Spis treści
- Paginacja – co to jest?
- Co to jest paginacja w przypadku stron internetowych?
- Jeśli nie paginacja stron, to co?
- Jakie zalety ma paginacja?
- Paginacja a pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania – jakie niesie wyzwania?
- Ryzyko duplikacji treści w stosunku do poprzedniej strony
- Podział treści a indeksowanie strony przez roboty Google
- Wyzwania UX-owe, zwłaszcza na urządzeniach mobilnych
- Zbyt głęboka paginacja
- Czy warto decydować się na paginację?
Paginacja – co to jest?
Na stronach internetowych możesz zamieszczać nieskończone zasoby treści. Żeby jednak Twoi odbiorcy mogli się z nimi sprawnie zapoznać, musisz je zorganizować. Od wprowadzonego sposobu zarządzania treścią zależy to, jak szybko, łatwo i wygodnie użytkownik uzyska dostęp do interesującej go zawartości. Jednym z najważniejszych narzędzi, które wspierają ten proces, jest paginacja.
Paginacja to podział zawartości danej podstrony na mniejsze i łatwiej przyswajalne sekcje. Ułatwia nawigację i poprawia doświadczenie użytkownika (UX). Wpływa też na widoczność strony w wynikach wyszukiwania (SEO): pozytywnie lub negatywnie, zależnie od tego, czy wdrożysz ją poprawnie, czy popełnisz przy tym błędy.
W podstawowym i szerszym znaczeniu paginacja oznacza po prostu przypisywanie kolejnych liczb kolejnym stronom druku lub rękopisu. Jest jedną z dwóch metod numerowania (obok foliacji, która polega na numerowaniu kart, czyli dwóch stron). Paginację (stronicowanie) w internecie możemy porównać do pocięcia na kartki tekstu zapisanego na zwoju (rolce) – i ich ponumerowania.
Co to jest paginacja w przypadku stron internetowych?
Paginacja to technika podziału treści dostępnej na jednej podstronie na wiele stron. Nie pokazujesz całej zawartości (np. wszystkich produktów w danej kategorii w sklepie internetowym) na jednej długiej stronie. Dzielisz ją na mniejsze części i umieszczasz pod osobnymi adresami URL, które wyświetlają się użytkownikowi w formie klikalnych numerów.
Numerację stron powinny uzupełniać przyciski „poprzednia strona” i „następna strona” lub strzałki. Odnośniki najlepiej umieścić nad i pod zawartością pierwszej i każdej następnej strony paginacji. Użytkownik musi też widzieć, na której stronie obecnie się znajduje – wyróżnij ten numer np. podświetleniem, kolorem czy ramką.
Jeśli nie paginacja stron, to co?
Zamiast paginacji możesz zastosować:
- Nieskończone przewijanie (infinite scroll). Użytkownik wchodzi na stronę i początkowo widzi tylko część jej zawartości. Gdy zaczyna ją przewijać, automatycznie załadowuje się kolejna partia treści. To rozwiązanie wydaje się optymalne z punktu widzenia użytkownika, który nie musi niczego klikać. W praktyce jednak zbyt długie przewijanie treści może frustrować, zwłaszcza gdy użytkownik chce dotrzeć do zawartości znajdującej się na samym dole strony – np. poradnika zakupowego lub stopki z danymi firmy. Poprawnie wdrożone nieskończone przewijanie (lazy loading, kompresja obrazów) nie spowalnia znacząco strony. Jednak zaimplementowane źle, może poważnie obciążyć zasoby i wydłużyć czas potrzebny na załadowanie jej zawartości.
- Przycisk „Wczytaj (załaduj) więcej”. To rodzaj kompromisu pomiędzy paginacją a nieskończonym scrollowaniem. Gdy użytkownik dociera do końca pierwszej partii zawartości, decyduje, czy chce zobaczyć więcej, czy też nie – klika (lub nie) przycisk. Nowe wyniki pojawiają się poniżej już przejrzanych. Podobnie jak w przypadku nieskończonego przewijania po załadowaniu kolejnych treści rozmiar strony coraz bardziej rośnie, więc może ona działać wolniej. Te problemy da się rozwiązać podczas implementacji, ale jest ona trudna i z reguły wymaga wsparcia doświadczonego specjalisty.
Jakie zalety ma paginacja?
Jako ludzie jesteśmy pełni sprzeczności – podoba nam się duży wybór, ale już w momencie podejmowania decyzji zbyt wiele możliwości powoduje paraliż. Paginacja rozwiązuje ten kłopot – pokazuje, że wybór jest, jednak dzieli go na strawne porcje. Dużo łatwiej jest też wrócić do strony z interesującym produktem lub artykułem do przeczytania niż ponownie scrollować całość w jego poszukiwaniu.
Paginacja ułatwia poruszanie się po stronie oraz zapewnia poczucie kontroli nad jej zawartością: zarówno użytkownikom, jak i jej opiekunom. Poza tym użytkownicy nie muszą czekać na załadowanie dużej ilości danych jednocześnie jak w przypadku nieskończonego przewijania. Każda strona paginacji wczytuje wyłącznie te elementy, które są potrzebne teraz, więc obciążenie serwera i przeglądarki jest mniejsze. A w internecie o utrzymaniu uwagi odbiorcy decydują sekundy.
Z punktu widzenia doświadczenia użytkownika (UX) paginacja jest więc dobrym rozwiązaniem. W przypadku SEO sytuacja jest bardziej złożona. Z jednej strony unikatowe adresy URL dla każdej strony paginacji tworzą dobrze zorganizowaną strukturę witryny, a ta pozytywnie wpływa na pozycjonowanie. Z drugiej natomiast stronicowanie treści może też być wyzwaniem dla robotów Google, od których zależy ocena strony i widoczność witryny w wyszukiwarce.
Paginacja a pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania – jakie niesie wyzwania?
Przeniesienie części zawartości na następną stronę i jeszcze kilka czy kilkanaście kolejnych powoduje parę problemów. Należą do nich m.in. ryzyko duplikacji treści i kanibalizacji słów kluczowych oraz trudności z indeksowaniem paginowanych stron przez roboty wyszukiwarki. Te zjawiska negatywnie oddziałują na pozycjonowanie stron w wyszukiwarce Google, ale można ich uniknąć (lub zminimalizować ich wpływ).
Ryzyko duplikacji treści w stosunku do poprzedniej strony
Paginacja może doprowadzić do powielania treści. Istnieje ryzyko, że roboty uznają podobne treści zamieszczone na poszczególnych podstronach (np. kategorii w sklepie internetowym) za duplikację. Dla optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarek jest ona problemem, ponieważ Google premiuje unikatowy content. Jeśli takie zjawisko się pojawia, najłatwiej rozwiązać go poprzez zastosowanie linków kanonicznych (rel=canonical). Te znaczniki poinformują crawlery, który adres URL jest oryginalnym. Link kanoniczny w kodzie strony wskazuje, że to ona jest tą podstawową wśród zestawu jej duplikatów.
W sklepach internetowych dość częstym problemem jest jeszcze duplikacja strony bazowej kategorii względem pierwszej strony paginacji. Niektóre silniki generują ją standardowo i wówczas tworzą się dwie strony o dokładnie takiej samej zawartości. Lepiej rozpocząć paginację od strony drugiej, ewentualnie ustawić przekierowanie 301 z pierwszej strony paginacji na stronę główną kategorii (i do niej też linkować w kodzie).
Podział treści a indeksowanie strony przez roboty Google
Roboty Google mogą mieć trudności z prawidłowym indeksowaniem stron paginowanych. Dawniej zdarzało się, że nie indeksowały wszystkich stron paginacji, więc część z nich pozostawała niewidzialna dla wyszukiwarki. Widoczności witryny w wynikach wyszukiwania nie można było poprawić, a szanse na ruch organiczny były mocno ograniczone. Aby przeciwdziałać temu problemowi, stosowaliśmy atrybuty rel=next i rel=prev, aby wskazać zależność między stronami składowymi serii. Jednak kilka lat temu Google poinformowało, że już ich nie wspiera i że roboty są na tyle mądre, że mogą same znaleźć kolejne strony tylko po adresach URL. Mimo to można dalej prewencyjnie stosować te atrybuty, zawsze warto także uwzględnić numerację w adresach URL stron paginacji.
Każda witryna ma natomiast określony budżet indeksowania (czyli liczbę stron, jaką roboty mogą zaindeksować). Rozdrobnienie zawartości paginacją może go osłabić, a bez zaindeksowania strony nie zaczną się pozycjonować. W bardzo dużych serwisach, aby tego uniknąć, warto rozważyć wyłączenie z indeksowania wszystkich stron paginacji poza pierwszą, główną – budżet zostanie wtedy wykorzystany optymalnie. Można to zrobić w pliku robots.txt lub poprzez wprowadzenie atrybutu noindex w kodzie strony.
Wyzwania UX-owe, zwłaszcza na urządzeniach mobilnych
Opiekunowie i właściciele stron najczęściej korzystają z nich na komputerze: w pracy. Zupełnie inaczej niż użytkownicy i potencjalni klienci, którzy z reguły wykorzystują w tym celu smartfon. Na znacznie mniejszym i dotykowym ekranie trudniej jest kliknąć małą cyferkę. Dlatego dodanie większych przycisków „następna strona” i „poprzednia strona” jest szczególnie korzystne. Algorytmy Google zwracają uwagę na całościowe doświadczenie użytkownika. Jeśli nie będzie mógł on sprawnie poruszać się między stronami paginacji, szybko opuści witrynę. A to dla robotów sygnał, że coś jest nie tak.
Zbyt głęboka paginacja
Czasem zawartości do podzielenia jest tak dużo, że paginacja liczy kilkadziesiąt lub jeszcze więcej stron. Zdarza się to wielu sklepom internetowym. Sama ich liczba może przytłoczyć użytkownika, a potencjalny negatywny wpływ na SEO tylko się nawarstwiać. Przeważnie można tego uniknąć w prosty sposób – na jednej stronie paginacji umieścić możliwie jak najwięcej produktów. Jeśli to nie wystarczy, warto rozważyć rozbicie jednej kategorii (podstrony) na kilka węższych i bardziej sprecyzowanych, które będą prezentować ograniczoną liczbę produktów.
Czy warto decydować się na paginację?
Paginacja w kontekście SEO może być uznawana za coś niepożądanego. Niesłusznie – z odpowiednią wiedzą techniczną i umiejętnościami można wdrożyć paginację przyjazną SEO, która wpłynie pozytywnie na widoczność strony w wyszukiwarce.
Poza tym SEO to jedno, a doświadczenie użytkownika drugie. Nawet gdy Twoja strona zdobędzie wysokie pozycje w wyszukiwarce, nie przełoży się to na efekty biznesowe, jeśli użytkownicy będą z niej szybko uciekać. A zorganizowany sposób przedstawiania dużej ilości treści ułatwi im korzystanie z serwisu. Jednocześnie paginacja nie jest jedynym dobrym rozwiązaniem i zawsze warto przetestować inne np. nieskończony scroll.
We wdrożeniu optymalnego rozwiązania pomoże Ci nasza agencja SEO Empressia: indywidualnie doradzimy i zaopiekujemy się Twoją stroną. Zwiększymy jej widoczność w wyszukiwarce, dzięki czemu zyskasz nowych klientów, zwiększysz sprzedaż i rozwiniesz swoją firmę. Zapraszamy!
wyceń pozycjonowanie strony internetowej
FAQ:
1. Czym jest paginacja stron?
Paginacja to technika dzielenia treści na wiele stron, co umożliwia łatwiejsze przeglądanie dużych zbiorów danych. Stosowana w e-commerce, na blogach czy forach internetowych, pozwala nawigować między kolejnymi stronami za pomocą ponumerowanych linków lub przycisków „następna” i „poprzednia”.
2. Jak paginacja wpływa na SEO?
Paginacja poprawia m.in. szybkość ładowania się strony i jej UX, zatem pozytywnie wpływa na SEO. Może natomiast ograniczać efekty pozycjonowania poprzez duplikację treści na stronach paginacji czy utrudnianie robotom indeksowania witryny: tym wyzwaniom da się jednak sprostać.
3. Jakie zalety ma paginacja?
Paginacja organizuje zawartość strony (unikasz przytłoczenia użytkownika) i poprawia nawigację: umożliwia sprawne poruszanie się pomiędzy kolejnymi podstronami. Zmniejsza obciążenie serwera i przyspiesza ładowanie strony. Ułatwia też zarządzanie dużymi zbiorami danych: poprawia organizację treści.