Spis treści
- Czy warto inwestować w pozycjonowanie? Norwegia dla firm – w pigułce!
- Co warto wiedzieć o norweskim rynku?
- Pozycjonowanie sklepów internetowych – Norwegia. Jaki charakter ma tutejszy rynek?
- Pozycjonowanie stron: Norwegia – jakie wyzwania stawia ten rynek?
- Dostosowanie treści a kwestie językowe
- Hosting i domena a pozycjonowanie stron w Norwegii
- Pozycjonowanie lokalne i szerokie
- Optymalizacja strony z uwzględnieniem UX
- Link building na norweskich platformach
- Pozycjonowanie stron internetowych: Norwegia – jak przygotować dobrą strategię?
Czy warto inwestować w pozycjonowanie? Norwegia dla firm – w pigułce!
Jeśli prowadzisz działalność w Norwegii lub zamierzasz wejść na tutejszy rynek, to pozycjonowanie stron internetowych zdecydowanie ułatwi Ci osiągnięcie sukcesu. Dotrzesz do potencjalnych klientów w wynikach wyszukiwania Google – zwiększysz zatem rozpoznawalność firmy i sprowadzisz na stronę/do sklepu osoby wstępnie zainteresowane zakupem Twoich produktów lub usług. Gdy do tego zainwestujesz w obecność w mediach społecznościowych, zbudujesz silną markę – konkurencyjną względem miejscowych.
Pozycjonowanie stron w Norwegii, podobnie jak w Polsce i wszędzie indziej, nie jest jednak gotowym przepisem na sukces. Warto najpierw rzetelnie zbadać rynek i jego potencjał. Poza tym SEO jest procesem: jego wyniki pojawiają się po co najmniej kilku miesiącach od rozpoczęcia działań. Jeśli chcesz szybko rozpocząć sprzedaż, przygotuj w budżecie jeszcze pewną sumę na kampanie Google Ads, które przyniosą Ci pierwszych lokalnych klientów.
Co warto wiedzieć o norweskim rynku?
- Według Wskaźnika Bogactwa Narodów (WBN) Norwegia jest trzecim najbogatszym krajem wśród 38 badanych gospodarek (dla porównania Polska zajmuje w tym rankingu 27. miejsce).1
- W Norwegii mieszka prawie 5,5 miliona ludzi, z czego ponad 120 tysięcy osób to Polacy, którzy stanowią tu największą mniejszość narodową.2
- Norwedzy to społeczeństwo „dorosłe" i powoli się starzejące, o niskim współczynniku urodzeń. Dwie najliczniejsze grupy wiekowe to 20–44 i 45– 66 lat3 (z miażdżącą przewagą wobec pozostałych). W statystycznym norweskim gospodarstwie domowym mieszka tylko 2,1 osoby.4
- Poza mieszkaniem (35% domowego budżetu), transportem (14,5%) i żywnością (12%) największy koszt w przeciętnym gospodarstwie domowym stanowią sport, rekreacja i kultura (8%!). Norwegowie wydają sporo także na wyposażenie domu (5%), natomiast na odzież i obuwie (3,6%) mniej niż na restauracje i noclegi czy ubezpieczenie i usługi finansowe.5
- Aż 94% społeczeństwa norweskiego korzysta z internetu, natomiast telewizję ogląda zaledwie mniej niż połowa.6
Przed decyzją o wejściu na norweski rynek i inwestycją w SEO w Norwegii, koniecznie przeanalizuj:
- popyt na swoje produkty lub usługi;
- konkurencję (lokalną i globalną);
- politykę cenową (jakie ceny możesz zaproponować, aby Ci się to opłaciło, przy założeniu konkurencyjności i osiągalności dla grupy docelowej);
- logistykę (czy dostarczysz produkty/usługi co najmniej tak sprawnie, jak miejscowa lub globalna konkurencja);
- całościowe koszty projektu i swój budżet.
Pozycjonowanie sklepów internetowych – Norwegia. Jaki charakter ma tutejszy rynek?
Norwegowie są społeczeństwem silnie zdigitalizowanym. Prawie wszyscy nie tylko korzystają z internetu, lecz także chętnie robią online zakupy – zaledwie 5% społeczeństwa nigdy nie kupiło nic przez internet.7 I tutaj internetowy rynek dominuje Google, osiągając prawie 94% udziałów8 – pozycjonowanie strony w Norwegii bazuje więc głównie na wytycznych tego giganta (chociaż w kraju działa także lokalna wyszukiwarka Kvasir). W sieci Norwegowie kupują najczęściej elektronikę, odzież i gadżety sportowe, kosmetyki, wyposażenie domu i artykuły dziecięce.9 Połowy transakcji dokonują na urządzeniach mobilnych, a za zakupy zwykle płacą poprzez aplikację Vipps, z której korzysta aż 75% społeczeństwa.10
Do liderów norweskiego rynku e-commerce należą sprzedawcy elektroniki i urządzeń AGD – elkjop.no i komplett.no, generujący łącznie ponad 700 milionów USD sprzedaży netto rocznie (dane za 2023 r.). Miejsce na podium zdobyła także Oda – internetowy supermarket, a zaraz za nią uplasował się sklep Apple11. Poza lokalnymi graczami w pierwszej dziesiątce najczęściej odwiedzanych w Norwegii stron znajdują się AliExpress oraz niemiecka Zalando (moda) i szwedzka Jula (artykuły budowlane, narzędzia, wyposażenie domu i ogrodu).12
Podobnie jak w Polsce rynek e-commerce w Norwegii jest silnie rozwinięty i, choć różnorodny, to zdominowany przez korporacje. Mimo że do liderów rynku należą rodzime firmy, ze względu na ograniczoną ofertę i wysokie ceny Norwegowie chętnie kupują w europejskich, amerykańskich i chińskich sklepach – to nastawienie sprzyja zagranicznym biznesom. Względem Polaków Norwegowie różnią się mniejszym przywiązaniem do ceny (rekompensuje ją wygodą), a wyższą świadomością ekologiczną: są w stanie zapłacić więcej za ekologiczne produkty i dostawy.
Pozycjonowanie stron: Norwegia – jakie wyzwania stawia ten rynek?
Proces pozycjonowania stron w Norwegii wygląda tak samo, jak w każdym innym kraju; w końcu wytyczne Google mają charakter globalny. Na działania powinny się składać zwłaszcza:
- optymalizacja techniczna strony + UX,
- tworzenie wartościowego contentu (strona, blog), zoptymalizowanego pod SEO, nasyconego frazami kluczowymi,
- link building (linki zwrotne pozyskiwane z zewnętrznych serwisów).
Pozycjonowanie strony internetowej musi poprzedzić analiza konkurencji, badanie słów kluczowych i opracowanie skutecznej strategii. Wszystkie te działania omówiliśmy wyczerpująco m.in. w artykule „Pozycjonowanie stron internetowych”, do którego lektury serdecznie zapraszamy. Działania SEO w Norwegii stawiają natomiast kilka charakterystycznych wyzwań, którym trzeba sprostać.
Dostosowanie treści a kwestie językowe
Choć znajomość angielskiego jest w Norwegii na wysokim poziomie, to jednak większość Norwegów używa w wyszukiwarce języka ojczystego – zwłaszcza do wyszukiwania niewyspecjalizowanych, codziennych produktów i usług. Znacznie łatwiej też wypozycjonować stronę na norweskie niż na angielskie słowa kluczowe.
Kłopot w tym, że Norwegowie posługują się dwoma standardami językowymi: bokmål i nynorsk oraz setkami regionalnych dialektów. Różnice bywają znaczące – i warto je uwzględnić w doborze fraz, zwłaszcza pod kątem pozycjonowania w lokalnych wynikach wyszukiwania. Norweski ma ponadto specyficzną składnię i jest językiem wysoce idiomatycznym. Automatyczne translatory nie radzą sobie z takimi niuansami, a to prowadzi do błędów kontekstowych. Dlatego też w działania związane z pozycjonowaniem stron internetowych (a zwłaszcza w tworzenie treści) warto zaangażować profesjonalnego tłumacza/native speakera.
Hosting i domena a pozycjonowanie stron w Norwegii
Jeśli działasz na wielu rynkach zagranicznych, możesz stworzyć norweską wersję swojej strony internetowej – to rozwiązanie tańsze i korzystniejsze pod względem zarządzania treścią i analityką. Pod kątem SEO i UX warto jednak opracować nową stronę, z norweską domeną i hostowaną na serwerze skandynawskim (będzie się szybciej ładować). W Norwegii nie ma jednak otwartego rynku domen – firma musi więc najpierw zarejestrować tutaj działalność bądź ustanowić miejscowego przedstawiciela. Zakup domeny wymaga podania numeru rejestrowego z Brønnøysund Register Centre lub identyfikatora mieszkańca kraju.
Pozycjonowanie lokalne i szerokie
Norwegowie nieco inaczej niż Polacy korzystają z wyszukiwarki. Rzadziej wpisują pełne zapytania (tzw. frazy długiego ogona), a częściej pojedyncze słowa lub krótkie frazy. Niewielka liczba mieszkańców względem rozległości terenu (w połączeniu z jego ukształtowaniem) przekładają się natomiast na popularność wyszukiwania lokalnego, w pobliżu miejsca zamieszkania. Zawartość strony i treści warto więc dostosować pod kątem lokalnych fraz kluczowych, nawet gdy działalność obejmie cały kraj. Aby pozyskać szerokie grono odbiorców, najlepiej uwzględnić we frazach po prostu największe norweskie miasta – to tutaj mieszka większość ludności (np. aglomerację Oslo zamieszkuje 25% społeczeństwa).13
Optymalizacja strony z uwzględnieniem UX
Norwegowie cenią przejrzysty, konkretny przekaz i sprawdzone informacje – layout strony powinien więc być prosty i intuicyjny. Kładą duży nacisk na jakość, zaufanie do marki i ekologię – warto więc wyeksponować transparentność firmy oraz odpowiedzialność społeczna i środowiskową. Ponadto są przyzwyczajeni do wysokiego standardu obsługi klienta – strona powinna zapewniać łatwą nawigację i proces zakupowy (minimum kroków i danych) oraz dostęp do szybkiej i sprawnej pomocy.
Stronę internetową należy więc ściśle dostosować do potrzeb norweskiego odbiorcy. Trzeba przetłumaczyć wszystkie komunikaty (także regulamin, politykę prywatności), przeliczyć ceny na korony norweskie i wdrożyć preferowane metody płatności (Vipps) i dostaw. Paczkomaty w Norwegii dopiero zdobywają popularność: wielu mieszkańców wciąż jednak woli wygodne dostawy pod drzwi.
Link building na norweskich platformach
Strony anglojęzyczne są w Norwegii popularne, a liczba witryn z norweską domeną – ograniczona. Dlatego algorytmy wyszukiwarek tym bardziej doceniają linki zwrotne (odnośniki do strony zamieszczone w zewnętrznych witrynach) z miejscowych platform. Wiele z nich wymaga jednak podczas rejestracji podania norweskiego numeru telefonu – podobnie jak w przypadku zakupu domeny przydaje się więc lokalny przedstawiciel firmy. Informacje o organizacji i działalności warto też zamieścić w największych norweskich katalogach, takich jak gulesider.no i nettkatalogen.no. Dobrym pomysłem jest również wykorzystanie potencjału mediów społecznościowych.
Pozycjonowanie stron internetowych: Norwegia – jak przygotować dobrą strategię?
Skuteczność działań SEO w Norwegii wynika po pierwsze z przyjęcia przemyślanej strategii, a po drugie – z ciągłej i systematycznej pracy. Warto skorzystać z usługi pozycjonowania stron na tutejszym rynku, jaką oferuje doświadczona agencja SEO, taka jak nasza Empressia. Przedmiotem naszych działań jest nie tylko sama widoczność strony internetowej w wynikach wyszukiwania – dążymy również do pozyskania nowych klientów i konwersji: osiągnięcia jak najwyższego zwrotu z inwestycji.
Zapraszamy do współpracy, a na początek – do niezobowiązującej rozmowy i wyceny obsługi. Skontaktuj się z nami!
wyceń pozycjonowanie strony internetowej
FAQ:
1. Czy pozycjonowanie stron w Norwegii się opłaca?
Tak, ponieważ wzmacnia rozpoznawalność marki na rynku i pozwala pozyskać potencjalnych klientów z wyników wyszukiwania – tych, którzy już szukają danego produktu lub usługi.
2. Stworzyć norweską wersję strony czy norweską stronę?
Pierwsze rozwiązanie jest łatwiejsze i tańsze, drugie korzystniejsze pod kątem pozycjonowania strony i wizerunku firmy na rynku. Jeśli rozszerzasz (lub zaczynasz) działalność tylko w Norwegii, warto stworzyć oddzielną norweską stronę.
3. Czy polska firma może kupić domeny dla norweskich stron internetowych?
Wykupić norweską domenę może jedynie firma zarejestrowana w Norwegii lub mająca w tym kraju lokalnego przedstawiciela.
Źródła:
1. Źródło danych: Wskaźnik Bogactwa Narodów 2024. Miejsce Polski bez zmian (dostęp 19.11.2024)
2. Źródło danych: Polska w Norwegii. Informator ekonomiczny (dostęp 08.05.2024)
3. Źródło danych: Population in Norway (dostęp 19.11.2024)
4. Źródło danych: Families and households. Families and households (dostęp 19.11.2024)
5. Źródło danych: Survey of consumer expenditure. (dostęp 19.11.2024)
6. Źródło danych: Norwegian media barometer (dostęp 19.11.2024)
7. Źródło danych: Use of e-commerce by individuals in Norway from 2013 to 2023 (dostęp 19.11.2024)
8. Źródło danych: Search Engine Market Share Norway (dostęp 19.11.2024)
9. Źródło danych: Most purchased product categories online in Norway in 2023, by gender (dostęp 19.11.2024)
10. Źródło danych: Vipps (dostęp 19.11.2024)
11. Źródło danych: Top online stores in Norway in 2023, by e-commerce net sales (dostęp 08.05.2024)
12. Źródło danych: Most visited web shops in Norway in July 2024 (dostęp 19.11.2024)
13. Źródło danych: Oslo (dostęp 19.11.2024)