Spis treści
- Na czym polega problem linków niskiej jakości?
- Jak rozpoznać niskiej jakości, spamerskie linki??
- Jak zbadać profil linków?
- Jak się pozbyć szkodliwych linków?
- Zrzekanie się linków – jak robić to rozsądnie?
- Jak korzystać z Google Disavow Tool?
- Sprawdź, czy możesz korzystać z Disavow Tool
- Przygotuj listę szkodliwych linków
- Prześlij listę linków do Google Search Console
- Monitoruj wyniki Twojej witryny
Na czym polega problem linków niskiej jakości?
Linki zewnętrzne (przychodzące, prowadzące do witryny – czyli gdy na innej stronie internetowej pojawia się odnośnik do Twojej) od zawsze są ważnym czynnikiem rankingowym Google i wpływają na pozycję strony w wyszukiwarce. Kiedyś jednak liczyła się głównie ich ilość. I wiele osób wykorzystywało każdą okazję do pozyskania backlinku, nie bacząc na jakość linkującej strony i kontekst. Dziś jest odwrotnie. Od ponad dekady Google walczy z tego rodzaju spamem, a kolejne zmiany algorytmów czynią tę walkę tylko skuteczniejszą.
Prowadzące do strony nienaturalne linki, pochodzące ze stron o niskiej jakości (np. tworzonych wyłącznie w tym celu) naruszają zasady Google dotyczące spamu. I mogą skutkować karą – Google może obniżyć pozycję strony w wyszukiwarce lub nawet całkiem usunąć ją z indeksu, albo oflagować jako podejrzaną i niegodną zaufania. A stronie o złej reputacji trudno uzyskać dobrą widoczność w wynikach wyszukiwania.
Jak rozpoznać niskiej jakości, spamerskie linki?
Niemal do każdej strony prowadzą nienaturalne, pozyskane sztucznie linki: pozycjonowanie strony internetowej polega przecież także na link buildingu. Jeżeli działania te były i są prowadzone mądrze, to taki profil linków dominują wartościowe odnośniki – te na znanych, jakościowych i powiązanych tematycznie portalach, forach czy katalogach. Mogło się jednak zdarzyć, że: W przeszłości dla Twojej strony pozyskano wiele niskiej jakości linków przychodzących (gdy to w SEO jeszcze działało). Wykupiłeś(-aś) dla swojej strony wcześniej wykorzystywaną przez kogoś domenę z historią w postaci toksycznych linków (np. strona była serwisem z niskiej jakości treściami, słabym zapleczem czy farmą linków). Sprzedawca domeny sztucznie dopompował ją dużą liczbą linków przychodzących, aby podnieść jej wartość. Padłeś(-aś) ofiarą tzw. negatywnego SEO – Twoi konkurenci lub inne osoby celowo wygenerowały spamerskie linki do Twojej strony, aby jej zaszkodzić.
Jak rozpoznać takie szkodliwe linki?
- Linkowy spam na forach internetowych. Gdy odnośnik do Twojej strony pojawia się na tematycznie związanym z nią (lub ofertą) forum, w dodatku w merytorycznym poście lub dyskusji, to jest wartościowy. Jeśli jednak linki wręcz zalewają forum, pojawiają się w nieodpowiednim kontekście lub są go pozbawione, to Google uznaje je za spam.
- Linki przychodzące ze stron o niskiej jakości treści. Istnieje wiele stron tworzonych tylko jako przestrzenie pod linki (czy reklamy Google Ads). Ich profil zwykle jest chaotyczny (różna tematyka, często odległa od siebie), a treść – bezwartościowa dla użytkowników. Google może odebrać odnośnik na takiej stronie jako próbę manipulowania wynikami wyszukiwania.
- Profil linków zdominowany przez katalogi stron i firm. Jeżeli linki do swojej witryny umieszczasz w wartościowych katalogach tematycznych lub lokalnych, to korzystne działanie. Jeśli jednak profil linków jest zdominowany przez dowolne, niezwiązane z Twoją stroną/firmą katalogi, Google może uznać takie działanie za spam i nałożyć na stronę karę.
- Masowo kupione, wygenerowane linki przychodzące. Obecność setek, tysięcy odnośników na stronach niskiej jakości, często wręcz przypadkowych, może być pokłosiem automatyzacji link buildingu. Czasem właściciel strony daje się namówić na zakup pakietu linków w atrakcyjnej cenie – bez wiedzy o tym, gdzie konkretnie się one pojawią. Takie działania mogą wyrządzić więcej szkody niż pożytku – i słono kosztować.
- Linki przychodzące z wygasłych domen. Backlinki z
nieaktywnych, wygasłych domen również naruszają opracowane przez Google
wskazówki dla webmasterów. Nie masz wpływu na to, że dana strona zostanie
zamknięta np. po kilku latach od pozyskania z niej linku. Musisz jednak
systematycznie sprawdzać aktualność serwisów, z którymi w przeszłości
współpracowałeś(-aś).
Jak zbadać profil linków?
Aby ustalić, które odnośniki prowadzące do Twojej strony są wartościowe, a które szkodliwe, musisz przeprowadzić rodzaj audytu profilu linków. Listę wszystkich odnośników do swojej witryny znajdziesz w Google Search Console, a także w płatnych narzędziach SEO, takich jak Ahrefs czy SEMrush. Te drugie umożliwiają też trafną analizę linków pod kątem autorytetu domeny linkującej czy samej mocy odnośnika. Poza tym warto się zorientować w liczbie linkujących serwisów i ich tematyce. Korzystny profil linków opiera się o różne, ale związane tematycznie ze stroną serwisy. Audyt profilu linków jest trudny i żmudny, dlatego warto powierzyć go specjaliście, który przeprowadza go na co dzień. Dobra agencja SEO, taka jak nasza Empressia, zbada Twoje backlinki oraz przygotuje wnioski i plan naprawczy, a następnie wcieli go w życie.
Jak się pozbyć szkodliwych linków?
Szkodliwych linków możesz się pozbyć na dwa sposoby:
- Skontaktuj się z właścicielem strony, na której zostały umieszczone szkodliwe odnośniki – i zażądaj ich usunięcia. Jeżeli są to stare strony zapleczowe należące do Twojej firmy lub katalogi, w których samodzielnie dodałeś(-aś) wpisy, to odzyskaj dostępy i usuń je ręcznie.
- Skorzystaj z narzędzia Google Disavow Links Tool (jest ono częścią Google Search Console – GSC) i procedury zrzekania się linków. Wystarczy, że stworzysz i wyślesz listę linków, których chcesz się zrzec. Google zacznie te odnośniki ignorować: nie będą już wpływać na autorytet i SEO Twojego serwisu. Jak to zrobić, wyjaśniamy w ostatniej części poradnika. Najpierw warto się jeszcze się zastanowić, czy to w ogóle jest konieczne. Nieprawidłowe użycie tego narzędzia może negatywnie wpłynąć na pozycje strony w wynikach wyszukiwania.
Zrzekanie się linków – jak robić to rozsądnie?
Sam Google wyjaśnia, że zrzeczenie się linków przychodzących jest koniecznie tylko wtedy, gdy zachodzą jednocześnie dwa warunki:
- Do strony prowadzi wiele linków spamerskich, sztucznych i niskiej jakości. Warto się im przyjrzeć zwłaszcza wtedy, gdy strona gwałtownie traci pozycje w wyszukiwarce oraz notuje duży spadek ruchu. Nie zawsze musi to jednak oznaczać problem z backlinkami – wyeliminuj najpierw inne potencjalne czynniki brane pod uwagę w rankingu Google. Jeżeli Twoja strona osiąga dobre pozycje w wynikach wyszukiwania, to nie ryzykuj i nie usuwaj żadnych linków – możesz osiągnąć skutek odwrotny do zamierzonego.
- Z tego powodu Google podjął (lub może podjąć) w Twojej witrynie ręczne działania. Takie ręczne działania (bo to człowiek weryfikuje zgłoszenia algorytmu i nakłada karę) polegają na obniżeniu widoczności strony (części lub całości) w wynikach wyszukiwania lub na usunięciu jej z indeksu. Czy zastosowano taką karę wobec Twojej witryny, sprawdzisz w Google Search Console, w raporcie „Ręczne działania”. Znajdziesz tam również opis problemu i wskazówki, jak go rozwiązać.
Jak korzystać z Google Disavow Tool?
Korzystając z narzędzia Disavow Tool, samodzielnie wybierasz linki, które uznajesz za szkodliwe dla swojej witryny (wystarczy wskazać adres URL) – i polecasz Google, aby je ignorował. Jak to zrobić?
1️⃣ Sprawdź, czy możesz korzystać z Disavow Tool
Narzędzie do zrzekania się linków nie obsługuje usługi domen. Jeżeli Twoją stronę dodano do Google Search Console jako całą domenę (domain property), a nie jako adres URL, czyli konkretną wersję strony (URL property), nie możesz użyć tego narzędzia. Musisz wówczas dodać do GSC swoją stronę jako usługę z konkretnym adresem URL (najlepiej tę indeksowane najczęściej, np. z „https” i „www”). Usługa adresu URL była standardem przez długi czas i wielu właścicieli starszych stron to właśnie z niej korzysta.
2️⃣ Przygotuj listę szkodliwych linków
Przygotuj listę szkodliwych linków przychodzących. Tak jak wspomnieliśmy wcześniej, musisz zbadać, które odnośniki są szkodliwe, a które wartościowe; ocenić cały profil linków przy pomocy narzędzi SEO. To zadanie wymaga naprawdę wielkiej ostrożności. Przykładowo, odnośnik na małej, nieznanej stronie ze średnią reputacją nie musi być szkodliwy – serwis może za jakiś czas urosnąć i link będzie pracował na Twoje pozycje. Ważne, aby była to strona jakościowa – wiarygodna, poprawna oraz wypełniona merytoryczną, wartościową dla użytkowników treścią.
Listę linków przygotuj w postaci pliku tekstowego, który spełni poniższe wymagania:
- Nazwa zakończona .txt.
- Plik z kodowaniem UTF-8 lub zapisany w 7-bitowym kodzie ASCII.
- Maksymalny rozmiar pliku 2 MB i 100 000 wierszy (liczone z wierszami pustymi i ewentualnymi komentarzami).
- W każdym wierszu tylko jeden adres URL lub domena, których chcesz się zrzec (nie możesz się zrzec całej ścieżki podrzędnej).
- Maksymalna długość adresu URL 2048 znaków.
- Jeśli dodajesz komentarze (np. „Cała domena, której chcę się zrzec:”), poprzedź je znakiem #, aby Google je zignorował.
3️⃣ Prześlij listę linków do Google Search Console
Przygotowaną listę prześlij do Google (aby to zrobić, musisz być właścicielem usługi). Dla każdej usługi (każdego dodanego adresu URL – wersji strony) przygotuj oddzielny wykaz. Czyli jeżeli masz dwie usługi: „http” i „https”, to wyślij osobną listę linków dla każdej z nich. Ta sama lista ma natomiast zastosowanie także dla mobilnej wersji strony. Przygotowałeś(-aś) już oddzielne zestawienia dla wersji desktopowej i mobilnej? To po prostu połącz je w jeden spis. Nie martw się – jeżeli plik będzie zawierał błędy, Google od razu Cię o tym poinformuje i przygotuje ich wykaz.
Zawsze możesz później opracować i wysłać kolejną listę odnośników – zastąpi ona poprzednią. Dlatego nie spiesz się i nie zrzekaj wszystkich linków naraz. Wybierz najpierw kilka najbardziej (potencjalnie) szkodliwych i obserwuj wyniki.
4️⃣ Monitoruj wyniki Twojej witryny
Jeśli po kilku tygodniach (Google potrzebuje ich do ponownej indeksacji strony) nie odnotujesz pozytywnego wpływu na pozycję witryny, dopiero przejdź do usunięcia kolejnych linków, które uznałeś(-aś) za szkodliwe (oczywiście, gdy wyeliminujesz inne czynniki, które mogły spowodować problemy). Pozbądź się kolejnych kilku czy kilkunastu problematycznych linków i obserwuj. W razie potrzeby znów powtórz cały proces. Jednocześnie pracuj nad pozyskaniem wartościowych odnośników. Zamiast na ilości, skup się jednak na jakości – współpracuj z rzetelnymi i użytecznymi serwisami.
wyceń pozycjonowanie strony internetowej
FAQ:
1. Czy płatne linki przychodzące powodują obniżenie autorytetu witryny?
Tak, jeśli są umieszczone na spamerskich, niewiarygodnych i niskiej jakości stronach. Jeśli natomiast pozyskasz odnośniki z wartościowych, merytorycznych i godnych zaufania serwisów, to poprawisz reputację swojej witryny.
2. Kiedy pozbyć się linków przychodzących do strony?
Wyłącznie wtedy, gdy już dostałeś(-aś) karę od Google lub wiesz, że możesz ją dostać – Twoja strona odnotowuje gwałtowne spadki pozycji i ruchu lub mimo stosownych działań nie uzyskuje dobrej widoczności (a wyeliminujesz inne czynniki).
3. Jak się pozbyć szkodliwych linków przychodzących?
Skontaktuj się z danym serwisem i zażądaj usunięcia odnośników do swojej strony (lub usuń je ręcznie, jeśli masz dostęp do strony, np. zaplecza czy katalogu). Możesz też w tym celu używać Disavow Tool z poziomu Google Search Console.