Spis treści
- Co to są wskaźniki KPI?
- 8 przykładów KPI w marketingu
- Kluczowe wskaźniki efektywności a SEO
- 5 KPI w SEO
- Jak sprawdzić Key Performance Indicators w SEO?
- Pomocy! Agencja SEO nie spełniła kluczowych wskaźników efektywności!
Wskaźniki KPI – co to jest?
Skrót KPI oznacza Key Performance Indicators, czyli kluczowe wskaźniki efektywności. Wskaźniki KPI mają więc za zadanie zmierzyć realizację wyznaczonych celów organizacji albo chociażby kampanii SEO. To świetne narzędzie do oceny efektywności przyjętej strategii.
Do czego są potrzebne KPI? Ich analiza ma służyć:
- poprawie efektywności,
- uzyskaniu informacji zwrotnej o działaniach agencji SEO,
- podejmowaniu przemyślanych decyzji,
- zachowaniu obiektywności.
Przykłady wskaźników KPI w marketingu
- Liczba odsłon w jednej sesji lub liczba udanych transakcji w e-commerce.
- Liczba klientów sklepu internetowego na początku wyznaczonego okresu oraz liczba klientów na koniec okresu.
- Średnia wartość transakcji.
- Liczba zamówień przyjętych a liczba anulowanych.
- Średni czas trwania procesu sprzedaży lub czas od pierwszego kontaktu do podjęcia decyzji zakupowej.
- Liczba zapisów do newslettera oraz liczba rezygnacji z newslettera.
- Liczba wypełnionych formularzy kontaktowych.
- Koszt godziny pracy lub rentowność kapitałów własnych.
Z powyższych przykładów wynika, że KPI powinny być aktualne i jasne, oparte na strukturach, a także mierzone z określoną częstotliwością.
Kluczowe wskaźniki efektywności a SEO
Kluczowe wskaźniki efektywności wykorzystuje się jednak nie tylko w szeroko pojętym marketingu, ale również działaniach SEO. Dzięki temu szybko zweryfikujesz osiągnięcia specjalistów od pozycjonowania. Znajomość sposobu działania algorytmu Google oraz stopnia realizmu przyjętych KPI ma w tym przypadku wielkie znaczenie. Wówczas:
- trafnie ocenisz rezultaty kampanii,
- zauważysz spadek efektywności,
- przeanalizujesz obrany plan działania,
- na bieżąco sprawdzisz skuteczność strategicznych działań.
Wyznaczanie KPI rozpocznij od określenia celów kampanii oraz czasu jej trwania – to niezbędne informacje dla agencji SEO. Warto przy tym pamiętać, że pozycjonowanie stron zazwyczaj wymaga czasu. Nieustanne sprawdzanie ich efektywności może przynieść przedsiębiorcy sporo frustracji. Kluczowe wskaźniki efektywności SEO wystarczy sprawdzać średnio co 4-6 tygodni – wówczas przeprowadzane działania powinny przynieść zauważalne efekty, mogą więc stać się podstawą do wyprowadzenia analizy.
5 KPI w SEO
Właściwie każda witryna w wynikach wyszukiwania Google ma różne KPI – dzieje się tak, ponieważ są na nieco innym poziomie optymalizacji. Nawet podobnie wyglądające strony z tej samej branży mogą mieć różne kluczowe wskaźniki efektywności. KPI może być więc tyle, ile witryn – dla każdego właściciela priorytetem będą inne cele. Dobierając je do swoich potrzeb, zwiększysz szanse strony internetowej na sukces. Poniżej przedstawiamy 5 KPI, które warto określić przy współpracy z agencją SEO.
1. Liczba wyświetleń
Aby zobaczyć wpływ działań, jakie przeprowadziła agencja SEO, na zyski ze strony, potrzeba czasu. KPI w postaci zwiększenia liczby wyświetleń pomoże Ci sprawdzić zachodzące zmiany, zanim jeszcze dotrą one do Twojego portfela. Zrobisz to szybko z Google Search Console.
Wystarczy, że po zalogowaniu klikniesz na zakładkę „Skuteczność”. Włącz opcję „Łączna liczba wyświetleń”, a przekonasz się, jak dane wzrastały w danym przeciągu czasu i przeprowadzisz w ten sposób analizę KPI.
2. Rankowanie fraz kluczowych
Warto założyć i monitorować widoczność strony w wynikach Google na określone frazy kluczowe. Standardowo ogólniejsze frazy są bardzo konkurencyjne, a nawet najlepsza agencja SEO potrzebuje czasu dla zdobycia określonego celu. Rankowanie bardziej specyficznych fraz możesz sprawdzić nieco szybciej. Wyznacznikiem realizacji KPI jest w tym przypadku wzrastająca liczba fraz w TOP10.
3. Sesje organiczne
Organiczny ruch na stronie www to jeden z najważniejszych wyznaczników skuteczności strategii SEO. Warto spojrzeć na niego również z perspektywy sprzedaży w e-commerce – większy ruch oznacza większe przychody ze sklepu. Pamiętaj jednak, że jeśli sprzedajesz produkty sezonowe, ruch automatycznie może spadać lub rosnąć ze względu na zmianę pór roku.
KPI sesji organicznych z łatwością sprawdzisz w Google Search Console. Wybierz zakładkę „Skuteczność” i zaznacz pierwszą pozycję, a następnie określ przedział czasowy. Otrzymany wynik pokaże Ci łączną liczbę sytuacji, kiedy użytkownik Google kliknął na linka do Twojej strony.
4. Wartość i liczba linków
Odpowiednie linki to od dawna jedna z najważniejszych zasad rankowania strony i nic nie wskazuje na to, że w tej kwestii możemy spodziewać się zmian. Właściciele witryn powinni znać więc liczbę linków, jakie agencja SEO zobowiązała się zdobyć, a ponadto również wartość tych linków. Warto zatem założyć takie KPI.
5. Organiczna konwersja
Konwersja to czynności przeprowadzane na Twojej stronie internetowej: zapisanie się do newslettera, zakup produktu czy rejestracja. Stanowią one właściwie bezpośrednie przełożenie na wysoką efektywność strony. Organiczną konwersję w konkretnym okresie warto założyć z agencją SEO – ten KPI realnie pokazuje sukces przyjętej strategii. Warto jednak wiedzieć, że konwersja ma swój własny przelicznik.
Współczynnik konwersji w e-commerce obliczysz, dzieląc liczbę transakcji przez liczbę sesji na stronie. Możesz również określić współczynnik konwersji celu – podziel transakcje liczone w sesjach przez liczbę sesji. Do szczegółowej analizy danych KPI z pewnością przyda Ci się Google Analytics. Oprócz wyżej wymienionych KPI istnieją także inne wskaźniki, jak np.:
- bounce rate,
- click through rate,
- czas oczekiwania na stronie,
- czas spędzony na stronie.
Chociaż takie cele są ważne, w rzeczywistości nie mają zbyt dużego wpływu na marketing ani plany biznesowe. Znacznie lepiej jest śledzić wskaźniki KPI jak linki, wyświetlenia czy konwersję, ponieważ często są one powiązane – wraz z umocnieniem widoczności na dane frazy w wynikach Google, bounce rate, czyli współczynnik odrzuceń, może się automatycznie zmniejszyć.
Jak sprawdzić Key Performance Indicators w SEO?
Nie musisz być profesjonalistą, aby sprawdzić kluczowe wskaźniki efektywności SEO – wystarczy kilka sprytnych narzędzi i z łatwością przekonasz się, czy zamierzone cele biznesowe zostaną osiągnięte na czas. Na ich podstawie przeanalizujesz wszystkie przedstawione wyżej kluczowe wskaźniki efektywności.
- Google Analytics i Google Search Console – niektórzy specjaliści SEO uważają je za najbardziej wiarygodne do sprawdzenia KPI, ponieważ zostały przygotowane do analizy własnej wyszukiwarki. Konfiguracja tych narzędzi nie stanowi wielkiego wyzwania.
- Senuto – firma proponuje okres testowy bez opłat, warto więc wypróbować to narzędzie i zastanowić się nad skorzystaniem z pełnej wersji. Dzięki niemu sprawdzisz m.in. pozycję na frazy kluczowe.
- SEMSTORM – oferuje darmową analizę KPI, ale w takim trybie zweryfikujesz jedynie kilka podstawowych danych. Pełna wersja narzędzia pozwala analizować wiele KPI, także tych niewymienionych w naszym artykule.
- Ahrefs – podobnie jak Senuto i SEMSTORM, darmowa analiza obejmuje tylko niektóre dane.
Pomocy! Agencja SEO nie spełniła kluczowych wskaźników efektywności!
Jeśli po upływie danego czasu starania profesjonalistów SEO nie spełniły założonych wspólnie KPI, nie panikuj! To wcale nie musi oznaczać zakończenia współpracy. Porozmawiaj o tym problemie z agencją i dowiedz się, co go spowodowało. Bardzo możliwe, że efektywność spada, ponieważ w trakcie trwania kampanii SEO został zaktualizowany algorytm Google – wielokrotnie po takich zmianach zasady pozycjonowania były całkowicie zmieniane, a wraz z nimi – KPI. Wiedz także, że efekty działań są widoczne w różnym tempie: współczynnik konwersji nie zwiększy się, jeśli wcześniej nie wzrośnie liczba wyświetleń. Spełnianie założonych celów i analiza KPI wymaga więc cierpliwości.
Wybierz naszą agencję SEO, która na bieżąco będzie informowała Cię o przeprowadzanych działaniach oraz ich skuteczności. Specjaliści powiadomią Cię również o estymowanych terminach rezultatów. Zyskasz wówczas spokój ducha o sukces swojej strony internetowej.
wyceń pozycjonowanie strony internetowej
FAQ:
1. Co to jest KPI?
KPI to kluczowe wskaźniki efektywności, dzięki którym można zmierzyć przebieg i wpływ działań marketingowych, np. strategii SEO, na zyski.
2. Jak często sprawdzać KPI w SEO?
Wskaźniki KPI warto sprawdzać nie częściej niż raz w miesiącu, wówczas wprowadzone działania powinny ukazać miarodajne postępy.
3. Jak sprawdzić SEO KPI?
Każdy KPI możesz sprawdzić za pomocą innego narzędzia. Najpopularniejsze z nich to Google Analytics, Google Search Console, Senuto, SEMSTORM i Ahrefs. Dzięki nim sprawdzisz też inne wskaźniki i dane.
4. Co zrobić, jeśli SEO KPI nie zostały zrealizowane?
Ten problem nie musi oznaczać zakończenia współpracy – warto omówić go z agencją SEO. Powodem braku realizacji KPI może być przykładowo aktualizacja algorytmu Google. Specjaliści SEO powinni powiadamiać klientów o postępach w działaniach.