów, aby w przyszłości do Ciebie wrócili. Działa tu jedna z zasad wywierania wpływu na ludzi, opracowana przez dr Cialdiniego: reguła wzajemności. Ludzie po prostu chcą się odwdzięczać i robią to nawet podświadomie – od dziecka jesteśmy uczeni, że nie można tylko brać3. Poza tym wartościowy gadżet, np. przedmiot codziennego użytku, genialnie buduje świadomość marki. Logo i przekaz reklamowy towarzyszą wówczas odbiorcy podczas przyjemnych czynności, np. picia porannej kawy.
Tradycyjne media i działania promocyjne: przykłady
10. Reklama telewizyjna
Jej zaletą jest duży zasięg, szybka rozpoznawalność i wciąż pewien prestiż firmy – bo nie każdy może sobie na nią pozwolić. I budżet większości marek faktycznie nie wystarcza na działania marketingowe w TV. Zarówno profesjonalny spot, jak i czas antenowy słono kosztują. Są jednak jeszcze telewizje lokalne, które pozwalają dotrzeć do określonej społeczności (np. mieszkańców miejscowości). Opłacić może się też nawet kilka dni emisji, ale we właściwym czasie – świetnym przykładem są reklamy producentów zniczy tuż przed 1 listopada.
11. Reklama radiowa
Jest znacznie tańsza niż telewizyjna, a nadal ma duży potencjał. Zwróć uwagę, jak wielu ludzi wciąż słucha radia – zwłaszcza w pracy czy samochodzie. Rzadziej niż w TV zmieniamy podczas reklam stację: przekaz dociera do odbiorców nawet mimowolnie. Warto jednak dostosować stację do profilu odbiorców (np. muzyka rozrywkowa, klasyczna, rockowa), a także zadbać o częstotliwość emisji i ciekawą, nienachalną kreację.
Życzymy sukcesów! A jeśli potrzebujesz wsparcia w marketingu internetowym, to zapraszamy do Empressia – pomożemy Ci więcej sprzedawać i rozwijać Twoją firmę.
wyceń pozycjonowanie strony internetowej
FAQ:
1. Jakie są obecnie dostępne usługi marketingowe?
Przykłady można mnożyć – specjaliści oferują dzisiaj usługi z każdej dziedziny marketingu. Obecnie najwięcej firm korzysta z pomocy agencji, które tworzą i pozycjonują strony internetowe oraz prowadzą kampanie w wyszukiwarce i social mediach.
2. Jakie wdrożyć działania marketingowe w internecie?
Wszystko zależy od celów i specyfiki marki oraz profilu jej odbiorców. Większość firm stawia na SEO i marketing treści oraz kampanie w Google i mediach społecznościowych. Warto również zainwestować w e-mail marketing, np. newsletter.
Źródła:
1. Źródło danych: https://nowymarketing.pl/zachowania-zakupowe-i-wplyw-influencer-marketingu-na-pokolenie-z-badanie/ (dostęp 15.01.2025).
2. Źródło danych: P. Kotler, K.L. Keller, Marketing, Poznań 2019, REBIS, s. 22.
3. Źródło danych: R. B. Cialdini, Zasady wywierania wpływu na ludzi, Gliwice 2011, HELION, s. 31.