Spis treści

Dropshipping – co to właściwie jest?


Dropshipping to model sprzedaży internetowej, w którym przedsiębiorca pełni funkcję pośrednika pomiędzy kupującym a hurtownią czy producentem. Dostawca magazynuje wszystkie artykuły, kompletuje zamówienia i wysyła je. Twoje zadanie to utworzenie sklepu internetowego, jego pozycjonowanie oraz komunikacja z klientami.

Jak w praktyce wyglądają zakupy ze sklepu dropshippingowego?

  1. Kupujący składa zamówienie przez Twój sklep internetowy.
  2. Otrzymujesz wpłatę za dany produkt.
  3. Przekazujesz zamówienie do hurtowni i za nie płacisz.
  4. Hurtownia realizuje zamówienie i je wysyła.
  5. Twoim zyskiem jest marża z transakcji.

Z pewnością możesz już zauważyć, że brak potrzeby zarządzania logistyką przemawia za tym modelem biznesowym. Próg wejścia w niego jest bardzo niski – nie potrzebujesz dużej inwestycji ani miejsca na magazynowanie towaru.

Ryzyko związane z prowadzeniem sklepu opartego na modelu dropshippingu


Tak jak każdy model biznesowy, dropshipping także ma swoje wady. Nawet jeśli zadbasz o najlepsze pozycjonowanie sklepu internetowego, wciąż będzie on zależny od hurtowni, może się więc stać, że:

  • dostawa się opóźnia,
  • zamówienia są niekompletne,
  • produkty ulegają zniszczeniu w trakcie przesyłki ze względu na sposób pakowania.

Sam produkt również stanowi stosunkowo słaby punkt. Jeśli stawiasz pierwsze kroki w modelu dropshipping, zrezygnuj z tysięcy produktów – wyceluj w jeden, niszowy produkt i zbuduj zaufanie klientów. Sklep, w którym jest wszystko, oznacza, że właściwie nie ma w nim nic. Ponadto zbyt szeroki asortyment źle wpływa na wizerunek Twojej firmy – kupujący wolą odwiedzać wyspecjalizowane sklepy, gdzie fachowcy znają się na rzeczy i oferują praktyczne porady, a nie stoisko na bazarku. Zawsze w miarę rozwoju sklepu internetowego możesz zwiększyć ofertę w oparciu o potrzeby swoich odbiorców.

SEO dropshipping przed założeniem sklepu internetowego


Skoro z założeniem sklepu w modelu dropshipping wiąże się takie ryzyko, z pewnością zastanawiasz się, czy jest dobry sposób na rozpoczęcie takiego biznesu. Oczywiście! Wystarczy solidny plan, a skutecznie zminimalizujesz szanse niepowodzenia. Dobry research to podstawa.

Najpierw zastanów się, jakie produkty chcesz sprzedawać i znajdź odpowiednie hurtownie. Jeśli produkt będzie wynikał z Twoich zainteresowań, o wiele łatwiej będzie Ci go prowadzić oraz pozycjonować. Dropshipping poprzedź analizą słów kluczowych – oszacujesz w ten sposób ruch i zaczniesz planować strukturę sklepu. Google Trends pozwala za darmo sprawdzić zainteresowanie danymi frazami. Dzięki temu skontrolujesz popularność swojego produktu w skali roku oraz na przestrzeni kilku poprzednich lat.

Następnie przejdź do analizy konkurencji – w sieci znajdziesz wiele sklepów z podobnym asortymentem. Tutaj warto wziąć pod uwagę bezpośrednich rywali z TOP 10 na frazy. Sprawdź m.in. wiek domeny oraz ceny produktów. Przekonaj się też, ile zaindeksowanych stron posiada konkurencyjna strona internetowa. Świadomość struktury strony przeciwnika pozwala lepiej skonstruować własny sklep dropshippingowy.

Hurtownie dropshipping


Aby zminimalizować szanse na niepowodzenie twojego sklepu internetowego, dobrze wybierz hurtownię. W tym celu należy przyjrzeć się bliżej przedsiębiorstwom oferującym kilka opcji dostawy – klienci będą mogli skorzystać z najlepszej dla siebie metody, w tym opłat za pobraniem czy paczkomatu. Kontrahenci powinni być pomocni i komunikatywni, a także szybko reagować na sygnały wysyłane przez sklep. Dropshipping ze źle dobraną hurtownią może sprawić, że to sklep będzie odpowiadał za cenę ponownej wysyłki lub anulowania zamówienia.

Najlepszym rozwiązaniem jest wybór kilku hurtowni i złożenie zamówień w każdej z nich. Wówczas na własnej skórze przekonasz się, w jaki sposób działa firma.

Sklep internetowy z CMS


Platformę CMS do sklepu dropshippingowego możesz dobrać w zależności od swoich umiejętności i budżetu. Istnieją platformy projektowane pod prowadzenie sklepu, np. Shopper, Shopify, Sky-Shop czy RedCart, a także znany wszystkim WordPress – każda z tych opcji ma swoje plusy i minusy.

Dropshipping z gotowymi CMS-ami

Wielką zaletą gotowych platform CMS jest właściwie natychmiastowa możliwość rozpoczęcia sprzedaży – wystarczy, że wybierzesz odpowiedni szablon i wgrasz swoje produkty. CMS pozwala klientom zarejestrować się, otrzymywać newslettery oraz płacić w bezpieczny sposób, a Tobie – tworzyć bazy danych i statystyki. Wadą gotowych platform są większe koszty abonamentu oraz dodatkowe opłaty za pomoc techniczną.

WordPress

W przeciwieństwie do gotowych platform CMS - WordPress jest darmowy, chociaż dla osiągnięcia lepszych rezultatów, warto skorzystać z płatnych wtyczek do e-commerce. Taki sklep można dowolnie rozbudować czy przekształcać. Aby prowadzić taki sklep internetowy potrzebujesz jednak sporo wiedzy oraz czasu. Platforma open source jest narażona na ataki hakerskie, dlatego musisz monitorować wszelkie aktualizacje i zapewnić swoim klientom bezpieczne transakcje.

Przepis na skuteczne pozycjonowanie – dropshipping


1. Weź garść dobrych słów kluczowych

Dobór odpowiednich słów kluczowych stanowi szkielet, na którym wypozycjonujesz swój sklep. Dropshipping nie jest tutaj wyjątkiem. Słowa kluczowe możesz wyszukać manualnie albo za pomocą narzędzi takich jak:

  • Google Keyword Planner,
  • Keyword Tool,
  • Ahrefs Keyword Generator,
  • Semrush,
  • Answer The Public.

W poszukiwaniu dobrego słowa kluczowego postaw na precyzję i frazy long tail – im bardziej niszowe, tym lepiej. Wówczas nawet nowy sklep internetowy ma szansę znaleźć się w TOP 1.

Zoptymalizuj nagłówki i meta tagi z uwzględnieniem dobranych słów kluczowych. Najważniejszy jest tytuł strony oraz jej opis – później przejdź do nagłówków i innych treści. Jeśli chcesz pozycjonować swoje produkty jak doświadczona agencja SEO, skorzystaj ze słowa kluczowego w znaczniku z nazwą danego towaru oraz opisie zdjęcia.

2. Odłóż na bok duplicate content

Sklep dropshippingowy, a właściwie jego właściciel, po podpisaniu umowy z hurtownią otrzymuje listę dostępnych produktów wraz z ich opisami, zdjęciami i informacją o stanie magazynowym. Niski próg wejścia oznacza, że w internecie znajdziesz mnóstwo sklepów z tymi samymi towarami i opisami, które bardzo często kopiują teksty producenta. W wynikach wyszukiwania Google liczą się jednak oryginalne treści, warto więc przygotować je samodzielnie. Agencja SEO z działem copywritingu także może Ci w tym pomóc.

Sklepy oparte na wartościowych opisach produktów i kategorii rankują jeszcze wyżej, jeśli teksty nie powtarzają się nigdzie indziej poza domeną. Ciekawym dodatkiem do Twojego sklepu może okazać się więc sekcja komentarzy pod towarami lub wpisami blogowymi – user generated content o unikatowej treści skutecznie poprawia pozycjonowanie strony. Oryginalne teksty zapobiegną także sytuacji, w której w wynikach wyszukiwania Twój sklep dropshippingowy konkuruje z samą hurtownią.

3. Dodaj bloga

Blog to łatwy i darmowy sposób na pozycjonowanie sklepów internetowych w modelu dropshipping oraz tradycyjnym e-commerce. Wartościowe wpisy na temat związany z Twoimi produktami poprawią tematyczny autorytet domeny (ang. topical authority), a słowa kluczowe pozytywnie wpłyną na SEO. Napisz poradnik, pokaż trendy w branży lub zrób ranking produktów – zróżnicowane, ciekawie napisane treści blogowe angażują nie tylko boty Google, ale również Twoich klientów.

4. Wymieszaj kanały sprzedaży

Sprzedawać możesz nie tylko przez swój własny sklep internetowy. Warto zdywersyfikować kanały sprzedaży i rozszerzyć w ten sposób działalność. Wypróbuj serwisy aukcyjne, Facebook Marketplace, funkcję zakupów przez Instagram oraz porównywarki cenowe. To również świetna wymówka dla stworzenia mediów społecznościowych marki, dzięki którym nawiążesz kontakt z potencjalnymi klientami. Na takich portalach użytkownicy często dzielą się wrażeniami z zakupów, co poprawia wiarygodność sklepu e-commerce.

Dropshipping – czy warto się tego podjąć?


Prowadzenie i pozycjonowanie sklepu internetowego opartego na modelu dropshippingu ma swoje wady i zalety. Początki mogą być trudne, ale hej – do odważnych świat należy! Fakt, że możesz skupić się wyłącznie na marketingu oraz kontakcie z klientem zdecydowanie należy do plusów tego rozwiązania. Przy ograniczonym asortymencie spokojnie zoptymalizujesz sklep bez wielkiej inwestycji czasu i pieniędzy.

Przede wszystkim postaw jednak dobry plan. Pochopne decyzje to najwięksi wrogowie dropshippingu. Powyższy artykuł możesz potraktować jak szkic działań, które zwiększą Twoje zyski. W razie problemów z pozycjonowaniem sklepu, tworzeniem oryginalnych opisów czy platformy CMS, zwróć się o pomoc – nasi specjaliści z chęcią odpowiedzą na Twoje pytania i skutecznie zmotywują Cię do pracy!

FAQ

1. Co to jest dropshipping?

Dropshipping to model sprzedaży w e-commerce, w którym przedsiębiorca pośredniczy między hurtownią a klientem bez potrzeby fizycznego kontaktu z produktem, magazynowania go i wysyłki.

2. Od czego zacząć e-commerce dropshipping?

Najpierw warto zastanowić się nad produktem i przeprowadzić analizę potencjalnej konkurencji. Później trzeba wybrać odpowiednią hurtownię oraz system CMS.

3. Jak prowadzić pozycjonowanie sklepu opartego na modelu dropshippingu?

Pozycjonowanie sklepu dropshippingowego wygląda tak samo, jak w standardowym e-commerce: dobierz odpowiednie frazy, stwórz unikalne, ciekawe treści (opisy i artykuły blogowe) oraz wprowadź sprzedaż w kilku kanałach jednocześnie.