Spis treści
- Pozycjonowanie stron: Hiszpania. Czy to się opłaca?
- Pozycjonowanie sklepów internetowych: Hiszpania – o co trzeba zadbać?
- Czego szukają Hiszpanie: słowa kluczowe a kwestie językowe
- Pozycjonowanie: Hiszpania – przygotowanie strony pod działania
- User experience a działania SEO w wyszukiwarce Google na rynku hiszpańskim
- Pozycjonowanie strony internetowej na precyzyjne lub lokalne frazy
- Linki zewnętrzne na hiszpańskich portalach
- Pozycjonowanie stron internetowych: Hiszpania. Jak to zrobić skutecznie?
Pozycjonowanie stron: Hiszpania. Czy to się opłaca?
Jeśli masz za sobą badanie hiszpańskiego rynku i stwierdzasz, że takie rozszerzenie działalności jest korzystną strategią dla Twojej firmy, to pozycjonowanie strony w Hiszpanii pomoże Ci odnieść sukces. Sprowadzisz na nią potencjalnych klientów oraz zwiększysz świadomość i rozpoznawalność marki na tym rynku. Pozycjonowanie jest jednak procesem – na jego wyniki trzeba poczekać. Warto więc założyć w budżecie także kampanie Google Ads, które przyniosą pierwszych klientów.
Jeśli dopiero rozważasz wejście na hiszpański rynek, zacznij od analizy:
- konkurencji,
- popytu,
- polityki cenowej (czy możesz zaoferować konkurencyjne ceny i na tym zyskać),
- logistyki (czy dostarczysz produkty/usługi odpowiednio sprawnie),
- jpozycjonowania marki (czym się wyróżniasz, jakich klientów przyciągniesz),
- jkosztów wdrożenia projektu.
Dziś co prawda nie musisz podróżować ani otwierać placówki za granicą, lecz nowa strona, tłumaczenia, działania SEO, komunikacja i obsługa w języku hiszpańskim wygenerują pewne wydatki.
Hiszpania jest 15. największym rynkiem e-commerce – wyprzedza Kanadę. Ponad 35 milionów Hiszpanów kupuje online, głównie elektronikę, ubrania, wyposażenie domu, żywność i napoje. Największy udział w rynku ma Amazon1. Hiszpańscy internauci najczęściej szukają informacji i produktów w wyszukiwarce Google2. Hiszpanie częściej niż Polacy korzystają zdalnie z różnych usług, w tym medycznych (39% społeczeństwa3) czy edukacyjnych.
To wszystko czyni Hiszpanię rynkiem wartym zainteresowania; jednak podobnie jak w Polsce gwałtowny rozwój e-commerce oraz usług online rodzi wyzwania w mocno konkurencyjnych branżach. Dlatego, jeszcze zanim podejmiesz decyzję, przeanalizuj potencjał pozycjonowania i reklam Google Ads w Hiszpanii. Sprawdź związane ze swoją ofertą słowa kluczowe w języku hiszpańskim i oceń przyszłych konkurentów w wynikach wyszukiwania. To pozwoli oszacować potrzeby budżet i wyniki działań. Chętnie się tym dla Ciebie zajmiemy: zapraszamy.
Pozycjonowanie sklepów internetowych: Hiszpania – o co trzeba zadbać??
Pozycjonowanie strony internetowej w Hiszpanii przebiega podobnie jak w Polsce – algorytmy wyszukiwarki działają tak samo niezależnie od języka i lokalizacji. Pojawia się jednak sporo wyzwań, zwłaszcza w kwestii języka i różnic kulturowych oraz odmiennych preferencji, które wpływają na projektowanie user experience.
Czego szukają Hiszpanie: słowa kluczowe a kwestie językowe
W Hiszpanii używa się kilku języków. Najpopularniejszym jest kastylijski (czyli ten uchodzący za hiszpański), niemniej część mieszkańców kraju (zależnie od regionu) posługuje się katalońskim, baskijskim czy galicyjskim. Różnice pomiędzy tymi językami w zakresie słownictwa są znaczące i ten sam produkt lub usługa mogą mieć odmienne nazwy. Pozycjonowanie strony internetowej często trzeba więc albo zawęzić do konkretnej lokalizacji (i dotrzeć do jednej grupy klientów), albo rozszerzyć o frazy kluczowe w kilku wariantach językowych (którymi posługują się mieszkańcy różnych części kraju).
Ważnym aspektem są też nazwy marki, produktów lub usług. Warto sprawdzić, czy język hiszpański zawiera takie same lub podobne słowa i zwroty – i co one oznaczają. Jeśli miałyby kojarzyć się negatywnie (zwłaszcza obraźliwie) lub narażać firmę na śmieszność, dobrze jest pomyśleć o dostosowaniu nazewnictwa do nowego rynku.
Pozycjonowanie: Hiszpania – przygotowanie strony pod działania
Zasadniczo rozwiązania są dwa:
- Stworzenie nowej strony z hiszpańską domeną i rozszerzeniem (.es), hostowanej na serwerze w Hiszpanii. To droższe, bardziej czaso- i pracochłonne zadanie, a w przyszłości wiąże się także z decentralizacją danych i działań. Inwestycja może się jednak szybko zwrócić. Taka strona przeważnie wzbudza większą wiarygodność na lokalnym rynku i sprawniej działa (szybciej się ładuje). Hiszpański adres IP pomaga również w lokalnym pozycjonowaniu stron internetowych – dla zapytań związanych z lokalizacją Google zdaje się preferować strony hostowane lokalnie. Jeśli zamierzasz wejść tylko na rynek hiszpański, to korzystne rozwiązanie.
- Stworzenie hiszpańskiej wersji istniejącej strony – przetłumaczenie i dostosowanie zawartości. Korzyści są spore: to mniejszy wydatek i łatwiejsze zarządzanie treścią czy danymi analitycznymi (np. ruch na stronie, zachowanie użytkowników, konwersje). Jeśli Twoja firma działa (lub planuje działać) międzynarodowo, stworzenie kilku wersji językowych strony może się okazać lepszym wyborem, także pod kątem globalnego wizerunku marki. I w tym przypadku warto jednak zadbać o rozszerzenie .es dla wersji hiszpańskiej.
Skuteczne pozycjonowanie stron www wymaga optymalizacji treści pod kątem fraz kluczowych, czyli tego, czego i jak szukają potencjalni klienci. Oddzielna strona może to ułatwić, jeśli konsumenci polscy i hiszpańscy mają różne potrzeby i preferencje.
User experience a działania SEO w wyszukiwarce Google na rynku hiszpańskim
Do skutecznego pozycjonowania stron potrzebny jest też dobry user experience (UX). Jeśli użytkownicy wyszukiwarek internetowych wchodzą na daną stronę i po kilku sekundach ją opuszczają, to dla algorytmów sygnał, że czegoś jej brakuje. Dlatego przed rozpoczęciem działań SEO trzeba ściśle dostosować witrynę do potrzeb hiszpańskiego odbiorcy. Ceny i koszty dostawy powinny się wyświetlać w euro. Przetłumaczyć należy nie tylko główną treść strony, lecz także komunikaty – formalnoprawne (np. baner cookies, politykę prywatności, regulamin), techniczne czy promocyjne (np. akcje rabatowe, konkursy itp.).
Takie prace warto zlecić specjaliście, który jest native speakerem lub na takim poziomie włada językiem hiszpańskim. Zagranicznej firmie trudno jest przyciągnąć lokalnych klientów, jeśli nie dopasuje się do rynku. To jednak wymaga wrażliwości na niuanse językowe i różnice kulturowe, a profesjonalny tłumacz je uwzględni.
Poza samą zawartością informacyjną duże znaczenie mają także metody płatności i dostaw. Hiszpanie najczęściej płacą kartami – z przelewów bankowych korzysta tylko 10% internautów. A choć InPost stara się zmienić przyzwyczajenia tutejszych konsumentów, wciąż zdecydowana większość kupujących online wymaga dostawy do domu, i to z poświadczeniem odbioru4.
Pozycjonowanie strony internetowej na precyzyjne lub lokalne frazy
Podobnie jak w Polsce, w Hiszpanii pozycjonowanie stron w konkurencyjnej branży jest trudne. I tu działają wielkie marketplace’y (np. Amazon) i duże sieciówki, m.in. Elcorteingles.es, Pccomponentes.com, Mediamarkt czy Zalando, które inwestują w działania z zakresu marketingu internetowego olbrzymie pieniądze, w dodatku od lat. Dlatego tak ważna jest początkowa analiza konkurentów SEO, która pozwoli ocenić potencjalne wyniki i przygotować sprytną strategię. Być może lepiej pozycjonować stronę internetową na frazy długiego ogona lub lokalnie, niż starać się przebić przez mur liderów danej branży.
Różnorodne odmiany języka hiszpańskiego paradoksalnie mogą w tym pomóc. Może się okazać, że konkurencja zaniedbuje użytkowników katalońskiego czy baskijskiego, którzy szukają tych samych produktów bądź usług, ale pod innymi nazwami. Jeśli to wykorzystamy, wygenerujemy z tych zapytań ruch: mniejszy, ale szybciej i taniej.
W przypadku usług internetowych (albo jeśli masz również oddział w Hiszpanii czy możesz dojechać do klienta) dobrym rozwiązaniem może się okazać pozycjonowanie lokalne, czyli uwzględniające nazwy konkretnych regionów czy nawet miejscowości.
Linki zewnętrzne na hiszpańskich portalach
Pozycjonowanie stron w Hiszpanii wymaga także budowania lokalnego autorytetu. Tak działa link building. Im więcej jakościowych serwisów hiszpańskich linkuje do pozycjonowanej strony, tym bardziej jest ona godna zaufania – zdaniem algorytmów Google. Wartościowych serwisów można szukać w otwartym katalogu stron internetowych DMOZ, a także za pomocą narzędzi SEO. Na pewno warto też umieścić linki do strony w hiszpańskich katalogach firm, np. w bezpłatnym linkadoo.es. Dobrze, jeśli serwisy linkujące mają domeny z rozszerzeniem .es lub przynajmniej są stworzone w języku hiszpańskim.
Nie działa to aż tak mocno na wyszukiwarkę Google, ale warto również zaznaczyć swoją obecność na hiszpańskim rynku w mediach społecznościowych. Może Ci pomóc freelancer, który zna język hiszpański; możesz też korzystać z usług biura tłumaczeń. Aktywność w social mediach podniesie rozpoznawalność firmy w nowej grupie docelowej, jest to też kolejny sposób na pozyskanie nowych klientów.
Pozycjonowanie stron internetowych: Hiszpania. Jak to zrobić skutecznie?
Skuteczne wypozycjonowanie strony na rynku hiszpańskim wymaga współdziałania wielu specjalistów i dostępu do różnych profesjonalnych narzędzi. Warto powierzyć działania doświadczonej firmie, takiej jak nasza agencja SEO Empressia. Od lat pomagamy naszym Klientom rozszerzać działalności na nowych rynkach w całej Europie. Skupiamy się nie tylko na widoczności strony w wyszukiwarce, lecz także na celach biznesowych, takich jak optymalizacja konwersji (pożądanych działań odbiorców) czy budowa wizerunku za pomocą content marketingu. Tworzymy strony internetowe, a jako partner Google prowadzimy także kampanie reklamowe – znajdziesz w nas opiekuna całego digital marketingu Twojej firmy na hiszpańskim rynku.
Zapraszamy – na początek do niezobowiązującej rozmowy, poznania naszej oferty czy skorzystania z wiedzy i doświadczenia, którymi dzielimy się na blogu.
Źródła:
1. Źródło danych: eCommerce market in Spain (dostęp 08.08.2024).
2. Źródło danych: Search Engine Market Share Spain. July 2023 - July 2024 (dostęp 08.08.2024).
3. Źródło danych: Health at a Glance: Europe 2022 (dostęp 08.08.2024).
4. Źródło danych: Hiszpański rynek e-commerce liderem pod względem tempa rozwoju (dostęp 08.08.2024).
wyceń pozycjonowanie strony internetowej
FAQ:
1. Jak dobrać słowa kluczowe pod pozycjonowanie w Hiszpanii?
Najlepiej wykorzystać w tym celu narzędzia SEO do analizy fraz kluczowych. Jeśli przyjdzie Ci konkurować z dużymi hiszpańskimi firmami, postaw raczej na tzw. frazy długiego ogona czy lokalne. Pamiętaj, że mieszkańcy Hiszpanii posługują się różnymi językami, zależnie od lokalizacji.
2. Czy warto pozycjonować stronę internetową w Hiszpanii?
Jeśli działasz na tym rynku (lub zamierzasz), zdecydowanie warto. Dzięki pozycjonowaniu strony wzmocnisz obecność w internecie: rozpoznawalność marki, a także pozyskasz nowych potencjalnych klientów bez płatnych reklam.
3. Jak wybrać agencję SEO do pozycjonowania w Hiszpanii?
Nawiąż współpracę z agencją SEO, która ma doświadczenie w pozycjonowaniu stron na różnych europejskich rynkach. Zwróć uwagę na to, czy firma może Ci pomóc także w budowie strony czy prowadzeniu kampanii reklamowych – działania będą spójne, a Ty oszczędzisz czas i pieniądze.