Spis treści
- Czy jako fotograf potrzebujesz SEO?
- Google Grafika
- Słowa kluczowe
- Widoczność strony fotografa w wynikach wyszukiwania
- SEO lokalne
- SEO wskazówki dla bloga
- Media społecznościowe
- Połącz SEO i social media
- Fotograf ślubny i SEO
- Skuteczne SEO dla fotografa w 5 punktach
Czy jako fotograf potrzebujesz SEO?
Branża fotograficzna przeżywa wzloty i upadki. Konkurencja stale rośnie, a na rynku pojawia się coraz lepszy sprzęt do amatorskiej fotografii. Niektóre zdjęcia w mediach społecznościowych wyglądają tak, jakby były zrobione przez fachowca. Fotografia jest nieodłączną częścią social mediów, influencer i content marketingu, e-commerce, a także strategii reklamowej firm i marek, które chcą zwiększać swoją rozpoznawalność na rynku. Jednak to właśnie umiejętności, technika, sprzęt i robienie czegoś więcej, niż zdjęć w trybie automatycznym, potwierdza fakt, że profesjonalna fotografia nadal jest na topie.
Ale co z samą marką fotografa lub agencji/zakładu foto? Czy warto wierzyć, że ten biznes po prostu funkcjonuje, a fotograficy pozyskują zlecenia w systemie poleceń lub za pośrednictwem tzw. poczty pantoflowej? Czy profil w social mediach wystarczy, żeby zrobić reklamę swojej firmie fotograficznej? Okazuje się, że niestety nie.
Według danych z Ahrefs użytkownicy wpisują „fotograf” do wyszukiwarki średnio 13 000 razy miesięcznie! Odpowiadając na pierwotne pytanie: TAK, zdecydowanie potrzebujesz SEO, jeżeli chcesz zdobyć klientów przez wyszukiwarkę Google. Sprawdź, na czym polega pozycjonowanie strony w branży fotograficznej.
Pozycjonuj w wyszukiwarce grafiki z Twojej strony
Wizualnie atrakcyjna strona internetowa, dobry content marketing, a do tego zdjęcia w świetnej jakości. To nie wszystko, co możesz wycisnąć z Twojej witryny, żeby dotrzeć do potencjalnych klientów.
Ogromną przewagą w branży fotograficznej jest to, że pozycjonując swoją stronę, nie trzeba działać wyłącznie w wynikach organicznych, ale można skorzystać także z potencjału Google Grafika.
Optymalizując zdjęcia pod SEO, masz szansę pojawić się w graficznych wynikach wyszukiwania. Dowiedz się, jak zrobić to w skuteczny sposób.
Optymalizacja zdjęć w SEO dla fotografów
Podstawą w pracy fotografa są oczywiście zdjęcia. Ciężko wyobrazić sobie strony internetowej bez fotografii z realizacjami fachowca. Zacznijmy zatem od nich.
Kompresja zdjęć
Im lepsze zdjęcie, tym prawdopodobnie większy rozmiar i waga. Profesjonaliści najczęściej fotografują w formacie RAW, który później konwertują do JPG. Jednak zalecanym przez Google formatem do udostępniania na stronach internetowych, jest WebP.
Kompresja zdjęć zapewnia znaczne korzyści pod względem wydajności optymalizacji danych i rozmiaru pliku. W efekcie nawet pierwotnie „duże” i „ciężkie” zdjęcia mogą być przedstawione w podobny sposób, ale nie będą wpływać negatywnie na czas ładowania strony. To nie tylko optymalizacja pod kątem wyszukiwarek i ich silników. Jak wiemy, im dłużej użytkownik musi czekać na załadowanie się strony, tym szybciej z tej strony po prostu wyjdzie…
Rozróżnia się dwa rodzaje kompresji:
- Stratna (ang. lossy compression) – powoduje widoczną degradację jakości obrazu, która jest trudna do odzyskania przy użyciu zaawansowanego lub równoważnego przetwarzania obrazu, dlatego ze zdjęciami należy obchodzić się ostrożnie. Konwersją stratną jest np. konwersja do JPG.
- Bezstratna (ang. lossless compression) – zapewnia stosunkowo mniejszy rozmiar pliku, jednak zachowuje jakość zdjęcia podobną do pierwotnej fotografii. Wspomniany WebP to binarny format obrazu obsługujący zarówno bezstratną, jak i stratną kompresję obrazów w Internecie.
Obrazy WebP są o 26% mniejsze w porównaniu do plików PNG. Zachowując jakość na poziomie 80% WebP, rozmiar obrazów w formacie JPG zmniejsza się nawet o 85%. (źródło: Wikipedia) Kompresji zdjęć pod SEO można dokonać przy użyciu własnych programów graficznych (np. GIMP czy Adobe), albo skorzystać z narzędzi online, jak np. TinyPNG.
Atrybuty ALT
Roboty Google nie rozpoznają tego, co znajduje się na zdjęciu. Jest jednak sposób, żeby poinformować bota, co to zdjęcie przedstawia. To atrybut ALT (ang. alternative text, inaczej: opis alternatywny obrazka), czyli fragment kodu, w którym opisuje się zawartość pliku graficznego.
Dzięki wypełnieniu tego atrybutu Google przynajmniej w pewien sposób będzie mógł zrozumieć kontekst zdjęcia. Dodatkowo właściwa optymalizacja zdjęcia pod SEO daje dużą szansę na pojawienie się go w Google Grafika.
Warto również podkreślić, że użytkownicy z różnych przyczyn nie zawsze mogą obejrzeć zdjęcie na stronie fotografa. Czasami obrazek nie wyświetla się prawidłowo (i wtedy widzimy właśnie ten alternatywny tekst). Zdarza się również, że po stronach internetowych surfują osoby niewidome lub niedowidzące. Wówczas atrybuty ALT czy inne meta dane odczytywane są przez programy udźwiękawiające.
Nazwa obrazka
IMG, IMAG, DSC, CAM, PICT i inne… Przy optymalizacji zdjęć pod SEO zapomnij o domyślnych nazwach zdjęć. Wykorzystaj potencjał tego niewielkiego pola i zamiast ciągu liter i cyfr napisz, co przedstawia fotografia.
Czasami uda się nawet wykorzystać frazę kluczową do zatytułowania zdjęcia, np. kolorowe-jeziorka-sesja-slubna-2022.jpg
Jak dobrze nazwać zdjęcie?
- spróbuj użyć frazy kluczowej, ale nie spamuj,
- wykorzystaj krótkie i treściwe słowa,
- nie rozpisuj się,
- nie stosuj spacji (zamiast podkreślenia „_”, użyj myślników „-” między słowami),
- nie rób polskich znaków,
- unikaj ciągu niezrozumiałych liter/cyfr.
Pamiętaj o responsywności
W ramach optymalizacji zdjęć pod SEO na stronie fotografa należy wziąć pod uwagę również to, że Twoją stronę może przeglądać potencjalny klient na różnych urządzeniach mobilnych lub stacjonarnych: jeden obejrzy realizacje na standardowym komputerze, inny na laptopie, a ktoś jeszcze na smartfonie, tablecie. Po prostu każdy z tych użytkowników może mieć ustawioną inną rozdzielczość ekranu, dlatego trzeba dostosować fotografie do różnych urządzeń i przeglądarek.
Według informacji na oficjalnej stronie Google Developers warto zastosować:
- atrybut
srcset
, dzięki czemu podpowie się przeglądarce, której rozdzielczości najlepiej użyć. - atrybut
picture
, dzięki któremu dostosowuje się zdjęcie do cech urządzenia.
Słowa kluczowe w branży fotograficznej
Myślisz, że potencjalny klient, który szuka fotografa, wpisuje do wyszukiwarki hasło „fotograf”? Oczywiście, ale to bardzo ogólna fraza, która nie wskazuje, jakie zdjęcia mają być wykonane, w jakim mieście poszukiwany jest fachowiec, a nawet, w jakim stylu fotografuje.
Użytkownicy, którzy mają konkretną intencję, inaczej formułują swoje zapytania. Słowa kluczowe w branży fotograficznej są zróżnicowane i zależą od wielu czynników. Poniżej kilka haseł ze statystykami miesięcznych wyszukiwań z narzędzia Ahrefs:
- Fotografia produktowa 11 000/msc
- Sesja świąteczna rodzinna 5500/msc
- Ryszard Horowitz 1800/msc
- Szymon Brodziak 1200/msc
- Fotografia biznesowa 1100/msc
- Fotograf ślubny Kraków 600/msc
- Sesja boho 500/msc
- Fotograf ślubny Poznań 250/msc
- Zdjęcia ślubne plener 250/msc
- Eelfiki photography 60/msc
Widać, że są to zarówno brandowe frazy kluczowe (dotyczące marki osobistej lub brandu samej firmy foto), jak i te ogólne (np. dotyczące stylu danej sesji) czy na tzw. długi ogon (bardziej szczegółowe i doprecyzowane słowa kluczowe).
Niektórzy użytkownicy od razu szukają fotografa, inni usługi, a jeszcze pozostali tylko inspiracji. W każdej z tych sytuacji możesz jednak zwiększyć rozpoznawalność swojej marki, zapaść klientowi w świadomości oraz pozyskać lead. Po prostu pozycjonując swoją fotograficzną stronę na różne frazy, stawiasz na skuteczną promocję swojej działalności i nazwiska (czy nazwy firmy).
Gdzie umieszczać słowa kluczowe na stronie fotografa?
Na prawie każdej podstronie na stronie fotografa można umieszczać słowa kluczowe. Chociaż nie można przesadzić ze spamowaniem tymi frazami kluczowymi, warto w naturalny sposób wprowadzić je w miejscach, takich jak:
- Atrybuty ALT zdjęć
- Meta title i description
- Nagłówki H1 (tytuł) + nagłówki niższego rzędu jako śródtytuły w tekstach i artykułach blogowych
- Leady w artykułach blogowych
Upychanie słów kluczowych na siłę nie przyniesie ani dobrych rezultatów w SEO, ani nie zachęci potencjalnych klientów do skorzystania z oferty. Już to, co pokazują użytkownikowi wyniki wyszukiwania, czyli title i meta description, może przyczynić się do zwiększenia widoczności oraz współczynnika klikalności.
Jeżeli title strony zawiera słowo kluczowe, które użytkownik wpisał w okno wyszukiwarki, będzie to sygnał zarówno dla robotów, że wynik odpowiada na zapytanie, jak i dla użytkownika, że rzeczywiście znajdzie na tej stronie informacje, które go interesują.
Chociaż meta description nie wpływa bezpośrednio na wyniki wyszukiwania, to może mieć pośredni wpływ na pozyskanie potencjalnego klienta. W opisie strony można nie tylko umieszczać frazy kluczowe, ale także bawić się słowem, zadbać o ładunek emocjonalny, a nawet umieszczać graficzne elementy przyciągające wzrok (np. emotikony).
Przykład:
Title w pierwszym przykładzie to po prostu wrzucona w okno fraza kluczowa. Brak odmiany miasta wygląda niestety nienaturalnie. Owszem, użytkownicy wpisują tak słowo kluczowe w wyszukiwarkę, ale w mowie naturalnej nikt tak nie mówi. Podobnie jest z meta description. Widzimy tylko zbiór tagów, które na dodatek mają w sobie błędy ortograficzne (brak polskich znaków).
Drugi przykład to z kolei estetyczne i harmonijne title (frazę kluczową od miejscowości oddziela myślnik, przez co nie trzeba było odmieniać nazwy miasta). Meta description jest napisane, a nie wygenerowane czy przypadkowe. Widzimy tam nie tylko słowo kluczowe i nazwę miejscowości w odmianie, ale również charakterystyczne czerwone serduszko jako emoji. W opisie strony znajduje się też ładunek emocjonalny, co dodatkowo zachęca do kliknięcia. Całość wygląda spójnie oraz nieprzypadkowo.
Widoczność strony fotografa w wynikach wyszukiwania
Widocznością w wyszukiwarce Google nazywamy sytuację, gdy na konkretne słowo kluczowe Twoja strona internetowa jest wyświetlana w organicznych (naturalnych) wynikach wyszukiwania.
Słowa Stuarta Hendersona idealnie oddają to, dlaczego warto zadbać o widoczność strony internetowej w wyszukiwarce Google: „Prowadzenie biznesu bez reklamy jest jak mruganie do dziewczyny po ciemku”. Podobnie jest z Twoją stroną, na której znajdują się wykonywane przez Ciebie fotografie. Bez względu na to, jakie zdjęcia wykonujesz: dziecięce, rodzinne, legitymacyjne, z przyjęć okolicznościowych, a może reportażowe, sportowe, na wybiegach mody czy jeszcze inne – jeżeli nie pokażesz ich światu, nikt się o nich nie dowie!
Dbałość o widoczność strony w Google może mieć kilka celów:
- pozyskanie nowych klientów na sesje zdjęciowe, pojedyncze zlecenia lub pełne reportaże;
- trafienie z ofertą do potencjalnych klientów;
- poszerzenie bazy kontaktów (np. przez zdobycie leadów);
- budowanie świadomości marki;
- kreowanie pozycji lidera w branży fotograficznej (lub w konkretnym obszarze fotografii);
- przewaga nad konkurencją.
Landing page na konkretne miasta, czyli SEO lokalne dla fotografa
Pozycjonowanie lokalne polega na zwiększaniu widoczności strony internetowej na frazy kluczowe, w których zawarta jest nazwa miejscowości. Nie wszyscy użytkownicy do frazy „fotograf” wpisują miasto, ale zdarza się tak, że silnik wyszukiwarki sam podpowiada najlepsze wyniki wyszukiwania na podstawie lokalizacji, w której znajduje się osoba wyszukująca. Dlatego warto zastosować również strategię SEO uwzględniającą właśnie takie frazy kluczowe z miejscowością.
Dobrą praktyką jest tworzenie osobnych podstron na konkretne miasta. Świadcząc usługi na terenie całego Śląska, można stworzyć landingi na Wrocław, Katowice, Gliwice, Bytom, Rybnik i inne miasta, w których świadczy się usługi fotograficzne.
SEO wskazówki dla bloga fotografa
Pozycjonowanie dla fotografa w dużej mierze może opierać się na frazach longtailowych, które w prosty sposób można „wbić” przez wpisy blogowe. Trzeba jednak pamiętać o:
- optymalizacji zdjęć (kompresji i opisywaniu ich),
- stosowaniu fraz kluczowych i zamiennych wyrażeń, synonimów, kolokacji,
- należy też unikać kanibalizacji słów kluczowych oraz zjawiska duplicate contentu.
Prowadząc swojego bloga fotograficznego, warto podejmować tematy o inspiracjach, trendach, modzie ślubnej, sposobach na przygotowanie się czy pozowanie na sesji, różnicach między plenerem a studiem itd. Reportaże ślubne, sesje rodzinne lub inne zlecenia fotograficzne można połączyć także ze storytellingiem.
W działaniach blogowych pod SEO w branży fotograficznej korzystaj z dostępnych narzędzi od Google, takich jak Planer Słów Kluczowych, Google Trends, Google Search Console, Google Analytics. Wsparcia z komercyjnymi narzędziami na pewno udzieli agencja SEO, która zajmie się pozycjonowaniem Twojej strony.
Nie zapomnij o mediach społecznościowych
Pozycjonowanie sklepów czy stron internetowych to często tylko jeden z elementów strategii marketingowej dla fotografa. W wielu przypadkach osoby robiące zdjęcia działają również w mediach społecznościowych. Nic dziwnego, w końcu to właśnie w social mediach dominują formaty foto i wideo.
Media społecznościowe stały się niezbędnym narzędziem dla wielu przedsiębiorstw, tym bardziej dla tych, którzy profesjonalnie zajmują się fotografią. Poprzez profil na Facebooku, Instagramie, w serwisie Pinterest, a nawet na LinkedInie, można dotrzeć do potencjalnych klientów, zbudować i zwiększać świadomość marki, zdobyć lojalnych oraz zaufanych obserwatorów, którzy potencjalnie mogą zostać klientami, zwiększać zasięgi postów oraz naturalnie promować przedsiębiorstwo tzw. pocztą pantoflową.
Współczesny marketing dla fotografa – SEO i social media
SEO dla fotografa oraz wspomniane wyżej social media mogą iść w parze!
Chociaż profile w mediach społecznościowych nie wpływają bezpośrednio na ranking strony w wynikach wyszukiwania, to social signals mogą mieć pośredni wpływ na działania promocyjnie i SEO.
Co więcej, sam Twój profil z mediów społecznościowych również może pojawiać się w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu swoją stroną oraz kontami z social mediów „zajmujesz” więcej przestrzeni w wynikach wyszukiwania i zwiększasz szansę na ruch organiczny zarówno na swojej stronie internetowej, jak i na profilach poza nią.
Stworzone na blogu artykuły możesz udostępniać właśnie na profilach w mediach społecznościowych. Być może ktoś poda ten artykuł dalej lub użytkownik z FB wejdzie na Twoją stronę, żeby przeczytać ten tekst? Może przy okazji ktoś podlinkuje ten artykuł u siebie? To naturalne budowanie profilu linkowego!
Włączając media społecznościowe do działań SEO, istnieje duża szansa, że zwiększysz ruch na swojej stronie fotograficznej, pozyskasz wartościowe linki, zbudujesz zaufanie odbiorców (nie tylko użytkowników, ale również botów Google).
Fotograf ślubny i SEO
Fotografia ślubna to jeden z najpopularniejszych kierunków w tej branży i najczęściej wybierane zlecenia fotograficzne. Ciężko wybić się na tle konkurencji, ponieważ ona sama jest ogromna.
Pozycjonowanie strony www na frazy związane ze ślubnymi zdjęciami nie jest łatwe, ale jak najbardziej jest możliwe.
- Można zastosować wskazówki SEO dotyczące tworzenia podstron lokalnych i pozycjonowania na frazy kluczowe z nazwą miejscowości (np. „fotograf Warszawa”, „fotograf Kraków”).
- Warto regularnie publikować obszerne wpisy o fotografii ślubnej na frazy longtailowe (np. „sesja ślubna inspiracje”, „plener ślubny pomysły”, „miejsce na sesję ślubną” „gdzie plener ślubny” itp.). Cały czas pojawiają się nowe słowa kluczowe, na które warto pozycjonować swojego bloga.
- Najlepiej optymalizować teksty słowami kluczowymi, które mogą być zamiennie stosowane z tymi ogólnymi i najbardziej konkurencyjnymi. Oprócz pisania o „fotografii ślubnej” zoptymalizuj tekst wyrażeniami „reportaż ślubny”, „zdjęcia na ślubie”, „fotograf na wesele” itd. Użycie innych słów kluczowych zwiększa szansę na dotarcie do szerszego grona odbiorców.
Strony fotografów ślubnych powinny być wręcz przepełnione emocjami związanymi z weselem, miłością, jednością. Potencjalni klienci zainteresowani taką fotografią okolicznościową często odczuwają stres połączony z ekscytacją, dlatego już na etapie poszukiwań fotografów możesz im pomóc. Piękne zdjęcia to nie wszystko, liczy się też sposób, w jaki komunikujesz się z użytkownikami. Wykorzystaj własne doświadczenie i przekuj je w realne działanie na swojej witrynie.
Skuteczne SEO dla fotografa w 5 punktach
- Optymalizacja techniczna. Szybkość ładowania strony, optymalizacja meta danych (opis strony, title), zaplanowanie i wdrożenie linkowania wewnętrznego, odpowiednie przekierowania, plik robots.txt, mapa strony, dostosowanie wersji strony do urządzeń mobilnych – to tylko kilka elementów optymalizacji technicznej, którą warto wykonać dla własnej strony fotograficznej. Tym może oczywiście zająć się profesjonalna agencja SEO.
- Content marketing. Ważne, żeby tworzone na stronach fotografów treści były unikatowe, oryginalne, naturalnie zawierały frazy kluczowe (ani użytkownicy, ani boty wcale nie lubią spamu!). Marketing fotografa ślubnego, rodzinnego, plenerowego, reportażowego (i innego) to nie tylko nasycenie tekstami frazą, ale często też wciągający storytelling, zachęcające call to action czy inne techniki perswazji oraz stosowanie języka korzyści.
- Frazy kluczowe. Chcąc znaleźć słowa kluczowe, na które można stworzyć treści i opisy strony oraz pozycjonować swoją stronę w wyszukiwarce Google, skorzystaj z Planera Słów Kluczowych Google, Answear the Public, Google Trends, a nawet z samej wyszukiwarki Google, która podaje sugestie i podpowiedzi dotyczące wpisywanych słów. Ważne, by słowa kluczowe były zawierane w tekstach w sposób naturalny.
- Optymalizacja zdjęć. Przy pozycjonowaniu zadbaj również o właściwą kompresję grafik/fotografii i atrybut ALT zdjęć. To fotografie są głównym contentem na Twojej witrynie, więc podpowiedz robotom, co przedstawiają te obrazy.
- Pozostałe działania marketingowe. W pierwszej kolejności połącz SEO z działaniami w mediach społecznościowych, podejmij współpracę z modelami/modelkami, fachowcami od stylizacji, makijażu, fryzur i postaw na artykuły gościnne lub wzajemne polecanie się w serwisach/forach internetowych, do tego rozbudowuj portfolio i dziel się nim w różnych miejscach.
Pozycjonowanie dla fotografa to zawsze indywidualnie opracowywana strategia i wdrażanie jej na podstawie bieżącej analizy oraz monitoringu pozycji. Warto wspomnieć, że SEO dla fotografa może nieco różnić się od lokalizacji, w której działa, w rodzaju zdjęć, w których się specjalizuje oraz w grupie docelowej, do której chce kierować swoją ofertę.
W każdym z tych przypadków chętnie pomożemy. Zgłoś się do naszej agencji SEO i poznaj wstępną wycenę oraz pomysł na pozycjonowanie Twojej strony fotograficznej!
wyceń pozycjonowanie strony internetowej
FAQ:
1. SEO dla fotografa – na czym się skupić?
W SEO dla strony fotografa skup się przede wszystkim na właściwej optymalizacji zdjęć. To fotografii szukają użytkownicy, zatem zdjęcia powinny być jakościowe, ale skompresowane, żeby szybko się wczytywały. Zadbaj o atrybut ALT i tematyczny opis wokół zdjęcia.
2. Słowa kluczowe w pozycjonowaniu dla fotografów
Fraza kluczowa „fotograf” jest ogólna i konkurencyjna. Możesz pozycjonować na nią stronę, ale nie zapominaj o potencjale longtailowych fraz kluczowych. Dostarcz użytkownikom i robotom treści dotyczących inspiracji, mody, trendów, rozwiązań czy pomysłów na sesje zdjęciowe.
3. Lokalne pozycjonowanie w branży fotograficznej
W SEO dla branży fotograficznej warto postawić na pozycjonowanie lokalne i tworzenie osobnych landing page’ów do każdego miasta, w którym świadczy się usługi fotograficzne.