Spis treści

Prolog


22.03.2022 r. na deskach teatru w samym centrum Warszawy odbyła się konferencja Kulturalnie o SEO. Nie tylko miejsce, ale również atmosfera, sposób organizacji i oprawa wydarzenia sprawiły, że publiczność została poprowadzona przez swoistą opowieść – każda prelekcja była unikatowa, ale wszystkie harmonijnie się przenikały niczym akty w sztuce.

Zamiast aktorów na deskach teatru znaleźli się znani prelegenci z branży. Akty zamieniono w bloki kilku prelekcji, po których odbywały się 30-minutowe sesje Q&A, podczas których publiczność mogła zadawać pytania występującym. Fabułę stanowiły merytoryczne prelekcje o SEO. W trakcie przerw wykorzystaliśmy foyer do jego pierwotnego przeznaczenia, czyli do odpoczynku oraz towarzyskich spotkań. Czas spędzony na przerwie dodatkowo umilała muzyka na żywo grana przez pianistę.

Kulturalnie o SEO 2022

(fot. Basia Kisielewska, BMK PHOTO; na zdjęciu z Conrado Moreno i Grzegorzem Strzelcem prowadzącym kurs Papa SEO)

Konferencję poprowadził Conrado Moreno, a część artystyczną zapewniła stand-uperka Ewa Błachnio.

Robert Niechciał: A state of AI SEO


Prelegent na wstępie swojej prezentacji opowiedział o rozmowie z AI (który przedstawił się jako 20-letni student) na temat SEO. Podczas wystąpienia zaprezentował dużo niestandardowych pomysłów, które można wykorzystać do budowania strategii SEO z wykorzystaniem sztucznej inteligencji.

Przypomniał o tokenizacji, normalizacji, lematyzacji, o których mówił już w wielu swoich prezentacjach. Podkreślił, że ten rok może być gigantyczną zmianą dla wszystkich w SEO. Opowiedział również o topical authority, narzędziu TexRazo czy OpenAI.

Robert Niechciał A state of AI SEO

Poruszył kierunki, którymi warto się zainteresować, takie jak:

  • Generowanie treści
  • Analiza i ekstrakcja
  • Autooptymalizacja AI
  • Podsumowanie i TL;DR
  • Key facts
  • Generowanie pytań

Robert Niechciał twierdzi, że fine-tuning to przyszłość wszystkich agencji SEO.

Jako pierwszy prelegent na konferencji Kulturalnie o SEO wspomniał o MUM (Multitask Unified Model), o którym mówiono później kilka razy w innych wystąpieniach. Robert podkreślił, że treści, które aktualnie tworzymy (stworzyliśmy lub będziemy tworzyć), będą „wsadem” dla sztucznej inteligencji.

Na koniec Niechciał apeluje: think outside the box interface.

Koray Tuğberk GÜBÜR: Semantic Content Network


Wystąpienie online założyciela tureckiej agencji Holistic SEO & Digital. Koray twierdzi, że nawet pojedyncze słowo w dokumencie może mieć wpływ na powiązanie z tematem. Podczas swojej prelekcji zwrócił uwagę na osobę, jaką jest Ramanathan V. Guha, czyli twórca m.in. Schema.org.

W trakcie wystąpienia opowiadał o drzewach decyzyjnych wyszukiwarki Google. Pokazał przykłady tych semantycznych powiązań oraz relacji w contencie.

Semantic Content Networks

Kyle Roof: Rank for More Keywords: Mindset, Semantic Optimization, and Advanced Interlinking


Kyle w swojej prezentacji powrócił do historii i korzeni pozycjonowania stron internetowych. Wprowadził publiczność do dalszej części prezentacji słowami „SEO to gra prawdopodobieństwa”. Krok po kroku poprowadził nas po pewnych meandrach myślenia związanych z pozycjonowaniem.

Roof zwrócił uwagę na to, żeby między innymi monitorować swój sukces, ale nie tylko za pomocą KPI (kluczowe wskaźniki efektywności), ale również innych danych. Poleca, by zerknąć na swoją rutynę i sprawdzić, czy cały czas nie robimy tego samego, czy szukamy innych ścieżek do realizacji strategii SEO. Podkreślił, żeby robić plany na 3 czy 6 miesięcy oraz trzymać się ich.

W kilku punktach doradza:

  1. Twórz strony z potencjałem;
  2. Wybierz główne H2 (np. idąc przykładem Kyle’a - można to zrobić w samej wyszukiwarce Google, wpisując frazę kluczową i analizując sekcję Podobne wyszukiwania);
  3. Wypełnij pierwsze sekcje strony;
  4. Wykorzystaj funkcje SERP;
  5. Podziwiaj swoją pracę;
  6. Stań się autorytetem.

Prelegent w swoim wystąpieniu podkreślił, że zerowe wyniki wyszukiwania to nasi przyjaciele. Im więcej słów kluczowych będziemy pozycjonować, tym lepsze pozycje możemy osiągnąć.

Karol Soja: SEO w Web 3.0?


Kolejny prelegent na początku swojego wystąpienia zabrał nas na wycieczkę do przeszłości. 1989 r., czyli początek WWW - World Wide Web.

Pierwsze strony internetowe to przede wszystkim statyczne treści. Rzadko aktualizowane. Użytkownicy byli konsumentami, a między nimi a stroną nie było interakcji. Pojawiły się jednak pierwsze wyszukiwarki, a zatem również termin SEO. Karol wspomniał, jak wyglądało pozycjonowanie stron internetowych w tamtych czasach w Polsce.

Prelegent wrócił do czasów SEO w WEB 1.0 (1989), a następnie WEB 2.0 (2005). Z kolei pozycjonowanie stron internetowych w WEB 3.0 przedstawił właśnie na tej prelekcji.

WEB 3.0 to kolejna wersja internetu, w której komputery i maszyny będą mogły lepiej zrozumieć treści. Karol Soja zwrócił uwagę na różne definicje WEB 3.0.

Wskazał, jak będzie wyglądało SEO w tej nowej wersji sieci. Na tapet wziął pojęcia, takie jak:

  1. Semantic Web
  2. Sztuczna inteligencja
  3. Internet of things
  4. Augmented Reality
  5. VR + Metaverse
  6. Decentralizacja / Blockchain

Na koniec analizy podpowiedział, że pierwsze 4 elementy już są w SEO, z kolei 2 ostatnie naprawdę dynamicznie się rozwijają i trzeba być na nie przygotowanym.

Paweł Pawluk: Road to 1 000 000 – budowa serwisów contentowych od zera


Prelegent przedstawił ciekawe case study o wdrożeniu WordPressa na jednym z portali (zwierzaki.pl), co okazało się ogromnym sukcesem. Doradził tym samym, jak wykorzystać potencjał serwisów contentowych.

Na początek wybór domeny: nowa czy z historią?

Jak podkreślił prelegent, z punktu widzenia SEO: z historią. Nie dość, że jest tematyczność, to jeszcze profil linkowy oraz ciągłość domeny. Wszystko ma swoje plusy i minusy. Koszt dobrej domeny jest wysoki, warto jednak sobie to wszystko przeliczyć, ponieważ taka strona może mieć pozyskany link, którego byśmy nie byli w stanie kupić. Z kolei z drugiej strony jest ryzyko kary lub zakup domeny ze złą historią.

Na co zwrócić uwagę przy zakupie domeny?

  • Historia

  • Profil linkowy

  • Ciągłość domeny

  • od strony technicznej: PageSpeed & Core Web Vitals, weryfikacja kodu

Paweł Pawluk budowa serwisów contentowych

Budowa i rozwój:

  • Testowanie domeny (mocy i indeksacji)
  • Metoda klastrowania (kilka kategorii na start, w tym jedna główna)

Pawluk powiedział, że dobrze wchodzić w nisze tematyczne, dzięki czemu można trafić do Google News/Google Discover. Prelegent poleca również narzędzia Content Intelligence – to automatyzacja w tworzeniu strategii, a w efekcie można stworzyć treści lepiej zoptymalizowane od konkurencji. Dodał również, że warto zainwestować w visual content, czyli obrazy i wideo, ponieważ pisanie rozbudowanego artykułu o wiązaniu krawata na pewno nie będzie tak skuteczne, jak stworzenie obrazka (instruktażu) tej czynności.

Pozostałe elementy, o których opowiedział Paweł, to m.in. optmalizacja on-site content: znaczniki meta, spisy treści, czas czytania, linkowanie, autor artykułu, komentarze, przypisy, dane strukturalne. Zwrócił uwagę również na to, jak ważne są aktualizacje i rozszerzanie contentu. Powiedział też o zjawisku content pruning i doradził, żeby usuwać niskiej jakości content bądź recyklingować go.

Radek Paluszak: „I don’t care” SEO, czyli minimalistyczne podejście, wielkie rezultaty


Strategiczne i porządne zaplanowanie działań to podstawa w pozycjonowaniu stron internetowych. Bez odpowiedniego planu niektóre realizacje SEO przypominają chaos. Prelegent podczas swojego wystąpienia pokazał rozwiązania oparte na własnym doświadczeniu i case study.

  1. Pierwszą inspiracją dla prelegenta w celu uporządkowania chaosu związanego z prowadzeniem kilku agencji i własnego projektu, była afiliacja.
  2. Drugą inspiracją była strona klienta (sklep z obuwiem). Złożył się na to audyt, podstawowa optymalizacja, "posprzątanie" strony oraz planowanie, co robić dalej. Po analizie okazało się, że nawigacja w tym e-commerce nie była prawidłowa. Po poprawie tego elementu ruch organiczny wzrósł.
  3. Inspiracją numer 3 było wideo o semantyce.

Po wprowadzeniu do tematu i pokazaniu na przykładach, jaką pracę wykonał, prelegent przedstawił wnioski:

Co?Czy jest ważne?
Podstawowa optymalizacjatak
Podstawowa nawigacjamusi być dobra
Historia domenytrochę istotna
Keyword Researchna samym początku
Ciągłe crawlowanieI don't care
LinkowanieI don't care
Dodatkowe analizyI don't care
Opta treści i internal linkingI don't care
Google AnalytcisI don't care
Google Search Consoletak

Emil Tomczyński: „If you don’t measure it, you can’t improve it”


Wystąpienie o Google Analytics 4. Prelegent na początku zadał pytanie, po co nam w ogóle nowy Google Analytics? Odpowiedział, że przede wszystkim dlatego, że cały czas trzeba przetwarzać coraz więcej danych, dbać o prywatność użytkowników czy dostosować się do współczesnych potrzeb i wymagań. To narzędzie dla analityków. Prelegent powiedział, że największą zaletą GA4 nie są domyślne raporty, ale te raporty, które będziemy w stanie stworzyć sami.

Omówił 7 różnic:

  1. Nawigację.
  2. Zdarzenia zbierane automatycznie.
  3. Próbkowanie.
  4. Podejście do sesji.
  5. Podejście do zliczania użytkowników oraz ich identyfikowania.
  6. Konwersje.
  7. Koniec ze spamowaniem.

Praktyczne wskazówki od Emila:

  • Ustaw GA4 już dziś.
  • Możesz ustawić powiadomienia w GA4.
  • Tworzenie prognozowanych grup odbiorców na podstawie danych, które pochodzą z modeli maszyn learningowych.
  • Możesz wysyłać do GA4 dane z Core Web Vitals.

Omi Sido: Data visualisation in SEO (wizualizacja danych w SEO)


Wokół nas jest mnóstwo danych i informacji. Wszystko, co jest w sieci, może być śledzone, a nawet kradzione. Jest również dużo SEO żargonu, którego nie rozumieją wszyscy przedsiębiorcy czy nasi klienci.

Omi zabiega, żeby zmienić język SEO na język biznesowy (SEO to CFO).

Omi Sido wizualizacja danych w SEO

Tym samym powiedział, że data & insights są najważniejszym trendem w digital marketingu w 2022 r. Dane bez insightów są bezcelowe, więc wizualizacja danych to jedyna droga do tego, żeby klient wiedział dokładnie, co dzieje się z jego biznesem. Klient chce zainwestować pieniądze i zobaczyć zwrot tej inwestycji.

Sido podczas swojego wystąpienia opowiedział o narzędziu Google Data Studio. Ten darmowy program do wizualizacji danych pomaga przedstawić informacje w takich sposób, żeby każdy mógł zrozumieć różne liczby czy statystyki.

Jak podkreśla Omi: SEO jest ważne, ale są również inne elementy w digital marketingu, które przyczyniają się do sukcesu biznesu. W pełni omówił program Google Data Studio, wskazując publiczności, skąd można importować takie dane (np. SEMRUSH). Tym samym nie trzeba dawać klientom dostępów do narzędzi analitycznych i uczyć ich, jak korzystać z takich programów. Klienci nie muszą być ekspertami, żeby zrozumieć te dane. I tu tkwi siła wizualizacji danych.

Omi powiedział również, że nie chodzi o narzędzie, ale o dane, które przedstawiamy. SEO to część digital marketingu. Digital marketing to część biznesu. Warto skorzystać z wizualizacji danych i uprościć proces pokazywania klientom, że SEO przynosi korzyści!

Damian Kiełbasa: Metody identyfikacji intencji użytkowników


Prelegent przedstawił metody, które wspierają strategię content marketingową. Na początku wspomniał o intencji użytkownika: o tym, że to cel, który użytkownik chce osiągnąć. Takie intencje najczęściej przybierają formy pytania. Wyróżnia się intencję:

  • Nawigacyjną
  • Informacyjną
  • Transakcyjną
  • Lokalną

Jeżeli wpisujesz w Google frazę „naleśnik”, to nie jest to jednoznaczne, czy szukasz przepisu na naleśniki, czy lokalu, w którym chcesz je zjeść. Na tym polega właśnie zmienność intencji, jest ona zależna między innymi od lokalizacji czy czasu, w którym wpisuje się dane hasło do wyszukiwarki.

Damian wskazał, że 15% zapytań, które pojawiają się w wyszukiwarce, to są nowe zapytania.

Google rekomenduje treści na podstawie:

  • języka i lokalizacji
  • profilu użytkownika
  • informacji z poprzednich sesji
  • czynników behawioralnych

A co by się stało, gdybyśmy starali się rankować treścią, która nie spełnia tej intencji? Prelegent na przykładzie pokazał, że krótkofalowo to może działać, ale długofalowo przynosi problemy (spadki).

Chcąc trafić w intencje użytkowników, warto przeanalizować wyniki wyszukiwania: title, URL, meta description, SERP features i inne. Ponadto Damian Kiełbasa pokazał na podstawie narzędzia CONTADU, jak tworzyć klastry tematyczne oraz sprawdzić, do jakich rodzajów treści pasują konkretne słowa kluczowe.

Damian Sałkowski: Jak za pomocą automatyzacji wejść na wyższy poziom SEO?


Nie jesteście robotami, więc nie musicie wykonywać pracy, którą mogą wykonać roboty.

Tymi słowami zaczął swoją pracę Damian Sałkowski – jeden z organizatorów konferencji Kulturalnie o SEO. Po wyliczeniach Damiana okazało się, że dzięki automatyzacji pracy można zaoszczędzić około 368 godzin rocznie.

To, na co zwrócił uwagę Damian, to fakt, że na rynku agencji SEO brakuje programistów. Powinniśmy zatem w pewien sposób zautomatyzować naszą pracę, żeby chociaż w jakimś stopniu zastąpić tych programistów.

Rozwiązaniem jest no code, czyli programowanie za pomocą wizualnych narzędzi. Wyróżnia się 3 typy rozwiązań:

  1. no code (np. Zapier)
  2. low code (np. Retool)
  3. code bas (np. Senuto)

Sałkowski skupił się na dwóch pierwszych. Wskazał również inne rozwiązania, które warto znać:

  • Webhook
  • API
  • MySQL, SQL

+ narzędzia:

  • Integromat
  • Airtable
  • Google Cloud
  • Notion
  • Webflow

Co można osiągnąć za pomocą takich automatyzacji?

  1. Strukturyzowane wywiady (od wysyłki maila do kilku osób, przez publikację wywiadu w WordPressie, po udostępnienie postu na Facebooku)
  2. Cotygodniowa weryfikacja klientów.

Epilog


Kulturalnie o SEO to nowy format wśród konferencji poświęconych tematowi pozycjonowania stron internetowych. Narracja, w której zostało przeprowadzone wydarzenie, przeniosła branżowe konferencje na wyższy poziom.

Miejmy nadzieję, że na premierze się nie skończy i to wydarzenie będzie cyklicznie powtarzane. Organizatorom (Robertowi Niechciałowi, Damianowi Sałkowskiemu i Adamowi Piątkowskiemu) dziękujemy za to wydarzenie, prelegentom za wystąpienia, sponsorom za gadżety i złoty napój na afterparty, a wszystkich, których poznaliśmy czy spotkaliśmy po latach i udało nam się porozmawiać, bardzo pozdrawiamy całą ekipą z agencji Empressia! 💙

Po kulturalnej części szkoleniowej uczestnicy udali się na równie kulturalne afterparty, jednak jak to w sztuce SEO bywa – to, co dzieje się za kulisami, pozostaje za kulisami :)

Kurtyna.

Robert Niechciał A state of AI SEO

(na zdjęciu od prawej: CEO Linkhouse Michał Chlewiński, CMO / Co-founder Linkhouse Damian Kozłowski oraz reprezentantka agencji Empressia Jadwiga Dabińska)

Kulturalnie o SEO 2022 Warszawa

(fot. Basia Kisielewska, BMK PHOTO; na zdjęciu z Łukaszem Dunajskim z agencji Marafiki)

Kulturalnie o SEO 2022

(fot. Basia Kisielewska, BMK PHOTO)

wyceń pozycjonowanie strony internetowej