Spis treści

Nawigacja fasetowa — co to jest?


Poruszanie się po stronie internetowej sklepu internetowego oferującego wiele produktów dla części osób może być trudne. Przeglądanie licznych podstron, na których pojawiają się rzeczy za duże, zbyt drogie, w złych kolorach czy też w inny sposób niedostosowane do oczekiwań użytkownika, często jest męczące. Przez to potencjalni klienci mogą nawet rezygnować z zakupów w danym sklepie online. Rozwiązaniem tego problemu może być nawigacja fasetowa, która znacznie usprawnia poruszanie się po witrynie.

nawigacja fasetowa przykład

(źródło: Developers Google)

Nawigacja fasetowa to system wyszukiwania oparty na tzw. fasetach, czyli cechach produktów, które są oferowane na danej stronie. Dzięki niej klient może bez trudu znaleźć produkty z interesującej go kategorii. Żeby zobrazować działanie tego rozwiązania, warto posłużyć się przykładem sklepu zoologicznego, oferującego asortyment zarówno dla psów, jak i dla kotów. Jeśli dany klient zainteresowany jest wyłącznie karmą dla psa, w tym, dla seniora, który dodatkowo cierpi na alergię, nie musi przeglądać kolejnych stron z jedzeniem dla zwierząt.

Wystarczy, że za pomocą nawigacji fasetowej, zaznaczy kolejne pola wyboru lub wskaże dane grupy produktów z rozwijanej listy, docierając do zawężonego zbioru wyłącznie karm przeznaczonych dla psich seniorów cierpiących na alergię.

nawigacja fasetowa

Takie rozwiązanie stosowane jest obecnie przez większość sklepów internetowych. Użytkownicy dzięki nawigacji fasetowej mogą określać pożądany przedział cenowy, stan produktu np. na portalach aukcyjnych, dany rozmiar ubrań, wielkość sprzętów, ich dodatkowe funkcje czy też markę. Warto także zaznaczyć, że w przypadku niektórych platform umożliwiających stworzenie własnego sklepu jak np. PrestaShop, nawigacja fasetowa może zostać utworzona w panelu administracyjnym. Ułatwia to jej wprowadzenie szczególnie osobom, które nie miały wcześniej do czynienia z tego rodzaju rozwiązaniami.

Jakie zalety ma dynamiczne filtrowanie?


Przeglądanie fasetowe ma wiele zalet. Przede wszystkim, tak jak zostało wspomniane, ułatwia poruszanie się po danym sklepie internetowym, co jest związane również z oszczędnością czasu potencjalnych klientów. Sprawienie, że zakupy mogą być prostsze, jest pozytywnie odbierane przez osoby odwiedzające stronę, a co za tym idzie, określona marka może liczyć na jej dobry odbiór. Co więcej, warto pamiętać o tym, że wiele osób nie chce tracić czasu na przeglądanie kolejnych stron z produktami, które nie odpowiadają ich kryteriom. Jeżeli witryna konkurencji będzie lepiej dostosowana do ich potrzeb, zrobią zakupy na niej.

W związku z tym, wprowadzając nawigację fasetową, można liczyć na zwiększenie sprzedaży, szczególnie jeśli konkurencja wcześniej nie pozwoliła użytkownikom na filtrowanie oferowanych produktów. Co więcej, rozwiązania korzystne dla potencjalnych klientów pozwalają na budowanie z nimi silniejszej relacji, dzięki czemu chętniej wracają oni na określoną stronę internetową. Nawigacja fasetowa nierzadko sprawia, że klienci dokonują również bez trudu trafnych zakupów, a co za tym idzie, zyskują pozytywne skojarzenia z danym sklepem.

Tego rodzaju rozwiązanie sprawia także, że osoby odwiedzające daną stronę www, mogą zdobyć nowe informacje na temat interesującej ich kategorii produktów. Wracając do przedstawionego wcześniej przykładu — osoba chcąca kupić karmę dla psa z opisanej kategorii, może znaleźć również jej inne warianty smakowe, czy dowiedzieć się o nowościach stworzonych z myślą właśnie o starszych pupilach.

Najważniejsze plusy, jakie ma nawigacja fasetowa to:

  • łatwiejsze poruszanie się po sklepie,
  • dostosowanie witryny do potrzeb klientów,
  • zyskanie sympatii osób odwiedzających stronę,
  • budowanie relacji z potencjalnymi klientami,
  • zwiększenie sprzedaży,
  • zapoznanie klientów z innymi produktami z interesującej ich kategorii.

Wyszukiwanie fasetowe — dobre praktyki, o których warto pamiętać


Jeśli chce się wprowadzić na swoją stronę wyszukiwanie fasetowe, należy pamiętać o kilku kwestiach. Przede wszystkim, warto zadbać o to, aby nie utworzyć zbyt dużo kategorii. Jeśli klient będzie musiał przejść bardzo długą ścieżkę, żeby dotrzeć do interesujących go produktów, może się zniechęcić podobnie jak w przypadku, gdy nawigacja fasetowa nie zostanie w ogóle wprowadzona. Planując poszczególne listy czy też pola wyboru, warto skupić się na najważniejszych cechach produktów, które mogą być znaczące dla potencjalnych klientów.

Warto także umożliwić użytkownikom zaznaczanie kilku cech produktów. Należy przemyśleć, jaka forma wyboru określonych fasetów będzie dla potencjalnych klientów najwygodniejsza. W przypadku cen może być to np. suwak.

suwak cenowy

Takie rozwiązanie nie zawsze będzie odpowiednie, np. w sklepie internetowym, w którym chce się stworzyć kategorie z karmą dla psów z podziałem na producentów. Trzeba także pamiętać o tym, że poszczególne cechy produktów nie powinny być dobierane przypadkowo.

Tworząc poszczególne kategorie, warto pamiętać o tym, aby wybierać najczęściej wykorzystywane przez użytkowników słowa kluczowe związane z danymi produktami. Zdarza się często tak, że poszukując karmy dla psa, właściciele czworonogów szukają jej, korzystając z fraz: „mokra karma dla psa", „sucha karma dla psa", dlatego te kategorie powinny zostać uwzględnione podczas planowania nawigacji fasetowej. Warto także sprawdzić, jakie kategorie i podkategorie znajdują się na stronach konkurencji, ponieważ to także może stanowić cenną wskazówkę.

Na co uważać przy wprowadzaniu nawigacji fasetowej?


Nawigacja fasetowa ma wiele plusów. Problem jednak nierzadko pojawia się w momencie, gdy jej realizacja wymknie się nieco spod kontroli. Możliwość wyboru najważniejszych cech poszukiwanych produktów i zawężania listy oferowanych rzeczy jest zazwyczaj korzystna dla użytkowników, jednak nie zawsze zostaje pozytywnie odebrana przez roboty wyszukiwarek. Kolejne zestawy filtrów mogą przyczyniać się do powstawania wielu adresów URL, które mają niewielkie znaczenie. Co więcej, rozwiązanie to często szybko doprowadza do powstania tzw. duplicate content, czyli powielania treści, na co również nie patrzą przychylnym okiem Googleboty.

W związku z tym, planując wprowadzenie klasyfikacji fasetowej, należy zadbać o to, aby żaden z filtrów, które zostały wykorzystane na stronie www, nie prowadził na jej pustą podstronę. Ponadto należy pamiętać o tym, że możliwe jest wyłączenie indeksowania określonych podstron. Okazuje się to szczególnie ważne podczas korzystania z opisywanej nawigacji. W tym celu wprowadza się zmiany w pliku robots.txt, blokując wyszukiwarce dostęp do określonych części witryny.

Można też przy adresach stworzonych przez wprowadzenie opisywanego rozwiązania, użyć protokołu „noindex” podczas tworzenia meta tagów. Jeśli to rozwiązanie na danej stronie z nawigacją fasetową się nie sprawdzi, trzeba również zadbać o określenie odpowiednich linków kanonicznych, co również może pomóc w uniknięciu zjawiska związanego z duplikacją treści.

Nawigacja fasetowa a pozycjonowanie strony internetowej


Przeglądanie fasetowe, pomimo tego, że kojarzone jest przede wszystkim z wygodą użytkowników, może wpływać również na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Nawigacja fasetowa a pozycjonowanie — jaki to ma ze sobą związek? Obecność niektórych podstron z ciekawymi opisami zawierającymi frazy z długiego ogona nierzadko zwiększa widoczność witryny i ułatwia dostęp do osób zainteresowanych zakupem określonego produktu. Jeśli jednak wprowadzając nawigację fasetową, nie zadba się o prawidłowe indeksowanie kolejnych podstron, rozwiązanie często powoduje spadek pozycji strony internetowej w wynikach wyszukiwania.

O ile dobrym rozwiązaniem może być pozycjonowanie np. karmy dla psich seniorów, o tyle indeksowanie kategorii zwierających mokrą karmę dla starszych psów z alergiami pokarmowymi może nie być potrzebne. Warto się nad tym zastanowić, tworząc kolejne kategorie.

Chcąc mieć pewność, że nawigacja fasetowa zostanie wprowadzona poprawnie i ułatwi użytkownikom poruszanie się po sklepie online, a przy tym, nie wpłynie na spadek widoczności witryny, warto powierzyć opiekę nad nią specjalistom zatrudnionym w renomowanej agencji SEO, która zajmuje się profesjonalnym pozycjonowaniem stron internetowych. Dzięki temu zyska się sympatię użytkowników i nie straci ruchu generowanego z wyników organicznych.

wyceń pozycjonowanie strony internetowej

FAQ:

1. Czym jest nawigacja fasetowa?

Wyszukiwanie fasetowe to system wyszukiwania oparty na podziale produktów ze względu na ich specyfikacje. Dzięki temu rzeczy mające cechy wspólne są wyświetlane użytkownikom, którzy poszukują właśnie takich produktów.

2. Jakie zalety ma nawigacja fasetowa?

Nawigacja fasetowa ułatwia użytkownikom poruszanie się po sklepie internetowym, a tym samym, może mieć wpływ na zyskanie większej sympatii potencjalnych klientów.

3. Na co trzeba uważać, wprowadzając do sklepu nawigację fasetową?

Wprowadzenie nawigacji fasetowej może generować wiele adresów URL o znikomej wartości. W związku z tym konieczne nierzadko okazuje się zablokowanie ich indeksacji.