Spis treści

Google wyświetla stronę na przypadkowe słowa kluczowe


Czy Twoja strona wyświetla się czasami na nietypowe, wręcz zaskakujące dla Ciebie słowa kluczowe? Zastanawiasz się, czemu narzędzie do analizy słów kluczowych pokazuje Ci, że konkretna witryna jest na 50 miejscu w Google na frazę „mastercard”, „synonim cichy” albo „cena złota”, mimo że Twoja działalność w ogóle nie dotyczy takich wyrażeń?

Cóż, każdy z nas tak miał.

Widoczność strony internetowej w Google jest o wiele większa niż lista fraz kluczowych w strategii SEO. Nawet gdy wybierzemy jedną lub kilka fraz do pozycjonowania konkretnej podstrony, to może ona wyświetlać się w wyszukiwarce na wiele innych haseł – nie zawsze związanych z tym, na czym nam zależy!

Chcąc zrozumieć, czemu tak się dzieje, musimy wrócić na chwilę do podstaw działania wyszukiwarki Google.

Gdy wpisujemy w wyszukiwarkę frazę „czerwona sukienka”, otrzymujemy informację, że w 0,33 sekundy wyszukiwarka pokazała nam około 12 300 000 wyników.

jak szybko wyszukiwarka google pokazuje wyniki

To znaczy, że Google odszukało w swoim indeksie (zbiorze/spisie) około 12 milionów stron internetowych zawierających frazę „czerwona sukienka” lub wyrażenia zbliżone kontekstem do tej frazy. Jeśli algorytmy Google uznają, że strona w jakikolwiek sposób odpowiada na frazę kluczową wpisaną przez użytkownika (nawet w niewielkim stopniu), to umieści ją w rankingu od potencjalnie najbardziej dopasowanej do najmniej.

Dlatego na frazę „czerwona sukienka” w TOP10 znajdują się:

  • kategorie sklepów internetowych z czerwonymi sukienkami (np. Zalando)
  • popularne marketplace’y (np. Allegro, OLX, Vinted)
  • agregatory produktów (np. Domodi)

różne wyniki wyszukiwania pod jedną frazę kluczową

Na drugiej stronie wyników wyszukiwania możemy nawet znaleźć piosenki na YouTube z czerwoną sukienką w tytule. Szukając głębiej, dokopiemy się do tablic na Pintereście, porównywarek cenowych, serwisów informacyjnych i blogów modowych.

Rozbudowany silnik wyszukiwarki


Algorytmy Google są uważane za jedno z największych osiągnięć w branży IT ostatnich dekad. Wyszukiwarka jest najpopularniejsza nie tylko w Polsce, ale w wielu różnych krajach na całym świecie. Sam silnik wyszukiwarki jest kluczowy dla funkcjonowania serwisów internetowych oraz innych wyszukiwarek. Ma ogromny wpływ również na branżę e-commerce oraz marketing internetowy.

System działania wyszukiwarki Google i wyświetlania wyników wyszukiwania na konkretne frazy zależy między innymi od jakości treści, wartości linków przychodzących, wieku domeny, czasu ładowania strony, dostosowania witryny do urządzeń mobilnych czy lokalizacji użytkownika. W wielu przypadkach wyszukiwarka trafnie podpowiada wyniki wyszukiwania dopasowane do pytania użytkownika.

ALE…

Jakie słabości mają algorytmy Google?


Mimo tego, że algorytmy są już zaawansowane, a oprócz tego Google stale je ulepsza, to wciąż nie są idealne. W świecie SEO nadal:

  • manipuluje się linkami zewnętrznymi,
  • różni eksperci inaczej interpretują zalecenia Google,
  • zwalczanie spamu jest jak walka z wiatrakami,
  • algorytmy są stale aktualizowane i nie wiadomo, co przyniesie jutro.

Jednak tym, co jest ogromną słabością w wyświetlaniu stron na konkretne słowa kluczowe, jest to, że interpretowanie kontekstu przez algorytmy nie zawsze jest udane. Dlatego na przykład agencja SEO opisująca ceny pozycjonowania w Koninie może wyświetlać się gdzieś w głębinach Google na kuriozalną (w tym kontekście) frazę „konina cena” – choć jak wiemy, firma nie sprzedaje koniny, tylko działa na terenie Konina.

Słabością lub potęgą wyszukiwarki oraz algorytmów jest to, że są to programy komputerowe, które nie są w stanie zrozumieć treści stron internetowych tak, jak ludzie.

Właśnie z tego powodu algorytmy mogą przypisywać niewłaściwe znaczenie danym słowom kluczowym, co prowadzi do wyświetlenia stron internetowych na dziwne, nietypowe i zaskakujące frazy.

nieudane rozumienie kontekstu przez Google - obrazek z przymrużeniem oka

Czy słowa kluczowe mogą szkodzić stronie?


Raz tak, innym razem nie.

Gdy witryna wyświetla się na dodatkowe słowa kluczowe, które są trafne, generują ruch organiczny i przyciągają więcej użytkowników, to są miłym dodatkiem do pozycjonowania stron internetowych. Gdy witryna wyświetla się bardzo daleko (np. na 40 albo 100 pozycji) na słowo kluczowe, które nie dotyczy konkretnie Twojej oferty, ale też nie generuje żadnego (albo minimalny) ruch, to wtedy nie trzeba się przejmować takimi frazami.

Czasami jednak zdarza się tak, że podstrona wyświetla się na słowo kluczowe, które wcale nie odpowiada na oczekiwania użytkownika.

Źle dobrane słowa kluczowe:

  • nie wygenerują ruchu organicznego na stronie,
  • jeżeli przyciągną użytkownika na stronę, to ten szybko się zniechęci i opuści witrynę, ponieważ nie znajdzie tam odpowiedzi na swoje pytanie,
  • obniżą pozycję strony w wynikach wyszukiwania.

Oczywiście powyższe stwierdzenia nie dotyczą każdej, ale tylko wybranych sytuacji. Obniżenie pozycji strony w Google może nastąpić wtedy, gdy algorytmy błędnie zinterpretują powód opuszczania przez użytkownika strony. Kiedy zauważą wysoki współczynnik odrzuceń, mogą uznać, że strona zawiera spam, jest oszustwem lub celowo wprowadza użytkowników w błąd.

Niższą pozycję można uzyskać również wtedy, gdy dopuścimy się tzw. kanibalizacji słów kluczowych, czyli będziemy optymalizować więcej niż jedną podstronę na to samo wyrażenie. Jeżeli dopuszczamy się spamerskich działań, również istnieje ryzyko obniżenia pozycji strony w wynikach wyszukiwania.

Ale tak jak wcześniej zaznaczaliśmy, algorytmy Google nie są idealne i strony, które wcale nie wpływają dobrze na nasze doświadczenia, potrafią długi czas „wisieć” wysoko w Google. Przykładem słabości wyszukiwarki były między innymi strony zoptymalizowane na hasła „kiedy niedziela handlowa”. Były to zazwyczaj długie i naszpikowane słowami kluczowymi artykuły blogowe, w których ciężko było znaleźć konkretną odpowiedź na zadane pytanie.

Na szczęście od jakiegoś czasu na tę frazę wyświetlają się wyniki wyróżnione, co znaczy, że odpowiedź znajdujemy już z pozycji listy wyników wyszukiwania, bez konieczności przeklikiwania się między stronami szukania odpowiedzi w artykułach.

Sprawdź wyniki słów kluczowych


Jeżeli nie jesteśmy pewni, czy wyświetlanie się strony internetowej na przeróżne frazy kluczowe wpływa dobrze lub źle na witrynę, warto podeprzeć się danymi:

  • Współczynnik klikalności – w skrócie CTR, to procentowy stosunek liczby kliknięć do liczby wyświetleń strony w wynikach wyszukiwania. Im wyższy CTR, tym lepiej, ponieważ mamy pewność tego, że użytkownik, który wpisuje konkretne słowo kluczowe do wyszukiwarki, faktycznie klika wynik z naszą stroną internetową. Jeżeli jakieś frazy i strony przyciągają najwięcej kliknięć, ale na przykład współczynnik konwersji nie jest zadowalający, to znaczy, że strona jest dobrze pozycjonowana, ale trzeba zwrócić uwagę na doświadczenie użytkownika już w obrębie samego serwisu.
  • Wolumen wyszukiwania frazy + intencja użytkownika – wolumen wyszukiwania to wartość, która pokazuje, jak często fraza jest wpisywana przez użytkowników do wyszukiwarki Google. Jednak nie można dać się zwieść – nie zawsze najbardziej popularne frazy będą generowały największą sprzedaż. Czasem lepiej postawić na rzadziej wyszukiwane, ale lepiej konwertujące frazy. I tu właśnie kluczową rolę odkrywa intencja użytkownika.
  • Średnia pozycja – miejsce, które zajmuje strona internetowa w wynikach wyszukiwania dla danego słowa kluczowego. Im wyższa pozycja, tym większa szansa na kliknięcie i wejście użytkownika na stronę. Warto porównać średnią pozycję dla poszczególnych fraz i ocenić, które słowa kluczowe lepiej wzmocnić, które wymagają poprawy, a które być może lepiej odpuścić.

Analizując te trzy wskaźniki, możesz lepiej zrozumieć, które słowa kluczowe są najskuteczniejsze w przyciąganiu ruchu do Twojej witryny i jak wpływają na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Dzięki możesz podejmować bardziej świadome decyzje dotyczące optymalizacji swojej strony.

Co zrobić, żeby strona nie wyświetlała się na niektóre frazy?


  1. Zmniejsz gęstość tego słowa na stronie.
  2. Usuń konkretne wyrażenie z metadanych.
  3. Usuń linki zewnętrzne powiązane z tym słowem.
  4. W razie potrzeby użyj tagu noindex na konkretnej podstronie.
  5. Kiedy chcesz przekierować ruch z jakiejś frazy na inną podstronę, możesz użyć przekierowania 301.

A co najważniejsze – skonsultuj tę sprawę z ekspertami. Jako agencja SEO z kilkunastoletnim doświadczeniem w branży, chętnie pomożemy Ci w wykryciu niechcianych słów kluczowych i doradzimy najlepszą strategię SEO.

wyceń pozycjonowanie strony internetowej

FAQ

1. Dlaczego strona internetowa jest widoczna na setki, a nawet tysiące słów kluczowych?

Strona jest widoczna na różne słowa kluczowe (o wiele więcej niż te określone w strategii SEO), ponieważ może być nieświadomie zoptymalizowana właśnie na takie poboczne wyrażenia. Być może zawiera treść z taką frazą kluczową lub do strony prowadzi link z anchorem odpowiadającym temu słowu kluczowemu, przez co algorytmy Google zinterpretowały kontekst i powiązały stronę z tym słowem kluczowym.

2. Dlaczego niektóre słowa kluczowe, na jakie wyświetla się strona internetowa w Google, są trafne, a inne zupełnie przypadkowe?

Google znajduje w swoim indeksie wiele stron internetowych, które zawierają określone słowa kluczowe lub frazy o podobnym kontekście do tych słów kluczowych. Jeśli algorytm Google stwierdzi, że dana strona jest choćby w najmniejszym stopniu powiązana ze słowami kluczowymi wpisanymi przez użytkownika, przedstawi potencjalnie trafne strony w kolejności od najbardziej, do najmniej przydatnej dla użytkownika.

3. Jak to możliwe, że strona jest widoczna na różne słowa kluczowe?

System działania wyszukiwarki Google i prezentowania stron na różne frazy kluczowe zależy od wielu czynników rankingowych, m.in. jakości treści, wartości linków przychodzących, wieku domeny, czasu ładowania strony, dostosowania witryny do urządzeń mobilnych czy lokalizacji użytkownika. Kwestia widoczności może leżeć w tematyczności serwisu, aktualności strony czy pozyskanych linkach. Gdy strona jest widoczna na nietypowe, wręcz dziwne słowa kluczowe, może to być błąd interpretacji kontekstu przez algorytmy Google.

4. Czy słowa kluczowe mogą szkodzić pozycjonowaniu i stronie?

Nieodpowiednio dobrane słowa kluczowe mogą obniżyć pozycję strony w wynikach wyszukiwania (gdy dochodzi np. do kanibalizacji słów kluczowych albo Google uzna treść za spam czy celowe wprowadzenie użytkownika w błąd), nie generować ruchu organicznego albo wpływać na wysoki współczynnik odrzuceń (gdy strona jest zoptymalizowana na konkretne słowo kluczowe, ale wcale nie odpowiada na pytanie użytkownika).