Spis treści

Definicja: ruch organiczny – co to znaczy?


Każde wejście na stronę internetową z organicznych (inaczej bezpłatnych) wyników wyszukiwania to organic traffic, czyli ruch organiczny. Obejmuje on wyłącznie organiczne wyniki wyszukiwania, a więc sytuacje, w których użytkownik wpisuje określoną frazę w wyszukiwarce lub mapach Google i trafia na stronę, bo ona naturalnie wyświetla się w jego wynikach na to właśnie zapytanie. Inne źródła wejść na stronę są kwalifikowane odpowiednio m.in. do ruchu direct (użytkownik wpisuje adres strony), social (z mediów społecznościowych), paid search (kampanie Google Ads) czy referral (odnośniki umieszczone na innych stronach internetowych).

Zarówno ruch organiczny, jak i pozostałe źródła odwiedzin strony sprawdzisz choćby w Google Analytics i w wielu innych narzędziach do analityki i SEO.

Bezpłatne wyniki wyszukiwania to lista stron, które algorytmy Google uznają za najlepiej odpowiadające zapytaniu użytkownika. Z reguły wyświetlają się pod kilkoma reklamami, czyli wynikami oznaczonymi jako „sponsorowane” (to reklama Google Ads). Kolejność ma znaczenie: użytkownicy z reguły klikają tylko kilka pierwszych linków. Najwyższe pozycje osiągają więc strony najlepiej wypozycjonowane na dane zapytanie (frazę) i o najwyższej jakości (autorytet, UX, bezpieczeństwo, atrakcyjność itp.). Dawniej powiedzielibyśmy, że warto być na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Dziś już jednak w SERP-ach (z ang. Search Engine Results Page) nie ma stron – można je scrollować w „nieskończoność”, dlatego trzeba walczyć po prostu o jak najwyższe pozycje.

Za wejścia na stronę w ramach ruchu organicznego nie płacisz – podobnie jak za samo wyświetlanie swojej strony w wynikach wyszukiwania. Przynajmniej nie bezpośrednio (jak w przypadku reklam, gdy opłacasz kliknięcia czy wyświetlenia) – są oczywiście koszty pośrednie, związane z pracami nad pozycjonowaniem.

Ruch organiczny i SEO – jak się ze sobą wiążą?


Ruch organiczny jest bezpośrednio związany z SEO. Aby strony internetowe wyświetlały się w bezpłatnych wynikach wyszukiwania, muszą być dobrze wypozycjonowane na określone frazy kluczowe: zapytania użytkowników. Ponadto działa to też w drugą stronę – organic traffic wzmacnia autorytet strony, który biorą pod uwagę algorytmy wyszukiwarek.

Wspomnieliśmy, że im więcej osób skierujesz na swoją stronę, tym więcej skorzysta z Twojej oferty. Zyskujesz też więcej danych analitycznych, przydatnych do dokładnego określenia grupy docelowej, planowania lejka sprzedażowego i kampanii w Google czy social mediach. To prawda i warto walczyć o jak największy ruch organiczny w ogóle, ale z drugiej strony warto też zadbać o jego jakość. Trzeba pomyśleć, czy akurat ta fraza (nawet jeśli odpowiada ofercie) faktycznie przyciągnie potencjalnych klientów, czy tylko wygeneruje duży, ale pusty ruch.

Przykład: Mamy frazę „elektryk kraków”, a Ty prowadzisz firmę elektryczną, ale w sektorze B2B: wykonujesz instalacje przemysłowe. Takie zapytanie wpisują raczej klienci indywidualni, właściciele mieszkań i domów. Wypozycjonowanie strony na tę frazę będzie trochę kosztować, a większość wchodzących na nią osób i tak raczej nie skorzysta z Twojej oferty. Oczywiście takie działanie ma sens, bo duży ruch organiczny wpływa na autorytet strony i pozycje w wynikach wyszukiwania. Chodzi jednak o to, aby uwzględnić w planach jego jakość i rozważyć, czy to się opłaca, czy może jednak lepiej skupić się najpierw na innych, konwertujących frazach. Warto też uwzględnić frazy rzadziej wyszukiwane, np. mocno sprecyzowane – dostarczą mniejszej liczby odbiorców, ale stronę wyprowadzisz na górę SERP-ów taniej i szybciej. Pozycjonując się na frazy tzw. długiego ogona, np. „instalacje elektryczne dla firm kraków”, lepiej odpowiadasz na zapytania użytkowników, więc zwiększa się jakość ruchu: więcej odwiedzających faktycznie korzysta z oferty.

ruch organiczny SEO

Co daje duży ruch organiczny na stronie?


  • Im więcej osób odwiedza stronę, tym więcej klientów zyskujesz. Jeśli przykładowo 10% odwiedzających stronę korzysta z oferty, to czy wejdzie na nią 10, 100 czy 1000 osób miesięcznie, robi ogromną różnicę. Jeśli swoją stronę wypozycjonujesz na wiele fraz często wpisywanych w wyszukiwarce (o wysokim wolumenie ruchu), sprowadzisz na nią dziesiątki, setki i tysiące użytkowników każdego miesiąca. Zwiększysz ruch w interesie, przychody i zyski: pojawią się korzyści finansowe i pole do rozwoju przedsiębiorstwa.
  • Zmniejszasz nakłady na reklamę: za ruch organiczny nie płacisz. Ponosisz wydatki na działania SEO, jednak dobrze wypozycjonowana i ciągle optymalizowana strona może przez długi czas utrzymywać dobre wyniki oraz uzyskiwać duży, stabilny ruch. W perspektywie długoterminowej to opłacalna inwestycja. Gdy wypracujesz wysokie pozycje, możesz przesunąć sporą część budżetu Google Ads na inne formy promocji.
  • Organiczne wyniki wyszukiwania odbiorcy uznają za wiarygodniejsze. Hasło „sponsorowane” przy pierwszych wynikach wyszukiwania kojarzy się z reklamą (zresztą słusznie), a ta może wzbudzać pewne podejrzenia czy niechęć. Naturalne pozycje stron wypadają bardziej wiarygodnie: skoro wyszukiwarka sama je podsuwa, muszą odpowiadać na moje potrzeby i być w porządku. Google mocno dba o to, aby faktycznie tak było, stąd ruch bezpłatny staje się niezwykle wartościowy.
  • Wysokie pozycje w wyszukiwarce wspierają rozpoznawalność firmy. Nawet jeśli finalnie użytkownik nie kliknie linku i nie przejdzie na Twoją stronę (bo np. nie do końca odpowiada jego wymaganiom), zapozna się z nazwą firmy/marki i specyfiką jej oferty, powiąże ją również z określonymi produktami, usługami, potrzebami. Jeśli pozycjonujesz stronę na wiele fraz, w ten sposób budujesz wizerunek firmy jako eksperta czy lidera branży.
  • Zyskujesz klientów w internecie mimo ograniczeń w reklamowaniu się. Niektóre firmy/marki nie mogą reklamować się w Google Ads ze względu na ograniczenia prawne. Z zakazu wyjęte są jednak wyniki organiczne i możesz podejmować działania zmierzające do poprawy widoczności i ruchu na stronie www. Dla tzw. wrażliwych branż często jest to jedyna lub najlepsza droga do pozyskania klientów w internecie.
  • Docierasz również do użytkowników stosujących adblocki. Wciąż wielu użytkowników internetu używa programów blokujących reklamy, dzięki którym nie widzą treści płatnych, sponsorowanych w wynikach wyszukiwania. Poleganie wyłącznie na reklamach może sprawić, że duża część odbiorców w ogóle nie trafi na Twoją stronę i stracisz wielu potencjalnych klientów. Warto więc dywersyfikować źródła ruchu i zadbać o pozycjonowanie przynajmniej na kilka mocnych i konwertujących fraz.
  • Otrzymujesz mnóstwo danych analitycznych. Każdy użytkownik zostawia na Twojej stronie ślad. Wiesz, ile czasu na niej spędził, czy przeszedł na kolejną podstronę (i jaką), czy finalnie skorzystał z oferty itd. Im więcej osób odwiedza stronę, tym więcej masz takich danych, na podstawie których dokładnie segmentujesz odbiorców i opracowujesz ścieżkę zakupową. A takie działania pozwalają prowadzić skuteczniejsze kampanie reklamowe i zadbać o jak najlepszy UX strony (user experience: doświadczenie użytkownika).

Jak zwiększyć ruch organiczny?


Aby zwiększyć ruch organiczny, musisz zadbać o wysokie pozycje strony w wynikach wyszukiwania na frazy związane ze swoją ofertą – które to wpisują użytkownicy, gdy szukają danych produktów lub usług. Musisz zatem wdrożyć działania SEO – skorzystać z usług agencji – takiej jak nasza agencja Empressia – lub z pomocy dobrego freelancera, ewentualnie zrobić to samodzielnie, jeśli masz wiedzę i doświadczenie lub chcesz je nabyć.

Pozycjonowanie strony jest procesem – złożonym z wielu etapów i rozciągniętym w czasie. Pracuje nad nim (a przynajmniej powinno!) wielu specjalistów: eksperci od SEO i link buildingu, ale także analitycy, programiści, projektanci UX, contentowcy, copywriterzy i edytorzy. Jak realizujemy go w praktyce?

ruch organiczny na stronie

Audyt jakości i widoczności strony oraz przygotowanie strategii


To punkt wyjścia – trochę jak wywiad i podstawowe badania diagnostyczne u lekarza. Sprawdzamy pozycje i widoczność strony na określone frazy i związany z nimi ruch organiczny, ale nie tylko. Rzetelny audyt obejmuje znacznie więcej obszarów, m.in.:

  • Analizę techniczną strony, np. czy jest zaindeksowana, jak szybko działa, czy dobrze wyświetla się na urządzeniach mobilnych, czy jest bezpieczna (ma wdrożony protokół HTTPS i certyfikat SSL). Badamy także jej strukturę wewnętrzną (mapy witryny XML), czytelność adresów URL czy plik robots.txt (czy jest wykorzystywany i jak wygląda). Dzięki temu wiemy, co poprawić, żeby była poprawna, sprawna, bezpieczna = godna zaufania i atrakcyjna.
  • Analizę UX, czyli analizę ogólnej użyteczności i przyjazności strony www dla użytkownika, wraz z takimi wskaźnikami jak współczynnik odrzuceń czy czas na niej spędzony. Sprawdzamy, czy potencjalny klient może szybko i łatwo przejść całą drogę do zakupu produktu/usługi. Diagnozujemy wszelkie błędy, np. 404 (strona nie istnieje), i poprawność przekierowań. Dzięki temu możemy poprawić doświadczenie użytkownika, aby zwiększyć szansę, że w kontakcie ze stroną wykona pożądane przez nas działania.
  • Analizę słów/fraz kluczowych, metadanych i treści na stronie. Weryfikujemy treści pod kątem SEO (czy i jakie frazy zawierają, czy są dobrze zoptymalizowane), użyteczności (czy są wartościowe, pomocne) i czytelności (atrakcyjność przekazu, łatwy język). Sprawdzamy, czy zoptymalizowane są również metadane (informacje zawarte w kodzie). Dzięki temu wiemy, co poprawić, aby uczynić stronę i zawarte na niej treści bardziej atrakcyjnymi dla użytkowników i robotów Google.
  • Analizę linków zewnętrznych, czyli tego, ile i jakich witryn odsyła poprzez linki do naszego „pacjenta”. Ponieważ w link buildingu istotna jest jakość, a nie ilość, prześwietlamy profil linków pod kątem m.in. autorytetu domeny, liczby odwiedzających ją użytkowników czy pozycji stron linkujących w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu przygotowujemy skuteczną strategię działań link buildingowych, które zwiększą autorytet witryny i podniosą jej pozycje w wyszukiwarce.
  • Analizę konkurencji, czyli czy Twoi konkurenci się pozycjonują, jakie uzyskali efekty tych działań, czy i w jaki sposób można z nimi walczyć. Badamy także te „niezagospodarowane” obszary, np. frazy długiego ogona, które umknęły innym. Dzięki temu możemy oszacować potrzebny budżet i zaproponować Ci skuteczne działania, które pozwolą przebić konkurencję lub istnieć obok niej i przejmować część jej klientów (np. gdy walczysz z dużą firmą, sieciówką).

Na podstawie audytu SEO i naszych ustaleń przygotowujemy strategię pozycjonowania wraz z estymacją wyników działań. Wiemy (Ty i my), gdzie jesteśmy, gdzie chcemy dojść i jak to osiągniemy.

ruch organiczny marketing

Techniczna optymalizacja strony internetowej i prace nad UX


Zwykle wykonujemy je na początku, aby przygotować stronę pod pozycjonowanie i ruch organiczny (w końcu co z tego, że strona wyświetla się na pierwszej pozycji, jeśli zwraca błąd, nie pozwala wykonać danej czynności lub budzi podejrzenia?). Jednak to też jest proces ciągły i takie prace przeprowadzamy przez cały okres współpracy, gdy np. zidentyfikujemy nowy błąd lub analityka wskaże obszary do poprawy.

Oprócz poprawności i sprawności witryny (to m.in. szybkość ładowania, eliminacja błędów, zrobienie przekierowań, uproszczenie ścieżki użytkownika) duże znaczenie mają struktura strony i linkowanie wewnętrzne: dzięki nim użytkownicy i roboty mogą sprawnie nawigować, poruszać się po witrynie. Czasem strona wymaga też udoskonalenia, unowocześnienia w sferze graficznej (układ, ilustracje) czy technicznej (wdrożenie narzędzi, wtyczek, płatności itp.). To oczywiście tylko wycinek: konkretny zakres prac wynika z audytu i naszych ustaleń.

Tworzenie wartościowej, unikalnej treści „pod” frazy i słowa kluczowe


Na początku przeważnie poddajemy recyklingowi treści istniejące na stronie – nasycamy je frazami kluczowymi, aktualizujemy względem obecnej oferty czy dominującego klienta, szlifujemy językowo i stylistycznie, nierzadko też rozszerzamy lub piszemy od nowa. Dalej zgodnie ze strategią tworzymy i publikujemy nowe teksty, m.in. na podstrony ofertowe, opisy kategorii, artykuły na bloga i inne. Każdy jest zoptymalizowany pod konkretne, wybrane słowa i frazy kluczowe.

Tworzymy treści wartościowe, merytoryczne, użyteczne i ciekawe, w które naturalnie wplatamy słowa i frazy: piszemy równocześnie dla faktycznego odbiorcy i algorytmu. Codzienną pracę naszych copywriterów wspierają narzędzia takie jak Surfer SEO, które zwracają frazy i cechy tekstu wspólne dla „liderów” wyników wyszukiwania i pomagają stworzyć równie dobrze lub lepiej zoptymalizowany content.

ruch organiczny co to

Budowanie autorytetu strony, czyli pozyskiwanie wartościowych linków


Równocześnie wdrażamy działania link buildingowe, które wzmacniają autorytet domeny. W tym celu m.in. tworzymy artykuły sponsorowane i publikujemy je na stronach branżowych, tematycznie powiązanych z ofertą lub z danym stylem życia. Artykuły tego typu przeważnie mają mocno natywny charakter, czyli nie pojawia się w nich nazwa firmy/marki (albo pojawia, ale nienachalnie i w określonym kontekście). Naśladują organiczne treści, które publikuje dany serwis, blog; zawierają jednak linki do strony firmowej. To działa jak budowanie autorytetu naukowego – im więcej popularnych, wiarygodnych stron o długiej historii linkuje do naszej, tym bardziej „szanuje” ją Google, i premiuje wyższymi pozycjami.

Czym jest ruch organiczny, jak go zwiększyć i dlaczego warto – już wiesz. Pora na działanie: zwiększenie liczby klientów, przychodów i zysków, w czym z przyjemnością Ci pomożemy. Zadzwoń lub napisz i zacznijmy od rozmowy!

FAQ:

1. Czym jest ruch organiczny?

Ruch organiczny to ruch (wejścia na stronę) pochodzący z bezpłatnych wyników wyszukiwania (nie obejmuje reklam Google Ads). Użytkownik wpisuje określoną frazę, a Twoja strona wyświetla się na wysokiej pozycji, więc na nią wchodzi. Narzędzia analityczne notują w tym momencie ruch organiczny.

2. Jak zwiększyć ruch organiczny w wyszukiwarkach?

Aby zwiększyć ruch organiczny z wyszukiwarki, należy skutecznie wypozycjonować stronę pod określone frazy, zapytania związane z jej tematyką lub ofertą firmy. Takie działania obejmują szereg czynności, w tym m.in. optymalizację techniczną strony, wypełnienie jej wartościową i zoptymalizowaną treścią czy link building.

3. Ruch organiczny czy marketing efektywnościowy – co wybrać?

Najlepiej jednocześnie pracować nad pozycjonowaniem i prowadzić kampanie w Google i mediach społecznościowych: pozyskasz wielu różnych odbiorców na różnych etapach ścieżki zakupowej. Jeśli to niemożliwe, trzeba dostosować strategię do grupy docelowej (gdzie szuka informacji i kupuje), konkurencji czy budżetu.

wyceń pozycjonowanie strony internetowej