Spis treści
- Zaplanuj swój biznes
- Jak założyć sklep internetowy krok po kroku
- Pozostałe elementy niezbędne dla e-sklepu
- Dostarczenie zawartości na stronę
- Promocja sklepu internetowego
- Podsumowanie
Jak założyć sklep internetowy? Najpierw zaplanuj swój biznes
Sklep internetowy to doskonały pomysł na skuteczny biznes. Obecnie coraz więcej osób korzysta z zakupów online. Według badania Gemius E-commerce w Polsce 2020 już 73% internautów kupuje produkty w sieci!
Czy do założenia sklepu internetowego potrzebne jest prowadzenie działalności gospodarczej? Jeżeli zaczynasz dopiero swoją przygodę z e-commerce i chcesz otworzyć sklep internetowy bez ryzyka i przy minimum formalności, możesz zdecydować się na działalność nierejestrowaną. Pamiętaj jednak, że limit przychodów to połowa pensji minimalnej. Nie musisz wówczas opłacać składek ZUS, a rozliczasz tylko podatek dochodowy - 17% lub 32%.
Jeżeli zakładane przychody okażą się większe, musisz pomyśleć poważnie o założeniu działalności gospodarczej w odpowiedniej dla swoich potrzeb formie.
Jak założyć sklep internetowy krok po kroku
Aby móc cieszyć się prowadzeniem własnego sklepu internetowego, należy wykonać kilka podstawowych działań. Poniżej znajdziesz listę najważniejszych kwestii, o które musisz zadbać przy rozpoczynaniu sprzedaży online (od wyboru domeny, przez kwestię wyglądu sklepu i jego funkcjonalności, po dodatkowe integracje i moduły).
1. Wybierz domenę dla swojego sklepu internetowego
Jeśli chcesz założyć własny sklep internetowy, niezwykle ważnym krokiem jest wybór domeny. To w końcu ona będzie zapadała w pamięć odbiorcom oraz będzie podstawowym elementem, tworzącym strukturę URL-i na stronie www. Jaką nazwę domeny wybrać?
- Jeżeli w przyszłym sklepie internetowym masz zamiar oferować produkty jednej marki, najlepiej wybrać właśnie tę nazwę. Wtedy link będzie jasno wskazywał na ofertę i będzie służył do zwiększania świadomości marki.
- Jeżeli chcesz założyć sklep internetowy, którego oferta będzie obejmować szereg różnych produktów wielu producentów, masz dwie opcje: wybrać nazwę nawiązującą do branży oraz asortymentu lub stworzyć własny brand, który będzie obecny również w linku. Pierwsza opcja będzie lepiej przekazywała informację o zawartości strony, natomiast drugą lepiej wybrać, kiedy chcesz promować markę swojego sklepu.
Pamiętaj, że zbyt popularne nazwy mogą być zajęte, a powielanie nazwy z inną końcówką (.pl, .com, .eu, .net) nie jest najlepszym rozwiązaniem. Aby sprawdzić dostępność domeny, skorzystaj z wyszukiwarki (są one dostępne u większości firm hostingowych).
2. Przeanalizuj swoje potrzeby pod kątem wielkości serwisu
Zanim zabierzesz się za techniczne kwestie związane z zakładaniem Twojego sklepu internetowego, musisz zastanowić się, czego tak naprawdę oczekujesz od tworzonego serwisu. Głównie chodzi tutaj o jego wielkość oraz ilość dostępnych opcji. To w głównej mierze wpływa na wybór platformy, systemu zarządzania treścią (CMS) oraz konkretnego pakietu hostingu.
Inne wymagania będzie miał sklep oferujący np. naturalną karmę dla psów kilku najlepszych producentów, a inne duża platforma e-commerce z artykułami zoologicznymi (w którym takie karmy mogą stanowić jedną z wielu podkategorii).
Jeżeli dokładnie przeanalizujesz swoją ofertę oraz potencjał do rozwoju, łatwiej Ci będzie podjąć konkretne decyzje dotyczące technicznych kwestii zakładania sklepu internetowego.
3. Wybierz platformę, na której założysz sklep
Jak już wspomnieliśmy, pierwszą decyzją po etapie budowania strategii i oceny potrzeb nowo powstałego sklepu, jest wybór platformy, na której całość powstanie. Do wyboru masz wiele różnych propozycji, które różnią się ceną, możliwością ingerencji i dokonywania zmian, dostarczanym wsparciem, pojemnością (w odniesieniu do liczby produktów i kategorii), a także wygodą w prowadzeniu działań z zakresu SEO. Na co najlepiej się zdecydować?
Darmowe platformy e-commerce
Systemy open source pozwalają na pełną ingerencję w kod, dzięki czemu są łatwo edytowalne. Stanowią one bardzo popularne rozwiązanie, zw względu na bardzo niskie koszty wejścia. Otwarte systemy dla sklepów online są darmowe, jednak musisz oczywiście zapłacić za domenę, hosting oraz ewentualną pomoc programisty we wdrożeniu.
- Woocomerce
Woocommerce to najpopularniejsza ze wszystkich platform, a dokładniej rzecz ujmując, wtyczka do najpopularniejszego systemu zarządzania treścią - Wordpressa. Jak można się domyślić, korzystanie z tego rozwiązania, niesie za sobą wszystkie zalety (i pewne wady) posiadania strony na tym CMS-ie.
Jak założyć sklep internetowy na tym systemie? Ogromną zaletą korzystania z Woocommerce jest prostota oraz możliwość znacznego dostosowania sklepu do własnych potrzeb. Możesz do zaprojektowania sklepu wykorzystać gotowy szablon (darmowy lub płatny) lub skorzystać z usług profesjonalnej agencji czy freelancera.
- Prestashop
Jeżeli chcesz założyć sklep internetowy i szukasz konfigurowalnej platformy, dostosowanej do branży e-commerce, Prestashop może być rozwiązaniem idealnym dla Ciebie. Przede wszystkim Presta zapewnia wszystkie niezbędne funkcjonalności, aby rozpocząć sprzedaż od zaraz. Dla prostych i małych sklepów czasem nawet funkcji jest zbyt wiele, co może prowadzić do niepotrzebnego komplikowania struktury.
Pewną wadą systemu Prestashop może być fakt, że choć jest to otwarte oprogramowanie, to dla niedoświadczonej osoby modyfikacja poszczególnych elementów może być trudniejsza niż np. w WordPressie. System posiada jednak rozbudowaną społeczność w Internecie - na większość pytań odpowiedzi znajdziesz na forach i grupach wsparcia. Dodatkowo większość dodatków jest płatna, co zwiększa koszty obsługi przy bardziej rozbudowanych potrzebach.
- Magento
Wśród platform z otwartym kodem, umożliwiających zarządzanie sklepem internetowym, Magento znane jest z zapewniania znacznych możliwości. Dlatego też polecany jest głównie dla większych witryn z dużą liczbą produktów. Posiada dwie wersje - darmową oraz płatną z dodatkowymi funkcjami oraz wsparciem.
Jeżeli chcesz prowadzić sklep internetowy, założenie go na platformie Magento nie jest skomplikowane, jednak przystosowanie go do wymagań Twojej strony e-commerce może wymagać odrobiny zachodu. Magento pozwala nie tylko założyć sklep internetowy, ale umożliwia całkiem sprawne jego pozycjonowanie.
Platform open source dla sklepów internetowych jest więcej - można wspomnieć chociażby o Drupalu czy Opencart. Powyższe propozycje są jednak najpopularniejsze, dostarczają dogodne rozwiązania i posiadają rozbudowaną społeczność.
Sklep internetowy na platformach open source - zalety i wady
Zalety:
- Możliwość dużej personalizacji sklepu.
- Otwarte oprogramowanie, które można modyfikować.
- Oprogramowanie darmowe (płacisz tylko za stworzenie, ewentualną administrację sklepem przez specjalistę, wtyczki).
Wady:
- Korzystanie z otwartego oprogramowania wiąże się z większym ryzykiem zagrożenia bezpieczeństwa. To użytkownik odpowiada za regularne aktualizacje, które łatają odnalezione luki w zabezpieczeniach systemu.
- Prowadząc sklepy internetowe na takich platformach, często musisz płacić za wtyczki oraz dodatkowe integracje, które nie znajdują się w standardzie.
- Gotowe CMS-y w większości mają swoje ograniczenia co do skalowalności czy możliwości całkowitej indywidualizacji rozwiązań.
Platformy abonamentowe dla sklepu internetowego (SaaS)
Drugą z opcji, aby szybko i skutecznie założyć sklep internetowy, jest skorzystanie z modelu SaaS. Wybierając to rozwiązanie, dostajesz gotowy produkt, który możesz do pewnego stopnia dopasować do własnych potrzeb. W takim wypadku opłata występuje w formie abonamentu, który opłacasz w trakcie korzystania z usług danego dostawcy.
Zalety i wady sprzedaży na platformach SaaS
Zalety:
- Niższa cena na starcie.
- Stałe wsparcie zewnętrzne (choć często dokonywanie zmian wiąże się z opłatą).
- Platformy przystosowane do e-commerce, a więc posiadające domyślne integracje z dostawcami, zapewniające dogodne metody płatności dla klientów Twojego sklepu.
Wady:
- Dla prowadzenia sklepu internetowego konieczne jest regularne opłacanie platformy.
- Nie ma dostępu do plików źródłowych (lub ten dostęp jest mocno ograniczony), przez co możliwości ingerencji są niewielkie.
- Zwykle mało przyjazne dla SEO.
Customowy CMS dla e-sklepu
Własne oprogramowanie sklepu internetowego niewątpliwie zapewnia największe możliwości dostosowania efektu do własnej wizji, jednak pamiętaj, że wszystko musi zostać stworzone niemal od zera. To oznacza, że całość będzie znacznie droższa.
Korzystanie z indywidualnego systemu zarządzania treścią może wiązać się również paradoksalnie z mniejszą wydajnością - popularne, otwarte systemy posiadają solidne podwaliny i umożliwiają stosunkowo łatwe założenie sklepu internetowego na lekkim szablonie. W przypadku customowego CMS-a wszystko zależy tak naprawdę od profesjonalizmu i jakości firmy realizującej dany projekt.
Decydując się na budowę systemu, musisz bardzo dużą wagę przywiązać do etapu tworzenia projektu. Pomysł na sklep internetowy to jedno, ale liczy się również prawidłowe jego wdrożenie, dopracowanie ostatecznej wizji (wygląd sklepu oraz jego funkcjonalności) i wcielenie jej w życie.
Założenie sklepu internetowego na własnym CMS-ie - zalety i wady
Zalety:
- Możliwość dopasowania sklepu do własnych wymagań.
- Wybór potrzebnych funkcji i tylko takich - mniejszy bałagan oraz brak niepotrzebnych linijek kodu, które spowalniają sklep.
- Możliwość dodania nieszablonowych funkcjonalności.
Wady:
- Dużo większe koszty wykonania.
- Mniejsze bezpieczeństwo (oczywiście wszystko zależy od firmy wykonującej zlecenie).
- Brak możliwości zewnętrznego wsparcia - najczęściej uzależnienie się od pomocy wykonawcy.
4. Wybierz hosting
Choć może się to wydawać czystą formalnością, wybór hostingu przy zakładaniu sklepu internetowego jest bardzo ważny. Liczy się jego szybkość, pojemność oraz zakres wsparcia. W tym wszystkim najważniejszy jest pierwszy punkt. Wspomnieliśmy już, że prędkość ładowania witryny w przypadku sklepów internetowych ma ogromne znaczenie dla użytkownika. Nawet najlżejszy i najlepiej zoptymalizowany sklep online będzie miał problemy z załadowaniem, jeżeli wybierzesz słaby hosting.
Na ostateczny czas składa się zarówno samo ładowanie witryny, jak i czas odpowiedzi serwera. Przy wyborze hostingu dla własnego sklepu internetowego zwróć uwagę na następujące kwestie:
- certyfikat SSL, zapewniający bezpieczeństwo klientom,
- jak najszybsze działanie oraz minimalizacja TTFB (time to first byte),
- najnowsza wersja protokołu http (obecnie HTTP/3),
- spełnianie wymagań danego CMS-a (wytyczne wordpressa lub inne specyficzne wymagania),
- korzystanie z CDN,
- regularny backup i wsparcie.
5. Dodaj wszystkie niezbędne funkcjonalności
Niezależnie od tego, z którego modelu budowania witryny korzystasz, aby zacząć sprzedawać, musisz zapewnić wszelkie konieczne funkcjonalności potrzebne do prowadzenia sklepu internetowego.
Zadbaj przede wszystkim o:
- najpopularniejsze metody płatności dla Twojego sklepu online,
- wygodne formy dostawy,
- integrację z magazynem/dostawcą,
- łatwe i wygodne wystawianie faktur.
W zależności od swoich potrzeb możesz również skorzystać z dodatkowych integracji, wtyczek, aplikacji i pozostałych wodotrysków, które uczynią Twój sklep internetowy jeszcze lepszym (i bardziej rozbudowanym).
(źródło: przelewy24.pl)
Pozostałe elementy niezbędne dla e-sklepu
Zakładając sklep internetowy, koniecznie musisz zadbać o bezpieczeństwo użytkowników. Nie jest to jedynie pusta formuła, a konkretne wytyczne prawne, które należy spełnić. W przypadku sklepu internetowego konieczny będzie regulamin sklepu, a także polityka prywatności zgodna z RODO oraz krajowymi przepisami.
Stworzenie takich dokumentów najlepiej skonsultować z prawnikiem lub specjalistą w dziedzinie prowadzenia sklepów internetowych. To pozwoli w przyszłości uniknąć nieprzyjemności.
Dostarczenie zawartości na stronę
Udało Ci się stworzyć sklep online i przejść przez wszystkie powyższe kroki? Używając metafory budowlanej - znajdujesz się mniej więcej na etapie mieszkania gotowego do odbioru. Wszystko stoi i jest na swoim miejscu, a jednak czegoś brak. W przypadku mieszkania będą to meble, całe wyposażenie i akcesoria, natomiast w sklepie internetowym chodzi o dodanie:
- produktów wraz z opisami i zdjęciami,
- treści do kategorii i na główną stronę,
- niezbędnych grafik na podstrony inne niż produkty,
- informacji przydatnych dla potencjalnego klienta.
Dopiero po zapewnieniu wszystkich powyższych składników, Twój e-sklep będzie w pełni wartościowy i funkcjonalny.
Tworząc treści na sklep, pamiętaj o tym, że powinny być unikatowe oraz cechować się wysoką jakością. Jest to ważne zarówno dla widoczności Twojej strony w Google, jak i dla użytkownika. Dodatkowo wdrażając zdjęcia produktów, zadbaj o dodanie do nich opisów alternatywnych (tzw. altów), które nakierują na zawartość zdjęcia i będą dodatkowym atutem w oczach robotów wyszukiwarek.
Promocja sklepu internetowego
Masz już świeżutki, jeszcze ciepły, własny sklep internetowy? To świetnie, gratulujemy! To jednak nie koniec Twojej drogi.
Pamiętaj, że czysto techniczne założenie sklepu internetowego to tak naprawdę dopiero początek. Po co Ci dobrze funkcjonująca i gotowa do sprzedaży platforma e-commerce, jeżeli nikt jej nie odwiedzi? Konieczne są odpowiednie działania promocyjne, które pomogą dotrzeć do potencjalnych klientów.
Podstawową i najbardziej naturalną strategią pozyskiwania odbiorców jest pozycjonowanie stron internetowych. Dzięki niemu Twój sklep może wyświetlać się na pierwszych miejscach na liście Google po wpisaniu przez użytkownika frazy związanej z produktami dostępnymi w sklepie internetowym.
Jako że pozycjonowanie to długoterminowa strategia, dobrym pomysłem na start jest również wykorzystanie reklam Google Ads lub Facebook Ads dla przyciągnięcia nowych klientów i budowy świadomości marki. Nadal jednak wysokie pozycje na wyszukiwane przez użytkowników frazy powinny być priorytetem.
wyceń pozycjonowanie strony internetowej
Sklep internetowy - jak założyć? Podsumowanie
Powyższe rady powinny odpowiedzieć w pełni na pytanie, jak założyć sklep internetowy krok po kroku. Od samego pomysłu, przez wykonanie, po późniejszą promocję, pozyskiwanie klientów oraz nakręcanie sprzedaży. Warto przyłożyć dużą wagę do poszczególnych elementów oraz podejść do sprawy dokładnie i drobiazgowo. To zwiększa szansę na dobry e-sklep, który przyciągnie żądnych zakupów klientów.
Pamiętaj o najważniejszych zasadach wyboru systemu i hostingu, dostarczeniu klientowi wszystkich niezbędnych funkcjonalności i wygodnych metod płatności online. To pozwoli maksymalnie ułatwić proces zakupowy w nowozałożonym sklepie.
Masz dodatkowe pytania odnośnie do zakładania sklepu internetowego? A może po lekturze treści pojawiły się dodatkowe refleksje? Napisz komentarz i podziel się z nami swymi przemyśleniami!
FAQ
1. Jak założyć sklep internetowy krok po kroku?
Najpierw zaplanuj kwestie biznesowe, które umożliwią Ci prowadzenie skutecznej sprzedaży online. Następnie przejdź to kwestii technicznych: wyboru domeny, platformy e-commerce, hostingu, implementacji dodatkowych funkcjonalności, a także zapełnienia sklepu zawartością. Kolejnym istotnym krokiem jest promocja sklepu przy pomocy pozycjonowania oraz reklamy w sieci.
2. Jaką platformę sklepową wybrać?
Możesz postawić na otwarte oprogramowanie - czyli np. Woocommerce, Prestashop, Magento, które pozwala na znaczną personalizację i korzystanie z nich jest darmowe. Do wyboru są również platformy SaaS - płatne w abonamencie lub własny system zarządzania treścią pisany od zera. Pierwsze z wymienionych zapewniają łatwą obsłuę i zewnętrzne wsparcie, jednak ograniczają użytkownika, natomiast własny system wiąże się z bardzo dużymi kosztami (przy czym zapewnia najlepszą personalizację rozwiązań).
3. Czy do założenia sklepu online trzeba prowadzić działalność gospodarczą?
Jeżeli miesięczne przychody Twojego sklepu nie przekraczają połowy pensji minimalnej, możesz korzystać z działalności nierejestrowanej. Wówczas nie płacisz składek ZUS, a opłacasz jedynie podatek dochodowy. W przypadku większych przychodów konieczne jest prowadzenie działalności gospodarczej.