Spis treści
- Personal branding: co to?
- Co daje silna marka osobista i kiedy warto ją budować?
- Jak zbudować markę osobistą?
- Jak wygląda budowanie wizerunku w sieci?
- Kreowanie wizerunku w sieci: jak zrobić to dobrze?
- FAQ
Personal branding: co to?
Personal branding to budowanie marki swojej osoby (z ang. personal brand), własnego wizerunku.
Traktujesz siebie jak markę – zbiór specyficznych cech i wartości, które wywołują określone skojarzenia. Świadomie budujesz swój wizerunek, kształtujesz swój obraz – to, jak postrzegają Cię inni. Ale w przeciwieństwie do marki produktów czy usług nie wymyślasz siebie na nowo – pokazujesz to, kim i jaki(-a) jesteś, i to w takim stopniu, w jakim uznasz za słuszne. Celowo użyliśmy jednak słowa kształtowanie, bo na wizerunek składa się to, czym i w jaki sposób dzielisz się z innymi, a na to masz wpływ.
Przykład – jesteś trenerem personalnym i chcesz zbudować swoją markę osobistą, aby zyskać rozpoznawalność i zaufanie i zdobyć nowych klientów. Prywatnie grasz na gitarze w garażowym zespole rockowym.
Możesz się tym ze swoimi odbiorcami podzielić, ale nie musisz. Jeśli to zrobisz, to zaintrygujesz i przyciągniesz część odbiorców swoim charakterem, rozluźnisz relacje. Gdy do tego nagrasz zabawny kawałek o robieniu masy, zapunktujesz dystansem do siebie. Ale możesz też przemilczeć swoje hobby, a zamiast tego podjąć współpracę z dietetykiem i stworzyć serię filmów edukacyjnych – zaprezentować się znacznie poważniej, zapracować na wiarygodność i zaufanie. Oczywiście, nic też nie stoi na przeszkodzie, aby połączyć oba działania.
Ty decydujesz – i na tym właśnie polega budowanie marki osobistej.
Co daje silna marka osobista i kiedy warto ją budować?
Silna marka osobista to przede wszystkim rozpoznawalny wizerunek eksperta* w swojej dziedzinie i wyróżnienie się spośród konkurencji. Z nimi wiąże się wiarygodność, zaufanie i sympatia innych – i chęć współpracy właśnie z Tobą.
* Najczęściej eksperta, ale nie tylko – budowanie osobistej marki może być częścią innej działalności, np. twórczej, charytatywnej, podróżniczej, influencerskiej, w której ważne są nie tyle bycie specjalistą, ile charyzma, odwaga, empatia itp.
Personal brand pomaga zdobyć i utrzymać klientów, sponsorów czy partnerów biznesowych – rozwijać działalność lub firmę i podnosić zyski. Pomaga też wybić się na rynku pracy i przekonać do siebie pracodawców – zdobyć intratną posadę i silną pozycję w relacjach zawodowych oraz piąć się po szczeblach kariery. Może również służyć budowaniu wokół siebie zaangażowanej społeczności – i monetyzowaniu twórczości. Wszystko zależy od tego, kim jesteś i jaki masz cel. Rozpoznawalność zawsze pomaga go osiągnąć.
Można podejmować różne działania z zakresu personal brandingu, ale już na starcie trzeba mieć świadomość tego, że wiążą się one z:
- upublicznieniem swojego wizerunku;
- tworzeniem treści (teksty, wideo, grafiki);
- komunikacją z odbiorcami i nawiązywaniem relacji;
- długotrwałym zaangażowaniem i rozwojem – podstawą efektywnego personal brandingu jest proces, a nie pojedyncze działania;
- ryzykiem kryzysu wizerunkowego i koniecznością odbudowy dobrego imienia czy zaufania odbiorców.
To sprawia, że – po pierwsze – personal branding nie jest dla każdego (ale nie każdy go potrzebuje; sukces determinuje nie tylko własny wizerunek w Internecie). Po drugie – kluczowe jest indywidualne podejście. Trzeba stworzyć własną strategię personal brandingu, która wpisze się w osobowość, oczekiwania i możliwości.
Jak zbudować markę osobistą?
Na autentyczną markę osobistą składają się przede wszystkim:
- Tożsamość – kim jesteś (np. trenerem personalnym), jakie masz wykształcenie (szkoły, studia, kursy) i doświadczenie. Nie mniej ważne jest to, jaki(-a) jesteś – Twój charakter, mocne i słabe strony (autentyczność = budowanie zaufania), zainteresowania, styl życia czy światopogląd.
- Praca/działalność – co robisz, w czym się specjalizujesz i co Cię wyróżnia na tle konkurencji, jakie projekty realizujesz. Przykład: nie jesteś po prostu trenerem personalnym; pracujesz z ludźmi z nadwagą lub otyłością, pomagasz im pokonać problemy zdrowotne i podnieść jakość codziennego życia.
- Komunikacja i twórczość – to, czym i jak dzielisz się z innymi. To mogą być np. publikacje naukowe, case studies, treści edukacyjne albo zabawne filmy motywujące. Każdy typ contentu pokaże Cię w innym świetle, do tego dochodzi styl przekazu. Na wizerunek wpływają także postawa i ubiór, gesty, słownictwo i zwroty do odbiorców (np. Moi drodzy kontra Szanowni państwo). Świadome zarządzanie marką polega na wyborze i konsekwentnym stosowaniu tych elementów.
- Relacje – osoby, które znasz i z którymi współpracujesz, wydarzenia i projekty, w których bierzesz udział (także poza działalnością, np. kulturalne, sportowe czy dobroczynne). Ogromny wpływ na markę osobistą wywiera to, co te osoby o Tobie mówią i jak się do Ciebie odnoszą.
Proces budowania własnej marki polega na dzieleniu się tym wszystkim z innymi ludźmi, którymi mogą być np. potencjalni klienci albo środowisko branżowe. Dzisiaj służy do tego przede wszystkim Internet (strony internetowe, aktywność w mediach społecznościowych, własne kanały), ale warto zadbać także o obecność na konferencjach, eventach branżowych, szkoleniach itd.
Jak wygląda budowanie wizerunku w sieci?
Kreowanie wizerunku w sieci przebiega podobnie niezależnie od tego, czy jest to marka osobista, czy może marka produktów lub miejsca. Proces rozpoczyna się od wyznaczenia celów i opracowania strategii, a prowadzone działania należy mierzyć i optymalizować.
1. Cele strategiczne i analiza grupy docelowej
Na początku odpowiedz na pytanie, co chcesz osiągnąć?
Nasz przykładowy trener personalny mógłby chcieć:
- odejść z pracy i zacząć pracować na własny rachunek – pozyskać dla siebie lub swojej firmy nowych klientów;
- znaleźć lepsze zatrudnienie, w większej i bardziej rozpoznawalnej firmie;
- zacząć szkolić innych trenerów;
- zostać influencerem – zarabiać na swojej twórczości i współpracach reklamowych z markami.
To tylko kilka przykładów, które nie wyczerpują jego możliwości zawodowych. Widać już jednak wyraźnie, że od celów zależy grupa docelowa: odbiorcy, charakter działań, sposób komunikacji i promocji. Gdy trener personalny chce pozyskać dla siebie klientów, komunikuje się z właśnie nimi – edukuje, rozwiązuje problemy, pokazuje korzyści współpracy i opinie. Jeśli chce wzmocnić swój wizerunek na rynku pracy lub zostać mentorem, to komunikuje się głównie z branżą: kolegami po fachu, właścicielami studiów, siłowni itd.
Podczas analizy grupy docelowej stwórz persony – fikcyjne postaci reprezentujące potencjalnych klientów (np. aspirującego sportowcy, „kanapowca” z nadwagą czy świeżo upieczonej mamy, która chce wrócić do formy po ciąży).
2. Strategia, identyfikacja i wybór kanałów komunikacji
Gdy wyznaczysz cele i rozpracujesz grupę odbiorców, łatwiej nadasz kierunek swoim działaniom – zaplanujesz, co, gdzie i jak komunikować. Do grupy docelowej dobierzesz także narzędzia marketingowe i nośniki reklamy.
Nasz trener chcący pozyskać dla siebie klientów stworzy stronę ofertową i zacznie prowadzić blog, aby dać się znaleźć w wyszukiwarce, gdy odbiorcy będą go szukać. Zainwestuje więc w pozycjonowanie strony internetowej czy kampanie Google Ads zoptymalizowane pod pozyskanie leadów (np. wypełnienie formularza kontaktu). Zadba o aktywność w mediach społecznościowych: edukacyjną i aktywizacyjną, zaprezentuje korzyści współpracy oraz osiągnięcia swoje i klientów, opinie (społeczny dowód słuszności).
Z kolei aby nadać pęd swojej karierze w branży albo zostać mentorem, skupi się głównie na swoich mocnych stronach, wiedzy i doświadczeniu. Będzie publikował artykuły w czasopismach branżowych, uczestniczył w wydarzeniach, nawiązywał relacje na LinkedInie. Zbuduje content edukacyjny dla profesjonalistów, zaproponuje odbiorcom newsletter czy webinary.
Ważnym krokiem w personal brandingu jest także zaprojektowanie identyfikacji wizualnej (logo, fonty, kolory, styl) i strategii komunikacji (np. luźna i z humorem czy oficjalna?). One bezpośrednio przełożą się na wizerunek – to, jak będą Cię postrzegać inni. Muszą być spójne z Tobą (Twoją osobowością, stylem), ale i wpisywać się w cele oraz grupę odbiorców. Na tym etapie mogą Ci pomóc archetypy marki.
3. Działanie i budowanie sieci kontaktów, relacji
Na podstawie strategii zaplanuj działania (np. stworzenie strony i profili w social mediach). Zaprojektuj content plan treści, którymi będziesz się dzielić w sieci – przynajmniej na najbliższych kilka miesięcy. Sporządź także plan kampanii promocyjnej (myśl przewodnia, formaty i kanały).
Mogą Cię w tym wyręczyć specjaliści. Na przykład agencja SEO/SEM wypozycjonuje Twoją stronę w wyszukiwarce (stworzy część contentu) i pozyska Ci klientów z reklam w sieci i mediach społecznościowych. Na rynku działają też specjaliści od personal brandingu, którzy planują i prowadzą cały proces budowania marki osobistej.
Nieodłączną częścią budowania wizerunku w sieci są relacje (kto Cię zna i jak o Tobie mówi). A żeby skutecznie sprzedawać swoje produkty czy usługi, potrzebujesz bazy klientów. Oznacza to z jednej strony aktywność (komentowanie, udostępnianie, rozmowy), a z drugiej – pozyskiwanie zgód marketingowych (np. w zamian za dostęp do newslettera, e-booka, rabat itd.).
4. Monitoring aktywności i wizerunku oraz doskonalenie marki osobistej
Analizuj wszystkie podejmowane działania i mierz ich skuteczność. Kiedy, co i komu sprzedajesz, które treści czy formaty są najbardziej atrakcyjne – o tym wszystkim mówią dane analityczne zebrane ze strony internetowej czy kampanii promocyjnych. Na ich podstawie optymalizuj działania, zainwestuj też w testy. W ten sposób podniesiesz skuteczność marketingu przy jednoczesnym obniżeniu nakładów pracy, czasu i pieniędzy.
Wykorzystuj też narzędzia do monitoringu wzmianek i sentymentu, takie jak Brand24 czy Sentione. Dowiesz się, jak Cię piszą – kto i w jaki sposób mówi o Tobie w Internecie. Dzięki temu rozpoznasz mocne i słabe strony swojej aktywności, a także zapobiegniesz ewentualnemu kryzysowi wizerunku.
Kreowanie wizerunku w sieci: jak zrobić to dobrze?
- Postaw na autentyczność – po prostu bądź sobą, np. nie sil się na sarkazm i luźną komunikację, jeśli nie odpowiada to Twojemu charakterowi. Odbiorcy od razu to wyczują. Pozostań wierny(-a) swoim wartościom i przekonaniom. Dziel się zarówno sukcesami, jak i – w granicach rozsądku – porażkami. Współcześni odbiorcy cenią szczerość, przejrzystość i otwartość.
- Wyróżnij się – nie powielaj swojej konkurencji. Spróbuj znaleźć własną niszę na content (np. swoją specjalizację), podejdź do tematu od innej strony lub przynajmniej buduj treści na własnym życiu zawodowym: przykładach i case studies. Zadbaj także o spójną i wyrazistą identyfikację wizualną, aby od razu kojarzyć się z danymi elementami graficznymi czy środkami przekazu.
- Dostarczaj wartości i korzyści – pamiętaj, że w każdej dziedzinie do realizacji własnych celów potrzebujesz innych: swoich odbiorców. Kreowanie wizerunku w sieci wymaga tego, aby inni interesowali się Twoimi treściami. Żeby tak było, muszą one być ciekawe i użyteczne: uczyć, inspirować, bawić, motywować itd. W proces tworzenia content planu zaangażuj odbiorców. Zapytaj, jakie mają problemy, co ich interesuje: podsuną Ci pomysły na treści.
- Zareklamuj się – czyli nie bój się chwalić osiągnięciami i podkreślaj swój wkład w sukces innych. Pamiętaj też, że bez reklamy trudno o sprzedaż. Jeśli brakuje Ci klientów, to zaplanuj kampanię sprzedażową (np. pozyskiwanie leadów). Jeśli masz małe grono odbiorców, to zwiększ zasięg poprzez promowanie materiałów. W Internecie nawet relatywnie niskim nakładem kosztów możesz dotrzeć do swoich potencjalnych klientów.
- Nie zatrzymuj się i nie zwalniaj – oczywiście poza okresami, w których z różnych przyczyn musisz to zrobić. Gdy przystopujesz swoją aktywność w sieci, to wiele osób po prostu o Tobie zapomni. Brak aktualnych treści na profilu (ostatnie np. sprzed kilku lat) może też zdezorientować i zniechęcić potencjalnego klienta do wysłania wiadomości.
Powodzenia! A jeśli potrzebujesz wsparcia, zapraszamy do Empressia – stworzymy dla Ciebie stronę i ją wypozycjonujemy, z przyjemnością poprowadzimy też kampanie w Internecie i social mediach. Porozmawiajmy 🙂.
wyceń pozycjonowanie strony internetowej
FAQ:
1. Dla kogo jest personal branding?
Choć z marką osobistą często kojarzy się osoba wysoko postawiona czy znana, to personal branding jest dla każdego, kto jest specjalistą w swojej dziedzinie. Kreowanie wizerunku pomaga w rozwoju kariery i osiąganiu celów zawodowych czy biznesowych.
2. Co daje personal branding?
Budowanie swojego wizerunku eksperta i bycie rozpoznawalnym w branży pomaga osiągnąć sukces: czy to na rynku pracy, czy w biznesie, czy w środowisku naukowym. Zapewnia przychylność, zaufanie i sympatię potencjalnych klientów, partnerów lub pracodawców.
3. Czy podczas budowania wizerunku w sieci musisz się dzielić swoim życiem prywatnym?
Nie – budowanie wizerunku eksperta w sieci polega na dzieleniu się swoją wiedzą, doświadczeniem, osiągnięciami. Odkrycie pewnych detali życia prywatnego może wzbudzić zainteresowanie i sympatię odbiorców (przybliżysz ich do siebie), ale nie jest w tym procesie niezbędne.