Własna, profesjonalnie wykonana i idealnie działająca strona www to konieczna inwestycja, zwłaszcza w przypadku prowadzenia biznesu. To dzięki witrynie internetowej można dotrzeć do tysięcy potencjalnych klientów z całego świata.

Jest więc ona niezbędna do tego, by promować i sprzedawać swoje usługi bądź produkty. Bez własnej strony dzisiaj żaden biznes praktycznie nie istnieje na rynku. W jaki sposób dokonać wyboru wykonawcy tego narzędzia? Wcale nie jest to proste, ponieważ na rynku istnieje wiele osób prywatnych, jak również agencji interaktywnych, które oferują tego typu usługi. Istnieją jednak pewne kryteria, które pozwolą dokonać wyboru w sposób trafny.

wykonawca

Czynniki decydujące o wyborze wykonawcy:

- doświadczenie na rynku oraz referencje

Nim ostatecznie zdecydujemy się na konkretnego wykonawcę, dobrze jest zainteresować się jego dotychczasowymi realizacjami oraz tym, jakie referencje wystawiali mu klienci, którzy już korzystali z jego usług. Takich informacji należy szukać na stronie firmowej osoby wykonującej witryny lub agencji interaktywnej. Gdy brakuje takich danych, lepiej być może skorzystać z innej opcji, ponieważ istnieje spora szansa, że nie będziemy zadowoleni z wyboru.

Kolejny czynnik to doświadczenie na rynku. Oczywiście nie zawsze początkująca agencja interaktywna powinna być z góry skreślona, ale firma posiadająca przynajmniej kilkuletnie doświadczenie w wykonywaniu stron www prawdopodobnie sprawdzi się lepiej.

- system zarządzania treścią

Wśród pytań, jakie warto zadać potencjalnemu wykonawcy naszej strony jest to, czy będzie ona wyposażona w system zarządzania treścią, czyli CMS. Jeżeli tak nie będzie, mogą wystąpić pewne utrudnienia w zakresie edycji strony www, ponieważ wszelkie zmiany będą musiały być dokonywane przez osobą posługującą się językiem HTML. Oznacza to sporo utrudnień i dodatkowe koszty przy każdorazowym zlecaniu poprawek i zmian. Jeśli zdecydujemy się na utworzenie strony www bez CMSa warto spytać wykonawcę o czas wdrażania zmian na stronie www oraz koszty z tym związane. 

Wracając do tematu systemu CMS, warto zapoznać się z typem CMSa jaki oferuje wykonawca. Tutaj szczególną uwagę należy zwrócić na to, czy wykonawca oferuje tworzenie strony www na bazie autorskiego systemu czy też tzw. systemu Open Source. Naszym zdaniem zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest CMS typu Open Source np. Joomla lub Wordpress. Dlaczego? W tym artykule możecie dowiedzieć się więcej na temat wyższości CMSów open source'owych nad autorskimi rozwiązaniami.

- koszt wykonania strony internetowej

Powszechnie uważa się, że niska cena wykonania usługi prawie na pewno oznacza także niezadowalająca jakość. W branży projektowania stron www ta zasada sprawdza się praktycznie zawsze. Lepiej jest postawić na droższą i kompletną usługę, w skład której wejdzie oprócz wykonania strony również na przykład posprzedażowa pomoc techniczna, za którą nie trzeba będzie każdorazowo płacić. Osoby, które są zdecydowane wykonywać strony www za niskie stawki są z reguły początkującymi lub niezbyt fachowo wykonującymi swoją pracę zleceniobiorcami.

- serwer i domena

Ogromnie ważną informacją z punktu widzenia klienta jest to, czy w cenie otrzymamy również możliwość korzystania z serwera i domeny. Jeżeli nie, to zwykle trzeba będzie do kosztów stworzenia witryny doliczyć jeszcze kilkaset złotych rocznie za zarejestrowanie domeny oraz miejsce na serwerze.

- elastyczność oraz poczucie estetyki

Decydując się na tworzenie strony www zazwyczaj mamy już pewną jej wizję, zgodną z naszym osobistym gustem i estetyką. Agencja interaktywna lub osoba, która podejmie się wykonania portalu powinna więc odznaczać się podobnym smakiem do naszego oraz wykazywać elastyczność w przypadku, kiedy wizja kreatora nie do końca się nam spodoba i będziemy chcieli dokonać zmian, na przykład w kolorystyce lub elementach graficznych. Strona musi przede wszystkim odzwierciedlać gust i styl właściciela, więc nie warto dać się namówić na projekt, który zupełnie nie odpowiada naszym oczekiwaniom pod względem estetycznym.

- liczba zakładek/podstron

Należy się upewnić ile zakładek na strony i podstron oferuje wykonawca witryny w danej cenie. To ważne, ponieważ niewystarczająca ilość miejsca na portalu firmowym może sprawić, że nie będziemy w stanie umieścić całej oferty w taki sposób, jakbyśmy tego oczekiwali. Z drugiej strony każda dodatkowa podstrona może okazać się płatna.

- kompleksowość usług

Podczas wyboru wykonawcy strony www warto zwrócić uwagę na to, czy oprócz projektowania serwisu wykonawca jest w stanie zaproponować nam coś jeszcze. Jak wiadomo strona bez reklamy jest na ogół niewidoczna w sieci. W tym momencie warto dowiedzieć się czy po utworzeniu witryny będziemy musieli szukać kolejnej firmy, która zajmie się promocją w sieci czy też możemy to zrobić w jednym miejscu. Z pewnością należy spytać o takie usługi jak:

- pozycjonowanie

- kampanię linków sponsorowanych 'Google Adwords'

- reklamę na portalach społecznościowych np. Facebook

Nim zapadnie ostateczna decyzja o wyborze wykonawcy strony, warto rozważyć te i inne czynniki. Najlepiej jest skorzystać z metody rekomendacji firm, które już skorzystały z usług danej agencji interaktywnej. Takie polecenie z pierwszej ręki z pewnością pomoże dokonać nam wyboru trafionego w 10.