Spis treści

Hej, Google, jak ludzie korzystają z wyszukiwania głosowego?


Jeśli zależy Ci na dobrym pozycjonowaniu stron internetowych, dbałość o ich szybkie ładowanie czy wersję mobilną to dziś nie wszystko. Warto postawić również na optymalizację pod względem wyszukiwania głosowego. Dlaczego? W Stanach Zjednoczonych obecnie aż 41% dorosłych i 54% nastolatków korzysta z tej funkcji (źródło: Ahrefs - Voice Search: A No-Nonsense Guide), ale wraz z rozpowszechnieniem urządzeń Amazon Echo, Google Home czy HomePod Apple można przewidywać, że popularność voice search w następnych latach wzrośnie.

Rozpoznawanie mowy wbrew pozorom nie jest najnowszym wynalazkiem – już w 1952 roku istniała maszyna rozumiejąca wypowiedziane cyfry. Od tamtego czasu technologia uległa jednak drastycznym zmianom. W 2018 roku do Polski wszedł Google Assistant, który uruchomi za Ciebie wybraną playlistę na Spotify czy serial na Netflixie, a także m.in.:

  • zamówi jedzenie,
  • zaplanuje podróż,
  • zrobi listę zakupów.

Mimo że to bardzo wygodny gadżet, jego działanie nie jest przykładem voice search, asystenci głosowi wykonują bowiem tylko Twoje polecenia. Wyszukiwanie głosowe to, no cóż, wyszukiwanie. Po użyciu voice search i zapytaniu o najbliższy bankomat Google musi znaleźć informację w internecie i podać Ci szybką odpowiedź.

Przyjrzyjmy się teraz, jak ludzie korzystają z voice search. Oto procentowe zestawienia wyszukań za pomocą głosu i to, czego dotyczą według ankiety Microsoft z 2019 roku:

  • 68% – szybkie fakty (Jak długa jest Amazonka?),
  • 65% – wskazówki nawigacyjne (Jak dojechać na lotnisko Modlin?),
  • 52% – produkt lub usługa (Gdzie kupić PS5?),
  • 47% – poszukiwania firmy (Gdzie iść na randkę w Warszawie?).

Spora grupa zapytań dotyczy lokalizacji, z czego można się domyślić, że voice search użytkownicy stosują w smartfonach i w samochodach. Znając te dane, znacznie łatwiej będzie Ci wyobrazić sobie potencjalnego klienta przy optymalizacji strony pod wyszukiwanie głosowe.

5 podstawowych zasad voice search SEO


optymalizacja seo wyszukiwanie głosowe

1. Pisz jak człowiek

Być może punkt pierwszy naszej listy brzmi nieco dziwnie – chodzi tutaj o to, aby treści na Twojej stronie internetowej brzmiały naturalnie i były zbliżone do brzmienia mowy. Pisanie dla maszyn to forma, którą zaczynają już rozpoznawać boty Google i na rzecz takich tekstów znacznie wyżej oceniają content przypominający rozmowę. Wiesz, taki oparty na języku naturalnym, łatwy do zrozumienia. Dzięki temu wpisywane w pole wyszukiwania ciasto na pizzę przepis staje się głosowym Jak zrobić ciasto na pizzę?.

2. Walcz o pozycję 0

Pozycja 0, określana również jako featured snippet to ramka z fragmentem tekstu z danej strony internetowej, która pojawia się na samej górze w wynikach wyszukiwania. W 2018 roku aż 40,7% odpowiedzi Google na pytania zadawane przez voice search pochodziły z featured snippetów. Warto więc stworzyć na stronie sekcję FAQ czy Q&A, listę lub tabelę z przejrzystymi porównaniami danych.

3. Uaktualnij dane firmy

W 2017 roku liczba wyszukiwań z określeniem blisko mnie (ang. near me) wzrosła o 150%. Voice search w tym przypadku często używany jest w samochodzie, aby znaleźć nawigację do położonej niedaleko restauracji, drukarni czy sklepu zoologicznego. Warto więc zaktualizować dane przedsiębiorstwa w Google Moja Firma, ponieważ informacje kontaktowe pojawią się następnie w Mapach Google i wynikach wyszukiwania głosowego. Dodatkowo istnieje szansa, że poprawisz jednocześnie pozycjonowanie lokalne.

4. Przejdź do rzeczy

Osobom pytającym wyszukiwarkę Google o twierdzenie Pitagorasa nie chodzi o to, aby usłyszeć, że przed greckim matematykiem takie równanie wykorzystywali starożytni Egipcjanie, Chińczycy i Hindusi. Zależy im na czasie, trzeba więc przedstawiać odpowiedzi na pytania możliwie zwięźle, a jednocześnie treściwie. Średnio odpowiedzi Google Home składają się z 29 słów (źródło: Backlinko – Voice Search SEO Study) – weź to pod uwagę.

5. Zastosuj dane strukturalne

Dane strukturalne to znaczniki opisujące strukturę strony, np. przez rozdzielenie długiego przepisu na blogu kulinarnym na sekcje takie jak wstęp, składniki i sposób przygotowania. Dzięki nim boty Google otrzymują uporządkowane informacje gotowe do wykorzystania. Stosowanie danych strukturalnych nie wpływa bezpośrednio na ranking, ale sprawia, że roboty łatwiej przyswajają taką stronę i chętniej pokazują uporządkowane dane w featured lub rich snippetach (np. w związku z pozycjonowaniem sklepów internetowych).

Optymalizacja strony pod wyszukiwanie głosowe


5 opisanych wyżej zasad to wskazówki, które wymienia każdy specjalista, mówiąc o optymalizacji zgodnej z wyszukiwaniem głosowym. Oprócz nich istnieją jednak także inne działania warte uwagi. Przykładem może być tutaj szybkość ładowania witryny. Użytkownikom voice search zazwyczaj zależy na czasie, a więc zwięzłe odpowiedzi powinny ładować się jak najszybciej. Znaczna część wyszukiwania głosowego odbywa się przez smartfony, sprawdź zatem, czy Twoja strona jest z nimi kompatybilna.

Warto zwrócić też uwagę na frazy – statystycznie zapytania głosowe są ponad 2 razy dłuższe niż klasyczne zapytania pisane. Z tego względu frazy long tail zyskują obecnie na wartości. W 2013 roku pojawił się algorytm Koliber, umiejący rozpoznać intencję użytkowników korzystających z dłuższych fraz, np. podczas wyszukiwania głosowego. Dobrym zabiegiem jest też stosowanie synonimów słów kluczowych, a także zaznaczenie lokalizacji w treści (o ile ma ona znaczenie).

Optymalizacja treści czy zaimplementowanie danych strukturalnych nie każdemu przychodzi z łatwością. I nic dziwnego – niewielu jest ludzi, którzy prowadzą swoją firmę, a dodatkowo zajmują się tworzeniem treści oraz profesjonalną optymalizacją. Warto skorzystać więc z pomocy doświadczonej agencji SEO. Grupa specjalistów dzięki swojej wiedzy pomoże Ci stworzyć stronę dopasowaną do wyszukiwania głosowego oraz tekstowego.

Czy dostosowanie strony do wyszukiwarki głosowej ma sens?


Optymalizacja to czasem długotrwała operacja, być może zadajesz sobie więc pytanie o jej sens w kontekście zapytań głosowych. Z jednej strony wyszukiwanie głosowe nie zawsze powoduje zwiększenie ruchu na stronach internetowych. Niektóre wyszukiwane pytania są bowiem na tyle proste, że nie wymagają wizyty na witrynie, np.:

  • Co oznacza imię Maja?
  • Jak zmienić e-mail na Facebooku?
  • Gdzie odbywa się Pyrkon?

Odpowiedzi na nie to zaledwie kilka zdań przedstawionych w formie featured snippeta. Takie wyszukiwania głosowe sprawiają, że wejścia na strony internetowe są niepotrzebne.

Z drugiej jednak strony optymalizacja pod wyszukiwanie głosowe zwiększa świadomość marki wśród użytkowników. Przy każdej odpowiedzi Google mówi, z jakiej witryny wzięła się dana informacja. To doskonała wiadomość zwłaszcza dla specjalistycznych serwisów lub nowych firm, które poszukują pierwszych klientów. Świadomość marki to jednak nie wszystko – SEO pod wyszukiwanie głosowe zawiera elementy standardowych działań poprawiających rankowanie.

Wyszukiwanie głosowe – czy to rzeczywiście trend przyszłości?


Obecnie, kiedy roboty Google uczą się odróżniać dane strukturalne od tych nieusystematyzowanych, a także treści dla maszyn od tekstów dla użytkowników wyszukiwarek, warto wypróbować przedstawione wyżej wskazówki. Chociaż content pisany nie zawsze sprawdza się w wyszukiwaniu głosowym, to zazwyczaj wyniki wyszukiwania głosowego można również bez problemu przeczytać.

Rozwój wyszukiwania głosowego z pewnością oznacza nową erę wyszukiwania informacji. W połączeniu z postępem w technologii sztucznej inteligencji oraz rosnącym zainteresowaniem ideą inteligentnego domu znaczenie voice search wzrośnie jeszcze bardziej. Udoskonalenie asystentów głosowych także ma wpływ na wyszukiwanie głosowe. Przewidujemy więc, że voice search wkrótce stanie się trendem przyszłości. Czy Twoja witryna jest na to gotowa?

wyceń pozycjonowanie strony internetowej

FAQ

1. W jaki sposób ludzie korzystają z Google voice search?

Większość zapytań dotyczy lokalizacji lub nawigacji, z czego wynika, że ludzie wykorzystują voice search za pomocą smartfona i w samochodzie.

2. Jak trafić na pierwsze miejsce wyników wyszukiwania głosowego?

Trzeba zoptymalizować stronę oraz starać się uzyskać featured snippet, skąd najczęściej pochodzą odpowiedzi wyszukiwarki.

3. Czy wyszukiwanie głosowe to trend przyszłości?

Prawdopodobnie tak! Dzięki rosnącej popularności urządzeń takich jak Google Home eksperci przewidują, że wkrótce co drugie wyszukiwanie będzie odbywało się przez voice search.