Spis treści

Narzędzia SEO i ich zastosowanie


Do analizy działań SEO mamy do dyspozycji kilkadziesiąt narzędzi płatnych oraz bezpłatnych i jeszcze więcej wtyczek. Trudno sobie wyobrazić proces pozycjonowania strony „na ślepo”, a więc bez korzystania, chociażby z jednego z dedykowanych programów. Można, ale będzie to działanie dość karkołomne, które nie da pełnego obrazu działań konkurencji, rankujących fraz czy contentu, w który powinniśmy iść.

Każdego dnia pozycjonerzy pracujący w agencjach SEO korzystają z narzędzi, które pomagają w:

  • doborze fraz kluczowych,
  • analizie i audycie strony www,
  • wykrywaniu i optymalizacji błędów na stronie,
  • monitoringu prowadzonych działań,
  • określeniu profilu linków,
  • sprawdzaniu działań konkurencji.

Oczywiście pozycjonerzy nie korzystają ze wszystkich dostępnych narzędzi, ale wybierają zestaw tych dla nich najlepszych. Warto też testować nowe rozwiązania i sprawdzać, dzięki którym strona goni konkurencję lub nawet ją wyprzedza.

Paweł Cengiel w swojej książce „Praktyczne zastosowanie narzędzi SEO w Twojej firmie” pokazuje, jak w ten sposób stosować najlepsze dostępne narzędzia. Po kolei opisuje ich funkcjonalność oraz zastosowanie przy różnych procesach pozycjonowania.

To już druga publikacja tego autora. W pierwszej - pod tytułem SEO jako element strategii marketingowej Twojej firmy - wprowadzał czytelników w zagadnienia związane z podstawami pozycjonowania stron.

Czy opis zastosowania narzędzi SEO jest potrzebny?


Przy wielu programach i narzędziach mamy dostępny samouczek, ale w różnych przypadkach samemu trzeba nauczyć się, jak z ich korzystać. Można też znaleźć opisy funkcjonalności czy filmy instruktażowe, ale często są one anglojęzyczne lub przedstawione w dość enigmatyczny sposób. Zwłaszcza dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z SEO, takie opracowania mogą być niezrozumiałe.

Najczęściej przez narzędzia trzeba się samodzielnie „przeklikać”, poznać ich niuanse i smaczki, które optymalizują pracę przy pozycjonowaniu stron.

Jednak nieraz sama nauka narzędzi zajmuje sporo czasu - zwłaszcza w agencjach, w których pracuje się na co najmniej kilku programach. Paweł Cengiel skraca tę drogę i daje gotowy poradnik korzystania z aż 32 najważniejszych narzędzi w SEO.

Co znajdziemy w książce o praktycznym zastosowaniu narzędzi SEO?


Książka podzielona jest na pięć najważniejszych działów, w których Paweł Cengiel opisuje zastosowanie narzędzi pod kątem wykonywanych działań pozycjonerskich, takich jak:

  • wyszukiwanie fraz i redagowania treści,
  • analiza konkurencji w wyszukiwarce Google,
  • audyt SEO,
  • przeprowadzanie optymalizacji stron i sklepów internetowych,
  • tworzenie profilu linków wychodzących i przychodzących,
  • przygotowanie tematów blogowych i treści na stronę,
  • raportowanie wyników,
  • tworzenie wizytówki Google Moja Firma.

W książce znajdziemy konkretne przykłady, jak zastosować narzędzia do powyższych czynności w pozycjonowaniu. Paweł Cengiel pokazuje, które z nich sprawdzają się najlepiej i jak dzięki nim uzyskać najlepsze wyniki.

Jakie narzędzia opisywane są w książce Praktyczne zastosowanie narzędzi SEO w Twojej firmie?


32 (słownie: trzydzieści dwa) narzędzia to sporo. Oczywiście w codziennej pracy należy wybrać te, które najbardziej nam odpowiadają do konkretnego zadania oraz takie, które są sprawdzone. Większość z tych narzędzi jest płatna, a ich miesięczne koszty abonamentowe często nie należą do najtańszych. Paweł Cengiel przybliża nam rozszerzoną listę narzędzi SEO. Już tylko na podstawie tego poradnika i działań, które można na tych narzędziach wykonać, możemy wywnioskować, czy dany program będzie dla nas odpowiedni i przydatny w codziennej pracy. W książce opisane są następujące narzędzia:

  1. Google Trends
  2. Google Keyword Planner
  3. Senuto
  4. Semstorm
  5. Ubersuggest
  6. Keywordtool.io
  7. AnswerThePublic
  8. SurferSEO
  9. SEO SpyGlass
  10. Clusteric Auditor
  11. Majestic SEO
  12. Google Search Console
  13. Screaming Frog SEO Spider
  14. Ahrefs
  15. SEMrush
  16. Sitebulb
  17. SEOptimer
  18. OnCrawl
  19. Sitemap XML Generator
  20. Copyscape
  21. Siteliner
  22. Google PageSpeed Insights
  23. Google Mobile Friendly
  24. Google Rich Results
  25. Google Analytics
  26. Google Tag Manager
  27. Yandex Metrica
  28. Stat4seo
  29. Webpozycja
  30. Seostation
  31. Brand24
  32. Wizytówka w Google Moja Firma

Każde z narzędzi opatrzone jest ilustracjami, które obrazują ich wygląd, ale też pokazują poszczególne funkcjonalności. Dzięki czemu zyskujemy nie tylko czystą teorię, ale faktycznie zapoznajemy się z danym programem.

Dla kogo jest ta książka?


Według mnie przede wszystkim dla osób, które chcą samodzielnie zoptymalizować swoją stronę, a jednocześnie nie są mocno zaznajomione z narzędziami i technikami SEO. Ten poradnik pozwoli nieco oswoić się z narzędziami i wybrać te, które mogą przydać się w codziennej pracy.

Jest to też książka dla osób, które dopiero zaczynają w branży SEO, gdyż lektura ta pomoże przebrnąć przez funkcjonalność najważniejszych narzędzi.

Przydatna będzie także dla specjalistów SEO, którzy będą mogli zapoznać się ze specyfiką i praktycznym działaniem narzędzi oraz programów, z których dotąd nie korzystali. Być może po lekturze stwierdzą, że czas na zmiany lub że warto skorzystać z dotychczas nietestowanego narzędzia.

książka Paweł Cengiel praktyczne zastosowanie seo w twojej firmie

Czy warto skorzystać z przewodnika po narzędziach SEO?


W książce znajdziemy wiele przydatnych tipów i wskazówek tego, jak działać na opisanych trzydziestu dwóch narzędziach. Paweł Cengiel w przejrzysty i prosty sposób opisuje większość funkcjonalności narzędzi, które przydają się w pracy nad optymalizacją strony, doborze fraz kluczowych, audytem i raportem SEO, link buildingiem czy contentem.

Minusem - przynajmniej w tradycyjnym wydaniu książkowym - są grafiki, które niestety nie są dość wyraźne (przynajmniej część z nich). Pewnie lepiej wypadają na czytniku ebooków czy po prostu w wersji elektronicznej (do tego są w kolorze).

Warto zajrzeć do tego poradnika, zwłaszcza jeśli większość tych narzędzi jest nam zupełnie obca.