Spis treści

Skąd się wzięło mobile SEO i co ma do tego Google?


Google bezapelacyjnie zdominowało wyszukiwarki internetowe – udział tego giganta w rynku szacuje się już na ponad 90%. Każdego dnia użytkownicy pytają „wujka” łącznie kilka miliardów razy, zaś ponad połowa zapytań (według nowych szacunków ok. 60%) pochodzi ze sprzętu mobilnego: smartfonów i tabletów.

To, że Google ciągle ulepsza swoją usługę, to także prawda – zmiany w algorytmie tej wyszukiwarki są wdrażanie niemal bez ustanku. Firma reaguje na zachowania oraz oczekiwania swoich użytkowników, rozwija technologię i funkcje, aby umożliwić nam znalezienie tego, czego szukamy, i w formie najlepiej odpowiadającej naszym:

  • preferencjom,
  • zainteresowaniom,
  • nawykom,
  • lokalizacji

itp.

Mobile SEO a Google Mobile-First Index


Stale rosnąca liczba zapytań z urządzeń mobilnych popchnęła Google do kilku zmian w algorytmie, z których najważniejszą jest Mobile-First Index, wdrażany od marca 2018 roku, który zakłada, że strony mobilne – zamiast desktopowych – będą od teraz indeksowane jako nadrzędne, będą miały największe znaczenie.

Aby spełnić „oczekiwania” Google w zakresie Mobile-First Index, trzeba prawidłowo dostosować stronę do używania na smartfonie – przeprowadzić optymalizację SEO mobile.

Oczywiście nie chodzi wyłącznie o spełnienie wytycznych Google – ta zmiana została podyktowana potrzebą użytkowników i to na nią faktycznie należy odpowiedzieć, aby działalność internetowa przynosiła zakładane korzyści.

Dlaczego mobile SEO jest tak ogromnie ważne?


mobile seo a użytkownik

Poza tym, że dobrze zoptymalizowana pod sprzęt mobilny strona wspiera pozycjonowanie, to poprawne jej działanie na urządzeniach mobilnych ma ogromne znaczenie dla samych jej użytkowników.

Zbyt mała czcionka, zbyt długie bloki tekstu, zachodzące na siebie elementy, okienka, których nie da się zamknąć, problemy z uzupełnieniem formularza – to wszystko wpływa na ryzyko, że użytkownik momentalnie opuści stronę niezależnie od tego, jak bardzo jest zainteresowany pozyskaniem informacji, skorzystaniem z oferty czy zakupem.

Wygoda korzystania z danej witryny na urządzeniu mobilnym przekłada się na opinię o firmie i zwiększa prawdopodobieństwo podjęcia oczekiwanego działania. Komfort obsługi, jasna i prosta nawigacja, przejrzystość i czytelność – to wspiera biznes. Dlatego też optymalizacja strony mobilnej jest podstawą w zasadzie każdego działania z zakresu marketingu internetowego.

Czym różni się strona mobilna od strony responsywnej?


Mobile SEO wiąże się także bezpośrednio z rozróżnieniem witryn na strony mobilne i responsywne.

  • Strona mobilna jest wersją strony desktopowej – z punktu widzenia technicznego to zupełnie inna witryna, o innym adresie, i dostępna wyłącznie dla urządzeń mobilnych.
  • Strona responsywna – RWD, Responsive Web Design – automatycznie dostosowuje się do wyświetlania na różnych urządzeniach; mamy jedną witrynę, o jednym URL-u, która poprawnie działa na ekranach o różnej rozdzielczości: od komputera, przez tablet, po smartfon.

Oba rozwiązania mają plusy i minusy. Jednak ze względu na wady posiadania dwóch wersji strony (desktopowej i mobilnej) – inne adresy URL, osobne CMS-y, możliwość duplikacji treści, przymus tworzenia licznych przekierowań, podwójną optymalizację, podwójną analitykę – chętniej wybierane i zalecane przez specjalistów (ale także przez samo Google) jest rozwiązanie z Responsive Web Design, czyli po prostu dostosowanie witryny do różnych urządzeń.

Jakie są podstawowe elementy mobile SEO dla każdej witryny?


Konkretny sposób optymalizacji witryny zawsze zależy od celu biznesowego. Od tego, jakie działania mają podjąć użytkownicy na stronie: zadzwonić, wypełnić formularz, kupić produkt, odwiedzić lokal, przeczytać kolejny tekst, a może uświadomić sobie jakiś problem lub przekonać się do idei? W zależności od tego celu biznesowego nadajemy stronie konkretną strukturę, wygląd i zawartość. Mimo to jest kilka wspólnych elementów, nad którymi trzeba popracować, aby ogólnie dostosować witrynę do wymogów mobile-friendly.

  1. Prędkość ładowania strony. Wiele różnych badań pokazuje, że ogromna liczba użytkowników – niemal połowa – deklaruje opuszczenie strony, jeśli ta nie załaduje się w ciągu 2-3 sekund. Prędkość ładowania jest również jednym z czynników rankingowych Google. Szybkość i łatwość poruszania się po stronie zachęcają użytkownika do pozostania na niej i zapoznania się z jej zawartością.
  2. Przejrzysta nawigacja i czytelność. Mały ekran sprawia sporą trudność w odbiorze zawartości witryny – w ramach mobile SEO trzeba więc przemyśleć UX, wdrożyć czytelną strukturę i nawigację strony. Czcionka w odpowiednim rozmiarze (bez powiększania), optymalnej wielkości grafiki, przyciski i inne obiekty klikalne w dużej odległości od siebie (uniemożliwienie przypadkowych kliknięć), proste formularze, brak przesłaniających treści pop-upów itp. – to mnóstwo różnych elementów i przyda się pomoc UX/UI designera.
  3. Łatwość wykonania działania. Wyszukiwanie produktów, kontakt z firmą, transakcja zakupu, wypełnienie formularza, przeczytanie tekstu – to wszystko powinno odbywać się prosto i szybko, zwłaszcza na smartfonie. Oprócz kwestii projektowych: interfejsu oraz mikrocopy prowadzących do i przez działania, ważna jest też minimalizacja liczby kroków potrzebnych do realizacji procesu, np. transakcji zakupu czy uzyskania wyceny.
  4. Zadbanie o technikalia. Dane strukturalne (schema.org), metadane (title i description), atrybuty rel=canonical, rel=alternate, ustawienia paginacji, ale także organizacja przekierowań, wdrożenie linkowania wewnętrznego i dobór odpowiednich narzędzi (m.in. niekorzystanie z Flash’a, którego nie obsługują urządzenia mobilne, nieblokowanie CSS, JavaScript, obrazów) – wszystkie te kwestie w SEO mobile grają pierwsze skrzypce i są podstawą optymalizacji.
  5. Wartościowy content. Pomimo niewielkiego ekranu rozbudowane treści na stronie mobilnej i w witrynie RWD stanowią wartość i dla użytkownika, i dla robotów Google. Unikatowe, merytoryczne, czytelne, ciekawe, zachęcające, a w dodatku nasycone frazami kluczowymi i dobrze zoptymalizowane (nagłówki, wypunktowania) teksty przyczyniają się do osiągania wysokich pozycji strony. Warto jednak pamiętać, aby – z myślą o czytaniu na smartfonie, układać tekst w krótsze bloki, organizować odstępy pomiędzy akapitami, zadbać o „oddech”.
  6. Narzędzia analityczne. Każda strona – czy to RWD, czy wersja mobilna – wymaga monitorowania zachowań użytkowników i wyłapywania błędów. Dwa podstawowe narzędzia, do których warto dodać witrynę, to Google Analytics i Google Search Console. Z ich pomocą możesz też sprawdzać, z jakich urządzeń korzystają użytkownicy, i precyzyjnie dopasowywać do nich swoją witrynę.

Jak optymalizować strony mobilne pod kątem celów biznesowych?


Poza wskazanymi wyżej elementami, które powinna uwzględnić optymalizacja strony mobilnej oraz responsywnej, jest jeszcze cała masa działań, które możesz wdrożyć – te jednak zależą już od ustalonych celów biznesowych, od tego, czego oczekujesz od potencjalnych odbiorców czy klientów. Przykłady?

SEO mobile dla sklepu internetowego

Aby zwiększyć sprzedaż z urządzeń mobilnych w sklepie internetowym, powinieneś przede wszystkim maksymalnie uprościć całą nawigację, zadbać o przejrzystą mapę witryny, tak aby użytkownik mógł szybko znaleźć to, czego szuka. Kolejna sprawa to łatwy dostęp do najważniejszych informacji oraz możliwość powiększania obrazów. I wreszcie:

  • jak najkrótszy proces zakupowy,
  • pomocne wskazówki,
  • łatwość wypełniania formularza,
  • dostępność popularnych metod płatności.

SEO mobile dla strony-wizytówki

Jeśli świadczysz usługi bądź prowadzisz sprzedaż nie przez internet albo cały proces wymaga fizycznej obsługi klienta – zapewne zależy Ci najbardziej na pozyskiwaniu nowych kontaktów za pośrednictwem formularza czy rozmowy telefonicznej.

W pierwszym przypadku warto zadbać o czytelne, proste i krótkie formularze:

  • minimalna liczba pól,
  • tylko niezbędne dane,
  • ograniczenie przewijania i powiększania,
  • klawiatury numeryczne.

Formularz nie powinien też zajmować więcej miejsca, niż jest do dyspozycji na ekranie urządzenia mobilnego. Warto także wdrożyć automatyczne uzupełnianie danych i bieżącą weryfikację ich poprawności.

A jeśli chcesz, aby w Twoim biurze rozdzwonił się telefon, powinieneś już zadbać o nieco inne elementy – klikane numery, przyciski „połącz” i o nierozpraszanie uwagi użytkownika pozostałą zawartością strony.

SEO mobile a wizyty w lokalu stacjonarnym

Gdy Twoim głównym celem jest zachęcenie potencjalnych klientów do odwiedzin w lokalu stacjonarnym – sklepie, hotelu, restauracji czy dowolnym punkcie usługowym, powinieneś pamiętać m.in. o mapach i przyciskach lokalizacji.

Twoja strona musi „nawigować” klienta prosto do Ciebie. Nie mniej istotne są oczywiście łatwo dostępne dane kontaktowe, a także precyzyjna oferta z cennikiem i możliwość rezerwacji online terminu wizyty czy wykonania usługi.

Mobile SEO jest potrzebne Twoim klientom i jednocześnie pozwoli Twojej witrynie zdobywać wyższe pozycje w wyszukiwarce oraz stanie się punktem wyjścia do innych prac z zakresu pozycjonowania (content marketing, link building). Jeśli Twoja strona nie ma wersji mobilnej lub nie jest dostosowana do urządzeń mobilnych, nic straconego – to da się naprawić. A nasza agencja SEO z radością Ci w tym pomoże!

wyceń pozycjonowanie strony internetowej

FAQ:

1. Co to jest mobile SEO?

Mobile SEO to szereg działań z zakresu optymalizacji strony internetowej, mających na celu dostosowanie jej do poprawnego i wygodnego wyświetlania oraz używania na urządzeniach mobilnych, np. smartfonach i tabletach.

2. Dlaczego optymalizacja stron mobilnych jest ważna?

Już ponad połowa zapytań w wyszukiwarce Google pochodzi z urządzeń mobilnych. Coraz częściej na smartfonach kupujemy, rezerwujemy wizyty, kontaktujemy się z firmami. Mobile SEO zwiększa prawdopodobieństwo skorzystania z oferty witryny, ale też wpływa na osiąganie przez nią wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania i jest podstawą działań z obszaru pozycjonowania (np. link building, marketing treści).

3. Jak wygląda mobile SEO w Google?

W 2018 roku Google wprowadziło First-Mobile Index, zmianę w algorytmie, która sprawia, że to strony mobilne stają się nadrzędne – to ich zawartość i optymalizacja wpływa na pozycje w wynikach wyszukiwania. Istnieje szereg działań, które wchodzą w skład mobile SEO Google – traktuje o nich powyższy artykuł.