Spis treści
- Czym jest programmatic SEO?
- Tylko czy programmatic SEO działa, skoro w zasadzie… przeczy wytycznym Google?
- Kiedy można zyskać na automatyzacji SEO?
- Programmatic SXO – połączenie SEO i doświadczenia użytkownika (UX) w wynikach wyszukiwania
- Dla kogo jest automatyzacja procesów SEO?
- Automatyzacja tworzenia i optymalizacji treści służy nie tylko SEO!
- Jak działa programmatic SEO? Jak stworzyć bazę słów kluczowych i wygenerować landingi?
- Jakie korzyści przynosi programmatic SEO?
- Znacznie szybsze skalowanie i zwiększenie efektywności SEO
- Mniejszy budżet potrzebny na tworzenie i optymalizację treści
- Programmatic SEO pozwala też na lepsze zrozumienie potrzeb użytkowników
- Jakie zagrożenia niesie programmatic SEO?
- Niskiej jakości, powielane treści i kanibalizacja słów kluczowych
- Problem z indeksowaniem stron, a następnie – z obsługą wielu klientów
Czym jest programmatic SEO?
SEO (z ang. Search Engine Optimization) to zestaw działań, które jako specjaliści podejmujemy, aby podnieść w wyszukiwarce widoczność strony internetowej naszego Klienta na zapytania związane z jego ofertą. A tym samym – sprowadzić na nią (bez inwestycji w kampanie Google Ads) potencjalnych klientów jego firmy. W tym celu m.in. rozbudowujemy stronę, wypełniamy jej podstrony treścią ukierunkowaną na te zapytania (frazy kluczowe), optymalizujemy ich zaplecze techniczne i wprowadzamy linkowanie wewnętrzne.
Programmatic SEO również obejmuje wszystkie powyższe działania, tyle że zautomatyzowane. To strategia, zgodnie z którą pozycjonowanie stron wspomagamy generowaniem dużej liczby ich podstron. Stają się one landing page’ami – stronami docelowymi. Wyświetlają się w wynikach wyszukiwania na wiele różnych fraz kluczowych powiązanych z tematyką witryny. I przechwytują użytkowników wpisujących w wyszukiwarce te zapytania.
Nie tworzymy i nie optymalizujemy landingów ręcznie, nie piszemy samodzielnie treści, nie projektujemy grafiki. Wszystko to robi program oparty na algorytmach i sztucznej inteligencji. Generujemy dziesiątki i setki stron ukierunkowanych na dziesiątki i setki wcześniej wybranych fraz kluczowych – hurtowo, błyskawicznie i tanio.
Tylko czy programmatic SEO działa, skoro w zasadzie… przeczy wytycznym Google?
Ten przecież zaleca nastawić działania na lepsze zrozumienie potrzeb użytkowników i tworzyć odpowiadające na nie, unikatowe i eksperckie treści – zgodnie z zasadą E-E-A-T, służącą dziś do oceny jakości stron internetowych.
Okazuje się, że w pewnych sytuacjach i wykorzystywane mądrze, programmatic SEO skutecznie wspiera tradycyjne działania, znacząco przyspiesza pozycjonowanie i obniża koszt optymalizacji stron internetowych. Może w krótkim czasie znacznie zwiększyć ruch w witrynie i rozpoznawalność marki (strona będzie się częściej pojawiać w wynikach wyszukiwania) – zapewnić firmie nowych klientów, a zatem również zyski.
Kiedy można zyskać na automatyzacji SEO?
Opieranie całej strategii pozycjonowania każdej strony na programmatic SEO nie jest dobrym pomysłem. Automatyczne i masowe generowanie setek stron z treścią niskiej jakości (np. bazującą tylko na słowach kluczowych) Google ocenia jako manipulację w wynikach wyszukiwania i spam. Jednak sytuacja się zmienia, gdy mamy solidny, wartościowy serwis z obszernym katalogiem ofert, które odróżnia tylko najwyżej kilka cech, niewymagających dużego zróżnicowania contentu – np. lokalizacja czy marka.
Za przykład mogą posłużyć duże platformy do rezerwacji noclegów czy wakacji jak Booking, Kayak, Airbnb lub TripAdvisor, które korzystają ze strategii programmatic SEO. W zasadzie jedynymi zmiennymi ich ofert są właśnie lokalizacje, ewentualnie charakter (np. tanie lub luksusowe, hotele lub apartamenty).
Dzięki automatyzacji procesu te platformy mogą tworzyć setki i tysiące podstron dopasowanych do zapytań swoich potencjalnych klientów. Jedna osoba szuka tanich noclegów w Warszawie, druga luksusowego hotelu nad morzem, a trzecia domu letniskowego na Mazurach – każdemu z tych użytkowników wyświetla się inna podstrona w obrębie platformy: z już ustawioną lokalizacją i pasującymi do zapytania filtrami.
Podobnie działa to w przypadku platform z narzędziami typu wyszukiwarka, np. pojazdów, doradców (jak Mentor Cruise), kalkulator (np. wynagrodzeń na różnych stanowiskach jak Payscale), kreator (np. integracji aplikacji – jak Zapier), porównywarka cen itd. Użytkownik bezpośrednio w wynikach wyszukiwania natrafia na podstronę, która dotyczy jego precyzyjnego zapytania. Nie musi szukać odpowiedniej kategorii, ustawiać wielu parametrów i filtrować wyników. Łatwiej i szybciej znajduje to, czego szuka – a do tego przecież Google dąży. Dlatego w tym kontekście tę strategię możemy też nazwać programmatic SXO.
Programmatic SXO – połączenie SEO i doświadczenia użytkownika (UX) w wynikach wyszukiwania
Programmatic SXO (a ang. Search Experience Optimization) pozwala połączyć dążenia do poprawy widoczności strony w wyszukiwarce i zarazem doświadczenia jej użytkowników. To strategia win-win – obopólnych korzyści.
Właściciele stron internetowych sprowadzają na nie więcej potencjalnych klientów: osób zainteresowanych konkretną ofertą (np. poszukujących noclegu w Sopocie). Ci z kolei łatwiej i szybciej zaspokajają swoje potrzeby i pragnienia – rzadziej się zniechęcają i porzucają lub zmieniają swoje plany. Automatyzacja SEO i UX polega więc w tym przypadku na optymalizacji stron nie tylko pod kątem wyszukiwarek, lecz także – a może przede wszystkim – różnych potrzeb ich użytkowników.
Dla kogo jest automatyzacja procesów SEO?
Na automatyzacji SEO mogą skorzystać sklepy i strony internetowe, które oferują wiele produktów/usług różniących się łatwymi do opisania zmiennymi. To także potencjalnie dobra strategia dla platform bazujących na jakiejś funkcjonalności, która umożliwia np. wyszukiwanie, porównywanie, generowanie konkretnych rozwiązań.
Najczęściej programmatic SEO wykorzystują te serwisy, których cała oferta opiera się na zestawach ogólnych słów kluczowych (np. samochody używane), od których można utworzyć wiele fraz długiego ogona (np. samochody używane + marka, rocznik, lokalizacja, cena itd.). Wówczas tworzenie dziesiątek lub setek podstron nie jest sztucznym zabiegiem czy manipulacją, lecz elementem dostosowywania strategii rynkowej do różnych grup docelowych. Za tymi działaniami stoi konkretny produkt dla konkretnego użytkownika o konkretnych potrzebach.
Automatyzacja tworzenia i optymalizacji treści służy nie tylko SEO!
Poza tym sama automatyzacja optymalizacji treści świetnie wspiera także inne działania sprzedażowe i marketing firmy. W ten sposób możesz tworzyć nie tylko całe strony, lecz także spersonalizowane teksty do np. kampanii mailingowej albo newslettera. Generowanie treści jest pomocne w content marketingu i prowadzeniu bloga (które wspierają SEO) czy profili firmowych w mediach społecznościowych.
Chociaż – tak jak w przypadku programmatic SEO – z tych rozwiązań trzeba korzystać rozsądnie, z uwzględnieniem potrzeb użytkowników, a nie tylko algorytmów wyszukiwarek.
Jak działa programmatic SEO? Jak stworzyć bazę słów kluczowych i wygenerować landingi?
Do wdrożenia programmatic SEO potrzebujesz trzech rzeczy:
- Bazy danych zawierającej spis podstawowych słów kluczowych (np. hotel nad morzem, apartamenty nad morzem) i modyfikatory, czyli dodatkowe informacje pozwalające utworzyć na ich podstawie tzw. frazy długiego ogona (np. łeba, ustka, luksusowy, tani itd.).
- Szablonu strony docelowej o jednolitym wyglądzie oraz strukturze treści (która będzie się wyświetlać w wynikach wyszukiwania na te frazy).
- Programu, który wygeneruje dziesiątki, setki czy tysiące stron docelowych na podstawie bazy słów kluczowych z modyfikatorami oraz szablonu wizualnego landing page’a.
Do stworzenia takiej bazy możesz użyć specjalnego programu lub po prostu Excela. Wcześniej musisz jednak przeprowadzić badanie słów kluczowych, które wskaże, jakie pytania użytkownicy zadają wyszukiwarce i jaki jest ich potencjał (np. jak często dana fraza jest wpisywana w skali miesiąca). Do tego również służą narzędzia (np. Ahrefs), lecz rzetelna analiza słów kluczowych wymaga jeszcze udziału człowieka – specjalisty SEO. Niektóre słowa kluczowe, choć tematycznie pasują do oferty, wiążą się z innymi produktami/usługami lub świadczą o wyłącznie informacyjnym, edukacyjnym charakterze zapytania.
Strategię programmatic SEO wdroży dla Ciebie doświadczona agencja SEO – np. nasza firma Empressia. Zajmujemy się całością działań, od analizy i stworzenia bazy słów kluczowych, aż po ciągły proces optymalizacji wygenerowanych stron. Odpowiadamy za mierzenie postępów (pozycje, ruch na stronie, współczynnik konwersji) i dostarczanie wyników na podstawie wcześniej ustalonych wspólnie KPI. Traktujemy programmatic SEO jako jedną ze strategii, obok tradycyjnych metod – technicznej optymalizacji strony, tworzenia unikatowych i wartościowych treści oraz jakościowego link-buildingu.
Jakie korzyści przynosi programmatic SEO?
Niezależnie od ich charakteru automatyzacja procesów zawsze przynosi takie same korzyści, które można podsumować krótkim zestawieniem „więcej, szybciej i taniej”.
Znacznie szybsze skalowanie i zwiększenie efektywności SEO
W krótkim czasie mocno rozbudowujemy mapę witryny. Zastosowanie narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji pozwala nam stworzyć w obrębie serwisu wiele podstron pozycjonowanych na różne powiązane z ofertą frazy kluczowe. Zwykle są to frazy o niskiej konkurencji (nie wykorzystuje ich wiele serwisów), więc widoczność strony szybko się poprawia. Zwiększa się także na niej ruch. Co prawda te dłuższe – precyzyjne zapytania wpisuje w wyszukiwarce mniej osób, ale uzyskujemy efekt skali: wykorzystujemy dziesiątki czy setki takich fraz. Poza tym im dokładniejsze jest zapytanie użytkownika, tym większa szansa na to, że zmieni się w klienta. To świadczy o tym, że odbiorca ma już sprecyzowane potrzeby, szuka czegoś konkretnego, wykazuje intencję zakupową.
Możesz rozbudowywać w ten sposób serwis „ręcznie” – tradycyjnie, ale stworzenie setek podstron zajmuje wówczas miesiące, a nawet lata. Takie podejście jest korzystne, bo ogranicza zagrożenia związane z automatyzacją (o których niżej), ale nie zawsze się opłaca. Tradycyjnie, bazując na pracy człowieka i pełnej kontroli, na pewno warto stworzyć wszystkie najważniejsze podstrony w obrębie witryny – te, które będą się pozycjonować na ogólniejsze, ważniejsze frazy i słowa kluczowe. Choć i w tym przypadku można zaangażować do pomocy sztuczną inteligencję.
Mniejszy budżet potrzebny na tworzenie i optymalizację treści
Programmatic SEO oszczędza dużo pieniędzy, ponieważ eliminuje wiele czasochłonnych prac, które musiałby wykonać człowiek. Należą do nich np. tworzenie i optymalizacja treści oraz meta tytułów czy opisów dla dziesiątek, setek stron. A następnie wypełnianie nimi kolejnych landingów – razem ze wszelkimi niezbędnymi elementami (linki wewnętrzne, grafiki, narzędzia czy funkcjonalności). Wszystkimi tymi działaniami zajmują się różni eksperci – specjaliści SEO, copywriterzy, edytorzy, programiści. Ogromna oszczędność czasu fachowców obniża koszty działań, które możesz przeznaczyć np. na reklamy w social mediach i pozyskać jeszcze więcej klientów.
Programmatic SEO pozwala też na lepsze zrozumienie potrzeb użytkowników
Dzięki programmatic SEO zbieramy ogromną ilość danych o użytkownikach strony – potencjalnych i faktycznych klientach. Analizujemy zachowania poszczególnych segmentów grupy docelowej firmy naszego Klienta i zyskujemy tym samym dostęp do całościowego obrazu potrzeb rynku, na którym działa.
Możemy się dowiedzieć m.in.:
- czego i kiedy (np. miesiąc, dzień tygodnia, godzina) najczęściej szukają użytkownicy;
- które części oferty są najbardziej, a które najmniej atrakcyjne;
- jakie treści angażują i konwertują (prowadzą do działania np. zakupu);
- kim są (podstawowe dane demograficzne) i skąd pochodzą odbiorcy, jakich urządzeń używają;
- jak klienci podejmują decyzję zakupową (czy proces jest szybki i impulsywny, czy raczej długi i przemyślany);
- jak organiczny ruch z wyszukiwarki przekłada się na sprzedaż produktów lub usług bądź realizację innych celów biznesowych.
Te dane pozwolą Ci na efektywniejsze zarządzanie całym marketingiem firmy oraz pomogą osiągnąć lepszy zwrot z inwestycji w płatne kampanie reklamowe.
Jakie zagrożenia niesie programmatic SEO?
Korzyści programmatic SEO kuszą, ale nie jest to strategia zero-jedynkowa i gotowy przepis na sukces. Dlatego już na początku wspomnieliśmy, że trzeba z niej korzystać rozsądnie. Automatyzacja SEO może być szansą, ale także zagrożeniem dla Twojej strony i firmy. Nie zawsze jest dobrym rozwiązaniem.
Niskiej jakości, powielane treści i kanibalizacja słów kluczowych
Jeśli tworzymy setki stron zoptymalizowanych pod tę samą frazę, uwzględniając tylko modyfikatory podstawowe np. lokalizację, algorytmy narzędzi do generowania treści mają ograniczoną bazę danych. Zaczną zatem powielać zawartość, a tego Google zaleca unikać. Sztuczna inteligencja radzi sobie z tekstami coraz lepiej, ale ich jakość też bywa różna – zwłaszcza gdy danych wejściowych jest niewiele. A osiągnięcie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania (zwłaszcza gdy konkurentów jest wielu) w dużej mierze polega na dostarczeniu wartościowej treści, zgodnie z zasadą E-E-A-T.
Powielanie treści i pozycjonowanie wielu podstron na te same frazy kluczowe prowadzi też do tzw. kanibalizacji. Kilka stron w obrębie jednego serwisu walczy o to samo – rywalizuje ze sobą. Roboty Google nie wiedzą, którą z nich wybrać, dlatego często żadna z nich nie zajmuje wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania.
Dlatego strategię trzeba przemyśleć, wypośrodkować rozwiązania i ustalić priorytety.
Problem z indeksowaniem stron, a następnie – z obsługą wielu klientów
Roboty Google mogą też zaindeksować tylko określoną liczbę podstron w serwisie. Jeśli naraz stworzymy ich setki, proces ich indeksacji może się wydłużyć, więc oczekiwanie na efekty programmatic SEO również. Możemy natomiast próbować przeciwdziałać temu problemowi, np. tworzyć precyzyjne mapy i pliki dla robotów, rozwijać sieć linków czy naprawiać wszelkie błędy techniczne w serwisie.
Paradoksalnie zagrożeniem programmatic SEO jest także brak przygotowania na efekty automatyzacji pozycjonowania. Gdy znacznie zwiększa się ruch na stronie, niektóre serwisy mają kłopoty z obsługą wszystkich zapytań i realizacją zamówień. Dlatego, zanim wdrożymy działania, szacujemy (estymujemy) ich rezultaty, abyś wiedział(-a), czego się spodziewać i miał(-a) czas na podjęcie odpowiednich kroków.
Podsumowanie
Programmatic SEO to zautomatyzowanie części działań SEO, które może przynieść
wymierne korzyści w znacznie krótszym czasie niż tradycyjne techniki. Ta
strategia jest odpowiednia zwłaszcza dla dużych serwisów z rozbudowaną ofertą.
Taką, której segmenty różnią się nieznacznie i można je pozycjonować na te same
frazy kluczowe z uwzględnieniem kilku zmiennych cech np. lokalizacji, marki,
stanowiska.
FAQ:
1. Czym jest programmatic SEO?
Programmatic SEO to zautomatyzowane tworzenie i optymalizacja treści na stronach internetowych za pomocą przeznaczonych do tego narzędzi. Dzięki tej strategii możemy szybko dopasowywać zawartość stron do potrzeb użytkowników i reagować na zmieniające się trendy, zwiększając widoczność witryny w wyszukiwarce.
2. Czy Google banuje treści stworzone przez sztuczną inteligencję?
Google nie banuje treści stworzonych przez sztuczną inteligencję, jeśli są wartościowe dla użytkowników. Niska jakość contentu lub spam mogą prowadzić do nałożenia kar niezależnie od źródła treści.
3. Jak znaleźć słowa kluczowe do pozycjonowania swojej strony?
Aby znaleźć słowa kluczowe dla strony, skorzystaj z narzędzi takich jak Google Keyword Planner, Ahrefs, lub SEMrush. Przeanalizuj konkurencję, zapytania użytkowników i trendy. Skorzystaj z pomocy agencji SEO, która przygotuje analizę i strategię optymalizacji słów kluczowych, dopasowaną do specyfiki Twojej branży.