Spis treści

Co to jest afiliacja?


Z definicji afiliacja jest sposobem nawiązywania i podtrzymywania relacji w pozytywny sposób. Według Słownika języka polskiego PWN afiliacja jest również powiązaniem przez pośrednie ogniwa. Patrząc na etymologię słowa: z łac. affilatio to inaczej „usynowienie”, „włączenie do rodziny” (źródło: Wikipedia).

Afiliację można zatem zdefiniować jako formę partnerstwa lub współpracy między dwoma podmiotami. Samo pojęcie może odnosić się do polityki, psychologii, marketingu, a nawet do prawa rodzinnego (w historii Anglii).

W biznesie afiliacja odnosi się najczęściej do relacji, w której jedna firma dzieli się kosztami marketingu i reklamy z inną firmą w zamian za pewien udział w wypracowanych zyskach

Udziałem w zyskach może być np. prowizja od sprzedaży, konkretna wypłata za pozyskanie leadów kontaktowych, a nawet jednorazowa opłata za kliknięcie linku.

Marketing afiliacyjny – co to znaczy w praktyce?


Czytasz najnowszy wpis ulubionego blogera, w którym przedstawia wady i zalety najnowszego smartfona. Chcesz kupić ten telefon, więc klikasz link, który autor wstawił do swojego artykułu. Dodajesz sprzęt do koszyka, wpisujesz swoje dane, robisz przelew, zatwierdzasz i czekasz, aż kurier zapuka do drzwi z Twoim nowym smartfonem. Prawdopodobnie właśnie skorzystałeś z marketingu afiliacyjnego jako użytkownik i nawet o tym nie wiesz. W tym czasie wydawca zarobił prowizję na Twoim zakupie, a reklamodawca cieszy się z udanej transakcji.

marketing afiliacyjny przykład w praktyce

Tak właśnie wygląda marketing afiliacyjny w praktyce. Jednak to zaledwie perspektywa użytkownika, który zazwyczaj nie jest świadomy całego procesu. Całe przedsięwzięcie jest bardziej złożone, więc jeżeli chcesz dowiedzieć się, czym w pełni jest marketing afiliacyjny, sieć afiliacyjna, program partnerski, link afiliacyjny i inne – zapraszamy do lektury całego artykułu.

Na początek wyjaśnienie kilku definicji.

Co to jest marketing afiliacyjny?


W dużym uproszczeniu marketing afiliacyjny to polecenie. Zamiennie nazywa się go programem partnerskim, ponieważ w ramach takiego rozwiązania wydawca poleca pewien produkt, usługę lub stronę i za udane polecenie otrzymuje punkty, nagrody czy prowizję od reklamodawcy.

Marketing afiliacyjny to:

  • Dla reklamodawcy: dodatkowa reklama i realnie mierzalne efekty konwersji, za które płaci;
  • Dla wydawcy: możliwość monetyzacji swojej strony internetowej i zarabiania prowizji od sprzedaży lub innej formy polecania produktu czy usługi;
  • Dla użytkownika: korzystanie z kodów rabatowych, które są na wyłączność u konkretnego wydawcy.

W ramach takich działań można rozliczać się w modelach:

  • CPS – cost per sale (np. prowizja za sprzedaż);
  • CPL – cost per lead (np. opłata za wypełnienie formularza zgłoszeniowego);
  • CPC – cost per click (np. koszt za kliknięcie reklamy display);
  • COD – cash on delivery (np. prowizja przy zamówieniach z płatnością przy odbiorze);
  • CPA – cost per action (np. opłata za pobranie pliku czy zamówienie gratisowych próbek).

Co to jest sieć afiliacyjna?


Na łamach SprawnegoMarketingu w artykule: Jak działa sieć afiliacyjna? to pojęcie wyjaśniła Ewa Dudek – założycielka sieci afiliacyjnej webePartners, jednego z pierwszych takich serwisów w Polsce:

„Sieć afiliacyjna to wirtualne miejsce w sieci, w którym reklamodawcy uruchamiają swoje programy partnerskie, a wydawcy dołączają do tych programów w celu promowania ich na swoich powierzchniach.”

W praktyce wygląda to tak, że jeżeli masz swój sklep internetowy i chcesz zwiększyć sprzedaż, świadomość marki i zróżnicować kanały dotarcia do potencjalnych klientów, możesz uruchomić taki program partnerski, tworząc własne rozwiązanie (takie programy partnerskie mają Amazon czy Groupon) lub skorzystać z pośrednictwa sieci afiliacyjnej (np. webePartners, Admitad Polska, Cube Group, TradeTracker, Ads4Books, NetSalesMedia, Optimise Media i innych).

W takiej sieci nie tylko uruchamiasz program partnerski, ale otrzymujesz wsparcie od afiliantów w zakresie ustalania stawek, planowania i realizowania kampanii reklamowych, a także nadzorowania całego programu czy rozliczania z wydawcami.

Co to jest link afiliacyjny?


Link afiliacyjny to wygenerowany hiperlink z unikatowym ciągiem znaków, w którym zaszyfrowana jest nazwa (ID) wydawcy. Dzięki niemu możliwe jest śledzenie, z jakiego linku dokonano zakupu, subskrypcji lub innej konwersji, za którą miałby rozliczyć się reklamodawca z wydawcą.

Taki link afiliacyjny można podpiąć pod:

  • tekst (jako anchor text),
  • grafikę lub zdjęcie,
  • widget produktowy,
  • logotyp,
  • button CTA

i inne formy tekstowe lub graficzne, które miałyby zachęcić użytkownika do kliknięcia.

link afiliacyjny pomysły na podlinkowanie

Jeżeli myślisz, że link partnerski to rozwiązanie, które dopiero wchodzi na rynek, to ta informacja może Cię zaskoczyć: pierwszy link afiliacyjny powstał prawie 30 lat temu (dokładnie: w 1994 r.) w USA. Z kolei Amazon uruchomił swój program afiliacyjny w 1996 r. i działa w tym modelu do dziś!

O linkach afiliacyjnych przeczytasz jeszcze trochę, ponieważ to właśnie one składają się na cały proces afiliacji oraz link buildingu, czyli istotnego działania w pozycjonowaniu stron internetowych.

UTM-y, wszędzie UTM-y


Znasz już 3 podstawowe pojęcia i orientujesz się, na czym polega marketing afiliacyjny. Nawiązując do linków afiliacyjnych z unikatowym ciągiem znaków, dobrze, jeżeli poznasz również definicję UTM-ów.

UTM to skrót od Urchin Tracking Module i jak sama nazwa wskazuje, jest modułem śledzenia, który pomaga w obserwowaniu ruchu oraz konwersji z kampanii. Może składać się z liter, cyfr, znaków specjalnych, np.:

adres bez UTM:

przykladowastrona.internetowa.pl/jakaspodstrona

adres z UTM:

przykladowastronainternetowa.pl/jakaspodstrona/?utm_source=nazwasieciafiliacyjnej&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter012022&utm_content=banner

  • utm_source oznacza źródło pozyskania ruchu
  • utm_medium określa typ źródła ruchu np. socialmedia, e-mail
  • utm_campaign to najczęściej nazwa kampanii, np. newsletter 01 2022
  • utm_content oznacza treść

Każda sieć afiliacyjna może mieć jednak inny sposób na oznaczanie takich modułów śledzenia.

Stosowanie UTM-ów jest ogromnym ułatwieniem dla marketingowców i analityków, którzy chcą dowiedzieć się, gdzie i kiedy dokładnie doszło do konwersji.

Takie linki zazwyczaj generuje się na stronie internetowej sieci afiliacyjnej. Czasem można wygenerować link tekstowy lub hiperlink pod konkretne kreacje, np. reklamę display, ranking ofert, widgety produktowe czy box CTA.

Odpowiednie moduły śledzące pomagają reklamodawcom kontrolować afiliację oraz dają informację o tym, że kupno konkretnego przedmiotu czy dokonanie akcji odbyło się właśnie przez stronę wydawcy.

Zdarza Ci się zauważyć, że przechodząc na pewną stronę internetową, URL nieco się zmienia? Możliwe, że właśnie kliknąłeś link z kodami UTM i wesprzesz jakąś kampanię!

Maskowanie linków afiliacyjnych


Zazwyczaj linki afiliacyjne są długie, czasami prezentują się nieestetycznie, mają w sobie jakieś „krzaki”, czyli ciąg przemieszanych ze sobą cyfr, liter i znaków. Efekt takich działań marketingowych może być niestety negatywny, ponieważ użytkownicy z  reguły nie ufają podejrzanie wyglądającym hiperlinkom. Z punktu widzenia reklamodawcy może nie ma to znaczenia, ale wydawca powinien zadbać o wygląd linków afiliacyjnych.

Użytkownikom, którzy mają stać się potencjalnymi klientami wydawcy, możesz wygenerować specjalny link (na przykład przy pomocy „skracaczy” linków, typu bit.ly lub specjalnych wtyczek do maskowania linków, takich jak Pretty Links).

Powszechnie stosowaną techniką jest przekierowanie 301 z adresu w Twojej domenie.

Samo maskowanie linków to swego rodzaju zabezpieczenie przed atakami hackerskimi, powodującymi np. „kradzież” użytkowników i przekierowywanie ich ze strony reklamodawcy na swój link partnerski. W ten sposób hackerzy manipulują wynikami afiliacji, ale przez maskowanie linków można się przed tym zabezpieczyć. Dodatkowo może to być ochrona przed konkurencją, która chciałaby się dowiedzieć, z jakiej sieci afiliacyjnej generujesz linki.

Program partnerski a Google


Prowadzenie strony internetowej, która korzysta z programów partnerskich jako wydawca, powinna zadbać nie tylko o ciekawą formę przedstawienia treści oraz zachęcenia użytkowników do kliknięcia konkretnej reklamy, ale również spróbować dotrzeć do potencjalnych klientów naturalnymi kanałami, czyli poprzez organiczne wyniki wyszukiwania.

Według oficjalnego stanowiska Google o programach partnerskich na takich stronach internetowych ważna jest przede wszystkim unikatowa treść.

„(...) witryny, które publikują głównie treści pozyskane z sieci partnerskich, mogą zajmować niskie pozycje w rankingach wyszukiwania Google, ponieważ nie mają wystarczająco dużo treści o wartości dodanej, które odróżniałyby je od innych witryn w internecie.”

W przypadku stron korzystających z linków z sieci afiliacyjnych kopiowanie opisów produktów jest przez Google niezalecane. Firma tłumaczy to argumentem, że na takiej stronie internetowej nie ma żadnej wartości dodanej dla użytkownika i jaki byłby sens odwiedzania tej strony jako pierwszej, przed witryną sprzedawcy.

Im więcej unikatowej i wartościowej treści na stronie internetowej, tym lepsze powodzenie nie tylko samego mechanizmu afiliacyjnego, ale również większa szansa na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.

Jednocześnie Google zachęca do tego, żeby aktualizować informacje publikowane na stronie internetowej. Dobrym rozwiązaniem jest regularne tworzenie i publikowanie wpisów blogowych (w których można „przemycić” link afiliacyjny), ponieważ takie działania zwiększają prawdopodobieństwo zaindeksowania treści przez roboty Google oraz odwiedziny nowych lub stałych użytkowników.

Chcąc wyróżnić się na tle innych wydawców, którzy korzystają z programów partnerskich w ramach jednej sieci afiliacyjnej, warto prezentować niepowtarzalną witrynę z treścią, która jest przydatna dla użytkowników.

Linki afiliacyjne a link building


Google podkreśla, że płatne linki, które miałyby manipulować wynikami wyszukiwania, są naruszeniem wskazówek dla webmasterów i mogą wpływać negatywnie na pozycję witryny w wyszukiwarce.

Gigant z Mountain View wyjaśnia, że nie wszystkie płatne linki muszą być odbierane negatywnie, w końcu sam proces kupowania i sprzedawania tych odnośników jest „normalną częścią gospodarki internetowej”. Dlatego, jeżeli chcesz pokazać robotom Google, że linki afiliacyjne są przeznaczone do celów reklamowych, możesz:

  • dodać atrybut rel="nofollow" lub rel="sponsored" do tagu <a>;
  • przekierowywać linki na stronę pośredniczącą, niedostępną dla wyszukiwarek dzięki ustawieniom w pliku robots.txt.

Anchor text dla linków afiliacyjnych


Kolejną kwestią związaną z linkami afiliacyjnymi jest tworzenie anchorów tekstowych, które miałyby zachęcić użytkowników do kliknięcia linku lub wzbudzić ich zaufanie co do samego procesu.

Nie zawsze musimy wrzucać sam link i jeszcze go podlinkowywać. Możemy zamienić go w hiperłącze zatytułowane dowolnymi słowami.

Anchor textem dla linku afiliacyjnego może być:

  • Nazwą produktu lub usługi, czyli inaczej anchorem sprzedażowym Extact Match lub półsprzedażowym Partial Match;
  • Anchorem tła/Zero Match, czyli popularnym CTA: „kliknij tutaj”, „sprawdź”, lub samo „tutaj”, „tu”;
  • Anchorem brandowym (np. nazwa marki);
  • Samym URL-em.

anchor text link afiliacyjny

Dobrze by było, gdy anchor text jest związany z tematyką strony, do której linkujesz. Najlepiej dla procesu pozycjonowania sklepu lub strony jest, żeby ten anchor odzwierciedlał słowo kluczowe. Warto jednak czasami różnicować te linki oraz anchor texty.

Ciasteczka w marketingu afiliacyjnym


Jak powiedział Maciej Chmurkowski w rozmowie o afiliacji z naciskiem na automatyzację technicznego SEO z Dawidem Medwediukiem: „cała afiliacja opiera się na ciasteczkach”.

Pliki cookies, nazywane również ciasteczkami, są bardzo przydatne w e-commerce. To dzięki ciasteczkom użytkownik może przechowywać w koszyku swoje zakupy, wyjść ze sklepu, wrócić i zastać koszyk wypełniony cały czas tymi samymi produktami.

W afiliacji są jednym z podstawowych sposobów do mierzenia konwersji oraz skuteczności przeprowadzanych kampanii. W końcu użytkownik może kliknąć link na stronie osoby polecającej, a dopiero po jakimś czasie dokonać zakupu w serwisie, do którego przekierował go link.

W zależności od sieci afiliacyjnej takie pliki cookies mogą być przechowywane nawet do 30-90 dni.

Co ma wspólnego marketing afiliacyjny i SEO?


Zarówno pozycjonowanie sklepów internetowych, jak i marketing afiliacyjny prowadzony w e-commerce, może przyczyniać się do polepszenia konwersji na stronie www. Pozycjonowanie -> poprzez dotarcie do potencjalnych klientów przez wyszukiwarkę Google, a afiliacja -> poprzez dotarcie do potencjalnych klientów przez inne strony internetowe.

Oprócz wspólnego celu afiliacja i SEO mogą iść razem w parze.

Pośrednim celem w afiliacji powinno być odpowiednie pozycjonowanie strony internetowej, żeby zwiększyć szansę na jakościowe konwersje. Jeżeli użytkownik zauważy, że Twoja strona internetowa widnieje wysoko w wynikach wyszukiwania na konkretne hasło kluczowe, prawdopodobnie będzie mieć większe zaufanie właśnie do niej, niż do witryny znajdującej się daleko w tyle lub zupełnie wykluczonej z wyników wyszukiwania.

Podobnie jak w SEO, również w marketingu afiliacyjnym ważne są:

  • wartościowe oraz unikatowe treści,
  • dbałość o naturalny profil linków zarówno wewnątrz strony, jak i tych, które kierują do Twojej witryny,
  • aspekty techniczne strony, jak szybkość działania, intuicyjna nawigacja, brak zduplikowanych stron i treści.

Jeżeli chcesz rozpocząć przygodę z marketingiem afiliacyjnym, nie zapomnij o jednym z najważniejszych kanałów do promowania swojej strony internetowej, czyli o pozycjonowaniu w wynikach organicznych. Nasza agencja SEO chętnie Ci w tym pomoże!

FAQ:

1. Co to jest afiliacja i marketing afiliacyjny?

Marketing afiliacyjny, nazywany również afiliacją to proces, gdy ktoś poleca produkt lub usługę i otrzymuje z tego polecenia pewien profit (to np. procentowa prowizja od sprzedaży, konkretna stawka za kliknięcie lub pozyskanie leada, punkty w programie partnerskim).

2. Jak afiliacja łączy się z SEO?

Marketing afiliacyjny i SEO łączy wspólny cel: skuteczne przekonanie użytkownika do konkretnej konwersji. Dzięki SEO zwiększa się widoczność strony internetowej w wynikach wyszukiwania i przyciąga użytkownika na stronę, a za pomocą marketingu afiliacyjnego skłania się go do wykonania konwersji: zakupu produktu lub usługi, wypełnienia formularza zgłoszeniowego, pobrania materiałów czy kliknięcia.

3. Czy linki afiliacyjne wpływają negatywnie na SEO?

Linki afiliacyjne same w sobie nie wpływają negatywnie na SEO, ale na sam proces umieszczania linków w obrębie witryny należy spojrzeć szerzej. Google rekomenduje, żeby do linków partnerskich dodwać tagi nofollow i sponsored. Zbyt duża liczba linków wychodzących ze strony może być sygnałem dla Google, że serwis bazuje wyłącznie na płatnych linkach. Niesie to ze sobą ryzyko spadku w wynikach wyszukiwarki czy nawet otrzymania kar algorytmicznych.

4. Jak wygląd maskowanie linków afiliacyjnych/partnerskich w praktyce?

Do maskowania linków afiliacyjnych czy odnośników partnerskich możesz skorzystać z gotowych wtyczek (np. Pretty Links) lub zastosować przekierowanie 301 z adresu w Twojej domenie. Samo maskowanie linków pomoże zabezpieczyć się przed konkurencją oraz atakami hackerskimi, tj. przechwytywaniem i „kradzieżą” użytkowników, którzy kliknęli link. Ukrywanie czy skracanie linków pomaga je również uporządkować i ujednolicić.

5. Jak działa marketing afiliacyjny?

Na stronę wydawcy przygotowuje się unikatowy link afiliacyjny, którym podlinkowuje się tekst, banner, widget produktowy lub inne miejsce reklamowe. Jeżeli użytkownik kliknie ten link i dokona konwersji na stronie wydawcy, wtedy wydawca otrzymuje prowizję od sprzedaży lub ustaloną stawkę za działanie. Zazwyczaj wydawcy i reklamodawcy działają w obrębie afiliacyjnych sieci reklamowych lub własnych programów partnerskich. Marketing afiliacyjny pomaga w promowaniu produktów bezpośrednio na stronie wydawcy, jego profilach w mediach społecznościowych lub innych pobocznych kanałach.

wyceń pozycjonowanie strony internetowej