Spis treści
Reklama sklepu internetowego – od czego zacząć?
Marketing internetowy jest skomplikowaną dziedziną, w której nie warto działać na oślep i obierać drogi na skróty. Wszystkie przedsięwzięcia należy dobrze przemyśleć i poprzedzić skrupulatnymi przygotowaniami. Pierwszym krokiem do promocji sklepu internetowego jest strategia marketingowa!
- Wyznacz priorytety sprzedaży. Jeśli sprzedajesz wiele produktów, ale nie dysponujesz gigantycznym budżetem reklamowym, musisz wybrać te grupy i poszczególne pozycje, które będziesz aktywnie promować. Postaw na produkty strategiczne dla Twojego biznesu – te, na których zarobisz najwięcej!
- Przeanalizuj grupę docelową. Skuteczna reklama sklepu internetowego... nie powstanie, jeśli nie dopasujesz jej do potencjalnych klientów. Dowiedz się, kim oni są (płeć, wiek, lokalizacja), czym się interesują, jakie mają potrzeby, jaki prowadzą styl życia, ile mają pieniędzy i jak kupują!
- Nadaj osobowość marce. Jako sklep internetowy również budujesz markę! Jak chcesz wypaść w oczach potencjalnych klientów i jak z nimi rozmawiać? Jako towarzysz, ekspert, opiekun czy odkrywca? Wybierz archetypy marki – to pomoże Ci opracować schematy komunikacji i kierunki działań.
- Określ unikatowe propozycje. Wyróżnij się albo zgiń! Musisz opracować argument, który będzie podwaliną wszelkich działań reklamowych, czyli UVP – unikatową wartość oferty. To może być np. dostawa w 24h lub indywidualne doradztwo, coś, co odróżni Twój sklep od konkurencji!
- Wybierz kanały i formy reklamy. Postaw na marketing 360° – staraj się docierać do grupy docelowej na różne sposoby, bądź wszędzie tam, gdzie Twoi klienci – w wyszukiwarce Google, w mediach społecznościowych, u liderów opinii. Na podstawie strategii marketingowej przygotuj koncepcję kreatywną reklam – chwytliwe hasła, storytelling, materiały graficzne i treści.
Pozycjonowanie wśród najskuteczniejszych form reklamy internetowej
Jak najłatwiej nakłonić do zakupu? Zaspokoić potrzeby konsumenta!
Jeśli klient potrzebuje czegoś, co możesz mu zaoferować, musisz tylko dać się znaleźć oraz przekonać go do siebie ofertą i argumentacją. W internecie każdego dnia miliony Polaków korzystają z wyszukiwarki Google (jej udział w rynku jest miażdżący i wynosi ponad 90%) i podają jak na tacy swoje potrzeby! Dlatego taką obowiązkową formą reklamy jest pozycjonowanie sklepu internetowego. Choć na efekty trzeba poczekać, SEO w e-commerce jest jedną z najtańszych i najskuteczniejszych metod promocji w sklepach internetowych!
Co to jest pozycjonowanie i jak działa?
Powiedzmy, że sprzedajesz nawozy i akcesoria do uprawy roślin doniczkowych. Twój potencjalny klient szuka „nawozu do storczyka” i wpisuje tę frazę w Google. Dzięki różnym działaniom z obszaru SEO (Search Engine Optimization, czyli optymalizacji pod wyszukiwarkę) na daną frazę w wynikach Google pojawia się Twój sklep internetowy, a konkretnie np. strona produktu lub kategorii („nawozy do storczyków”). Jeśli zajmiesz pozycję w TOP 10, a najlepiej TOP 3 wyników, szukający odwiedzi Twój sklep. Jeśli znajdzie to, czego szuka, prawdopodobieństwo zakupu jest naprawdę wysokie!
Pozycjonowanie stron internetowych jest natomiast procesem długim, rozciągniętym w czasie i złożonym – do sukcesu niezbędne jest opracowanie strategii. Jeśli nie masz wiedzy i doświadczenia w tej materii, powinieneś skorzystać z usług specjalistów – z pomocą przyjdzie agencja SEO Empressia!
Optymalizacja SEO sklepu internetowego
Pierwszym niezbędnym elementem do skutecznego pozycjonowania sklepu jest jego optymalizacja SEO, poprzedzona audytem, analizą konkurencji oraz wyborem słów i fraz kluczowych powiązanych z Twoim biznesem. Trzeba też zadbać o technikalia:
- optymalizację kodu strony, m.in. uzupełnienie metadanych,
- skrócenie czasu ładowania strony internetowej,
- responsywność na urządzeniach mobilnych,
- strukturę sklepu internetowego (podział na kategorie produktowe),
- linkowanie wewnętrzne, które ułatwi nawigację użytkownikom i robotom.
Na tym etapie należy też zadbać o aspekty bezpieczeństwa strony i user experience – m.in. certyfikat SSL, przejrzysty, bezbłędny oraz krótki proces zakupowy, czytelne informacje o wysyłce i rozszerzenie opcji płatności.
Content w sklepie internetowym – dla klientów i robotów
Istotnym elementem pozycjonowania jest wypełnienie sklepu internetowego treścią – to ważne dla klientów, którzy szukają informacji, ale także dla robotów Google, które ją skanują i oceniają oraz na tej podstawie (m.in.) stwierdzają, czy witryna internetowa zasługuje na wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania.
Potrzebne są nie tylko opisy produktów (unikatowe, perswazyjne, zoptymalizowane i nasycone frazami), ale też opisy kategorii, które pomagają podjąć decyzję zakupową, a są okazją do wdrożenia linkowania wewnętrznego i zastosowania fraz long tail (np. „jaki nawóz do storczyka” czy „jak nawozić storczyka”).
Blog sklepu internetowego i publikacja wartościowych treści
Blog w sklepie internetowym jest najlepszym oraz najtańszym źródłem ruchu i konwersji, a można go pozycjonować na setki, tysiące fraz związanych z biznesem. To też dobry content marketing, czyli promocja sklepu za pomocą treści użytecznych dla klienta:
- poradników,
- rankingów,
- przeglądów,
- inspiracji.
Na blogu można umieścić treści dopasowane do każdego etapu zakupowego klienta: od budowania świadomości problemu („jak pielęgnować storczyka”), przez poszukiwanie rozwiązań („jaki nawóz do storczyka”) oraz ich porównywanie, aż po upewnianie się w decyzji („nawóz do storczyka X – czy warto”).
Treści na blogu nie zawsze muszą bezpośrednio sprzedawać. Stanowią wartość dodaną oferty – edukują, budują zaufanie i relację, są okazją do tworzenia bazy klientów (np. zapisy do newslettera).
Pozyskiwanie linków dla sklepu internetowego
W procesie pozycjonowania niezbędny jest również link building, czyli pozyskiwanie linków do sklepu internetowego w różnych serwisach zewnętrznych. Te działania potwierdzają u robotów Google wartość strony i dodają jej „autorytetu”. W praktyce mogą to być np. artykuły sponsorowane na portalach branżowych, które przekierowują ruch do sklepu internetowego, promując dostępne w nim produkty.
Reklamy Google Ads, czyli skuteczna promocja nowego sklepu internetowego
Pozycjonowanie jest skuteczną i relatywnie tanią formą reklamy – poza budżetem na działania SEO, za wyświetlanie strony w organicznych wynikach wyszukiwania nie trzeba dodatkowo płacić – w ten sposób pozyskujesz tysiące nowych potencjalnych klientów każdego miesiąca! Jednak na efekty pozycjonowania trzeba trochę poczekać i jest to też proces, który wymaga regularnych działań.
W przypadku zupełnie nowego sklepu internetowego, który jeszcze nie zdążył się wypozycjonować, skuteczną (bo natychmiastową) promocją mogą być reklamy Google Ads, w sieci wyszukiwania i poza nią, w tym:
- reklamy tekstowe, czyli imitujące organiczne wyniki wyszukiwania na dane słowo czy frazę kluczową (możesz mocno zawęzić słowa kluczowe, wprowadzić wykluczenia, ustalić precyzyjnie grupę docelową i lokalizację),
- reklamy w sieci reklamowej Google, czyli m.in. banery promujące sklep i produkty, wyświetlające się na różnych portalach powiązanych tematycznie z Twoim biznesem (świetnie narzędzie do budowania zasięgu),
- reklamy w Google Shopping, czyli promocja stricte produktów, która ma na celu znaczne skrócenie drogi klienta, mającego już zamiar kupić produkt, do Twojego sklepu (w Google Zakupy pojawia się m.in. zdjęcie, cena, link),
- remarketing w Google, czyli promocja sklepu internetowego dopasowana do potrzeb klientów (powiązana np. z przeglądanymi produktami), która ma zachęcić do powrotu, realizacji koszyka lub zakupu innych przedmiotów.
Reklamy Google Ads są skuteczne, ale należy umiejętnie przygotować lejek konwersji (działania do każdego etapu zakupowego klienta) oraz nieustannie je optymalizować. Złe ustawienia kampanii mogą przepalić budżet. Poprawna konfiguracja zacznie przynosić zyski – Twój sklep będzie sprzedawać!
Promowanie sklepu internetowego w mediach społecznościowych
Media społecznościowe przysłużą się Twojemu sklepowi dwojako:
- Po pierwsze – jako strategiczne miejsce komunikacji marki z grupą docelową. Regularnie prowadząc profil – dodając posty i moderując aktywność fanów – nawiążesz relację z klientami, staną się oni ambasadorami Twojego sklepu. Skuteczną formą promocji są także zabawy i konkursy, dzięki którym powiększysz grono klientów sklepu o nowych użytkowników Facebooka czy Instagrama w zaledwie kilka, kilkanaście dni!
- Po drugie – z racji ekosystemów reklamowych social media (np. Facebooka czy Tik Toka), które wykorzystasz do promocji oferty sklepu – od kreowania popytu, przez budowanie zasięgu i wizerunku, aż po realizację lejka sprzedażowego (możesz skonfigurować kampanię pod kątem konwersji, np. zakupu) i remarketing do osób, które już odwiedziły Twój sklep internetowy.
Siła sugestii – influencer marketing a sklepy internetowe
Z mediami społecznościowymi wiąże się także influencer marketing. Twoi potencjalni klienci mają swoich ulubionych twórców internetowych, warto więc nawiązać z nimi współpracę. Przykładem takiej skutecznej reklamy sklepu internetowego są recenzje produktów oraz kody zniżkowe – twórcy namawiają swoich fanów do zakupu w Twoim sklepie, a Ty w krótkim czasie osiągasz imponujące zwiększenie sprzedaży!
Postaw na wielokanałową promocję sklepu i optymalizuj!
Pozycjonowanie, reklama tekstowa Google Ads, promocja w sieci reklamowej Google, Google Zakupy, social media, content marketing, influencer marketing – realizuj te działania jednocześnie, aby w krótkim czasie zwiększyć rozpoznawalność sklepu i zapewnić grono nowych klientów, co przełoży się na sprzedaż produktów.
Oczywiście warto też korzystać z innych form promocji sklepu internetowego, jakimi są np. e-mail marketing oraz obecność w marketplace’ach (np. Allegro) czy w różnych porównywarkach cenowych.
Podstawą każdej reklamy jest strategia, dopasowany przekaz, atrakcyjna kreacja oraz poprawna konfiguracja. Wyniki reklam trzeba nieustannie mierzyć, kreacje wciąż zmieniać, a ustawienia optymalizować – tylko tak prowadzone działania przyniosą opłacalny zwrot z inwestycji i oczekiwany zysk ze sprzedaży!
Przypisy
- Raport Dun & Bradstreet (dostęp 21.11.2021) dnb.com/pl-pl/wiedza/newsy-artykuly/liczba-sklepow-internetowych-w-polsce3/
FAQ:
1. Jak szybko wypromować sklep internetowy?
Najszybszym sposobem promocji sklepu internetowego są reklamy Google Ads, czyli w wyszukiwarce – w miejscu, w którym miliony użytkowników szukają informacji i konkretnych produktów. Efekty dobrze skonfigurowanych reklam Google Ads da się zauważyć niemal od ręki!
2. Jak zrobić najlepszą i najtańszą reklamę sklepu internetowego?
Odpowiedzią jest promowanie sklepu internetowego za pomocą pozycjonowania oraz w ramach content marketingu! W długoterminowej perspektywie koszt tych działań zwraca się wielokrotnie, bo pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania ściągają do sklepu tysiące klientów miesięcznie!
3. Czy warto reklamować sklep internetowy w mediach społecznościowych?
Tak, systemy reklamowe w social media, np. Facebook Ads, pozwalają na precyzyjne targetowanie grupy docelowej, a jednocześnie docieranie do tych osób, które z dużym prawdopodobieństwem wykonają daną czynność (np. udostępnią post lub skuszą się na zakup konkretnego produktu).