Spis treści

Czym się różni Instagram od Facebooka?


Facebook (największe medium społecznościowe) i Instagram (czwarte na liście) należą do firmy Meta. Działają oddzielnie, ale też się przenikają – profile na obu platformach można połączyć, łączy je również jeden system reklamowy. Różnice między nimi polegają głównie na typie i formacie publikowanych treści oraz na charakterze i zachowaniu ich użytkowników.

Funkcje i formaty w obydwu mediach społecznościowych


Zarówno Facebook, jak i Instagram służą do dzielenia się treściami wizualnymi, tekstowymi i wideo, jednak dostępne formaty contentu i funkcjonalności platform są różne. Na Instagramie publikujemy głównie atrakcyjne zdjęcia i krótkie filmy (stories, reels), a dłuższe treści tekstowe lepiej sprawdzają się na Facebooku. To medium umożliwia też prowadzenie grup, organizowanie wydarzeń i transmisji na żywo, czyli w praktyce – bardziej zaawansowane formy budowania społeczności odbiorców marki. A jednocześnie także oferuje takie popularne formaty jak rolki czy stories (zdjęcia i krótkie filmiki w rodzaju tiktoków i snapów: treści publikowanych na TikToku i Snapchacie).

Specyfika komunikacji w obu mediach społecznościowych


Na pewnym poziomie uogólnienia możemy przyjąć, że Facebook jest miejscem na dłuższe dyskusje i głębsze interakcje, dzielenie się wiedzą i doświadczeniem. Z kolei Instagram służy raczej do wizualnego „zaczepienia” użytkowników, płytszej i szybszej komunikacji, co zwykle lepiej przyciąga uwagę odbiorców i przekłada się na większe ich zaangażowanie. Jeszcze do niedawna Instagram kojarzył się głównie z młodymi ludźmi i wyidealizowanymi zdjęciami, ale to się zmienia, coraz ważniejsza staje się po prostu autentyczność. Niemniej na tej platformie dominują treści estetyczne i spójne, działa też na niej znacznie więcej influencerów. Charakter platformy najlepiej wyraża jej oficjalna misja: „Zbliżamy cię do rzeczy i ludzi, które kochasz.”1

facebook czy instagram

Możliwość promocji strony internetowej na Facebooku i Instagramie


W przypadku Facebooka łatwiej jest bezpośrednio promować swoją stronę internetową, bo możemy do niej linkować. Na Instagramie udostępniane adresy niestety nie są klikalne (poza tymi w bio profilu). Ponieważ odbiorcy są zmuszeni skopiować adres strony do wyszukiwarki, wielu tego po prostu nie robi. W obu mediach społecznościowych działa natomiast jeden system reklamowy (wrócimy do niego) i w reklamach na Instagramie także można dodać przyciski wzywające do działania, który przekierują użytkowników na promowaną stronę internetową.

W codziennej komunikacji (content marketing) Facebook prawdopodobnie zapewni Ci więcej wejść na stronę. Jednak Instagram szybciej i skuteczniej wypromuje markę. W zależności od charakteru Twojej strony może służyć do zapowiadania i streszczania wpisów, prezentowania produktów i projektów lub jako rodzaj bloga czy dziennika z życia Twojego lub Twojej firmy (pozwoli Ci zbliżyć się do odbiorców).

Instagram czy Facebook – gdzie znajduje się Twoja grupa docelowa?


To podstawa rozstrzygnięcia dylematu Facebook czy Instagram – bo w marketingu i reklamie chodzi o to, żeby „być” tam, gdzie są odbiorcy marki, firmy czy projektu. Facebook ma około trzech, a Instagram około dwóch miliardów aktywnych użytkowników miesięcznie. W Polsce przekłada się to odpowiednio na około 23 i 16 milionów ludzi.2

  • Kim są użytkownicy Facebooka? To ludzie w różnym wieku: od młodych po seniorów, przy czym najliczniejszą grupę stanowią osoby w wieku 18-44 lat. Nastolatkowie i młodzi dorośli wykorzystują Facebooka przede wszystkim praktycznie: do komunikacji i szukania informacji. W stosunku do Instagrama Facebooka używa prawie dwa razy więcej osób powyżej 55 roku życia i stanowią oni blisko 8% całej społeczności.3 W zasadzie każda marka znajdzie tu swoich odbiorców. Jeśli chcesz dotrzeć do różnych segmentów grupy docelowej, to najlepszy wybór.
  • Kim są użytkownicy Instagrama? Tutaj przeważają ludzie bardzo młodzi, najliczniejszą grupą są osoby do 35. roku życia, choć odbiorcy w wieku 35–55 lat wciąż stanowią aż jedną czwartą wszystkich użytkowników tej platformy. Odsetek seniorów jest niewielki.4 Uogólniając, użytkownicy Instagrama lubią się dzielić sobą lub uczestniczyć w życiu innych: znajomych, celebrytów i influencerów, śledzić trendy i pozyskiwać inspiracje. Zwykle mają rozwinięty zmysł estetyczny i twórczy, a przy tym preferują szybką i wygodną (niewymagającą dużego wysiłku poznawczego) konsumpcję treści.

instagram vs facebook

Dla większości marek podstawą jest Facebook, ale wiele firm wykorzystuje oba media społecznościowe, aby dotrzeć do różnych odbiorców. Weźmy na przykład seniorów. Choć raczej nie używają Instagrama, to robią to ich dzieci i wnuki – które przekazują im wiedzę, pomagają im na co dzień i kupują dla nich produkty. Na Instagramie znajdziesz też specjalistów czy przedstawicieli kadry zarządzającej – i choć są tu raczej prywatnie, to przecież praca stanowi ważną część ich życia.

Instagram vs. Facebook – do którego social media pasuje Twoja marka?


Niemal każda marka odnajdzie się na Facebooku, ale wbrew pozorom podobnie jest z Instagramem – zerknij na profile Claas (sprzęt rolniczy), Comarch (oprogramowanie dla firm) czy Oknoplast. Wyzwanie polega na dostosowaniu treści i formy contentu, który powinien opierać się przede wszystkim na atrakcyjnym przekazie wizualnym (zdjęcia i filmy). Kolejną kwestią jest spójność publikacji, w tym także graficzne opracowanie i rozróżnienie typu treści. Na Instagramie jest to ważniejsze niż na Facebooku, ponieważ wszystkie posty profilu wyświetlają się w formie siatki zdjęć.

Jak wspomnieliśmy, poprzez organiczny content marketing samą stronę internetową trudniej promować na Instagramie, bo nie przekierowuje bezpośrednio do witryny. Dla sklepu internetowego, portalu branżowego lub bloga tematycznego ta platforma staje się czymś w rodzaju drugiej „strony”, kanałem komunikacji, który promuje firmę, markę, organizację lub ludzi stosujących za projektem.

Jeśli masz czasu i przestrzeni, aby prowadzić dwa profile, w pierwszej kolejności wybierz raczej Facebooka. Chyba że Twój projekt zasadza się na sferze wizualnej jak w branży np. fitness, beauty, fashion, designie, sztuce czy turystyce i dysponujesz dużą ilością atrakcyjnych zdjęć i filmów – wtedy warto postawić na Instagrama, by szybciej zbudować zasięg i rozpoznawalność oraz zadbać o większe zaangażowanie odbiorców.

czym się różni instagram od facebooka

Czy warto połączyć Instagram z Facebookiem?


Gdy zdecydujesz się wykorzystać oba media społecznościowe, połącz je, aby zarządzać nimi wygodnie z jednego panelu administracyjnego: Menedżera firmy. Umożliwi Ci to udostępnianie filmów i zdjęć między stroną na Facebooku a kontem na Instagramie (część contentu śmiało można powielać) oraz zarządzanie komentarzami i wiadomościami na Instagramie z poziomu skrzynki odbiorczej w Messengerze lub Meta Business Suite. Dzięki temu sprawniej też sprawdzisz wyniki działań na obu platformach i je porównasz. A dostęp do danych demograficznych i behawioralnych odbiorców z obydwu profili ułatwi Ci przygotowywanie skutecznych strategii kampanii reklamowych.

Jak połączyć konto firmowe FB z Instagramem?


Zaloguj się do Facebooka i przełącz się na stronę, którą chcesz połączyć z Instagramem. Jeśli zarządzasz stroną na FB przez Menedżera firmy, musisz mieć na IG konto profesjonalne lub przejść na nie przed rozpoczęciem procesu. Przejdź do zakładki „Zarządzaj” i w sekcji „Pulpit profesjonalny” kliknij „Powiązane konta”, a następnie „Połącz konto” i zaloguj się do Instagrama.

Nawet jeśli zaczniesz od jednego medium społecznościowego, wciąż możesz reklamować się na obu platformach, czyli prowadząc tylko Instagrama, możesz wyświetlać reklamy na Facebooku i odwrotnie. Wystarczy, że podczas konfiguracji kampanii wskażesz umiejscowienie reklam.

Dzisiaj to właśnie płatne działania są kluczem do skutecznej promocji marki, firmy czy samej strony internetowej, a system reklamowy Meta umożliwia dopasowanie formatu reklam do celu biznesowego. Przykładowo, jeśli masz stronę e-commerce, możesz wykorzystać atrakcyjne formaty typu karuzela czy katalog i optymalizację kampanii pod kątem sprzedaży. Jeśli celem Twojej strony jest raczej pozyskiwanie kontaktów, wypróbuj reklamy z formularzami – ponieważ odbiorca wysyła je bez opuszczania platformy, a dane uzupełniają się automatycznie, to skuteczny sposób na zbieranie leadów. Reklamy zazarówno Facebooku, jak i Instagramie mogą też przekierowywać odbiorców bezpośrednio na Twoją stronę internetową – napędzać Ci ruch. A dzięki pikselowi Facebooka sprawdzisz, co odbiorca robi w Twojej witrynie po kliknięciu komunikatu.

czy warto połączyć instagram z facebookiem

Reklamy w mediach społecznościowych są skuteczne, ale wymagają profesjonalnej opieki. Jeśli dopiero zaczynasz, nie masz czasu i pieniędzy na naukę, chcesz szybko zmonetyzować swój projekt – skorzystaj z usług prowadzenia kampanii Facebook Ads w naszej agencji Empressia. Rzetelnie Ci doradzimy, a kolejno osiągniemy wspólnie ustalone cele biznesowe, np. zwiększymy ruch na Twojej stronie, pozyskamy dla Ciebie nowych klientów czy podniesiemy sprzedaż.

Zapraszamy!

Źródła:

1. Cytat: Instagram About Us (dostęp 08.05.2024)

2. Źródło danych: Przewodnik po Social Media w Polsce 2023 IAB (dostęp 08.05.2024)

3. Źródło danych: Distribution of Facebook users worldwide as of April 2024, by age and gender (dostęp 08.05.2024)

4. Źródło danych: Distribution of Instagram users worldwide as of April 2024, by age and gender (dostęp 08.05.2024)

wyceń pozycjonowanie strony internetowej

FAQ:

1. Facebook czy Instagram – co wybrać do promocji strony www?

Instagram nie pozwala na umieszczanie klikalnych linków (poza bio) w postach: jeśli więc Twój główny cel to kierowanie ruchu na stronę, lepiej sprawdzi się Facebook (chyba że nastawiasz się głównie na płatne działania). Wiele jednak zależy też od Twoich celów biznesowych, charakteru marki/projektu i grupy docelowej.

2. Czy mając konto tylko na Facebooku, można reklamować się na Instagramie?

Tak – i na odwrót. Wystarczy mieć konto na Facebooku lub Instagramie, aby reklamować się na obu platformach: umiejscowienie reklam dostosujesz podczas konfiguracji kampanii w Menedżerze firmy.