Spis treści
- Czym są pillar pages?
- Definicja pillar page
- Czym są klastry tematyczne i cluster content?
- Dlaczego użytkownicy i algorytmy Google lubią pillar content?
- Przygotowanie treści pod różne frazy kluczowe = wiele źródeł ruchu
- Całościowe, wyczerpujące źródło informacji = autorytet strony
- Logiczna struktura treści i linkowania wewnętrznego w obrębie witryny
- Feature snippets, a w perspektywie także odpowiedzi generowane przez AI
- Jak stworzyć pillar page?
- FAQ
Czym są pillar pages?
Definicja pillar page
Pillar pages to specyficzne podstrony strony internetowej. Stanowią centrum jednej z tematyk zawartości strony (treści, contentu) – punkt wyjścia dla związanych z nią szczegółowych treści. W praktyce zwykle pełnią funkcję przewodnika po danym obszernym temacie. Omawiają go całościowo, ale raczej pobieżnie, ogólnie. Po szczegóły kolejnych aspektów tematu odsyłają (poprzez linki) do powiązanych treści. Są sercami klastrów tematycznych – strategii, która pozwala logicznie i przejrzyście zorganizować treści na stronie internetowej. Pillar page to po polsku strona filarowa. Oba terminy funkcjonują w marketingu internetowym, zwłaszcza w kontekście strategii SEO/SXO (Search Engine Optimization/Search Experience Optimization – optymalizacji strony pod kątem widoczności w wynikach wyszukiwania i doświadczeń użytkowników) oraz content marketingu (marketingu treści).
Weźmy na przykład wspomniane już buty do biegania w internetowym sklepie sportowym. Pillar page tworzymy np. na stronie tej kategorii w sklepie lub w postaci artykułu na blogu. Przygotowujemy ogólny poradnik: Jak wybrać buty do biegania?. Poruszamy w nim pokrótce wszystkie aspekty związane z tematem, m.in.:
- buty do biegania po asfalcie;
- buty do biegania w terenie;
- buty do biegania rekreacyjnego/pół- i profesjonalnego;
- dobór rozmiaru butów;
- dobór butów do stopy i sposobu stawiania kroków (pozycja neutralna/pronacja/supinacja);
- najważniejsze parametry butów (np. spadek, rodzaj bieżnika);
- stosowane materiały i technologie (np. membrany, pianki, amortyzacja, wkładki);
- popularne marki butów i polecane modele wraz z opiniami.
Każdy z powyższych tematów jest obszerny i złożony, dlatego każdemu poświęcamy oddzielny artykuł na blogu. Albo tworzymy w sklepie wiele kategorii, aby potencjalny klient łatwiej znalazł to, co go interesuje.
Na pillar page zamieszczamy ogólny poradnik – serwujemy wiedzę w pigułce. Po więcej informacji na dany temat (np. butów do biegania w terenie, doboru butów do stopy) odsyłamy użytkownika poprzez linkowanie wewnętrzne do poświęconej mu szczegółowej strony (artykułu Jak wybrać buty do biegania w terenie? albo kategorii Buty do biegania w terenie).
Założymy, że oprócz butów do biegania sprzedajesz także buty do tenisa, piłki nożnej, koszykówki, trekkingi itd. albo całą odzież i osprzęt do biegania. Dla każdego z tych tematów/grup produktów możemy analogicznie stworzyć pillar pages.
Czym są klastry tematyczne i cluster content?
„Buty do biegania", „buty trekkingowe", „bidony" czy „plecaki" (albo szerzej, np. „bieganie", „trekking" itd.) są klastrami tematycznymi. Klastry tematyczne to sposób organizacji treści na stronie internetowej wokół głównych jej tematów. Centralnymi punktami tego schematu stają się pillar pages – pigułki wiedzy na dany ogólny temat (np. butów do biegania albo szerzej – biegania), które odsyłają do szczegółowych informacji o poruszanych aspektach (do poświęconych im artykułów, kategorii czy innych podstron oraz konkretnych produktów itp.). Te szczegółowe informacje, które zgłębiają konkretny aspekt w ramach klastra tematycznego (np. poradnik wyboru butów do biegania w terenie), to właśnie cluster content.
Stworzenie pillar pages może Ci zaproponować doświadczona agencja SEO, taka jak nasza Empressia. Ta strategia wspiera bowiem pozycjonowanie i wpisuje się w perspektywę wyszukiwarki opartej o AI. Poza tym wzmacnia również zaangażowanie odbiorców i sprzyja konwersji (wykonaniu określonej akcji, w tym zakupowi).
Dlaczego użytkownicy i algorytmy Google lubią pillar content?
Klastry tematyczne i pillar pages lubią zarówno algorytmy wyszukiwarek, jak i sami użytkownicy. Dzięki logicznej i przejrzystej strukturze treści ludzie i roboty wyszukiwarek łatwo nawigują po stronie. Odbiorcy znacznie szybciej docierają do interesujących ich treści. Pomagamy im podjąć decyzję i zaspokoić potrzebę (np. kupić produkt). Strona buduje także firmie autorytet eksperta w danej dziedzinie.
W ten sposób spełniamy wiele wytycznych wyszukiwarki Google – pillar page wpływa korzystnie na pozycjonowanie stron internetowych, przyczynia się do zwiększenia ruchu i lepszego zaangażowania użytkowników.
Przygotowanie treści pod różne frazy kluczowe = wiele źródeł ruchu
Mamy ogólny temat pillar page i ogólne frazy kluczowe, np. „buty do biegania”. Tak, wpisując w wyszukiwarkę krótkie zapytanie, szuka produktów i usług wiele potencjalnych klientów, zwłaszcza na początku lejka zakupowego (np. osoby, które chcą zacząć biegać). Wypozycjonowanie strony na frazę ogólną jest celem każdego właściciela serwisu internetowego, stąd trzeba liczyć się z dużą konkurencją. Jeśli jednak to się uda, mamy szansę poprowadzić odbiorcę za rękę przez całą tę drogę, aż do podjęcia decyzji i zakupu.
Kolejno dobieramy bardziej szczegółowe frazy, np. „buty do biegania w terenie” czy „jak dopasować buty do biegania do stopy”. Odbiorcy wpisujący te dłuższe zapytania (lub korzystający z wyszukiwania głosowego) trafiają na strony ze szczegółowymi informacjami (cluster content). Prawdopodobnie są już także bliżej zakupu, bo mają sprecyzowane potrzeby. Z kolei na takie precyzyjne frazy (tzw. long tail, frazy długiego ogona) łatwiej jest wypozycjonować stronę.
Dalej pillar page „jak wybrać buty” możemy jeszcze powiązać z pillar page „jak zacząć biegać”, aby pozyskać kolejnych potencjalnych klientów i kształtować ich decyzje zakupowe. W ten sposób zwiększamy widoczność strony w wynikach wyszukiwania.
Pillar page skupia frazy ogólne, a fraz long tail używamy na niej oszczędnie, głównie w postaci linków wewnętrznych. W procesie optymalizacji treści pod kątem SEO trzeba uważać na duplikację, która dezorientuje roboty.
Całościowe, wyczerpujące źródło informacji = autorytet strony
Pillar page pomaga wyszukiwarkom zrozumieć, że strona stanowi wyczerpujące źródło wiedzy na dany temat. Roboty widzą z jednej strony kompleksowo omówione zagadnienie, a z drugiej – linki do szczegółowych informacji (pełnej wiedzy). Na tej podstawie mogą uznać stronę za jeden z najlepszych wyników dla zapytania użytkownika. Takie podejście buduje stronie (firmie) pozycję eksperta w danej dziedzinie: z punktu widzenia zarówno robotów Google, jak i odbiorców.
Pillar page i powiązane z nią podstrony wzajemnie się wzmacniają i pracują na widoczność w wyszukiwarce. Dla strony filarowej pozyskujemy jeszcze linki zwrotne z wartościowych serwisów (np. branżowych, lifestylowych) – backlinki wspierają jej autorytet, wypracowują wiarygodność i zaufanie.
Logiczna struktura treści i linkowania wewnętrznego w obrębie witryny
Dzięki pillar page tworzymy sieć połączeń pomiędzy powiązanymi treściami. Za pomocą linków wewnętrznych kierujemy od ogółu do szczegółu i odwrotnie.
Robotom ułatwia to nawigację: sprawniej skanują i indeksują witrynę. Podpowiadamy im, na czym mają się skupić. Optymalnie wykorzystujemy budżet indeksowania (crawl budget), więc szybciej także pozycjonujemy stronę.
Poprzez taką optymalizację contentu wpisujemy się jednocześnie w różne potrzeby użytkowników. Odbiorca nie musi się przedzierać przez całą encyklopedię – z lekkostrawnej pigułki wiedzy wybiera dla siebie te tematy artykułów czy kategorie produktów, które go interesują. Może otworzyć link i powiązaną stronę w nowej karcie i pogłębić wiedzę, ale nie musi. Jeśli z wyszukiwarki wyląduje na szczegółowej podstronie (np. „buty do biegania w terenie”), to może też łatwo przejść na pillar page i opanować podstawy tematu.
Gdy użytkownicy przechodzą na kolejne podstrony z pillar page, zmniejsza się współczynnik odrzuceń, a zwiększa czas spędzony na stronie www. Te parametry przekładają się na zaangażowanie odbiorcy. Jest to silny sygnał dla robotów, że strona jest wartościowa i użyteczna – że należy ją docenić wyższymi pozycjami.
Feature snippets, a w perspektywie także odpowiedzi generowane przez AI
Na stronie filarowej udzielamy raczej krótkich odpowiedzi na pytania użytkowników. Możemy ponadto stworzyć podsumowanie pillar page (czyli zwięźle odpowiedzieć na główne zapytanie) czy sekcję FAQ. Takie treści często stają się tzw. feature snippets i lądują na pozycji zero. Feature snippets to wyróżnione przez Google odpowiedzi, wyświetlane nad wynikami organicznymi, które genialnie budują autorytet i rozpoznawalność strony (i firmy).
Pillar page i powiązane z nią strony szczegółowe są też dobrymi kandydatami na źródła informacji dla sztucznej inteligencji w wyszukiwarce – czyli AI Overview/SGE (Search Generative Experience), którą Google obecnie testuje. Narzędzie AI samo odpowiada na zapytanie użytkownika, ale podaje również linki do stron źródłowych, a w ten sposób strona może zachować lub nawet zwiększyć ruch z wyszukiwarki.
Jak stworzyć pillar page?
- Zaplanuj organizację treści strony. Podziel ją na klastry tematyczne – zwykle przekładają się one na segmenty oferty (np. „buty do biegania”, „buty trekkingowe” w sklepie z obuwiem sportowym czy „buty do biegania”, „pasy i nerki”, „bidony” itp. w sklepie dla biegaczy albo „bieganie”, „trekking” i „tenis” w sklepie ogólnosportowym). Jeden klaster tematyczny powinien mieć jedną pillar page; strony filarowe możesz także ze sobą powiązać poprzez linkowanie wewnętrzne.
- Przyłóż się do badania słów kluczowych. Pillar page optymalizujemy pod frazy ogólne i tzw. mid tail. Dla powiązanych podstron dopasowujemy długie, szczegółowe zapytania (także te charakterystyczne dla wyszukiwania głosowego). Związane z ofertą zapytanie często samo podsuwa dany temat artykułu czy pozwala wyodrębnić wąską kategorię w sklepie – i lepiej odpowiedzieć na potrzeby odbiorców. Frazy long tail generują niższy ruch, ale mogą się lepiej przekładać na konwersje. Rzetelna analiza fraz pomoże Ci też zaplanować skuteczne kampanie Google Ads.
- Stwórz wartościowe dla odbiorców i zoptymalizowane pod SEO treści na pillar page i strony powiązane (a następnie analizuj wyniki, aktualizuj i optymalizuj content).
wyceń pozycjonowanie strony internetowej
FAQ:
1. Co to jest pillar page?
Pillar page to strona, która omawia dany temat całościowo, ale raczej ogólnie. Jest czymś w rodzaju pigułki wiedzy. Zawiera natomiast odnośniki (linki wewnętrzne) do szczegółowych treści, które wyczerpująco objaśniają przywołane zagadnienia.
2. Czy pillar page wpływa na pozycjonowanie?
Tak, pillar page wpływa korzystnie na pozycjonowanie. Buduje autorytet strony (firmy) jako eksperta w branży, odpowiada na różne potrzeby użytkowników i logicznie organizuje treści, ułatwiając zapoznawanie się z nimi i nawigację po stronie.
3. Jak dobrać frazy pod kątem pillar page?
Pillar page optymalizujemy pod kątem fraz ogólnych i tzw. mid tail. W treści powinny się pojawić frazy długiego ogona, ale głównie w postaci anchorów (kotwic) dla linków kierujących do szczegółowych artykułów (treści). Dla pillar page należy wyznaczyć jeden klaster tematyczny, który z reguły pokrywa się z danym segmentem oferty.