Spis treści

Co daje optymalizacja SEO sklepu internetowego?


To ludzie tworzą sklepy. E-commerce rodzi się z potrzeby zapewniania użytkownikom produktów, których ci poszukują na kartach przeglądarek internetowych. Warto jednak pamiętać o tym, że potencjalni klienci nie zrobią zakupów w sklepie internetowym, którego nie znają lub nie mogą znaleźć. Jak do nich dotrzeć? Przede wszystkim należy zatroszczyć się o widoczność witryny z oferowanymi produktami. Chcąc ją zyskać, niezbędne jest poznanie tajników SEO i wdrożenie odpowiednich rozwiązań w e-commerce.

optymalizacja sklepu internetowego

Optymalizacja i pozycjonowanie sklepu internetowego to sposób na dotarcie ze swoją ofertą do potencjalnych klientów. Regularnie prowadzone działania mogą pomóc w zyskaniu większej liczby gości na stronie, a także w zachęceniu odwiedzających do zrobienia zakupów, co jest z reguły najważniejszym celem każdej osoby prowadzącej sklep internetowy. W związku z tym optymalizacja SEO sklepu internetowego to nie tylko szansa na zyskanie wyższych pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania, lecz także możliwość:

  • zwiększenia ruchu na stronie,
  • dotarcia z ofertą do wcześniej określonej grupy docelowej,
  • zyskania zaufania oraz sympatii potencjalnych klientów,
  • ugruntowania swojej pozycji na rynku,
  • pokazania marki jako eksperta,
  • większej liczby konwersji,
  • wyróżnienia się na tle konkurencji,
  • zwiększenia sprzedaży.

Poniżej prezentujemy przykładowy schemat działania w zakresie optymalizacji sklepu internetowego. Nie wszystkie działania, pomysły oraz rozwiązania będą działać w przypadku każdego rodzaju sklepu online.

1. Audyt SEO


Audyt sklepu internetowego polega na dokładnej analizie witryny internetowej oraz dokonaniu obiektywnej oceny ex ante. Jeszcze przed wdrożeniem konkretnych działań bardzo ważne jest przeprowadzenie audytu ręcznego (z pomocą profesjonalnych narzędzi), dzięki któremu, wcielając się w rolę robota i użytkownika widzącego stronę pierwszy raz, będzie można znaleźć mocne i słabe strony sklepu internetowego. Taka analiza jest wstępem do optymalizacji serwisów z branży e-commerce.

Samo zgromadzenie danych to jedno. Drugie to ich właściwa interpretacja oraz zaproponowanie rozwiązań, które w przyszłości mają przynosić korzyści.

2. Analiza konkurencji


Jednym z działań poprzedzających samą optymalizację sklepu internetowego jest przeanalizowanie profilu konkurencji, między innymi ich słów kluczowych, profilu linkowego oraz prac i strategii pozycjonowania, którą przyjęli topowi konkurenci. Nie bez znaczenia jest tu sama trudność i złożoność słowa kluczowego, cały proces link buildingu, a nawet sezonowość, trendy czy charakterystyka konkretnej branży. Dokonując takiej analizy przed optymalizacją w e-commerce, trzeba spojrzeć na cały proces pozycjonowania szerzej. Warto skupić się również na samej intencji użytkownika i porównaniu grupy docelowej. Może okazać się, że konkurencja na rynku stacjonarnym różni się od tej w wynikach wyszukiwania.

Przykładowo, dla sklepu budowlanego (z siedzibą stacjonarną i sklepem online), który dopiero wkracza na rynek, konkurencją w rzeczywistym świecie mogą być niewielkie markety budowlane. Z kolei w wynikach wyszukiwania sprawa wygląda inaczej - na najpopularniejsze i najtrudniejsze frazy trzeba konkurować z gigantami na rynku budowlanym. Czasami tę walkę można wygrać - zwłaszcza wtedy, gdy decydujemy się na pozycjonowaniu sklepu na frazy longtailowe. Taka analiza konkurencji pozwala nie tylko rozeznać się w wirtualnych konkurentach, ale również wykluczyć niektórych z nich. W trakcie analizy konkurencji można znaleźć potencjał na nowe słowa kluczowe i segmenty, w których warto się pozycjonować, a także zmienić strategię optymalizacji, jeżeli okaże się, że niektóre słowa kluczowe są w aktualnej chwili trudne do wbicia.

Sprawdzając, co zrobiła konkurencja i w jaki sposób znalazła się na pozycjach, na których docelowo ma znaleźć się nasz sklep internetowy, warto skorzystać nie tylko z narzędzi analitycznych, ale również określić podstawowe metryki takiej analizy, podzielić działania na te wykonywane na samej stronie internetowej, jak i poza nią czy porównać elementy techniczne i UX kilku stron. Do tego, na podstawie zgromadzonych danych, można oszacować czas i koszty planowanych działań.

3. Wybór i wdrożenie słów kluczowych


Frazy kluczowe dobiera się nie tylko ze względu na to, co w danej ofercie się znajduje, ale przede wszystkim to, czego rzeczywiście szukają użytkownicy w wynikach wyszukiwania. Za każdym słowem kluczowym kryje się konkretny człowiek oraz jego intencja. Nawet w przypadku e-commerce nie każda wpisana w Google fraza będzie wyszukiwana z intencją zakupu konkretnego produktu. Czasami potencjalny klient znajduje się w początkowych fazach świadomości konsumenckiej: dopiero szuka pewnych rozwiązań, zapoznaje się z możliwościami, porównuje pewne produkty, sprawdza ceny i warianty. Droga do zakupu jest czasem długa, jednak warto wykorzystać wszystkie frazy, które mogą do tej ostatecznej konwersji doprowadzić.

Konwersja to z kolei nie tylko sprzedaż. Celem optymalizacji sklepu internetowego może być nie tylko większa widoczność w wynikach wyszukiwania czy ruch na stronie, ale również inne konwersje i mikrokonwersje, takie jak:

  • subskrybcja newslettera,
  • zarejestrowanie się na stronie sklepu,
  • kliknięcie konkretnego przycisku,
  • pobranie e-booka,
  • skomentowanie artykułu blogowego,
  • skorzystanie z live chatu,

i wiele więcej!

Słowa kluczowe do optymalizacji sklepów internetowych dobiera się na podstawie oferowanych produktów, według sugestii z wyszukiwarki Google oraz wskaźnikom narzędzi analitycznych (bezpłatnych lub komercyjnych), takich jak Planer Słów Kluczowych, Google Trends, Surfer SEO, Ahrefs, Senuto, SEMSTORM, Answer The Public i wielu innych.

wybór i wdrożenie słów kluczowych w trakcie optymalizacji sklepu internetowego

W doborze fraz do SEO sklepu internetowego bierze się pod uwagę wcześniej wspomnianą intencję użytkownika (ang. search intent) oraz wolumen wyszukiwania słowa kluczowego (ang. search volume.)

Już właściwe dobranie słów kluczowych daje dobry start, ale ważne jest również odpowiednie wdrożenie tych fraz. Słowami kluczowymi warto nasycać:

  • teksty na stronie (w tym nagłówki H1, H2, H3 itd.),
  • meta title i meta description (choć drugie nie jest czynnikiem rankingowym, to warto naturalnie nasycać słowami kluczowymi również opis strony),
  • atrybuty ALT grafik i obrazków,
  • anchory w linkowaniu wewnętrznym i zewnętrznym,
  • adresy URL.

4. Techniczna optymalizacja


Samą optymalizację sklepu internetowego warto zacząć od zatroszczenia się o techniczne aspekty witryny. Choć kodu strony nie mogą zobaczyć potencjalni klienci, jest on istotny z perspektywy samej funkcjonalności witryny oraz robotów Google, które czytają kod podczas indeksowania. To właśnie w kodzie znajdują się również meta tagi, w tym meta title oraz description wyświetlane pod odnośnikiem do strony sklepu internetowego w wynikach wyszukiwania.

Meta title

Chcąc zadbać o korzystną prezentację swojej witryny w Google, warto zwrócić uwagę na uzupełnienie tych danych, pamiętając, że tytuł strony powinien wskazywać, czego ona dotyczy. Dobrze również, jeśli pojawi się w nim nazwa określonej marki, np. „HauMiau — sklep zoologiczny online” czy też „Róża — Twoja kwiaciarnia internetowa”.

Meta description

Ważny jest także opis strony, który może przekonać do odwiedzenia sklepu internetowego lub zniechęcić do tego danego użytkownika. Tworząc opis, warto zawrzeć w nim tzw. CTA, czyli wezwanie do działania, np. „Sprawdź…”, „Dowiedz się…”, „Poznaj…”.

Czas ładowania strony

Optymalizacja sklepu internetowego powinna również skupiać się na skróceniu czasu ładowania witryny. Ten zależy m.in. od wybranego hostingu, a także od samego kodu strony oraz liczby i wielkości grafik. Tworząc witrynę dla e-commerce, trzeba także mieć na uwadze, że coraz więcej użytkowników robi zakupy za pomocą swojego telefonu. W związku z tym trzeba zatroszczyć się o dostosowanie jej do urządzeń mobilnych. Działanie to powinno też pomóc w zyskaniu wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania, ponieważ ten aspekt jest również brany pod uwagę przez roboty wyszukiwarek.

5. Struktura sklepu internetowego — drogowskaz dla użytkowników i Googlebotów


Optymalizacja sklepu internetowego powinna uwzględniać stworzenie odpowiedniej struktury witryny. Dlaczego jest ona ważna? Przede wszystkim pomaga robotom Google poruszać się po stronie. Okazuje się również niezwykle istotna dla wygody użytkowników, szczególnie w przypadku rozbudowanych e-commerce. Warto w tym przypadku zwrócić uwagę na to, aby nazwy kategorii jasno wskazywały, co w każdej z nich mogą znaleźć użytkownicy. Trzeba również pamiętać o tym, żeby droga użytkowników oraz robotów po kolejnych podkategoriach nie była też zbyt długa. W innym przypadku potencjalni klienci mogą zrezygnować z zakupów w określonym sklepie internetowym.

Tworząc kolejne podstrony, trzeba również zadbać o stworzenie przyjaznych adresów URL, czyli niezawierających żadnych niezrozumiałych ciągów liczb lub liter, tzw. krzaków. Przykładem dobrego adresu może być np. nazwasklepu.pl/kategoria/podkategoria. Taki link znacznie łatwiej zapamięta potencjalny klient, który pewnego dnia będzie chciał wrócić na stronę danego sklepu internetowego. Adres URL, jeśli zostanie w nim wykorzystane słowo kluczowe, może też informować roboty Google o tym, co znajduje się na stronie. Co więcej, czasem niezoptymalizowane linki powodują, że Googleboty uznają stronę za mniej wiarygodną, co wpływa na jej pozycję w wynikach wyszukiwania.

Sama struktura sklepu internetowego jest ważna nie tylko w optymalizacji pod SEO, ale również pod przyszłe konwersje. Ścieżka zakupowa w e-commerce powinna być właściwie zaprojektowana, czyli możliwie jak najkrótsza i najprostsza dla potencjalnego klienta. Wpływ na decyzje konsumenckie mogą mieć także drobne, ale bardzo ważne detale, takie jak np. certyfikat SSL bądź możliwość robienia zakupów bez logowania czy rejestracji. Zdarza się, że jeżeli któregoś z tych elementów zabranie w strukturze strony i ścieżce zakupowej, użytkownik zrezygnuje z robienia zakupów. Współczynnik odrzuceń rośnie, koszyk jest porzucony, a statystyki, zamiast w górę, stoją w miejscu lub lecą w dół.

6. Content na stronie, czyli stworzenie opisów produktów i kategorii w sklepie internetowym


Jeśli witryna sklepu internetowego ma się znaleźć w wyszukiwarce Google, należy stworzyć odpowiednie opisy dla każdej strony kategorii, a także wszystkich zakładek produktowych. Ważne jest stworzenie unikatowych opisów produktów z wykorzystaniem słów kluczowych. Co więcej, powinny one skupiać się na specyfikacji oferowanych produktów tak, aby dostarczać potencjalnym klientom informacje, które mogą być dla nich istotne. Kopiowanie opisów produktów z innych witryn nie tylko może okazać się nieprofesjonalne w oczach osób odwiedzających stronę, lecz także doprowadzić nawet do nałożenia filtra na daną stronę za kopiowanie treści.

Słowa kluczowe powinny być dobierane na podstawie wcześniej wspomnianej analizy konkurencji i branży. Warto stawiać na frazy z długiego ogona, które pozwolą na znalezienie oferty sklepu internetowego użytkownikom zainteresowanym zakupem określonego produktu. W przypadku tworzenia opisów danej kategorii czy też oferowanej rzeczy trzeba również zadbać o wizualny aspekt tekstów, czyli o podzielenie ich na akapity, stosowanie wypunktowań, pogrubień, a także nagłówków H1, H2 czy też H3. Dzięki temu treści będą bardziej atrakcyjne dla potencjalnych klientów.

Atrybuty ALT obrazków, które pomogą dotrzeć do potencjalnych klientów

Optymalizacja SEO sklepu internetowego to nie tylko opisy produktów i kategorii czy też stworzenie odpowiedniego kodu strony. Ważne są również atrybuty ALT do zdjęć, szczególnie jeśli użytkownicy mogą danych produktów szukać w Google Grafika. Wspomniane atrybuty to opisy informujące o tym, co znajduje się na zdjęciu. Choć roboty nie mogą oglądać grafik, czytają ich opisy, dzięki czemu po wpisaniu określonych słów przez użytkowników w wyszukiwarkę, wiedzą one, które ze zdjęć mogą ich zainteresować. W związku z tym warto zawsze pamiętać o stworzeniu atrybutów ALT, które także powinny zawierać frazy wykorzystywane przez wybraną grupę odbiorczą.

7. Linkowanie wewnętrzne


Optymalizując sklepy internetowe, nie można zapomnieć o tym, jak istotną rolę pełni linkowanie wewnętrzne. Odnośniki mogą odsyłać do określonych stron kategorii czy też innych podstron np. z informacjami kontaktowymi danego sklepu internetowego. To kolejny czynnik wpływający na to, jak witryna internetowa jest odbierana przez użytkowników, którzy ją odwiedzają. Możliwość przejścia ze strony głównej na interesujące ich podstrony, a później, z tych podstron na kolejne sprawia, że znacznie łatwiej można poruszać po witrynie.

Linkowanie wewnętrzne w sklepach internetowych ma także wpływ na pozycjonowanie stron. Odnośniki wskazują bowiem robotom Google, czego dotyczy zalinkowana strona. Są również ważną informacją, które z podstron powinny być traktowane jako najważniejsze — im więcej linków do danej kategorii, tym za ważniejszą zostanie ona uznana przez roboty Google.

8. Linkowanie zewnętrzne


Linki są istotne nie tylko wewnątrz konkretnego sklepu internetowego, ale również w innych serwisach. Zewnętrzne odnośniki prowadzące do e-sklepu wskazują, że konkretna witryna jest popularna i „na językach” innych użytkowników. Takie linki można pozyskać w naturalny sposób, publikując content, którym użytkownicy będą chcieli dzielić się na innych stronach internetowych. W idealnym świecie można by na tym skończyć. W rzeczywistości linki należy (i warto) pozyskiwać z różnych źródeł, m.in. serwisów informacyjnych (jako artykuły sponsorowane), na stronach partnerów biznesowych (jako wpisy gościnne), na forach internetowych (z perspektywy eksperta lub użytkownika) i wielu innych.

Wartościowe linki zewnętrzne kierujące do sklepu internetowego wskażą botom Google, że strona jest warta uwagi. Zwracają na to uwagę nie tylko roboty, ale również sami użytkownicy.

9. Blog w sklepie internetowym - dodatkowe źródło ruchu

Nie tylko opisy produktów i kategorii mogą stanowić content na stronie. Wiele sklepów internetowych decyduje się również na prowadzenie własnego bloga. Tworzenie wpisów poradnikowych czy też rankingów, np. w przypadku e-commerce zajmującego się sprzedażą AGD/RTV, może pomóc w zwiększeniu ruchu na stronie, a także w zyskaniu zaufania i sympatii potencjalnych klientów. Tworząc treści, również trzeba pamiętać o wykorzystywaniu słów kluczowych, w tym też fraz z długiego ogona. Publikowanie wartościowych tekstów to doskonały sposób na pomoc stronie internetowej w zyskaniu wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania Google.

O tym należy pamiętać — monitorowanie pozycji sklepu internetowego w wynikach wyszukiwania


Trzeba mieć na uwadze, że działania na stronie to proces ciągły. Regularnie należy sprawdzać pozycję strony w wynikach wyszukiwania, a także ruch na niej z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi takich jak Google Search Console czy też Google Analytics. Optymalizacja sklepu internetowego to niełatwe zadanie, jednak zazwyczaj opłacalne. Dotarcie do nowych klientów jest przecież celem osób oferujących swoje produkty.

Jeśli chce się mieć pewność, że optymalizacja i pozycjonowanie strony internetowej sklepu przyniesie oczekiwane korzyści, warto to zadanie zlecić specjalistom z naszej agencji SEO. Możemy skutecznie pomóc w zwiększeniu ruchu, a także sprzedaży w Twoim sklepie internetowym.

wyceń pozycjonowanie strony internetowej

FAQ:

1. Czy warto inwestować w optymalizację sklepu internetowego?

Optymalizacja sklepu internetowego to sposób na zyskanie pożądanej widoczności, a co za tym idzie, na dotarcie do potencjalnych klientów i zwiększenie sprzedaży, dlatego wdrożenie działań związanych z nią zazwyczaj okazuje się opłacalne.

2. Komu zlecić optymalizację witryny sklepu internetowego?

Optymalizację swojego sklepu internetowego warto zlecić specjalistom, którzy na podstawie swojej wiedzy, a także doświadczenia zaplanują i wdrożą odpowiednie działania SEO.

3. O czym pamiętać tworząc opisy produktów?

Podczas tworzenia opisów produktów należy pamiętać, że powinny być one unikatowe. Warto zadbać o to, aby zawierały wszystkie istotne dla potencjalnych klientów dane. Co więcej, powinny się w nich znaleźć odpowiednie słowa kluczowe.