Spis treści

Wyniki pozycjonowania nie pojawią się od razu


Skuteczne pozycjonowanie stron internetowych jest procesem, zbiorem rozłożonych w czasie działań, na które składają się m.in.:

  • optymalizacja techniczna strony (np. naprawa błędów, skrócenie czasu ładowania, poprawa UX, ułatwienie pracy robotom Google);
  • rozbudowa i tworzenie wartościowych i zoptymalizowanych pod SEO treści, w tym prowadzenie bloga (odpowiadanie na potrzeby i oczekiwania użytkowników – to jest celem Google);
  • pozyskiwanie linków zwrotnych do strony z innych witryn, np. publikowanie artykułów sponsorowanych (czyli wzmacnianie autorytetu strony);
  • analiza konkurencji, zmian algorytmów, potrzeb odbiorców – i ciągłe dostosowywanie działań.

Nie da się przeprowadzić wszystkich tych prac naraz. A żeby odnotować zmiany i ponownie ocenić stronę, Googleboty muszą ją zaindeksować i zeskanować. Jak szybko to się stanie, zależy także od czynników zewnętrznych. Poza tym ten proces w zasadzie nigdy się nie kończy (a przynajmniej nie powinien). Gdy specjaliści już wypracują wyniki, muszą je jeszcze utrzymać, a to także wymaga aktywnych działań. Zawsze też można coś zrobić jeszcze lepiej.

Wypozycjonowanie strony do TOP10 wyników zajmuje co najmniej kilka miesięcy, a efekty pojawiają się stopniowo, ale specjalista SEO powinien:
- raportować przeprowadzone prace i wyniki;
- oszacować, kiedy można się spodziewać rezultatów;
- przedstawić problemy, których nie może rozwiązać, bo np. tych prac nie obejmuje umowa;
- podpowiedzieć, jak w tym czasie zdobyć klientów, np. zaproponować kampanie Google Ads czy w mediach społecznościowych.

Wyniki pozycjonowania SEO

Skuteczne pozycjonowanie wymaga stosownego budżetu


Analizy i strategia, prowadzenie prac technicznych, tworzenie i publikowanie treści czy pozyskiwanie linków – to kosztuje. Agencja musi w skali miesiąca opłacić wiele godzin pracy specjalisty SEO, copywritera, edytora, a nierzadko również programisty czy grafika. A także zapłacić wydawcom internetowym – za udostępnienie powierzchni pod materiały sponsorowane lub samo zamieszczenie linków do pozycjonowanej strony. Większość firm ma już obecnie w wyszukiwarce konkurencję; często taką, która inwestuje w pozycjonowanie długo i dużo. Im jest ona silniejsza, tym więcej pracy trzeba wykonać – i więcej pieniędzy wydać.

Pozycjonowanie strony wymaga stosownego budżetu, ale freelancer lub agencja powinni:
- bezpłatnie wycenić swoją pracę;
- doradzić odpowiedni budżet względem celów, jakie chcesz osiągnąć;
- oszacować wyniki w ramach założonego przez Ciebie budżetu – określić KPI (najczęściej jako estymację wzrostu ruchu);
- powiedzieć, jeśli budżet jest za niski – i doradzić inne działania.

Wysokie pozycje nie zawsze przekładają się na sprzedaż


Przykład: Twoja strona zajmuje pierwszą, drugą czy trzecią pozycję na daną frazę. Ściąga wielu użytkowników, ruch jest duży, ale okazuje się, że u konkurencji ten sam lub podobny produkt jest znacznie tańszy. Albo fraza jest tak ogólna (np. „spawanie aluminium”), że wpisuje ją cały przekrój odbiorców – również osoby zupełnie niezainteresowane skorzystaniem z oferty. Przyczyn niskiej sprzedaży mimo dobrej widoczności w Google jest wiele. To także np. nieatrakcyjny layout strony, bombardujące pop-upy, błędy techniczne czy brak zaufania do firmy – na wiele z nich specjalista SEO nie ma wpływu.

Jeśli sama strona nie konwertuje (nie sprzedaje), to wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania i duży ruch jej nie pomogą, ale freelancer lub agencja SEO mogą zależnie od umowy:
- zweryfikować i naprawić błędy techniczne czy te związane z UX (lub – jeśli nie obejmuje tego umowa – wskazać je i zalecić ich naprawę);
- systematycznie sprawdzać Twoją stronę pod tym kątem;
- przekazać swoje spostrzeżenia co do oferty i przyczyn niskiej sprzedaży.

Sprzedaż umowy SEO

Jako nowa lub mała firma raczej nie pokonasz sieciówek i korporacji


Każda firma chce zostać liderem rynku, ale trzeba mierzyć siły na zamiary. Na taką pozycję z reguły pracuje się latami. Jeśli firma dopiero powstała lub jest mała i do tej pory działała w swojej niszy, to nie pokona szybko w wyszukiwarce korporacji i sieciówek, które pozycjonują swoje strony długo i intensywnie. Chyba że dysponuje gigantycznym budżetem – takim, jakie te firmy przeznaczyły na działania w ciągu kilku czy kilkunastu lat. Poza tym znane marki mają silną przewagę już w postaci tego, że są znane – Google premiuje je za wiarygodność, autorytet, zaufanie rynku.

Bez dużego budżetu nie pokonasz dużej konkurencji, ale specjalista SEO powinien:
- znaleźć dla Ciebie niszę, lukę w wynikach wyszukiwania – takie frazy, na które konkurencja pozycjonuje się słabo lub wcale (np. długiego ogona, rozbudowane, synonimiczne);
- być z Tobą szczery – nawet przy dużym budżecie nie może Ci obiecać pozycji lidera rynku, bo pozycjonowanie to tylko wycinek marketingu internetowego (nie wspominając o marketingu w ogóle).

Pozycje Twojej strony mogą spaść, także znacząco


Google nie ujawnia działania swoich algorytmów: to tajemnica handlowa. Przekazuje jedynie wskazówki dla webmasterów, często enigmatyczne. Systematycznie również aktualizuje algorytmy (nawet kilka głównych aktualizacji rocznie), a samą kolejność stron w wynikach wyszukiwania dopasowuje ciągle. Zwykle jest jeszcze konkurencja, która może nagle zintensyfikować swoje działania. Wreszcie wysokie pozycje trzeba utrzymać. A temu nie sprzyja przerwanie pracy, obniżenie budżetu, migracja strony czy wprowadzenie zmian bez konsultacji ze specjalistą (np. nowego layoutu, który usunie całe linkowanie wewnętrzne).

Drobne wahania pozycji strony są naturalne; gwałtowne spadki także się zdarzają, ale specjalista SEO powinien:
- aktywnie im przeciwdziałać (przygotować strategię zgodną z ogólnymi zasadami Google, które są niezmienne; zalecić Ci konsultowanie wszystkich wprowadzanych na stronie zmian);
- informować Cię o spadku pozycji i o przyczynach tego zjawiska;
- pracować nad odbudową pozycji.

Wykres pozycjonowania strony SEO

Nie wypozycjonujesz strony bez treści i fraz kluczowych


Same treści i frazy kluczowe również nie wystarczą, ale odgrywają jedną z głównych ról w procesie pozycjonowania. Content musi być jednocześnie wartościowy dla użytkowników, zoptymalizowany pod SEO (nasycony frazami kluczowymi, które wpisują w wyszukiwarce potencjalni klienci) i odpowiednio rozbudowany. Nie może w nim zabraknąć żadnego z tych elementów. Kluczem do sukcesu jest wypracowanie równowagi – i kompromisów. Zwykle nie wystarczą teksty stworzone przez Ciebie lub sztuczną inteligencję; chyba że specjalizujesz się w SEO copywritingu, będziesz uwzględniać wytyczne specjalisty SEO i pracować z narzędziami do optymalizacji.

Jeśli buntujesz się przeciwko frazom, rozszerzaniu tekstów czy prowadzeniu bloga, nie uzyskasz oczekiwanych wyników. Jednak teksty to wizytówka firmy, dlatego specjalista SEO powinien:
- współpracować z profesjonalnymi copywriterami, którzy piszą i dla odbiorców, i dla robotów wyszukiwarki;
- poprosić Cię o wypełnienie briefu i dostarczenie materiałów pomocnych dla copywriterów;
- przesyłać Ci teksty do autoryzacji (przed publikacją) – z możliwością zlecenia poprawek i zmian.

Treści i frazy kluczowe w pozycjonowaniu SEO

Działania SEO to tylko wycinek marketingu internetowego


Zadaniem specjalisty SEO jest wypracować wysokie pozycje Twojej strony w wynikach wyszukiwania. Dobry freelancer lub agencja ustala wspólnie z klientem KPI – mierzalne i realne cele, również np. zwiększenie ruchu na stronie o dany procent w danym okresie. Ponieważ zwykle prowadzi bloga i publikuje artykuły sponsorowane, częściowo odpowiada również za content marketing firmy.

Pozycjonowanie to jednak wycinek całego marketingu firmy – potrzebne są m.in.korzystna oferta i strategia komunikacji, atrakcyjna strona, skuteczne kampanie reklamowe i działania PR-owskie, dobra obsługa klienta. Tym specjalista SEO się nie zajmuje i nie ma na to wpływu. Za to zaniedbanie tych obszarów może sprawić, że pozycjonowanie strony nie przełoży się na wyniki biznesowe firmy.

Jeśli nie masz takich zasobów w firmie, podejmij współpracę z agencją 360 stopni, taką jak nasza Empressia, która zostanie Twoim partnerem od całego digital marketingu. Stworzy lub odświeży stronę, wypozycjonuje ją, poprowadzi content marketing oraz kampanie w wyszukiwarce i mediach społecznościowych. A także pomoże Ci odpowiednio ukształtować strategię komunikacji i ofertę.

Zapraszamy – na początek do niezobowiązującej rozmowy!

wyceń pozycjonowanie strony internetowej