Spis treści

Czy warto inwestować w pozycjonowanie? Słowacja i polski biznes – tak czy nie?


Jeśli prowadzisz działalność w Słowacji lub zamierzasz rozszerzyć swój biznes na ten rynek, internet Ci to znacznie ułatwi i pomoże osiągnąć sukces. Gdy stworzysz (lub dostosujesz) stronę internetową dla zagranicznego odbiorcy, wdrożysz działania z zakresu marketingu internetowego, takie jak pozycjonowanie. A wówczas skierujesz do swojej firmy potencjalnych słowackich klientów – osoby szukające w internecie produktów lub usług, które oferujesz. Dobra widoczność strony w wynikach wyszukiwania zbuduje wizerunek Twojej marki i zapewni rozpoznawalność na nowym rynku – czyli podstawy przewagi konkurencyjnej.

Kiedy warto się zdecydować na pozycjonowanie stron w Słowacji – w wynikach wyszukiwania google.sk?


Gdy prowadzisz w Polsce sklep internetowy – poprzez pozycjonowanie pozyskasz także słowackich klientów i zwiększysz sprzedaż. Dzięki bliskości rynku i rozwiniętej infrastrukturze logistyka obsługi zagranicznych transakcji nie sprawi problemów. Gdy prowadzisz w Polsce firmę usługową i możesz dojechać do słowackiego klienta (albo obsłużyć go zdalnie bądź z pomocą podwykonawców). Przykład: wytwarzasz meble na zamówienie czy przygotowujesz instalacje i jesteś w stanie pokryć ceną usługi koszty podróży i zakwaterowania w Słowacji. Gdy masz (lub chcesz założyć) firmę/oddział w Słowacji – pozycjonowanie strony pomoże Ci zbudować zaufanie lokalnych klientów i rozpoznawalność marki na rynku. Chyba że zamierzasz tylko zarejestrować działalność w Słowacji, a prowadzić będziesz ją w Polsce – wówczas potrzebna Ci będzie polska strona i pozycjonowanie google.pl.

Proces optymalizacji strony internetowej pod SEO stanowi jednak pewien wydatek, a pierwsze efekty pozycjonowania pojawiają się po czasie, po co najmniej kilku miesiącach pracy. Polecamy Ci zdecydować się na ten krok, jeśli już wiesz, że Twoja działalność w Słowacji ma potencjał biznesowy – że znajdziesz tu klientów, a inwestycja Ci się zwróci. Dopiero testujesz rynek? Na początek sugerujemy kampanie reklamowe Google Ads i w mediach społecznościowych, które pozwolą od razu przyciągnąć nowych klientów i zawrzeć pierwsze transakcje.

Jeśli dopiero myślisz o rozszerzeniu działalności w Słowacji, zacznij od analizy rynku, zwłaszcza popytu, konkurencji, cen, logistyki i kosztów wdrożenia projektu. Wygląda obiecująco? Przygotuj się, stwórz stronę, uruchom kilka kampanii reklamowych. Gdy już osiągniesz pierwsze sukcesy, zainwestuj w pozycjonowanie, które przyniesie Ci długoterminowe korzyści.

SEO Słowacja

Czy warto inwestować w e-commerce w Słowacji? Czy znajdziesz tu potencjalnych klientów


Słowacki e-commerce jest stosunkowo małym rynkiem (w końcu Słowacja liczy tylko nieco ponad 5 milionów mieszkańców), ale z potencjałem. Jego wartość wyniosła w 2024 roku około 2 milionów dolarów, a eksperci przewidują roczny wzrost na poziomie ponad 7%. Słowacy coraz częściej i chętniej kupują w sieci, zwłaszcza w kategoriach hobby i wypoczynek (prawie 27% udziału w e-commerce), elektronika (20%), moda (17%), meble i artykuły gospodarstwa domowego (12%) oraz kosmetyki (10%). Pod warunkiem znalezienia odpowiedniej niszy lub wypracowania atrakcyjnej polityki cenowej (Słowacy dbają o swoje portfele) biznes w słowackim internecie ma duże szanse na sukces i może stanowić istotne źródło dochodów.

Pozycjonowanie sklepów internetowych: Słowacja – jakie są wyzwania?


W Słowacji pozycjonowanie stron internetowych wygląda podobnie jak w Polsce. I tu na rynku wyszukiwarek dominuje Google, trzeba się zatem zastosować do zaleceń tej korporacji. W branży marketingu internetowego zasadnicze znaczenie ma jednak indywidualne podejście do grupy odbiorców – nie przenoś więc 1:1 działań z polskich realiów rynkowych.

Pozycjonowanie stron Słowacja

Język i różnice kulturowe


Angielskie tłumaczenie strony nie wystarczy. Słowacy korzystają z wyszukiwarki w ojczystym języku. Znajomość języka obcego deklaruje większość społeczeństwa, ale – w odróżnieniu od innych państw UE – jest nim nie angielski, ale czeski.

Aby skutecznie pozycjonować stronę internetową w Słowacji, musisz więc stworzyć jej słowacką wersję (minimum), a najlepiej – przygotować nową stronę, ze słowacką domeną (.sk) oraz hostowaną na lokalnym serwerze. Drugie rozwiązanie jest trudniejsze i droższe, ale preferowane przez algorytmy wyszukiwarek i bardziej wiarygodne dla użytkowników. Jego atutem jest też szybkość ładowania się strony, która jest podstawą dobrego UX i jednym z czynników rankingowych Google.

Choć języki słowacki i polski (oraz czeski) są podobne, zachowaj ostrożność – dotyczy to zarówno tworzenia czy tłumaczenia contentu, jak i obsługi klientów. Wiele słów w języku polskim i słowackim pomimo identycznego brzmienia ma różne znaczenia – np. słowo čerstvý (wymawiane jak czerstwy) znaczy po słowacku świeży, a diván to kanapa.

Znaczenie e-commerce, preferencje zakupowe i zachowania użytkowników


Udział e-commerce w handlu detalicznym Słowacji wynosi 10%1 i rośnie1 – osiąga podobny poziom jak w Polsce. Słowacy przywiązują dużą wagę z jednej strony do ceny, a z drugiej do jakości. Nie stronią od zakupów w firmach spoza strefy euro, jednak ostrożni. Porównują oferty, sprawdzają opinie i chętnie, znacznie częściej niż Polacy, wybierają płatność za pobraniem (warto więc ten aspekt odnieść do przewidywanych wyników finansowych). Na te potrzeby trzeba odpowiedzieć przy projektowaniu strony internetowej i planowaniu działań – np. wesprzeć proces pozycjonowania komunikacją w mediach społecznościowych oraz współpracą z liderami opinii. W Słowacji dużą popularnością cieszą się katalogi firm i serwisy porównawcze: warto je wykorzystać.

Ta ostrożność Słowaków rodzi wyzwania dla nowych zagranicznych firm i marek. Jeśli nie zadbasz o przejrzystość oferty, rzetelne opinie i sprawną obsługę klienta, możesz stracić odbiorcę na rzecz rodzimych firm lub marketplace’ów takich jak eBay, Amazon czy AliExpress, które są w Słowacji znacznie popularniejsze niż w Polsce.

Słowacy też z reguły mocno konkretyzują zapytania w wyszukiwarce; dlatego przed pozycjonowaniem stron należy przygotować zaawansowaną analizę słów kluczowych i dobrze przemyśleć strategię.

Pozycjonowanie stron internetowych Słowacja

Jak wygląda pozycjonowanie stron internetowych w Słowacji?


Wszystkie te różnice i wyzwania trzeba przenieść na grunt strategii pozycjonowania strony internetowej.

Frazy i słowa kluczowe związane z ofertą firmy


Język słowacki ma wiele odmian i dialektów. W zależności od regionu spotyka się różne nazwy tych samych przedmiotów lub pojęć. Które uwzględnić w optymalizacji treści i znaczników meta, określi wolumen wyszukiwania – w tym celu trzeba wykonać profesjonalną analizę z wykorzystaniem narzędzi SEO. Różnice w języku mocno natomiast wpływają na pozycjonowanie lokalne, które z kolei może dać szybsze i lepsze wyniki niż szerokie działania. Mogłoby się wydawać, że dobrym rozwiązaniem dla lokalnych działań w Słowacji, zwłaszcza blisko granicy, będzie uwzględnienie także polskich fraz. W rzeczywistości jednak Polaków w Słowacji, także w przygranicznych miejscowościach, mieszka relatywnie mało.

Wspomnieliśmy, że Słowacy chętnie precyzują zapytania w wyszukiwarce. Warto więc przypatrzyć się również tzw. frazom długiego ogona – i je wykorzystać, np. podzielić kategorie główne na podkategorie czy stworzyć poradnikowego bloga.

Optymalizacja strony pod słowackiego odbiorcę


Ostrożny i zachowawczy odbiorca wymaga dużego wyczucia, a optymalizacja strony pod kątem SEO wymaga także skupienia się na UX (user experience). Aby zbudować zaufanie na rynku słowackim, przetłumacz profesjonalnie całą treść strony internetowej – łącznie z regulaminem, polityką prywatności, banerami i komunikatami. Dostosuj też walutę (euro) i zadbaj o różne metody płatności, w tym pobranie. Zadbaj o społeczny dowód słuszności (opinie klientów) i wizerunek marki jako godnej zaufania. Ponieważ słowaccy odbiorcy lubią zakupy przemyślane, ułatw im to: poprzez pomocne opisy produktów, FAQ, porównywarki produktów i zaawansowane filtrowanie.

Jeśli tworzysz nową słowacką stronę, nie przenoś jej struktury 1:1 względem polskiej – dostosuj ją do tego, czego i jak szukają Słowacy (czyli wyników analizy słów kluczowych).

Pozycjonowanie stron Słowacja

Treści z uwzględnieniem content marketingu i link building


Aby osiągnąć wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania niż konkurencja, musisz przekonać algorytmy wyszukiwarki, że Twoja strona jest bardziej wartościowa. Słowacy coraz mocniej inwestują w content marketing, jednak nie jest on aż tak popularny, jak w Polsce. Rozbudowane opisy kategorii, teksty sprzedażowe i poradnikowe (blog) mogą ustanowić silną przewagę konkurencyjną – powinny jednak być zoptymalizowane nie tylko pod SEO, lecz także (a raczej przede wszystkim!) pod potrzeby użytkowników. Teksty warto oddać do profesjonalnego tłumaczenia lub redakcji – translator nie poradzi sobie z zadaniem na tyle dobrze, by zapracowały na zaufanie odbiorców i wizerunek marki.

Jednym z najważniejszych obszarów działań SEO jest ponadto link building – czyli wzmacnianie autorytetu strony poprzez linki zwrotne (odnośniki do Twojej strony zamieszczone w zewnętrznych serwisach). W Słowacji działa znacznie mniej portali branżowych niż w Polsce, dlatego ten proces jest trudniejszy. Pomóc może współpraca z lokalnymi partnerami, dostawcami, liderami opinii czy samymi klientami. Warto nawiązywać takie relacje i „wymieniać” się linkami – skorzystają na tym wszystkie strony.

Działania SEO w Słowacji – czy warto je powierzyć agencji?


Aby dobrze wykorzystać budżet i uzyskać długoterminowe korzyści, pozycjonowanie strony w Słowacji warto zlecić specjalistom. Powinna się nim zająć doświadczona agencja SEO, która może się pochwalić zagranicznymi sukcesami. W agencji Empressia od lat pozycjonujemy strony na wielu europejskich rynkach, w tym niemieckim, węgierskim czy brytyjskim. Z radością pomożemy Ci osiągnąć sukces w Słowacji – mierzony nie tylko pozycjami strony w Google, lecz także sprzedażą (optymalizacja konwersji) i zwrotem z inwestycji. Jeśli zechcesz, stworzymy również dla Ciebie stronę czy poprowadzimy kampanie Google Ads i w social mediach, stając się Twoim partnerem w całym marketingu internetowym. Zapraszamy!

wyceń pozycjonowanie strony internetowej

FAQ:

1. Czy warto się zdecydować na pozycjonowanie w Słowacji?

Tak, zwłaszcza jeśli Twój biznes na tym rynku ma duży potencjał i osiągasz już pierwsze sukcesy. Pozyskasz klientów i wzmocnisz rozpoznawalność marki bez inwestycji w płatne reklamy.

2. Jak wypozycjonować stronę w Słowacji – samodzielnie czy z agencją?

Dobra agencja ma już doświadczenie w podobnych projektach i znacznie więcej możliwości; dysponuje wieloma specjalistami (SEO, programistami, grafikami, copywriterami i innymi), współpracuje ze sprawdzonymi tłumaczami i wydawcami. Poza tym oszczędzi Twój czas, energię i nerwy.

3. Człowiek czy translator – jak przetłumaczyć stronę na słowacki?

Zdecydowanie polecamy współpracę z profesjonalnym tłumaczem, najlepiej z native speakerem lub osobą mieszkającą w Słowacji. Automatyczne tłumaczenia „widać” – a to może obniżać zaufanie do firmy i szkodzić jej wizerunkowi. Innym rozwiązaniem jest oddanie automatycznie przetłumaczonego tekstu do profesjonalnej redakcji.

Źródła:

Źródło danych: eCommerce market in Slovakia