Spis treści
- Definicja Domain Authority
- Jak działa Domain Authority i co wpływa na ten wskaźnik?
- Optymalizacja strony
- Wysokiej jakości treść
- Linki zwrotne
- Linki wewnętrzne
- Wiek domeny
- Aktywność użytkowników
- Jak sprawdzić Domain Authority?
- Jak poprawić autorytet domeny?
- Inne wskaźniki, które warto wziąć pod uwagę
- Czy inwestycja w poprawę Domain Authority jest opłacalna?
Definicja Domain Authority
Domain Authority (DA) to wskaźnik opracowany przez firmę Moz, dzięki któremu można stwierdzić, jaki jest autorytet, siła i „moc przebicia” danej strony internetowej. Wynik przedstawiany jest w skali od 1 do 100. Krótko mówiąc – im wyższy autorytet domeny, tym lepszych pozycji w wynikach wyszukiwania można się spodziewać. Sprawa nie jest jednak tak prosta, jak może się do tego momentu lektury wydawać.
Przede wszystkim, aby móc wyciągać wnioski z Domain Authority, strony internetowe muszą być najpierw odpowiednio zoptymalizowane pod kątem SEO i UX. Pomóc w tym może np. sprawdzona agencja SEO. Dopiero wtedy można myśleć o zwiększaniu DA. Kolejna kwestia to fakt, że wskaźnik ten nie jest częścią algorytmu wyszukiwania Google, lecz jest tworzony przez firmę zewnętrzną. Wiele aspektów technicznych działania Domain Authority pozostaje zatem tajemnicą dla szerszego grona użytkowników.
Jak działa Domain Authority i co wpływa na ten wskaźnik?
Ważny dla zrozumienia pojęcia Domain Authority jest fakt, że chociaż maksymalna wartość wskaźnika wynosi 100, nie oznacza to, że jest to wynik docelowy dla każdej witryny. Można powiedzieć, że jest to idealna wartość, którą mogłaby osiągnąć witryna ciesząca się powszechnym uznaniem na całym świecie. Osiąganie coraz wyższego wyniku staje się także stopniowo trudniejsze. Dla przykładu warto wspomnieć, że strony takie jak Wikipedia, Amazon czy samo Google mogą pochwalić się wynikiem jedynie zbliżonym do 100.
W praktyce analiza i podnoszenie Domain Authority przebiega w porównaniu z konkurentami najbliższymi pod względem autorytetu. Podniesienie wartości DA nawet o kilka punktów może w takich warunkach stanowić znaczną przewagę.
Dobrze jest też pamiętać, że wynik Domain Authority charakteryzuje się szczególną dynamiką, która wynika z faktu, że każdy jednostkowy wynik danej strony nie istnieje w próżni, a wpływa na ocenę wszystkich innych stron. Mówiąc prościej, jeśli np. znajdujące się wysoko w rankingu DA domeny zmniejszą lub zwiększą swój wynik, to będzie to miało także wpływ na strony znajdujące się niżej w hierarchii.
Jakie parametry wpływają na DA? Jak już wspomniano, trudno mówić o oficjalnie opisanych mechanizmach, jednak regularne obserwacje potwierdzają, że warto zadbać o kilka podstawowych kwestii.
1️⃣Optymalizacja strony
To absolutna podstawa – strony internetowe zoptymalizowane tak, by były przyjazne dla użytkowników i wyszukiwarki mają już na starcie o wiele wyższą szansę na zwiększenie swojego DA.
2️⃣Wysokiej jakości treść
Unikatowe, godne zaufania i wyczerpujące treści to kolejny z fundamentów dobrego ratingu DA. Liczy się także odpowiednia struktura contentu i to, czy wyróżnia się swoją jakością na tle konkurencji. Dobra treść nie tylko zaspokaja potrzeby użytkowników, ale także zwiększa szansę, że nasza strona zostanie polecona dalej – w taki sposób budowana jest wiarygodność, renoma i jednocześnie sam ruch na stronie. Wszystkie te aspekty mają niebagatelny wpływ na DA.
3️⃣Linki zwrotne
Znane też jako backlinki lub external links. Dawniej jakość linkowania była określana wprowadzonym przez Google wskaźnikiem PageRank. Niestety fakt, że wynik był zależny od liczby linków zwrotnych, doprowadził do nieuczciwych działań w postaci masowego handlu linkami. Dzisiaj podejście wyłącznie ilościowe zupełnie się nie sprawdza. Liczy się przede wszystkim jakość linków prowadzących do danej strony. Jakość ta zależy szczególnie od renomy domeny, która linkuje naszą stronę.
4️⃣Linki wewnętrzne
Nazywane też internal links – są bazą linków kierujących z jednej strony do innej w obrębie danej witryny. Link wewnętrzny prowadzi do tych stron, które uważamy za istotne dla całego serwisu. W ten sposób użytkownicy trafiają do miejsc, które mają największy potencjał w generowaniu ruchu na stronie.
5️⃣Wiek domeny
Dłużej istniejące domeny mają zwykle nieco lepszy wynik niż nowopowstałe strony. Jak najbardziej wynika to z czasu, jaki starsze domeny miały na zwiększenie swojej reputacji. Dłuższe działanie w internecie, gdzie wszystko podlega nieustannym zmianom, świadczy także o wiarygodności i jakości witryny.
6️⃣Aktywność użytkowników
Promowanie serwisu i docieranie do coraz szerszego grona odbiorców podnosi DA na dwa sposoby. Przede wszystkim zwiększa się ruch na samej witrynie. Po drugie zaistnienie w świadomości użytkowników może poskutkować znacznie częstszym udostępnianiem naszej strony i regularnym napływem nowych użytkowników. W tym celu świetnie sprawdza się promowanie domeny w mediach społecznościowych.
Jak sprawdzić Domain Authority?
Wysoki autorytet domeny z pewnością jest pożądany przez każdego właściciela strony – nawet jeśli korelacja między tym miernikiem a wysoką pozycją w wyszukiwarce nie jest oczywista. Jak jednak sprawdzić, jak prezentuje się nasz serwis pod względem DA?
Ponieważ Domain Authority został stworzony przez firmę Moz, to właśnie na jej stronie internetowej najlepiej jest sprawdzić ten parametr. Dziennie można przeprowadzić 3 darmowe analizy różnych domen. Większa liczba analiz jest dostępna w ramach płatnej subskrypcji.
Raport dostępny na witrynie Moz nie tylko wskaże nam wynik DA, ale też szereg innych przydatnych danych, jak np. liczbę stron linkujących do naszej domeny czy listę najważniejszych konkurentów. Alternatywą jest korzystanie z rozszerzenia MozBar, które na bieżąco informuje o DA na odwiedzanej aktualnie stronie.
Jak poprawić autorytet domeny?
Wynik Domain Authority zależy od wspominanych wcześniej czynników, dlatego naturalnym wydaje się dążenie do ich optymalizacji. Jak jednak to zrobić? Poniżej kilka przydatnych wskazówek.
- Zacznij od optymalizacji strony internetowej pod wyszukiwarkę, a także pod użytkowników. Dostarczaj regularnie użytecznych treści o przystępnej strukturze. To od zaangażowania na tym polu będzie w dużym stopniu zależeć Twój przyszły, rosnący wynik DA.
- Chociaż czasy, gdy linki niemal w całości decydowały o autorytecie strony mamy już za sobą, to nadal ten aspekt można określić mianem kluczowego. Oprzyj jednak swoją strategię linkowania nie na ilości, a na jakości linków prowadzących do Twojej strony. Trudno ukryć, że wymaga to sporych nakładów pracy. Trzeba zabiegać o pozyskiwanie linkowań z możliwie „mocnych”, cieszących się autorytetem witryn. O jakości linku świadczy to, czy został pozyskany w sposób naturalny – np. poprzez polecenie użytkowników. Dobrym miejscem do pozyskiwania jakościowych linków są zatem także wszelkie fora, komentarze, opinie na stronach. Blogi i social media to kolejne przydatne pod tym względem kanały. Regularnie porządkuj też profil linków i zgłaszaj linki z podejrzanych domen mogące być spamem.
- Zbuduj przemyślaną bazę linków wewnętrznych, które pomogą Ci nakierowywać użytkowników na najważniejsze podstrony.
- Zadbaj o starsze treści. Jeśli dawniej stworzone wpisy nie są indeksowane lub mają niską pozycję w wynikach wyszukiwania, a ich treść się zdezaktualizowała, to popraw je, by znów stały się atrakcyjne dla użytkowników. Pomyśl także o poprawkach w formatowaniu.
- Działaj zgodnie z zasadami Google dotyczącymi optymalizacji pod wyszukiwarki. Spam, duplikowanie treści czy nieuczciwe praktyki związane z linkowaniem to niektóre negatywne czynniki, które mogą znacznie obniżyć ocenę strony.
- Przeanalizuj swoją konkurencję i jej działania. DA zostało stworzone m.in. po to, by ułatwić identyfikację i porównanie swojej strony z konkurencją znajdującą się na podobnym „poziomie autorytetu”. Weź pod uwagę, jakie działania podejmujesz i zestaw je z analogicznymi działaniami konkurencji. Być może w Twojej strategii brakuje kilku ważnych punktów, które podpatrzysz u innych? A może Twoi konkurenci pozyskują linki ze źródeł, które nie przyszły Ci do głowy? Może to być dobry punkt zaczepienia do rozbudowy profilu linków.
- Zwiększ zaangażowanie użytkowników i promuj swoje treści w atrakcyjny sposób. Media społecznościowe lub newslettery to nie tylko sposób na pozyskiwanie potencjalnych klientów, ale także naturalnych poleceń i linkowań do naszej strony internetowej.
Inne wskaźniki, które warto wziąć pod uwagę
Domain Authority to przydatny wskaźnik, jednak warto zwrócić uwagę także na podobne mierniki. Ich zestawienie ze sobą może stworzyć pełniejszy obraz tego, jak prezentuje się autorytet danej domeny.
Dobrym przykładem jest parametr Page Authority, który również został stworzony przez firmę Moz. Jak wskazuje nazwa, dotyczy on nie całej domeny, a pojedynczej strony. Jego działanie jest podobne do DA, ze szczególnym naciskiem na jakość linków zwrotnych.
Domain Rating to wprowadzony przez firmę Ahrefs wskaźnik podobny do DA. Opiera się on jednak w jeszcze większym stopniu o jakość i ilość linków zwrotnych, dzięki czemu może być szczególnie przydatny przy link-buildingu.
Pomiar powyższych wskaźników warto uzupełnić szerszą analizą innych parametrów, takich jak ruch na stronie. Trzeba bowiem pamiętać, że zarówno samo Domain Authority, jak i pokrewne mu mierniki stanowią jedynie narzędzie pomocnicze, dlatego pozycjonowanie stron internetowych nie może opierać się wyłącznie na nich. Tylko zbierając dane z różnych wskaźników i stosując różne metody, można liczyć nie tylko na zwiększanie się autorytetu strony, ale też podnoszenie się jej realnej pozycji w wynikach wyszukiwania.
Czy inwestycja w poprawę Domain Authority jest opłacalna?
Niektórzy właściciele stron mogą zastanawiać się, czy warto inwestować w poprawę DA, skoro jest on tylko jednym z wielu, a do tego nieoficjalnym wskaźnikiem. Odpowiedź wcale nie jest jednak jednoznaczna.
Nie da się ukryć, że wyższe Domain Authority jest zwykle skorelowane z lepszymi wynikami w Google. Z drugiej jednak strony nie powinno się opierać całej swojej strategii na tym parametrze. Domain Authority często jest wskazywane jako użyteczny miernik do ogólnego określenia, jak prezentuje się autorytet witryny w porównaniu z konkurencją, a także z jakimi witrynami można i warto konkurować. Takie zastosowanie DA zostało również podkreślone przez samą firmę Moz.
Można zatem podsumować, że chociaż sam wskaźnik Domain Authority nie jest wyznacznikiem sukcesu (lub jego braku), to warto dbać o jego stały rozwój – chociażby po to, by orientować się, z jakimi „graczami” będzie musiała rywalizować nasza strona.
wyceń pozycjonowanie strony internetowej
FAQ:
1. Czy Domain Authority ma bezpośredni wpływ na algorytm wyszukiwania Google?
Nie, jest to niezależny, stworzony przez zewnętrzną firmę miernik, który nie został zaimplementowany przez Google. Zostało to nawet oficjalnie potwierdzone przez przedstawicieli Google. Mimo tego eksperci SEO wykazywali, że poprawa działania czynników odpowiedzialnych za DA miała pozytywny wpływ na pozycję strony w wyszukiwarce.
2. Jaki jest dobry wynik Domain Authority?
Chociaż pojawiają się twierdzenia o tym, że konkretny wynik (np. w okolicach 40) można uznać za dobry, to nie do końca jest to prawda. Przede wszystkim DA jest wskaźnikiem, który ma ułatwiać porównywanie swojego autorytetu domeny do konkurencji. Tylko w takim kontekście można mówić o „dobrym” lub „złym” Domain Authority.
3. Co w największym stopniu wpływa na Domain Authority?
Bardzo duży wpływ na DA ma niezmiennie ilość i jakość linkowań. Coraz częściej jednak kładzie się nacisk właśnie na jakość – linki z wiarygodnych i cieszących się autorytetem domen. Równocześnie nie można zaniedbywać innych działań, jak np. ogólnej optymalizacji strony pod względem SEO oraz dostarczania wartościowych treści.