Spis treści

Czym są zaplecza SEO?


Podczas przeglądania różnego rodzaju portali często można trafić na linki odsyłające do innych stron internetowych. Zdarza się, że w tekstach publikowanych na danej witrynie są odnośniki, które kierują do konkretnego sklepu online lub strony internetowej. Choć użytkownik może tego nie zauważyć, specjalista prawdopodobnie zorientuje się, że ma do czynienia z zapleczem SEO. Czym ono dokładnie jest? Tym mianem określane są strony www lub zbiory takich stron, które linkują do witryny, zwiększając liczbę jej odnośników zewnętrznych.

Głównym celem, jakie mają strony zapleczowe jest wsparcie pozycjonowania określonej witryny, a co za tym idzie, zapewnienie jej wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. Ich tworzeniem może zająć się agencja SEO. Warto przy tym zaznaczyć, że prowadzenie własnego zaplecza wygląda obecnie nieco inaczej niż jeszcze kilka lat temu. Wcześniej serwisy zawierające linkowanie do strony, która miała być pozycjonowana, publikowały zazwyczaj niskiej jakości treści, skupiając się przede wszystkim na odnośnikach. Obecnie takie działania przez roboty Google mogą zostać uznane za Black Hat SEO, czyli nieuczciwe praktyki, niestety – wciąż stosowane przez część webmasterów.

co to jest zaplecze seo

Obecnie budując zaplecze SEO, trzeba znacznie bardziej skupiać się na publikowanych tam treściach. Należy też zadbać o to, aby dana strona mogła funkcjonować również w innej roli niż serwis założony jedynie w celu wzmocnienia efektów, jakie daje pozycjonowanie. Dzięki temu główna witryna nie będzie narażona na kary ze strony wyszukiwarki Google, a ewentualni użytkownicy trafiający na zaplecze SEO potraktują je jak serwis, z którego mogą czerpać informację oraz na którym znajdą linki do ciekawych stron www.

Warto również zaznaczyć, że wyróżnia się kilka struktur, jakie mogą mieć zaplecza SEO. Wśród nich są:

  • piramida — gdy serwisy niższego rzędu linkują do witryn znajdujących się na kolejnych stopniach piramidy aż do pozycjonowanej strony internetowej. W tym przypadku niestety część korzyści, jakie niesie zaplecze SEO, zostaje utraconych, ponieważ droga użytkownika od serwisu znajdującego się najniżej do tego na samej górze piramidy jest bardzo długa;
  • koło — tu z kolei wszystkie strony, wchodzące w skład zaplecza linkują co najmniej do jednego serwisu wchodzącego w jego skład oraz do pozycjonowanej strony internetowej;
  • gwiazda — gdzie każdy z odnośników prowadzi użytkownika prosto do strony docelowej.

Trzeba zaznaczyć, że zazwyczaj nie opłaca się trzymać wyłącznie jednego ze schematów, a zamiast tego dobrze je ze sobą łączyć i w ten sposób budować własne zaplecze SEO.

Jakie korzyści niosą ze sobą strony zapleczowe?


Odpowiednie prowadzenie stron zapleczowych może przynieść wiele korzyści. Przede wszystkim tą najważniejszą, czyli — polepszenie pozycji strony internetowej w wyszukiwarce Google. Warto jednak podkreślić, że nie jest to jedyny plus podejmowania tego rodzaju działań. Zaplecza pozycjonerskie to również dobry sposób na zwiększenie ruchu na swojej witrynie. Odnośniki mogą przecież pomóc w odnalezieniu określonego sklepu internetowego czy też witryny firmowej użytkownikom, którzy są potencjalnie zainteresowani określoną ofertą.

Ciekawie prowadzone zaplecza SEO przyczyniają się także do wzrostu wiarygodności strony pozycjonowanej. Użytkownicy chętniej zrobią zakupy w sklepie internetowym czy skorzystają z usług określonej firmy, jeśli odnośniki do danej strony wcześniej widzieli w internecie. Podobnie myślą Googleboty. Warto też zauważyć, że budowa zaplecza SEO może przynieść korzyści finansowe pod warunkiem, że prowadzone serwisy będą również publikować artykuły sponsorowane innych witryn. Co więcej, jeśli prowadzi się własne zaplecze, można samodzielnie decydować, co ma zawierać oraz jak ma wyglądać.

Trzeba przy tym zaznaczyć, że prowadzenie zaplecza SEO nie jest jednak łatwe. Wymaga regularności oraz odpowiednio zaplanowanych działań, które nierzadko są czasochłonne. Oprócz tego należy liczyć się z dodatkowymi kosztami. Własne zaplecze SEO nie jest gwarancją sukcesu. Istnieją przypadki, że nawet po kilku latach starań, zaplecza dedykowane określonym stronom nie przynoszą oczekiwanych efektów.

zalety zaplecza seo

Kolejne kroki zakładania zaplecza SEO


Tworzenie zaplecza SEO należy rozpocząć od podjęcia decyzji, jakich tematów ma ono dotyczyć. Warto w tym przypadku pamiętać, że musi być w jakiś sposób związane z działalnością pozycjonowanej firmy. Jeśli więc sprzedaje się karmę dla zwierząt, dobrze założyć serwis, w którym będą porady żywieniowe czy behawioralne dotyczące kotów albo psów. Dzięki temu pojawiające się w serwisie odnośniki nie będą wyglądać nienaturalnie dla użytkowników. W czasie tworzenia własnego zaplecza SEO trzeba również pamiętać o znalezieniu odpowiednich słów kluczowych do jego tematyki. Bez wykorzystania zasad pozycjonowania stron podczas tworzenia serwisu zapleczowego, nikt na niego nie trafi.

Po podjęciu decyzji o założeniu zaplecza SEO należy rozpocząć poszukiwanie odpowiedniej domeny. Przede wszystkim, trzeba pamiętać o tym, że jej adres nie powinien być przypadkowy. Musi się zgadzać z tematyką danego serwisu. Można postawić na założenie zupełnie nowej domeny lub wybrać tę z drugiej ręki, co często jest dobrą decyzją, ponieważ szybciej przynosi oczekiwane efekty. Trzeba przy tym pamiętać, aby przed wykupieniem danej domeny sprawdzić, co wcześniej się na niej znajdowało oraz czy nie zostały na nią nałożone żadne kary od Google ze względu na to, że to przyniosłoby odwrotny skutek do zamierzonego.

Wybierając serwer zapleczowy nie należy stawiać na ten sam, na którym jest właściwa strona firmy. Trzeba jednak zadbać, aby był stabilny. Warto mieć na uwadze, że linki ze stron z różnych adresów IP przyniosą więcej korzyści. Podczas zakładania zaplecza dobrze również skorzystać z jednego z dostępnych systemów CMS takich jak WordPress, co ułatwi cały proces.

O czym należy pamiętać, tworząc własne zaplecze?


Strony zapleczowe powinny zawierać odpowiednio zoptymalizowane treści. Obecnie nie tworzy się już tekstów zapleczowych słabej jakości, a wpisy dotyczące tego, co interesuje odwiedzających serwis gości i Googlebotów wcielających się w rolę użytkownika. Należy również pamiętać o tym, aby w tekstach zawarte były słowa kluczowe, które usprawnią proces pozycjonowania samego zaplecza SEO. Treści, podobnie jak na blogu firmowym, powinny mieć odpowiednie nagłówki oraz wyboldowane zdania, co sprawi, że tekst będzie bardziej przystępny dla użytkownika.

Konieczne jest też zadbanie o to, jak wygląda zaplecze pozycjonerskie. Nie powinno ono przypominać strony wykonanej na szybko, bez ważniejszego celu, ponieważ to nie zachęci użytkowników do jej odwiedzenia. Zamiast tego należy zatroszczyć się o to, aby wyglądała jak profesjonalny serwis internetowy.

Prowadząc strony zapleczowe, trzeba też pamiętać o regularności. Jeśli posty nie będą pojawiać się w określonych odstępach czasu, użytkownicy przestaną odwiedzać dany serwis, a przez to jego prowadzenie może nie przynieść oczekiwanych skutków.

Zaplecze SEO — opinie ekspertów


Zaplecza SEO mają wiele plusów. Nie należy jednak zapominać również o tym, że nie jest to rozwiązanie pozbawione wad. Co o nim sądzą eksperci? Przede wszystkim podkreślają, że aby zaplecze SEO przyniosło korzyści, musi być prowadzone w odpowiedni sposób i tak jak zostało wspomniane w tekście — należy publikować na nim wartościowe treści. Co więcej, żeby miało odpowiednią moc, trzeba zachować stosunek artykułów zawierających linki wychodzące z tymi, które nie odsyłają do żadnej innej strony www. Część osób zwraca uwagę na to, że prowadzenie zaplecza SEO jest kosztowne, dlatego prawdopodobnie nie sprawdzi się w przypadku małych oraz średnich e-commerce. Może jednak być dobrym wyborem dla większych sklepów internetowych.

Z kolei inni podkreślają, że zaplecza SEO są jednym z najlepszych sposób na pozyskiwanie linków dla strony, a przy tym znacznie korzystniejszym niż artykuły sponsorowane. W tym przypadku również jednak podkreślają, że musi być to serwis z tekstami odpowiedniej jakości. W tym przypadku krótkie wizytówki czy ogłoszenia nie przyniosą już efektów.

Zakładać czy nie zakładać zaplecza SEO? Opinie są podzielone, dlatego warto w tym przypadku skorzystać z pomocy doświadczonych osób, które na daną stronę internetową i jej potrzeby dotyczące linkowania zewnętrznego spojrzą indywidualnie. Na to możesz liczyć w naszej agencji.

FAQ:

1. Co daje prowadzenie własnego zaplecza SEO?

Prowadzenie własnego zaplecza SEO pozwala na zyskanie wartościowych linków zewnętrznych prowadzących do strony, a przez to na zwiększenie widoczności w Google i zyskanie zaufania użytkowników.

2. Czy prowadzenie własnego zaplecza SEO zawsze jest opłacalne?

W tym przypadku zdania są podzielone, jednak myśląc o założeniu zaplecza SEO, warto rozpatrywać każdy przypadek indywidualnie.

3. Jakie treści należy publikować na stronie zapleczowej?

Na stronie zapleczowej, podobnie jak na blogu firmowym, należy publikować wyłącznie teksty interesujące dla użytkowników, które nie pozwolą im zauważyć, że mają do czynienia jedynie z zapleczem.