CZYM JEST POZYCJONOWANIE GOOGLE MAPS I KOMU NAJBARDZIEJ SIĘ TO OPŁACA

Pozycjonowaniem w Google Maps nazywamy pozycjonowanie konkretnej witryny na mapach Google. Z punktu widzenia użytkownika jest to rozwiązanie niezwykle wygodne, ponieważ umożliwia odnalezienie szukanych punktów sprzedażowych bądź usługowych w pobliżu konkretnego miejsca (np. miejsca zamieszkania). Jeśli więc prowadzisz swoją firmę na rynku regionalnym, posiadasz fizyczną siedzibę, np. biuro, punkt usługowy czy sklep (lud dowolne miejsce, w którym sprzedajesz swoje produkty lub usługi) i skupiasz się na klientach, którzy szukają usług lub produktów w Twojej okolicy, powinieneś starać się osiągnąć jak najlepszą pozycję w Google Maps.

Jeśli chcesz zwiększyć świadomość swojej marki i bardziej ją wypromować, a np. nie posiadasz strony internetowej dobrze zoptymalizowanej pod kątem SEO, wizytówka Google Maps może być doskonałym sposobem na osiągnięcie celu.

Komu najbardziej opłaca się pozycjonować swoją działalność w Google Maps? Jak wspomnieliśmy – najbardziej zainteresowane powinny być osoby, które prowadzą działalność na lokalnym rynku, a ich oferta nie wymaga szczegółowej analizy. Przykłady takich działalności to: zakłady fryzjerskie, warsztaty samochodowe, hotele i hostele, sklepy, firmy budowlane.

JAK DZIAŁA POZYCJONOWANIE LOKALNE

W kontekście pozycjonowania na mapach Google warto wspomnieć jeszcze o pozycjonowaniu lokalnym. Ma ono na celu podnieść jak najbardziej pozycję strony internetowej w wynikach wyszukiwania po wpisaniu zapytania z konkretną lokalizacją (na przykład po wpisaniu frazy „hostel Poznań”, użytkownik powinien otrzymać listę miejsc noclegowych w poznaniu). Pozycjonowanie w Google Maps może mieć tu spore znaczenie, ponieważ internauta otrzymuje od razu adres wyszukiwanego miejsca, pozycję na mapie (może też od razu określić odległość od konkretnego miejsca i wyszukać najkrótszą trasę), opinie innych osób, a nierzadko także możliwość umówienia się na wizytę czy zarezerwowania noclegu.

google_maps_1.png

Pozycjonując swoją działalność lokalnie, możesz promować ją w obszarze województwa, powiatu, gminy, miasta czy dzielnicy.

JAK ZAŁOŻYĆ WIZYTÓWKĘ GOOGLE MAPS I ILE TO KOSZTUJE

Przechodząc do sedna sprawy, należy wspomnieć, że posiadanie wizytówki w Google Maps nie wiąże się z żadnymi opłatami. Możesz założyć konto i stworzyć wizytówkę zupełnie bezpłatnie.

A teraz opiszemy krok po kroku, jak założyć wizytówkę Google Maps

Krok 1. Utworzenie konta Google

Pierwszym krokiem do stworzenia wizytówki Google Maps jest założenia konta Google. Konto możesz założyć na stronie: https://myaccount.google.com/ . Już na tym etapie warto zwrócić uwagę na szczegóły, takie jak: nazwanie konta stosownie do nazwy działalności i zainstalowanie modułów Google Analytics i Google Search Console.

Krok 2. Rejestracja wizytówki Google Moja Firma

W utworzonym koncie Google należy stworzyć wizytówkę Google Moja Firma. W tym celu wejdź na stronę https://www.google.pl/business/ i kliknij button „zacznij teraz”.

google_maps_2.png

Zostaniesz przeniesiony na stronę z mapą i poniższym formularzem do wypełnienia:

google_maps_3.png

Ważne wskazówki – jak uzupełnić formularz

Nazwa firmy – podaj pełną nazwę firmy, zgodną z rzeczywistością. Możesz dodać też frazę kluczową, na którą pozycjonujesz swoją stronę, jednak pamiętaj, aby nie przesadzić. Wystarczy jedna ogólna fraza, która przedstawia np. zakres Twojej działalności. Nie dodawaj też w nazwie lokalizacji Twojej firmy, wpisując np. Hostel Komfort Poznań.

Adres firmy – w tym polu należy wpisać prawdziwy adres firmy – jeśli podasz np. kod pocztowy niepasujący do ulicy i miasta, wykonanie kolejnych kroków będzie niemożliwe.

Numer telefonu – wpisz główny numer Twojej działalności – najlepiej stacjonarny, jeśli taki posiadasz.

Kategoria – przy podawaniu kategorii, musisz posiłkować się tym, co proponuje Ci Google. Główną kategorię wybierz z listy. W dalszych etapach personalizacji konta, możliwe będzie dodanie kategorii pobocznych.

Witryna – wpisz adres strony internetowej Twojej firmy.

PoleDostarczam produkty i świadczę usługi u klientów” – jest to bardzo istotny element (o czym informuje nas Google). Opiszemy teraz 3 działania:

  1. Zaznaczasz, że NIE świadczysz usług i nie dostarczasz produktów do domów klientów. W takiej sytuacji należy potwierdzić zakończenie podawania danych i przejść dalej.

  2. Jeśli w tym miejscu zaznaczysz pole „TAK”, a w kolejnym etapie potwierdzisz, że nie obsługujesz klientów w siedzibie firmy, Twój adres nie pojawi się w wyszukiwarce. Tę opcję wybierają najczęściej osoby, które nie muszą spotykać się z klientami w siedzibie firmy lub gdy firma zarejestrowana jest na ich adres domowy. Przykładem mogą być właściciele firm budowlanych, którzy ze swoimi klientami spotykają się w ich domach.

  3. Jeśli w polu „Dostarczam produkty i świadczę usługi u klientów” zaznaczysz „TAK”, a w kolejnym etapie zaznaczysz, że obsługujesz klientów w siedzibie firmy, Twój adres pojawi się w wyszukiwarce.

Zaznaczając, że świadczysz usługi w domach klientów, konieczne będzie podanie kilku kolejnych informacji, które przedstawia screen poniżej:

google_maps_4.png

Uzupełnij to pole zgodnie z rzeczywistością – określ terytorium, na którym działasz, podając region, miasto lub kod pocztowy. Możesz też określić promień firmy, w zakresie którego działasz.

Z punktu widzenia pozycjonowania najlepiej podać adres firmy na wizytówce i określić nieduży obszar działalności, który będzie pokrywał się z geograficznym położeniem firmy. W takiej sytuacji istnieje większe prawdopodobieństwo, że osoby, które znajdują się w zasięgu Twojej działalności, trafią na Twoją firmę (wpisując np. zapytanie z konkretnym miastem). Ponadto wizytówki, które przedstawiają pełne dane adresowe, są wyświetlane częściej i wyżej w mapkach niż te, które nie prezentują wszystkich danych.

Krok 4. Potwierdzenie danych i kod weryfikacyjny

Aby zarządzać wizytówką i aby pojawiła się ona w wyszukiwarce, musisz zweryfikować dane. W tym celu otrzymasz specjalny kod weryfikacyjny. Jeśli Twoja firma nie jest jeszcze rozpoznawalna przez Google (np. -0wtedy, gdy wyszukiwarka nie rozpoznaje numeru telefonu i/lub adresu e-mail), jedyną formą dostarczenia kodu będzie droga pocztowa. List z PIN-em otrzymasz do 3 tygodni od momentu „złożenia zamówienia”. Pamiętaj, że jest on ważny tylko przez 30 dni. W pozostałych przypadkach (które jednak należą do mniejszości), pojawią się też opcje odbioru kodu przez e-mail lub telefonicznie.

Krok 5. Edycja wizytówki Google Moja Firma

Aby przejść de edycji wizytówki i spersonalizować konto, należy wybrać buton „EDYTUJ”.

 google_maps_5.png

Podczas edycji wizytówki podaj kategorie dodatkowe oraz godziny pracy firmy i dodaj zdjęcia. Możesz dodać dużą ilość zdjęć siedziby firmy, pracowników oraz trybu pracy. Umieść zdjęcia z w osobnych zakładkach (np. zdjęcia wnętrza, zdjęcia z zewnątrz) i wybierz zdjęcie profilowe.

OPTYMALIZACJA WIZYTÓWKI GOOGLE MAPS

Wspomnieliśmy wcześniej, że dzięki wizytówkom Google Maps, internauci mogą nie tylko sprawdzić adres Twojej działalności, ale też m.in. przeczytać opinie innych użytkowników na temat usług lub produktów oferowanych przez Twoją firmę. Poniżej przedstawimy Ci kilka możliwości na dodatkową optymalizację wizytówki i powiązanie jej z Twoją stroną internetową.

Dodanie mapki do strony internetowej – możesz zamieścić ją na przykład w zakładce Kontakt lub na stronie głównej. Jeśli Twoja firma ma kilka oddziałów, możesz dodać mapę na każdej podstronie, która przedstawia ofertę danej lokalizacji (np. w różnych miastach). Jak dodać mapkę? Odszukaj swoją firmę na mapach Google, po odnalezieniu wizytówki wybierz opcję „Udostępnij”, a następnie „Umieść mapkę”. Pojawi się kod HTML, który musisz skopiować i wkleić w zakładce „Kontakt” w prowadzonym przez Ciebie serwisie.

 google_maps_6.png

Pozyskiwanie opinii klientów i odpowiadanie w imieniu firmy – Twoja wizytówka będzie bardziej wiarygodna i atrakcyjna dla internautów, jeśli pojawią się na niej opinie użytkowników sieci (Twoich klientów). Osoby, które skorzystały z usług Twojej firmy, mogą dodawać opinie w formie własnych wypowiedzi oraz oceniać swoje zadowolenie na skali wyrażonej gwiazdkami. Zachęcaj swoich klientów do wystawiania opinii i odpowiadaj na nie z konta firmowego. Duża ilość pozytywnych ocen zachęci inne osoby do skorzystania z Twoich usług.

google_maps_7.png

Jeden adres siedziby firmy – zwróć uwagę na to, czy Twoja firma nie pojawia się w internecie pod różnymi adresami. Jeśli zmieniasz siedzibę, pamiętaj o aktualizacji adresu na wizytówce Google, na stronie i we wszystkich miejscach, w których założyłeś profil (np. Panorama Firm).

Konto Google Plus – profil tworzony jest automatycznie podczas zakładania konta na Google Moja Firma. Prowadzenie profilu G+ może przyczyniać się do poprawy pozycji w rankingach Google. Dodatkowo dzięki profilowi możesz nawiązywać i podtrzymywać kontakty z klientami – również potencjalnymi.

Konto G+ umożliwia Ci regularne publikowanie postów, a także dodanie treści na temat przedsiębiorstwa. Możesz opisać tam np. historię firmy, zakres działalności czy prezentowane idee i wartości. Pamiętaj, aby tekst był unikalny – nie kopiuj go ze swojej strony internetowej ani profilu na Facebooku, ponieważ może mieć to negatywny wpływ zarówno dla strony, jak i samej wizytówki. Rozmieść w tekście najważniejsze frazy kluczowe.

Warto wspomnieć, że Google oferuje użytkownikom jeszcze kilka ciekawych funkcji, do których należy np. dodawanie postów bezpośrednio w wizytówce. Takie posty mogą informować np. o oferowanych promocjach czy poszerzaniu oferty. Będąc właścicielem konta Google Moja Firma masz też możliwość korzystania z darmowego kreatora do tworzenia prostych stron internetowych.

Ważne wskazówki na zakończenie

Mamy dla Ciebie jeszcze dwie istotne informacje. Po pierwsze, użytkownicy mogą w pewnym zakresie wprowadzać zmiany w Twojej wizytówce i np. oznaczyć firmę, jako zamkniętą. Pamiętaj, aby regularnie kontrolować to, co dzieje się na Twojej wizytówce. Zwłaszcza gdy internauci dodają opinie.

Po drugie, nie edytuj informacji w Google Moja Firma zbyt często, ponieważ każda zmiana może obniżać pozycję Twojej wizytówki w wyszukiwarkach. Tworząc wizytówkę, przemyśl dokładnie jej zawartość i skrupulatnie wypełnij wszystkie niezbędne pola.