Spis treści
- Dlaczego warto analizować ruch na stronie?
- Czym właściwie jest ruch na stronie internetowej?
- Dlaczego strona spada w wynikach wyszukiwania?
- Narzędzia, które pomogą sprawdzić ruch na stronie internetowej
- Jak sprawdzić ruch na stronie konkurencji?
- Jak zwiększyć ruch na stronie?
- Duży ruch, mała konwersja
- Podsumowanie
Dlaczego warto analizować ruch na stronie?
Strona internetowa tworzona jest z myślą o użytkowniku oraz o sprzedaży dóbr i usług. Co za tym idzie - chcemy wiedzieć kto i jak często odwiedza daną witrynę. Pozwala to oszacować popularność strony www, najciekawsze jej elementy, odbiór contentu czy wreszcie to, kto najchętniej zagląda na sklep czy portal.
Poza tym (a może przede wszystkim), chcemy, aby strona w ogóle była widoczna w wynikach wyszukiwania i prowadziła do konwersji z odwiedzającymi ją użytkownikami. Dlatego analiza ruchu na stronie jest ważna również pod względem skuteczności prowadzonych w jej obrębie działań pozycjonerskich.
Czym właściwie jest ruch na stronie internetowej?
Ruch na stronie odnosi się do unikalnych użytkowników, którzy w określonym czasie odwiedzili sklep internetowy lub witrynę. Dla pozycjonowania i jego efektów najważniejszy jest ruch organiczny, czyli ten bezpłatny. Ten osiągnąć można przez trafność wyników wyszukiwania, bezpośrednio przez wpisanie adresu URL, a także odnośniki, które znaleźć można na social mediach, w mailu czy na forach lub katalogach. To wszystko przekłada się na ruch na domenie, który w efekcie prowadzi do wzrostu zainteresowania stroną oraz sprzedażą oferowanych przez nią usług czy dóbr.
Dlaczego strona spada w wynikach wyszukiwania?
Według raportu E-commerce w 2020 aż 73% internautów dokonuje zakupu dóbr czy usług przez internet. Ta tendencja jest wzrostowa w porównaniu do roku poprzedniego, a według założeń - będzie nadal postępować.
To dlatego, że zmieniły się przyzwyczajenia użytkowników oraz sposób wyszukiwania produktów. Za tę rewolucję odpowiadają m.in. urządzenia mobilne czy wyszukiwanie głosowe. Jednak znacznie większa liczba osób, które kupują w internecie, przekłada się także na wzmożony wysyp firm, które konkurują ze sobą na rynku e-commerce.
Z tego też względu firmy i sklepy internetowe muszą stale dbać o swoją pozycję w wynikach wyszukiwania i ruch na stronie. Różne są przyczyny zmniejszonego ruchu na stronie, który w największym stopniu uzależniony jest od spadku pozycji w SERP.
Odpowiada za to:
- duża konkurencyjność,
- sezonowość witryny i trendy,
- niewłaściwy dobór słów kluczowych,
- nieaktualna oferta,
- content, który nie dociera do użytkowników,
- niewłaściwie zoptymalizowana witryna pod kątem SEO,
- brak testów A/B,
- brak analizy zachowania użytkowników,
- brak linkowania wewnętrznego i zewnętrznego.
Narzędzia, które pomogą sprawdzić ruch na stronie internetowej
Jak sprawdzić ruch na stronie przy pomocy narzędzi? Dostępnych jest kilka sprawdzonych programów, które dostarczają szczegółowych danych do analizowania ruchu, ale pokazują też współczynnik odrzuceń. Można dzięki nim sprawdzić ruch stron internetowych, który uwzględnia poniższe parametry:
- liczbę odsłon,
- liczbę wizyt,
- unikalnych użytkowników na stronie internetowej,
- liczbę wizyt na stronie,
- najchętniej odwiedzane podstrony,
- najpopularniejsze frazy,
- odsyłające domeny.
Poniższa lista narzędzi świetnie sprawdza się do analizy ruchy na stronie internetowej.
Google Analytics
Jest niezastąpionym narzędziem w pracy pozycjonera, który w szczególności zajmuje się optymalizacją sklepów internetowych. Dzięki temu narzędziu można śledzić postępy w prowadzonych kampaniach reklamowych czy sprzedaży. Google Analytics niezastąpione jest również przy prowadzeniu audytów SEO oraz testów A/B.
Jak sprawdzić ruch na stronie dzięki narzędziu GA? W czasie rzeczywistym możemy przeanalizować
- kto aktualnie przebywa na stronie www;
- jakie podstrony, kategorie czy produkty przegląda użytkownik;
- dzięki jakim social mediom trafił na stronę;
- jakie frazy kluczowe skierowały go na domenę lub sklep internetowy;
- z jakiego kraju pochodzą użytkownicy i jaki jest wiek oraz płeć odbiorców;
- w jakim czasie użytkownik najchętniej odwiedza stronę;
- czy użytkownik dokonał konwersji, realizując zakup, zapisując się do newslettera, zarejestrował się do sklepu itp.
Ponadto przy pomocy zakładki cały ruch (pozyskiwanie) znajdziemy kluczowe informacje o:
- Organic Search - pokazuje ruch na stronie z wyników organicznych;
- Paid Search - analiza ruchu płatnych reklam Google Ads;
- Social - traffic z mediów społecznościowych;
- Referral - przekierowanie użytkowników z innych stron;
- Direct - ruch pochodzący z bezpośredniego wpisania adresu URL do przeglądarki.
Przy tej zakładce można określić zakres ruchu na stronie, który nas interesuje. Ponadto można na wykresach zobaczyć, ilu użytkowników odwiedziło portal, jaka część z nich trafiła na stronę po raz pierwszy, ile było sesji i jak długo trwały czy jaki był współczynnik odrzuceń, ale i konwersji.
SEMSTORM
Jedno z narzędzi SEO, na którym sprawdzisz ruch na stronie, przeanalizujesz konkurencję, wygenerujesz tematy, skorzystasz z edytora treści czy pozyskasz najlepsze frazy kluczowe. Po wpisaniu adresu URL strony otrzymujemy już w głównym oknie dane odnośnie do ruchu słów kluczowych.
Jedną z najważniejszych funkcjonalności tego narzędzia jest nie tylko sprawdzanie ruchu na stronie, ale porównanie go z wynikami konkurencji. Dzięki temu narzędziu można:
- sprawdzić, na które frazy wyświetla się konkurencja,
- sprawdzić słowa z potencjałem,
- porównywać ruch z konkurencją,
- sprawdzić, jakie podstrony konkurencji generowały największy ruch.
Przy tym jest to narzędzie intuicyjne, które ma inne niezbędne funkcje w optymalizacji SEO.
Ahrefs
Jak sprawdzić ruch na stronie przy pomocy narzędzia Ahrefs? Choć przede wszystkim można tutaj przeanalizować profil linków, to również jest możliwość oszacowania ruchu organicznego na stronie internetowej. Najlepsze informacje na ten temat znajdziemy na stronie głównej panelu, jako organic traffic.
Dzięki tej i innym zakładkom na narzędziu Ahrefs możemy zweryfikować:
- ruch na stronie, który pochodzi z urządzeń mobilnych i stacjonarnych;
- podstrony, które generują najlepszy ruch;
- frazy kluczowe, które najlepiej rankują;
- frazy z potencjałem na stronach konkurencji;
- wzrosty i spadki na stronie.
Google Search Console
Darmowe narzędzie od Google bardzo dobrze sprawdza się przy analizowaniu ruchu na witrynie. W zakładce "skuteczność" możemy w prosty sposób określić zakres czasowy, a nawet ustawić porównanie względem ostatnich miesięcy i prześledzić łączną liczbę kliknięć i wyświetleń. Całość widoczna jest na czytelnym wykresie.
Ponadto w narzędziu tym można:
- sprawdzić frazy (również na konkretnych podstronach) i strony z najwyższym potencjałem;
- porównać kliknięcia do liczby wyświetleń na stronie internetowej;
- sprawdzić średnią pozycję na słowa kluczowe;
- określić, z jakich urządzeń pochodzi ruch;
- sprawdzić, z jakich krajów strona internetowa generuje największy ruch.
Google Search Console to skarbnica wiedzy. Narzędzie to pomoże również poprawić ruch na stronie, o ile właściwie analizuje się i wykorzystuje zawarte w nim dane.
Senuto
To kolejne narzędzie do sprawdzania ruchu na stronie, analizy konkurencji i najlepszych fraz kluczowych.
Po wpisaniu adresu w pasek otrzymujemy informacje o miesięcznym ruchu z organicznych wynikach z wyszukiwarek internetowych.
Otrzymujemy dane o:
- widoczności,
- największych wzrostach i spadkach na słowa kluczowe,
- sezonowości,
- konkurencji.
Przy tym Senuto jest przejrzystym narzędziem z mnogością różnych funkcji, a których można wysnuć interesujące analizy i tym samym poprawić ruch na stronie. Senuto udostępnia czytelne wykresy, z których z łatwością można wyczytać wzrosty i spadki na stronie - również względem konkurencyjnych domen.
SeoStation
To narzędzie pozwala na sprawdzenie pozycji strony w Google. Tutaj przydatna jest funkcja, która z dnia na dzień pozwala oszacować efekty pozycjonowania strony, a także określić, jakie są wzrosty czy spadki na daną frazę kluczową. Seostation świetnie sprawdza się przy analizie ruchu, ale też przy odkrywaniu stron z potencjałem.
Ponadto mamy wgląd w ranking stron klientów oraz w statystyki, która z nich radzi sobie najlepiej.
Trzeba pamiętać, że jedno narzędzie (nieważne, które wybierzemy) ma pomóc w codziennej pracy, ale nie jest nieomylnym programem, na którym w całości należy opierać swoje działania. Narzędzia mają nas nakierowywać, ale samodzielnie musimy weryfikować wyniki analizy ruchu.
Z tego względu tym bardziej warto korzystać z kilku narzędzi i porównywać na nich wyniki na stronie internetowej. Sprawdź nimi, które podstrony generują największy ruch i w jakie działania warto inwestować.
Jak sprawdzić ruch na stronie konkurencji?
W procesie optymalizacji stron pod SEO bardzo ważna jest analiza konkurencji. Możemy dzięki temu wysnuć wiele informacji, które przydatne będą do analizy ruchu i potencjału słów kluczowych.
Dzięki analizie konkurencji możemy zwiększyć ruch na swojej stronie i widoczność organicznych wyników wyszukiwania. Z narzędzi i analiz do sprawdzania konkurencji można dowiedzieć się:
- na jakie frazy kluczowe wyświetla się konkurencja,
- jakie treści są najchętniej czytane,
- z jakich domen zewnętrznych pozyskuje linki,
- jakie efekty pozycjonowania sklepu czy strony można uzyskać,
- jak rozbudować treści.
Jakie narzędzia użyć do sprawdzenia ruchu na stronach konkurencji?
Jak sprawdzić ruch na domenie konkurencji? W zasadzie tymi samymi narzędziami, z których korzystamy do sprawdzania trafficu na własnej domenie. Niezawodnym narzędziem jest również sama wyszukiwarka Google, która pokazuje nam, na jakie frazy dana witryna jest najwyżej. Jednak, jeśli chcesz poprawić widoczność swojej strony internetowej, to koniecznie skorzystaj z poniższych narzędzi, aby porównać swój ruch na witrynie z tym konkurencyjnymi.
Senuto
W Senuto warto skorzystać z sekcji Konkurencja, w której otrzymujemy wyniki o domenach najbliższych naszej działalności. W sekcji tej znajdziemy informacje o wspólnych słowach kluczowych, ale też o tych, na które pozycjonuje się konkurencyjna branża. Już te wykresy dają nam obraz działań, które warto podjąć również na swojej stronie. Wdrożenie nowych słów kluczowych może korzystnie wpłynąć na pozycjonowanie stron.
Ponadto w przypadku analizy konkurencji przez Senuto warto w pasku analizy widoczności wkleić domenę konkurencyjną i przeanalizować wyniki.
Ahrefs
Przede wszystkim Ahrefs jest świetnym narzędziem do tego, aby sprawdzić, w jakich miejscach linkuje konkurencja. Możemy prześledzić domeny, ale także porównać stronę konkurencji ze swoją za pośrednictwem link intersect. W zakładce tej można porównać trzy konkurencyjne domeny i tym sposobem sprawdzić, w jakich miejscach pojawiają się z nich linki, a na które nie ma naszej domeny.
Dzięki narzędziu Ahrefs znacznie można poprawić swój profil linkowy, który przekłada się na ruch na stronie.
To jednak nie wszystkie możliwości, które daje to narzędzie. Ruch na stronie konkurencji możemy sprawdzić poprzez analizę organicznych fraz kluczowych. Otrzymujemy wykaz topowych słów wraz z zajmowaną pozycją oraz stroną/podstroną, która na nie rankują.
SEMSTORM
To narzędzie sprawdzi się do analizy ruchu na stronie własnej, ale i konkurencyjnej. W tym celu w oknie głównym analizy strony należy dodać adres strony konkurencyjnej. To narzędzie udostępnia nam dane o:
- topowych frazach,
- wykresie widoczności domeny w wynikach wyszukiwania,
- konkurencyjnych stronach.
Ponadto dzięki narzędziu Semstorm można przeanalizować ruch na stronie na podstawie fraz, na które pozycjonujesz swoją stronę. Możemy zobaczyć swoją pozycję względem konkurencyjnych witryn czy też zbudować plan na content - uwzględniając frazy, na które konkurencyjna domena tworzy np. swoje treści blogowe.
Jak zwiększyć ruch na stronie?
Liczy się konsekwencja w prowadzonych działaniach SEO czy pracy nad ogólną rozpoznawalnością marki. Strony, które generują największy ruch, nie powinny rezygnować z pozycjonowania strony oraz innych działań, które przekładają się na dobre rezultaty w organicznych wynikach wyszukiwania i współczynnik konwersji.
Ważne jest monitorowanie ruchu przy pomocy różnego rodzaju narzędzi SEO, ale też stosowanie się do dobrych praktyk pozycjonerskich (tzw. White Hat SEO). Tutaj istotne jest:
- zoptymalizowanie witryny pod względem technicznym,
- analizowanie fraz kluczowych,
- dostosowanie strony dla użytkownika i jego przyzwyczajeń,
- dostarczanie wysokiej jakości treści oraz tematyki, która odpowiada na zapytania użytkowników,
- linkowanie zewnętrzne, które zwiększy rzetelność witryny,
- działanie zgodne z obowiązującymi trendami w danej branży i sezonowość,
- dostosowanie do urządzeń mobilnych,
- szybkie ładowania strony.
Duży ruch, mała konwersja
Ruch na Twojej stronie jest dość spory, ale mimo to użytkownicy nie dokonują procesu zakupowego, nie zapisują się do newslettera, wychodzą po krótkim czasie z sekcji blogowej czy porzucają koszyk. To wszystko powoduje wysoki współczynnik odrzuceń. Dlaczego tak się dzieje? Prawdopodobnie użytkownik nie znalazł na stronie tego, czego szukał, była dla niego ona mało intuicyjna czy interesująca pod względem graficznym, a może nie mógł dokonać zakupu bez rejestracji.
Jak poprawić konwersję na stronie?Przede wszystkim trzeba przeanalizować zachowania użytkownika, najlepiej za pośrednictwem narzędzia Google Analytics. Możemy dowiedzieć się z niego:
- ile osób trafiło na stronę,
- jaki jest ruch,
- jak długo użytkownik pozostał na stronie,
- jakie czynności wykonał na witrynie.
Należy przeanalizować ścieżkę, którą przebył użytkownik i zastanowić się, co jest na stronie do zmiany, aby nie tylko generowała ruch, ale i prowadziła do konkretnych celów.
Czy trzeba sprawdzać ruch na stronie? Podsumowanie
Bez systematycznej analizy wyników, ruchu na stronie, fraz kluczowych, na które warto się pozycjonować czy poczynań konkurencji - nasza strona zostanie w tyle. Śledzenie ruchu na stronie to jedno z podstaw działań optymalizacyjnych, które wspierają proces pozycjonowania strony.
Ruch trzeba sprawdzać nie tylko na swojej stronie, ale także na tych konkurencyjnych, a następnie analizować wyniki, by wdrożyć nowe rozwiązania. Jak sprawdzić ruch na stronie? Najlepiej korzystać jednocześnie z kilku przedstawionych wyżej narzędzii według nich stworzyć najlepszy schemat działania na swojej stronie. Nasza agencja SEO chętnie pomoże na tym i na pozostałych etapach promowania strony internetowej!