Spis treści
- Czym jest Data Driven Marketing? Definicja
- Dlaczego warto postawić na Data Driven Marketing?
- Reklamy skuteczniejsze od tradycyjnych
- Dopasowanie do nowych, jak i stałych klientów
- Wprowadzanie na bieżąco zmian w kampaniach
- Dopasowanie reklam do różnych kanałów
- Jak wykorzystać Data Driven Marketing w swojej firmie?
- Pozyskanie danych
- Przetwarzanie danych
- Analiza danych
- Przygotowanie kampanii reklamowych
- Kontrolowanie wyników i optymalizacja
- Wyzwania związane z Data Driven Marketingiem
Czym jest Data Driven Marketing? Definicja
Data Driven Marketing polega na analizie dużych zbiorów danych (big data). Dane te mogą pochodzić zarówno ze strony internetowej firmy, która zamierza uruchomić reklamy (mówimy wtedy o tzw. 1st party data), jak i od firm trzecich, np. Facebooka, który zbiera dane na temat aktywności swoich użytkowników (będą to wtedy 3rd party data). Możliwe jest również pozyskanie 2nd party data od zaufanego partnera, np. wydawcy, lecz jest to znacznie rzadsza opcja.
Mając do dyspozycji duży zbiór danych na temat użytkowników, można przejść do ich analizy i segmentacji klientów, czyli przygotowania podziału na grupy docelowe. Taki podział (oparty na solidnych podstawach, a nie wyłącznie na intuicji) pozwoli na przygotowanie skutecznych strategii marketingowych i dostarczenie klientom spersonalizowanych doświadczeń. Każdy z nich nie otrzyma już bowiem takiej samej reklamy, lecz taką, która może go najbardziej zainteresować. Np. jeśli prowadzisz sklep z butami i oferujesz buty do biegania, obuwie eleganckie oraz sneakersy, to osoba, która szukała wcześniej odzieży sportowej, otrzyma reklamę butów do biegania. Natomiast u kogoś, kogo interesowały garnitury, pojawi się reklama eleganckiego obuwia.
Co więcej, dane z Data Driven Marketingu mogą być analizowane techniką uczenia maszynowego, aby przewidzieć przyszłe zachowania klientów – dzięki temu możliwe będzie zaprezentowanie dopasowanej reklamy w odpowiednim czasie, np. gdy klientowi prawdopodobnie skończy się zakupiony produkt i będzie szukał kolejnego. Analiza danych pozwala również mierzyć efektywność działań marketingowych i na bieżąco wprowadzać zmiany w prowadzonych kampaniach reklamowych, aby stale działały z tą samą skutecznością.
Dlaczego warto postawić na Data Driven Marketing?
Reklamy skuteczniejsze od tradycyjnych
Nachalne reklamy, które zupełnie nie pasują do preferencji zakupowych danych osób, potrafią skutecznie zniechęcić wielu klientów. Aby uniknąć tego niechcianego efektu, coraz więcej firm decyduje się na Data-Driven Marketing – pozwala to zbudować pozytywny wizerunek marki i zachęcić klientów do wyboru oferowanych produktów lub usług albo powrotu do oferty w późniejszym czasie. Co więcej, skuteczność tego rodzaju marketingu znajduje oparcie w statystykach Open Rate – okazuje się, że systemy mailingu oparte o dane są dwa razy skuteczniejsze od tradycyjnych kampanii mailingowych (22% vs. 11,5%).
Dopasowanie do nowych, jak i stałych klientów
Marketing oparty na danych pozwala przygotować odpowiednie kampanie reklamowe zarówno dla potencjalnych klientów, jak i tych dotychczasowych. Dzięki danym pozyskanym np. z mediów społecznościowych można przygotować skuteczne reklamy dla nowych klientów, którzy dopiero poznają markę. Natomiast analizując zbiory danych z własnej strony internetowej, a zwłaszcza z internetowego sklepu, możliwe będzie podsunięcie dotychczasowym klientom interesującej promocji na produkty, które akurat mogą się im kończyć lub których zakup na razie odłożyli.
Wprowadzanie na bieżąco zmian w kampaniach
Efektywna analiza danych w Data Driven Marketingu pozwala nie tylko na zrozumienie preferencji klientów, lecz również na sprawdzanie, jak radzi sobie uruchomiona kampania reklamowa. Może bowiem okazać się, że klienci zmienili nagle swoje zachowania, pojawiła się nowa konkurencja albo wystąpiły jeszcze inne niesprzyjające czynniki, które obniżyły efektywność stworzonej kampanii. Wtedy niezwykle istotne jest, aby jak najszybciej dostosować parametry reklam – a to będzie możliwe wyłącznie przy zastosowaniu oprogramowania do analizy dużych zbiorów danych.
Dopasowanie reklam do różnych kanałów
Data Driven Marketing to dobry sposób nie tylko na tworzenie odpowiednio dopasowanych do gustów klientów reklam, lecz również na odnalezienie najlepiej dopasowanych do ich preferencji kanałów komunikacji. Niektórzy użytkownicy korzystają bowiem częściej z Facebooka, a inni z TikToka. Jeden potencjalny klient może spędzać większość czasu na YouTube, a inny na Instagramie – dlatego tak ważne jest, aby reklamy pojawiały się we właściwym miejscu.
Jak wykorzystać Data Driven Marketing w swojej firmie?
Pozyskanie danych
Warunkiem uruchomienia Data Driven Marketingu jest posiadanie dużej ilości danych. Będą to zarówno dane demograficzne, jak i zachowania online (ruchy kursora, częstotliwość odwiedzin danej strony, a nawet tempo ruchów) oraz preferencje zakupowe czy historia interakcji z marką. Takie dane można częściowo pozyskać z własnej strony internetowej, jak również uzyskać od firm trzecich (koniecznie należy jednak upewnić się, że pochodzą z legalnych źródeł, a zbierając je samodzielnie, należy uzyskać zgodę na ich przetwarzanie od użytkowników, aby cały proces przebiegał zgodnie z zasadami RODO).
Przetwarzanie danych
Do przetwarzania i analizy uzyskanych danych wykorzystuje się platformy do zarządzania danymi (Data Management Platform – DMP). Dzięki takim narzędziom możliwe jest uprzednie przygotowanie danych – usunięcie duplikatów, ich odpowiednie sformatowanie i znormalizowanie. W ten sposób uzyskuje się wiarygodne informacje, które posłużą do wdrożenia skutecznych działań marketingowych.
Analiza danych
Najważniejszy etap Data Driven Marketingu to oczywiście przeanalizowanie odpowiednio przygotowanych danych. Dzięki zastosowaniu zaawansowanych narzędzi analitycznych możliwe jest odnalezienie trendów, tendencji i wzorców w zachowaniach klientów. Takich informacji nie można by uzyskać ręcznie, gdyż analizowanych danych jest po prostu zbyt dużo, przez co taki proces zająłby nawet wiele lat, a w tym czasie wiele może się przecież zmienić. Co więcej, całościowa analiza dużych zbiorów danych pozwala wychwycić tendencje, które byłyby niedostrzegalne na mniejszych próbkach – oznacza to możliwość zastosowania zupełnie nowych strategii marketingowych i wyprzedzenia w ten sposób konkurencji.
Przygotowanie kampanii reklamowych
Dzięki tak dużej ilości nowych informacji na temat dotychczasowych, jak i potencjalnych klientów można stworzyć wiele różnego rodzaju kampanii reklamowych. Od reklam „przypominających” o zakupie nowego produktu, gdy poprzedni prawdopodobnie już się skończył, przez kampanie kierowane do osób poszukujących podobnej oferty, aż do marketingu kontekstowego, opartego na bieżącej lokalizacji użytkownika. W przypadku Data Driven Marketingu możliwości wykorzystania uzyskanych informacji są ograniczone wyłącznie kreatywnością specjalistów od reklamy i budżetem, jakim dysponuje firma. Co więcej, tak przygotowane dane można wykorzystać do automatycznych działań marketingowych, dzięki którym wiadomości czy powiadomienia będą wysyłane klientom bez udziału osób odpowiedzialnych za reklamę.
Kontrolowanie wyników i optymalizacja
Oprogramowania służące do analizy big data świetnie sprawdzą się także podczas analizy efektywności uruchamianych kampanii. Przyczyny zmniejszenia skuteczności reklam, takie jak pojawienie się nowej konkurencji, często mogą nie być widoczne gołym okiem, natomiast nie umkną uwadze narzędzi do analizy danych. Dzięki temu można odpowiednio zoptymalizować kampanię i w ten sposób oszczędzić znaczną część budżetu przeznaczoną na reklamę.
Wyzwania związane z Data Driven Marketingiem
Data Driven Marketing to obecnie jeden z najskuteczniejszych sposobów na przygotowanie przekonujących kampanii reklamowych i nie ulega wątpliwości, że firmy, które z niego nie skorzystają, sporo stracą. Warto jednak mieć na uwadze, że korzystanie z tego rozwiązania wiąże się również z pewnymi wyzwaniami. Przede wszystkim istotne będzie odpowiednie przygotowanie danych – będą one bowiem pochodzić z różnych źródeł, przez co część z nich może się powielać, a także nie muszą one występować w tych samych formatach. Aby uzyskać najlepszej jakości zbiory danych, które umożliwią rzetelną analizę, warto zdecydować się na wspomniane oprogramowanie DMP od sprawdzonego dostawcy.
Dodatkowo koniecznie należy pamiętać o działaniach zgodnych z obowiązującymi zasadami RODO – jeśli do analizy zostaną wykorzystane dane z nielegalnych źródeł, może to zostać odebrane negatywnie przez klientów, którzy zrezygnują z zakupów. Co ważniejsze, takie działania będą również wiązały się z konsekwencjami prawnymi. Jednak prawidłowe korzystanie z zalet Data Driven Marketingu z pewnością przyniesie sporo korzyści każdej firmie.
FAQ:
1. Jak działa Data Driven Marketing?
Data Driven Marketing polega na analizie danych dotyczących użytkowników (pochodzących ze sklepu internetowego, mediów społecznościowych oraz innych źródeł), a następnie na tworzeniu na ich podstawie skutecznych kampanii reklamowych. Takie reklamy nie opierają się na intuicji (jak klasyczne kampanie), lecz na twardych dowodach.
2. Z jakich etapów składa się Data Driven Marketing?
W Data Driven Marketingu wyróżnia się następujące etapy: gromadzenie danych, ich przetwarzanie/ujednolicanie/porządkowanie, a na koniec analiza. Dzięki takim krokom możliwe jest przygotowanie kampanii reklamowych, a następnie ich kontrolowanie i optymalizowanie. Można również zastosować automatyzację działań marketingowych.
3. Dlaczego Data Driven Marketing jest skuteczny?
Dzięki Data Driven Marketingowi możliwe staje się stworzenie reklam dobrze dopasowanych do preferencji konkretnych klientów, dzięki czemu chętnie korzystają oni z oferty danej firmy i nie czują, że dana kampania jest zbyt nachalna.