Spis treści

Pozycjonowanie branży fashion i jej specyfika


Pozycjonowanie jest procesem – długim, mocno rozłożonym w czasie i składającym się z wielu działań. Tak jak każda branża ma swoją specyfikę, tak i pozycjonowanie w danym sektorze ma swoje wymagania. Branża fashion pod tym względem wydaje się jedną z najtrudniejszych – właściciele e-sklepów odzieżowych mierzą się na tym polu z wieloma wyzwaniami!

  1. Ogromna konkurencja na rynku. To nie tylko tysiące niszowych i małych sklepików, ale też gigantyczni „gracze” e-commerce o stabilnej pozycji i dużej rozpoznawalności, cieszący się zaufaniem i sympatią – np. Zalando, Domodi, Allani, Allegro, sklepy internetowe popularnych brandów. Są to marki, które odnotowują ruch bezpośredni, często nie muszą już zdobywać swoich klientów – oni sami do tych sklepów przychodzą i w nich kupują!
  2. Rozbudowany i zmienny asortyment. To przekłada się na konieczność ciągłej pracy nad przebudową sklepu internetowego. Poszczególne pozycje z oferty trzeba dodawać i usuwać, a dla produktów tworzyć nowe i unikatowe treści (np. opisy), co jest trudne (często różnią się tylko nieznacznie) i może rodzić problem z ich duplikacją. Asortyment jest także sezonowy, a to oznacza konieczność planowania działań SEO z dość dużym wyprzedzeniem.
  3. Problemy klientów sklepu odzieżowego. Do tego wszystkiego dochodzi jeszcze kwestia problematyki zakupu odzieży przez internet. Klienci nie mogą być pewni rozmiaru, rzeczywistego wyglądu i dopasowania ubrań, dlatego w sklepie trzeba wprowadzić szereg udogodnień i zadbać o bardzo rozbudowaną obsługę. Nawet jeśli pozycjonowanie sklepu odzieżowego przynosi zamierzone efekty, łatwo je zniweczyć przez niedociągnięcia techniczne i logistyczne!

Od czego zacząć pozycjonowanie w branży modowej?


Takim pierwszym krokiem do skutecznego pozycjonowania w branży modowej jest opracowanie szczegółowej strategii, która wyznaczy kierunki działań. Jak ją przygotować?

od czego zacząć pozycjonowanie w branży fashion

Analiza konkurencji e-sklepu odzieżowego i grupy docelowej

Mowa o konkurencji bezpośredniej, czyli najbliższej! Jeśli dopiero otwierasz e-sklep z odzieżą, warto poszukać podobnych sklepów ze zbliżonym asortymentem, cenami i grupą docelową. Nie powinieneś w tej kategorii konkurencji traktować marketplace’ów (Zalando, Allegro, Domodi) i silnych marek o solidnej, ugruntowanej pozycji. Musisz mierzyć na miarę swoich możliwości, także tych budżetowych!

Potencjalnych klientów należy dość precyzyjnie zdefiniować, nie tylko pod względem wieku oraz płci, ale przede wszystkim – zainteresowań, stylu życia, zasobności portfela, problemów i potrzeb.

Do analizy konkurencji służą różne narzędzia (np. Senuto, Semstorm, Surfer SEO) – w nich znajdziesz frazy związane z Twoim biznesem i marki, które są na te zapytania dobrze widoczne w wyszukiwarce Google. Warto też prześwietlić konkurencję m.in. pod względem architektury sklepu, poziomu i długości treści oraz tematyki artykułów na blogu. I… zrobić to wszystko lepiej!

Priorytety sprzedażowe a pozycjonowanie sklepu internetowego

Rozbudowany asortyment wymaga określenia priorytetów sprzedażowych, czyli tych kategorii produktów, które chcesz najszybciej wypozycjonować.

Takie generyczne słowa kluczowe jak „ubrania” czy „buty” są często wpisywane w wyszukiwarkę, ale z drugiej strony są słabo dopasowane do realnej intencji użytkownika oraz bardzo trudne do wypozycjonowania.

analiza słów kluczowych branża fashion frazy ogólne

Powinieneś zdecydować się na jeden lub kilka segmentów swojego asortymentu, które chcesz najintensywniej promować. Najlepiej, jeśli są to produkty, których sprzedaż przyniesie e-sklepowi największy zysk i pozwoli odróżnić się od konkurencji.

analiza słów kluczowych branża fashion frazy długi ogon

Budżet na działania SEO dla sklepu internetowego z branży fashion

Mówi się, że w branży fashion nie ma małych budżetów na działania SEO. To prawda! Ciągła rozbudowa sklepu, optymalizacja techniczna, tworzenie wartościowych treści, pozyskiwanie silnych linków (z dobrze dopasowanych tematycznie portali o dużym autorytecie) – to wszystko kosztuje, i to niemało, a konkurencja nie śpi!

Najlepszym doradcą w kwestii budżetu na pozycjonowanie sklepów odzieżowych jest taka agencja SEO, która ma w swoim portfolio klientów z branży fashion. Wykorzystaj wiedzę i doświadczenie naszych specjalistów SEO – w agencji Empressia dbamy nie tylko o widoczność sklepu w wyszukiwarce, ale też o ciągłość optymalizacji konwersji, która zwiększa zyski!

Dobór fraz kluczowych dla e-commerce z branży modowej

Biorąc pod uwagę analizę konkurencji oraz priorytety sprzedażowe, wybierz zestaw fraz i słów kluczowych, które zostaną objęte działaniami z zakresu SEO, i na które e-sklep odzieżowy (oraz jego elementy, np. blog) zacznie się pozycjonować, osiągając w bliskiej przyszłości pozycje pośród TOP 10 i TOP 3 najlepszych wyników. Przełoży się to na zwiększenie ruchu w sklepie i kolejno – na sprzedaż produktów.

Bardzo istotne w pozycjonowaniu w branży fashion są tzw. long taile – frazy z długim ogonem – kilkuczłonowe, rozbudowane zapytania, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarce (np. „jaki kolor sukienki na wesele”, „do czego nosić damski turban”). Wartościowe i dobrze zoptymalizowane pod SEO treści, odpowiadające na te zapytania, i powiązane z nimi tematycznie produkty zwiększą sprzedaż w sklepie.

porównanie słów kluczowych seo fashion

Na jakie działania postawić w zakresie SEO fashion?


Planując działania SEO dla sklepu internetowego z branży modowej, weź pod uwagę wszystkie elementy witryny oraz zagrożenia typowe dla swojej branży i postaw na elastyczność. Rodzaje i skala podejmowanych działań SEO są uzależnione od Twoich oczekiwań. Czy to pozycjonując e-sklep samodzielnie, czy też zlecając działania agencji SEO, wyznacz KPI, aby wiedzieć, do czego dążysz, a później – czy to udało się osiągnąć i co z tym dalej zrobić.

Optymalizacja SEO e-sklepu odzieżowego

Pierwszym ważnym aspektem jest sama optymalizacja sklepu – witryna musi być przyjazna dla robotów wyszukiwarek i użytkowników. Oprócz technicznych kwestii, m.in.:

  • identyfikacji błędów i ich naprawienia,
  • stworzenia lub naprawienia przekierowań,
  • poprawienia szybkości ładowania się strony,
  • sprawdzenia stanu indeksacji w Google Search Console,
  • optymalizacji nagłówków, treści oraz metadanych,

należy również zadbać o uxer experience!

Nawet jeśli strona sklepu internetowego będzie dobrze wypozycjonowana, nie będzie sprzedawać, jeśli jej użytkownicy natrafią na problemy.

Witryny sklepów internetowych muszą być porządnie zabezpieczone, czytelne, mieć dobrą nawigację i dostarczać potrzebnych informacji (np. o metodach wysyłki). Sam proces zakupowy musi być szybki i prosty, nie można też zapomnieć o dodaniu wszystkich najpopularniejszych metod płatności. Strona musi dobrze działać także na urządzeniach mobilnych.

aspekty seo w branży modowej

Architektura e-commerce odzieżowego

Kolejnym istotnym elementem jest uporządkowanie strony sklepu internetowego.

Należy podzielić asortyment na czytelne kategorie, a te – na podkategorie, aby użytkownicy mogli łatwo zlokalizować segment, w którym znajdą poszukiwany produkt. Nazewnictwo kategorii powinno także jak najlepiej odpowiadać zapytaniom użytkowników. Ważna jest możliwość ustawienia różnych filtrów i opcji sortowania.

Jest to także okazja do wdrożenia linkowania wewnętrznego i opracowania mapy strony, która ułatwi robotom Google skanowanie i ocenianie witryny. Architektura sklepu internetowego musi być przemyślana. W branży fashion takim największym zagrożeniem jest duplikacja wewnętrzna kategorii i treści.

Rozbudowa i optymalizacja treści w e-sklepie odzieżowym

Treść w sklepie internetowym powinna odgrywać rolę sprzedawcy, który wyjaśnia, doradza i przekonuje odpowiednią argumentacją. Z jednej strony powinieneś wdrożyć obszerne opisy kategorii, które pomogą klientom podjąć decyzję zakupową i ułatwią wybór, a które będą okazją do zastosowania kilku fraz typu long tail (np. „jaką sukienkę na wesele wybrać – długą czy krótką”, „jaką torebkę wybrać na studniówkę”).

Z drugiej strony to unikatowe i szczegółowe opisy produktów, które udzielają najważniejszych informacji (materiał, rozmiar, pielęgnacja, dokładne wymiary – to takie must-have w opisach produktów) oraz przekonują do zakupu.

Blog sklepu online z branży fashion, czyli szybki wzrost widoczności

Prowadzenie bloga sklepu internetowego z odzieżą jest trochę jak organizowanie w „realnym” świecie prezentacji, targów czy warsztatów. Jest to oczywiście kanał, który świetnie spisuje się do działań z zakresu content marketingu, a one powinny ściśle łączyć się z SEO. Takie materiały możesz także dystrybuować w mediach społecznościowych!

Treści muszą odpowiadać na potrzeby i zapytania użytkowników (warto wykorzystać np. Google Trends) oraz być dobrze zoptymalizowane. To mogą być różnego rodzaju:

  • poradniki zakupowe,
  • przeglądy rozwiązań, inspiracji i trendów,
  • rankingi i ciekawostki z branży fashion.

W takim wydaniu treści na blogu mogą odpowiadać na potrzeby klientów na każdym etapie zakupowym – od budowania świadomości, przez szukanie rozwiązania, aż po upewnienie się w decyzji.

Intensywny link building dla e-sklepu odzieżowego

Aby pokazać robotom Google, że dany sklep odzieżowy jest wartościowy i popularny, oraz aby pozyskać nowych klientów z zewnętrznych kanałów, wykorzystuje się link building. To pozyskiwanie linków do e-sklepu na portalach związanych z branżą, co buduje autorytet domeny.

Jednym z najefektywniejszych działań z zakresu link buildingu są m.in. artykuły sponsorowane. Jest to rodzaj reklamy natywnej, w której najważniejsza jest pożyteczna oraz ciekawa treść, a nie sama marka. W tekście pojawiają się natomiast odnośniki do sklepu – np. całych kategorii, poszczególnych produktów lub strony głównej sklepu.

Pozycjonowanie sklepów odzieżowych to nie wszystko!


Pozycjonowanie stron www z branży odzieżowej jest niezbędne, ale to tylko wycinek rzeczywistości marketingu internetowego!

Warto więc być wszędzie tam, gdzie potencjalni klienci: wykorzystać media społecznościowe, współpracować z influencerami, prowadzić newsletter i zainwestować w reklamę Google Ads – zwłaszcza Google Shopping i remarketing!

wyceń pozycjonowanie strony internetowej

FAQ:

1. Czy pozycjonowanie branży odzieżowej jest skuteczne?

Pozycjonowanie sklepów odzieżowych jest skuteczne oraz jest rodzajem długofalowej inwestycji. Działania muszą natomiast zostać poprzedzone opracowaniem strategii i optymalizacją techniczną oraz UX wszystkich najważniejszych elementów witryny.

2. Jak uzyskać wysokie pozycje sklepu odzieżowego w wynikach wyszukiwania?

Warto przygotować strategię pozycjonowania sklepu internetowego opartą na frazach long tail, odpowiadając tym samym na zapytania użytkowników. Na te frazy można pozycjonować zarówno same produkty, jak i kategorie oraz wpisy na blogu.

3. Ile trzeba czekać na efekty SEO w e-commerce z branży fashion?

Wszystko zależy od przyjętej strategii, zakresu działań oraz budżetu! Zwykle pierwsze efekty można zaobserwować już po kilku lub kilkunastu miesiącach. Pozycjonowanie (fashion nie jest wyjątkiem!) jest procesem długofalowym i złożonym.