Spis treści
- Do czego służą pliki PDF?
- Plik PDF – jak go zoptymalizować pod SEO?
- Przyjazny plik PDF – nazwa i tytuł
- Adres URL – co warto o nim wiedzieć?
- Optymalizacja plików PDF – treść dokumentu
Do czego służą pliki PDF?
Internautom można przekazywać treści na różne sposoby. Absolutną podstawą jest zwykły tekst zapisany w formacie HTML. To proste rozwiązanie, które nie wymaga zastosowania dodatkowych programów czy wiedzy z zakresu obsługi komputerów, lecz nie zawsze optymalne z punktu widzenia ergonomii. Format PDF warto wykorzystać do przekazywania wielu informacji, szczególnie:
- technicznych,
- naukowych,
- cenników,
- katalogów firmowych,
- instrukcji,
- infografik.
Plik PDF (Portable Document Format) to powstały w 1992 roku nośnik informacji tekstowych oraz graficznych, który miał przyspieszyć proces konwersji dokumentów analogowych na cyfrowe. Pliki PDF mają wiele cech, które są bardzo pożądane we współczesnym świecie opartym na internecie.
Przede wszystkim ten format charakteryzuje się zachowaniem stylistyki oraz układu w obrębie całego dokumentu, który nie zmienia się zależnie od wielkości ekranu czy jego rozdzielczości. Tym samym plik w formacie PDF wygląda na każdym komputerze czy urządzeniu mobilnym tak, jak chciał tego jego właściciel. Ponadto można w nim umieścić linki prowadzące do stron zewnętrznych i zwiększyć ruch na naszej stronie internetowej. Jak to wszystko wpływa na SEO dla PDF?
Plik PDF – jak go zoptymalizować pod SEO?
Warto zacząć od kwestii najważniejszej. Tak – wyszukiwarka Google pozycjonuje całą zawartość zapisaną w plikach PDF i to w praktyce tak samo, jak zawartość witryny. Niestety nie zawsze we właściwy sposób. Indeksowanie plików PDF bez tekstu czy z tekstem wklejonym jako plik graficzny jest dla wyszukiwarki Google w zasadzie niemożliwe. Podobnie jak sytuacja, kiedy plik zabezpieczymy hasłem.
Innymi słowy – pozycjonowanie stron internetowych w zasadzie niczym nie różni się dla robotów wyszukiwarek od pozycjonowania plików PDF.
Niewielu przedsiębiorców ma tego świadomość, lecz to właśnie dokumenty zapisane w plikach PDF mogą pozytywnie wpłynąć na skuteczność kampanii SEO. Oznacza to, że jeśli chcemy, aby wyszukiwarka Google potraktowała zawartość naszego pliku w formacie tekstowym tak, jak powinna, to konieczne jest zadbanie o jego zoptymalizowanie w sposób analogiczny do witryny internetowej.
Przyjazny plik PDF – nazwa i tytuł
Prawidłowo zoptymalizowane dokumenty PDF mają „przyjazną” nazwę, dzięki której roboty Google będą w stanie od razu ocenić ich zawartość i zaszufladkować plik do konkretnej grupy odbiorców. Nazwa powinna być prosta, nie dłuższa niż 70 znaków i zawierać słowa kluczowe związane z realną zawartością dokumentu.
Adres URL – co warto o nim wiedzieć?
Przyjazny adres URL ma na pozycjonowanie plików PDF nie mniejszy wpływ, niż sama ich nazwa. Warto zastosować prosty, krótki adres URL, najlepiej składający się wyłącznie z samej domeny.
Dla robotów Google oraz użytkowników internetu znacznie lepiej brzmi pierwszy wariant:
.pl/pozycjonowanie-plików.pdf
.com.pl/nowy-plik/06-06-2022/nowypliktekstowy.pdf
Od razu widać, że ten pierwszy wariant jest zdecydowanie bardziej profesjonalny i rzeczowy, a z pewnością także godny zaufania.
Optymalizacja plików PDF – treść dokumentu
Zoptymalizowanie plików PDF pod SEO to proces w praktyce identyczny jak przeprowadzenie pozycjonowania na stronach internetowych. Z tego względu optymalizacja PDF obejmuje między innymi:
- wybór słów kluczowych związanych bezpośrednio z zawartością pliku w formacie PDF;
- odpowiednie nasycenie frazami kluczowymi całego tekstu w sposób zgodny ze sztuką – istotna jest ich liczba, nasycenie, odmiany i wiele innych parametrów;
- linkowanie wewnętrzne, które przede wszystkim zachęca internautę do przechodzenia na kolejne podstrony naszej własnej witryny, co w efekcie prowadzi do zwiększenia ruchu;
- linkowanie zewnętrzne, które służy do generowania ruchu na stronach trzecich. Jedyną różnicą w tym parametrze względem pozycjonowania stron internetowych jest to, że nie możemy dodać atrybutu nofollow – wszystkie linki zewnętrzne będą miały format dofollow;
- zmianę wielkości obrazów – w treści dokumentu PDF również warto zadbać o atrybuty ALT, które informują roboty wyszukiwarki o tym, co znajduje się w danym pliku graficznym;
Pozycjonowanie plików PDF obejmuje jednak znacznie więcej innych parametrów, takich jak np. szybkość wczytywania się całego dokumentu. Internauci coraz bardziej cenią swój czas, dlatego warto zmniejszyć niektóre elementy graficzne w obrębie dokumentu. Istotne jest także, aby uniknąć wielu standardowych błędów powielanych przez niektórych pozycjonerów. Należy do nich np. duplicate content, czyli powielanie zawartości pliku PDF z witryną internetową. Ponadto dużym problemem jest tekst niezoptymalizowany pod kątem wyszukiwarek, tj. bez odpowiedniego nasycenia frazami kluczowymi.
wyceń pozycjonowanie strony internetowej
FAQ:
1. Pozycjonowanie pliku PDF – na czym to polega?
Pojawienie się pliku PDF w wynikach wyszukiwania to cel wielu właścicieli witryn, dlatego ważne jest, aby przeprowadzić jego dokładną optymalizację. Nazwij plik w przyjazny sposób, stwórz odpowiednio krótki adres URL, a tekst nasyć frazami kluczowymi. W dokumencie PDF powinny znaleźć się również pliki graficzne oraz atrybuty ALT i linkowanie zewnętrzne/wewnętrzne.
2. Czy pozycjonowanie plików PDF jest trudne?
Na szczęście nie – optymalizacja plików PDF jest stosunkowo prosta i polega praktycznie na takich samych zasadach, jak w przypadku witryny internetowej. Istotne są takie same szczegóły i można popełnić podobne błędy. Warto tym samym zadbać o to, aby całością prac zajęła się agencja SEO.
3. Czy warto optymalizować pliki PDF?
Tak. Większość internautów na co dzień wykorzystuje wyszukiwarkę Google do poszukiwania treści w sieci. Wbrew pozorom w wynikach znajdują się nie tylko strony internetowe, lecz także pliki PDF. Warto, aby nasz dokument znalazł się jak najwyżej – najlepiej już na pierwszej i zarazem także preferowanej pozycji. Choć jej osiągnięcie jest niepewne i łączy się z długimi przygotowaniami, to zdecydowanie warto w nią celować.