Spis treści
- Czym jest STP marketing?
- Segmentacja rynku
- Targetowanie działań marketingowych
- Pozycjonowanie
- Dlaczego warto postawić na marketing STP?
- Jak można wykorzystać strategię STP w praktyce?
Czym jest STP marketing?
Strategia STP bierze swój skrót od trzech słów – segmentacji, targetowania i pozycjonowania. Ich połączenie pozwala na właściwe określenie grupy docelowej, a następnie na podjęcie skutecznych działań marketingowych. Przekonajmy się zatem, jak wygląda każdy z elementów tej strategii.
Segmentacja rynku
Pierwszym krokiem, który należy podjąć, działając zgodnie ze strategią STP, jest dokonanie segmentacji rynku. Polega ona na podziale rynku na grupy (czyli segmenty), mające podobne cechy wspólne, upodobania albo potrzeby. Dzięki takiemu podziałowi można lepiej poznać preferencje klientów i dostosować do nich swoją ofertę, jak również sposób komunikacji.
Aby dokonać segmentacji rynku, można podzielić potencjalnych klientów ze względu na kryteria:
- demograficzne – obejmujące płeć, wiek, zarobki, wykształcenie, zawód czy stan cywilny;
- psychograficzne – czyli zainteresowania, styl życia, cechy osobowości;
- geograficzne – uwzględniające miejsce zamieszkania. Istotni mogą być zarówno klienci z całego kraju, jak i tylko z konkretnego województwa, a nawet wybranej miejscowości;
- behawioralne – określające zachowania zakupowe klientów, np. to, z jaką częstotliwością dokonują zakupów, czy są lojalni wobec konkretnych marek.
Dokonując segmentacji rynku, warto kierować się kilkoma zasadami. Przede wszystkim należy pamiętać, aby wybrane segmenty były możliwe do zmierzenia, czyli aby istniała możliwość policzenia osób, które np. mają auto i mieszkają w konkretnym mieście. W ten sposób będzie można określić spodziewaną liczbę osób, do których kierowane będą działania marketingowe. Warto również zwrócić uwagę, aby dane segmenty wystarczająco się od siebie różniły – gdyby np. dwie grupy cechowały podobne zachowania zakupowe, nie ma potrzeby ich rozdzielania. Powinno się także dopilnować, aby wybrane grupy były wystarczająco duże – w przypadku zbyt małych segmentów mógłby pojawić się problem z określeniem, które z nich są odpowiednimi celami działań marketingowych.
Targetowanie działań marketingowych
Gdy mamy już określone pewne segmenty rynku, pora przejść do najważniejszego elementu strategii STP, czyli do targetowania. Na tym etapie należy zdecydować, czy działania marketingowe będą kierowane wyłącznie do jednego segmentu, czy też do kilku. Równie ważne będzie także wybranie właściwych grup docelowych – takich, które mogą rzeczywiście być zainteresowane ofertą firmy. Wyróżni się następujące strategie targetowania:
- strategia masowa – polega na przygotowaniu jednej, ogólnej oferty, która będzie kierowana do wszystkich grup docelowych. Przygotowany podział rynku nie jest wtedy brany pod uwagę;
- strategia zróżnicowana – w tym przypadku wybiera się kilka grup docelowych spośród tych wyodrębnionych w poprzednim etapie i dla każdej z nich tworzy oddzielną ofertę albo reklamę;
- strategia niszowa – obiektem zainteresowania firmy jest w tej sytuacji jedna albo zaledwie kilka grup docelowych;
- mikromarketing – wszelkie działania marketingowe kierowane są do osób z konkretnego, niewielkiego obszaru geograficznego. Zdarza się także, że oferta kierowana jest wyłącznie do jednej osoby.
Pozycjonowanie
Choć pozycjonowanie może kojarzyć się zwłaszcza z umieszczaniem strony internetowej na jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania, w przypadku strategii marketingowej STP ma całkiem inne znaczenie. Pod pojęciem pozycjonowania rozumie się bowiem określenie miejsca, jakie firma powinna zajmować w umysłach klientów. Innymi słowy, chodzi o to, aby marka kojarzyła się konsumentom z pewnymi cechami, np. z wysoką jakością świadczonych usług, z szybkością działania albo z prestiżem. Dzięki temu będzie ona wyraźnie odróżnialna od pozostałych firm działających w tej samej branży.
Podczas pozycjonowania marki warto wziąć pod uwagę następujące kwestie:
- korzyści funkcjonalne – co zyska użytkownik, jeśli zdecyduje się na zakup konkretnego produktu albo skorzystanie z danej usługi;
- atrybuty – jakie cechy wyróżniają produkty lub usługi firmy, czego próżno szukać w ofercie konkurencji;
- przeznaczenie – można zwrócić uwagę klientów, że dany produkt albo usługa świetnie sprawdzą się w konkretnej roli, np. jako prezent;
- pochodzenie produktu – będzie niezwykle istotne w przypadku produktów regionalnych. Warto wtedy podkreślać, że pochodzą one z konkretnego miejsca.
Dlaczego warto postawić na marketing STP?
Strategia segmentacji, targetowania i pozycjonowania to szereg korzyści dla każdego przedsiębiorcy. Wśród nich wyróżnić można następujące:
- zrozumienie rynku – dokonanie segmentacji pozwala na odnalezienie interesujących nisz, a także na poznanie potrzeb klientów. Dzięki temu można wprowadzić określone działania marketingowe, które przyniosą najwięcej korzyści;
- właściwe zarządzenie budżetem – wiedząc, jakich produktów i usług potrzebują klienci, a także jakimi kryteriami kierują się podczas ich wyboru, można odpowiednio dopasować do nich swoją ofertę oraz podejmowane działania. W ten sposób nie trzeba niepotrzebnie marnować budżetu np. na reklamy, które nie mają szans przynieść oczekiwanych rezultatów, gdyż kierowane są do nieodpowiednich odbiorców;
- budowa świadomości marki – dzięki analizie wykonywanej podczas pozycjonowania marki można odnaleźć najważniejsze cechy wyróżniające firmę na tle konkurencji i na tej podstawie skutecznie budować świadomość marki, czyli zapisać się w umysłach konsumentów. Dzięki takiej świadomości klienci będą znacznie chętniej korzystać z oferty firmy w przyszłości;
- odpowiednia komunikacja z konkretnymi odbiorcami – osoby w danym segmencie rynku wyróżniają się pewnymi cechami, a tym samym odpowiedni będzie dla nich konkretny sposób komunikacji. Dzięki działaniu w zgodzie ze strategią STP można dopasować styl reklam i innych wiadomości do konkretnych grup docelowych, co z pewnością zostanie docenione przez klientów;
- pozyskiwanie stałych klientów – STP marketing pozwala nie tylko dopasować styl komunikacji do konkretnej grupy, lecz również proponować jej spersonalizowane oferty. W ten sposób konkretni klienci poczują się docenieni przez firmę i znacznie chętnie będą dokonywać w niej zakupów. Co więcej, tacy zadowoleni konsumenci mogą dodatkowo polecać firmę swoim znajomym, stając się ambasadorami marki;
- większa sprzedaż – odpowiednio dobrane reklamy pozwolą skutecznie przekonać konsumentów do zakupu, co przełoży się na zwiększenie sprzedaży oraz osiąganie przez firmę większych zysków. Trudno byłoby przygotować tak skuteczne kampanie reklamowe, nie korzystając ze strategii STP.
Jak można wykorzystać strategię STP w praktyce?
Dzięki strategii STP można dokładnie zapoznać się z dostępnymi grupami docelowymi i na tej podstawie uruchomić skuteczne kampanie reklamowe. Przydatne będą tutaj zwłaszcza kampanie Google Ads oraz Meta Ads, które można nakierować na konkretne grupy osób, np. zamieszkujące wskazany obszar i zainteresowane danymi produktami lub usługami. Co więcej, dzięki analizie rynku można właściwie zdecydować, gdzie pojawią się reklamy – czy warto uruchomić je wyłącznie w wyszukiwarce Google, czy też lepszym rozwiązaniem będą kampanie w Mapach Google albo na YouTube. Pozwoli to dotrzeć wyłącznie do tych osób, które mogą być zaciekawione danym produktem lub usługą, a nie do tych, które mają zupełnie inne zainteresowania. Działanie w ten sposób znacznie ogranicza również koszty uruchamianych kampanii.
Niezwykle istotną kwestią, która pojawia się podczas stosowania strategii STP w praktyce, jest poznanie cech wyróżniających firmę i zbudowanie na ich podstawie świadomości marki. Dzięki takiej wiedzy można skupić się na jej konkretnych zaletach i podkreślać je w kampaniach reklamowych, a także zadbać o właściwą identyfikację wizualną marki i sposób komunikacji z klientami. Istotna jest tutaj prezencja logo oraz wszelkich materiałów wydawanych przez firmę, które powinny być ze sobą spójne. W ten sposób można skutecznie zapisać się w pamięci odbiorców i zyskać przewagę konkurencyjną. Nie można również zapominać o przejrzystej stronie internetowej, która będzie odpowiednią wizytówką profesjonalnej firmy.
We wdrożeniu strategii STP może pomóc doświadczona agencja SEM, która zajmie się uruchomieniem skutecznym kampanii reklamowych Google Ads, a także przygotuje profesjonalną stronę internetową oraz zadba o jej pozycjonowanie. Dzięki temu można uniknąć zbędnego „przepalania” budżetu albo długich godzin spędzonych na próbach uruchomienia odpowiednich kampanii i przygotowania profesjonalnej strony internetowej.
wyceń pozycjonowanie strony internetowej
FAQ:
1. Co oznacza skrót STP?
Strategia STP to inaczej segmentacja, targetowanie i pozycjonowanie. Na początku wykonuje się segmentację rynku, czyli wyodrębnienie grup docelowych, następnie trzeba dokonać wyboru odpowiednich segmentów, a na koniec pozostaje pozycjonowanie produktu lub usługi, czyli odnalezienie miejsca, jakie zajmuje wśród konkurencji.
2. Czy pozycjonowanie w strategii STP jest tym samym co pozycjonowanie stron internetowych?
Nie, są to zupełnie różne kwestie. Pozycjonowanie w strategii STP polega na odnalezieniu cech wyróżniających daną markę i określeniu, jakie miejsce powinna zajmować w świadomości klientów. Pozycjonowanie stron internetowych polega natomiast na takim zoptymalizowaniu strony, aby pojawiała się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania.
3. Do czego można wykorzystać strategię marketingową STP?
Informacje po analizach przeprowadzonych zgodnie ze strategią STP można wykorzystać w celu uruchomienia skutecznych kampanii reklamowych, np. w Google albo na Facebooku. Pozwoli to trafić do odpowiedniego grona odbiorców oraz oszczędzić sporo pieniędzy.