Spis treści

Czym są organiczne wyniki wyszukiwania w Google?


Organiczne wyniki wyszukiwania to lista stron, którą zwraca wyszukiwarka w odpowiedzi na zapytanie, a które nie są linkami sponsorowanymi, czyli reklamami. Mówimy o nich w kategorii bezpłatnych wyników wyszukiwania, bo za wyświetlanie linku i prezentacji w wyszukiwarce nie trzeba płacić. Wypracowuje się je przez pozycjonowanie strony, czyli działania polegające na jej optymalizacji pod konkretne słowa i frazy kluczowe (np. „karma dla kotów”, „księgowy online” albo „catering dietetyczny we Wrocławiu”).

Linki sponsorowane wyglądają jak naturalne wyniki wyszukiwania, są natomiast opatrzone napisem „sponsorowane”. Firma może je wykupić, jeśli naturalnie nie zajmuje wysokich pozycji w wyszukiwarce na dane zapytania związane ze swoją ofertą lub chce być zawsze „pierwsza”. W praktyce firmy zwykle jednocześnie budują organiczną widoczność strony i korzystają z programów linków sponsorowanych, aby wyświetlać strony na pierwszej, drugiej czy trzeciej pozycji na wiele różnych fraz.

Wyniki organiczne są uzależnione od dopasowania poszczególnych witryn do pytania użytkownika. Kolejność ustala algorytm wyszukiwarki Google i wpływa na nią ogólna ocena jakości strony. Google utajnia algorytm, ale przygotowuje liczne wskazówki dla deweloperów i specjalistów SEO, dzięki czemu wiemy, jak uzyskać wysokie pozycje, i możemy nad nimi skutecznie pracować.

wyniki organiczne

Dlaczego warto walczyć o wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania?


  • Wyniki naturalne wzbudzają większe zaufanie użytkowników. Internauci odbierają dzisiaj tak wiele komunikatów, że ich mózgi nauczyły się pomijać reklamy (to zjawisko ślepoty banerowej, odruchowego ignorowania takich treści i elementów przekazu, które wyglądają jak reklama). Oznaczenie wyniku jako „sponsorowanego” może wzbudzać pewną niechęć i podejrzenia.
  • Pozycjonowanie pozwala pozyskiwać klientów firmom, które nie mogą się reklamować w internecie. Niektórych produktów i usług np. wyrobów medycznych, gier hazardowych czy alkoholu nie można reklamować lub pojawiają się znaczące ograniczenia. Marki mogą jednak pracować nad tym, aby ich strona pojawiała się wysoko w wynikach wyszukiwania.
  • Kierujesz na swoją stronę potencjalnych klientów, którzy są już zainteresowani ofertą. To sytuacja idealna, bo użytkownik już czegoś szuka – potrzebuje Twojej firmy. Nie musisz uciekać się do tajników perswazji i prowadzić nachalnej komunikacji. Po prostu odpowiadasz na jego potrzeby, dając się szybko i łatwo znaleźć w wyszukiwarce.
  • Docierasz do odbiorców na różnych etapach lejka sprzedażowego. Możesz też pozycjonować stronę na frazy nieco luźniej związane z ofertą, np. prowadząc pensjonat w Zakopanem, na frazę „szlaki w Tatrach dla dzieci”. W ten sposób dostarczasz użytkownikom praktycznych informacji, wartości, a zarazem budujesz rozpoznawalność i pożądany wizerunek swojej marki.
  • Za wyświetlanie się w organicznych wynikach wyszukiwania nie płacisz. Owszem, prace SEO kosztują (nawet jeśli wykonujesz je samemu), ale dobrze poprowadzone, zmieniają się w jedną z najtańszych form reklamy. Znacznie zwiększasz ruch na swojej stronie. A im więcej osób na nią wejdzie, tym też więcej skorzysta z Twojej oferty.

Jak uzyskać dla strony dobre wyniki organiczne w Google?


Aby wyświetlać stronę w bezpłatnych wynikach wyszukiwania, musisz jak najlepiej dostosować ją do konkretnego zapytania internauty. Możesz pozycjonować ją na wiele fraz, budując w tym celu zoptymalizowane podstrony i witryny satelitarne czy prowadząc bloga. W wynikach organicznych wyświetlają się strony pozycjonowane na określone frazy, ale dzisiaj nie wystarczy wpleść je w treści i metadane. Strona musi być również maksymalnie użyteczna, sprawna, atrakcyjna i wiarygodna. Dlatego pozycjonowanie to proces złożony i wymagający wsparcia kilku specjalistów.

Bezpłatne wyniki wyszukiwania kontra algorytmy Google


  1. Techniczna optymalizacja strony internetowej
  2. To szereg prac, dzięki którym strona będzie działać prawidłowo i sprawnie oraz będzie bezpieczna dla użytkowników. Obejmują one np. przyspieszenie ładowania się witryny, poprawę czytelności nawigacji, zorganizowanie logicznej struktury, wyeliminowanie błędów oraz stworzenie przekierowań czy wdrożenie protokołu HTTPS i certyfikatu SSL. Techniczne SEO wymaga także optymalizacji kodu, znaczników HTML i obrazów. Zasadniczym elementem jest ponadto samo ułatwienie i przyspieszenie indeksowania strony np. poprzez wdrożenie i optymalizację pliku robots.txt.

  3. Treści zawierające konkretne słowa i frazy kluczowe
  4. Aby strona wyświetlała się w wynikach organicznych, musi odpowiadać na dane zapytania odbiorcy. Czy tak jest, algorytm Google ustala na podstawie znajdującej się na niej treści. Frazy i słowa kluczowe to w praktyce zapytania użytkowników, wpisywane w wyszukiwarce: tymi związanymi ze swoją ofertą musisz stronę dobrze nasycić. Jednak to nie jest najważniejsze: Twoje treści muszą być także użyteczne, czyli rzeczywiście dostarczać (i to jak najlepsze!) odpowiedzi na zapytania odbiorców. Nie możesz też z frazami przedobrzyć, bo uzyskasz efekt odwrotny do zamierzonego: Google uzna, że manipulujesz wynikami i działasz nieuczciwie.

  5. Link building, czyli wzmacnianie autorytetu strony
  6. Poprawna, sprawna, atrakcyjna i użyteczna strona musi być jednocześnie wiarygodna. To trochę jak z badaczami i naukowcami: ich prestiż zależy w dużej mierze od tego, ile i jak mocno poważanych osób ich cytuje. O takie „cytowanie” chodzi w link buildingu, który ma ogromny wpływ na pozycje witryny. Na różnych zewnętrznych stronach (powiązanych tematycznie lub kontekstowo z marką) pozyskujemy linki, m.in. publikujemy artykuły sponsorowane (wpisy gościnne), które odsyłają do pozycjonowanej strony. Im lepiej dobierzemy takie serwisy i im więcej ich będzie, tym bardziej wzrośnie w „oczach” Google autorytet witryny, co przełoży się na osiągnięcie wysokiej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania.

wyniki organiczne google

Co robić, zanim strona uzyska wysokie wyniki organiczne wyszukiwarki?


Z wynikami organicznymi jest taki problem, że trzeba na nie poczekać. SEO to proces rozłożony w czasie i zadowalające efekty pojawiają się dopiero po kilku, kilkunastu miesiącach. Najlepiej wypozycjonowane strony internetowe to rezultat często wieloletniej pracy. Poza tym jest jeszcze konkurencja: mała firma nie jest w stanie rywalizować z sieciówką czy znaną marką na kluczowe zapytania. Może skupić się na frazach niszowych, ale one nie zawsze przekładają się bezpośrednio na sprzedaż. W obu przypadkach warto skorzystać z wyników płatnych, czyli wykupić linki sponsorowane: reklamy tekstowe w wynikach wyszukiwania i wypuścić w sieć zasięgową kampanię displayową. Jeśli prowadzisz sklep internetowy, możesz jeszcze pomyśleć o reklamach produktowych: prezentacji produktów (zdjęcie, cena) w wynikach wyszukiwania i Google Shopping.

Wspomnieliśmy, że w stosunku do wyników organicznych linki sponsorowane mogą być przez niektórych użytkowników odbierane z mniejszą ufnością i przekonaniem. Jednak mimo to kampanie Google Ads są naprawdę skuteczne. Na wielu osobach napis „sponsorowane” nie robi większego wrażenia, wielu odbiorców nawet go nie zauważa, a z przyzwyczajenia klika pierwsze strony. Mało tego, reklamy możemy zoptymalizować pod konwersje (np. sprzedaż, wysłanie formularza), aby wyświetlały się tylko najlepszym kandydatom na klientów.

Wiesz już, jakie korzyści dają wysokie pozycje w bezpłatnych wynikach wyszukiwania i jak to się dzieje, że dana strona internetowa je zajmuje. Jeśli myślisz o SEO w swojej firmie, chętnie pomożemy. Porozmawiajmy!

FAQ:

1. Jak działają organiczne (bezpłatne) wyniki wyszukiwania Google?

Aby strona wyświetlała się w organicznych, bezpłatnych wynikach wyszukiwania Google, musi być jak najlepiej dostosowana do zapytania użytkownika: zoptymalizowana pod dane słowa i frazy kluczowe, a ponadto poprawna, sprawna, atrakcyjna i wiarygodna.

2. Płatne czy organiczne wyniki wyszukiwania – na czym się skupić?

Wiele firm inwestuje w obie strategie, wykorzystując płatne wyniki, zanim strona się wypozycjonuje lub dla niepozycjonowanych segmentów oferty. Jeśli możesz sobie pozwolić tylko na jedno działanie, nie ma jednej dobrej odpowiedzi: wiele zależy od budżetu, konkurencji i specyfiki grupy docelowej.

wyceń pozycjonowanie strony internetowej