Spis treści
- Narzędzia SEO i ich zastosowanie
- Czy opis zastosowania narzędzi SEO jest potrzebny?
- Co znajdziemy w książce o praktycznym zastosowaniu narzędzi SEO?
- Jakie narzędzia opisywane są w książce?
- Dla kogo jest ta książka?
- Czy warto skorzystać z przewodnika po narzędziach SEO?
Narzędzia SEO i ich zastosowanie
Do analizy działań SEO mamy do dyspozycji kilkadziesiąt narzędzi płatnych oraz bezpłatnych i jeszcze więcej wtyczek. Trudno sobie wyobrazić proces pozycjonowania strony „na ślepo”, a więc bez korzystania, chociażby z jednego z dedykowanych programów. Można, ale będzie to działanie dość karkołomne, które nie da pełnego obrazu działań konkurencji, rankujących fraz czy contentu, w który powinniśmy iść.
Każdego dnia pozycjonerzy pracujący w agencjach SEO korzystają z narzędzi, które pomagają w:
- doborze fraz kluczowych,
- analizie i audycie strony www,
- wykrywaniu i optymalizacji błędów na stronie,
- monitoringu prowadzonych działań,
- określeniu profilu linków,
- sprawdzaniu działań konkurencji.
Oczywiście pozycjonerzy nie korzystają ze wszystkich dostępnych narzędzi, ale wybierają zestaw tych dla nich najlepszych. Warto też testować nowe rozwiązania i sprawdzać, dzięki którym strona goni konkurencję lub nawet ją wyprzedza.
Paweł Cengiel w swojej książce „Praktyczne zastosowanie narzędzi SEO w Twojej firmie” pokazuje, jak w ten sposób stosować najlepsze dostępne narzędzia. Po kolei opisuje ich funkcjonalność oraz zastosowanie przy różnych procesach pozycjonowania.
To już druga publikacja tego autora. W pierwszej - pod tytułem SEO jako element strategii marketingowej Twojej firmy - wprowadzał czytelników w zagadnienia związane z podstawami pozycjonowania stron.
Czy opis zastosowania narzędzi SEO jest potrzebny?
Przy wielu programach i narzędziach mamy dostępny samouczek, ale w różnych przypadkach samemu trzeba nauczyć się, jak z ich korzystać. Można też znaleźć opisy funkcjonalności czy filmy instruktażowe, ale często są one anglojęzyczne lub przedstawione w dość enigmatyczny sposób. Zwłaszcza dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z SEO, takie opracowania mogą być niezrozumiałe.
Najczęściej przez narzędzia trzeba się samodzielnie „przeklikać”, poznać ich niuanse i smaczki, które optymalizują pracę przy pozycjonowaniu stron.
Jednak nieraz sama nauka narzędzi zajmuje sporo czasu - zwłaszcza w agencjach, w których pracuje się na co najmniej kilku programach. Paweł Cengiel skraca tę drogę i daje gotowy poradnik korzystania z aż 32 najważniejszych narzędzi w SEO.
Co znajdziemy w książce o praktycznym zastosowaniu narzędzi SEO?
Książka podzielona jest na pięć najważniejszych działów, w których Paweł Cengiel opisuje zastosowanie narzędzi pod kątem wykonywanych działań pozycjonerskich, takich jak:
- wyszukiwanie fraz i redagowania treści,
- analiza konkurencji w wyszukiwarce Google,
- audyt SEO,
- przeprowadzanie optymalizacji stron i sklepów internetowych,
- tworzenie profilu linków wychodzących i przychodzących,
- przygotowanie tematów blogowych i treści na stronę,
- raportowanie wyników,
- tworzenie wizytówki Google Moja Firma.
W książce znajdziemy konkretne przykłady, jak zastosować narzędzia do powyższych czynności w pozycjonowaniu. Paweł Cengiel pokazuje, które z nich sprawdzają się najlepiej i jak dzięki nim uzyskać najlepsze wyniki.
Jakie narzędzia opisywane są w książce Praktyczne zastosowanie narzędzi SEO w Twojej firmie?
32 (słownie: trzydzieści dwa) narzędzia to sporo. Oczywiście w codziennej pracy należy wybrać te, które najbardziej nam odpowiadają do konkretnego zadania oraz takie, które są sprawdzone. Większość z tych narzędzi jest płatna, a ich miesięczne koszty abonamentowe często nie należą do najtańszych. Paweł Cengiel przybliża nam rozszerzoną listę narzędzi SEO. Już tylko na podstawie tego poradnika i działań, które można na tych narzędziach wykonać, możemy wywnioskować, czy dany program będzie dla nas odpowiedni i przydatny w codziennej pracy. W książce opisane są następujące narzędzia:
- Google Trends
- Google Keyword Planner
- Senuto
- Semstorm
- Ubersuggest
- Keywordtool.io
- AnswerThePublic
- SurferSEO
- SEO SpyGlass
- Clusteric Auditor
- Majestic SEO
- Google Search Console
- Screaming Frog SEO Spider
- Ahrefs
- SEMrush
- Sitebulb
- SEOptimer
- OnCrawl
- Sitemap XML Generator
- Copyscape
- Siteliner
- Google PageSpeed Insights
- Google Mobile Friendly
- Google Rich Results
- Google Analytics
- Google Tag Manager
- Yandex Metrica
- Stat4seo
- Webpozycja
- Seostation
- Brand24
- Wizytówka w Google Moja Firma
Każde z narzędzi opatrzone jest ilustracjami, które obrazują ich wygląd, ale też pokazują poszczególne funkcjonalności. Dzięki czemu zyskujemy nie tylko czystą teorię, ale faktycznie zapoznajemy się z danym programem.
Dla kogo jest ta książka?
Według mnie przede wszystkim dla osób, które chcą samodzielnie zoptymalizować swoją stronę, a jednocześnie nie są mocno zaznajomione z narzędziami i technikami SEO. Ten poradnik pozwoli nieco oswoić się z narzędziami i wybrać te, które mogą przydać się w codziennej pracy.
Jest to też książka dla osób, które dopiero zaczynają w branży SEO, gdyż lektura ta pomoże przebrnąć przez funkcjonalność najważniejszych narzędzi.
Przydatna będzie także dla specjalistów SEO, którzy będą mogli zapoznać się ze specyfiką i praktycznym działaniem narzędzi oraz programów, z których dotąd nie korzystali. Być może po lekturze stwierdzą, że czas na zmiany lub że warto skorzystać z dotychczas nietestowanego narzędzia.
Czy warto skorzystać z przewodnika po narzędziach SEO?
W książce znajdziemy wiele przydatnych tipów i wskazówek tego, jak działać na opisanych trzydziestu dwóch narzędziach. Paweł Cengiel w przejrzysty i prosty sposób opisuje większość funkcjonalności narzędzi, które przydają się w pracy nad optymalizacją strony, doborze fraz kluczowych, audytem i raportem SEO, link buildingiem czy contentem.
Minusem - przynajmniej w tradycyjnym wydaniu książkowym - są grafiki, które niestety nie są dość wyraźne (przynajmniej część z nich). Pewnie lepiej wypadają na czytniku ebooków czy po prostu w wersji elektronicznej (do tego są w kolorze).
Warto zajrzeć do tego poradnika, zwłaszcza jeśli większość tych narzędzi jest nam zupełnie obca.