Spis treści

Accelerated Mobile Pages (AMP) — co to jest?


Wyszukiwarce Google zależy przede wszystkim na tym, aby dostarczyć użytkownikowi strony internetowe, które odpowiedzą na zadane przez niego pytanie, a dodatkowo, będą atrakcyjne. Dlatego pozycjonowanie stron internetowych opiera się nie tylko na technicznych aspektach optymalizacji, ale szeregu działań zwiększających atrakcyjność i widoczność witryny na wybrane słowa kluczowe. Coraz więcej osób korzysta z internetu głównie za pomocą swoich telefonów komórkowych, dlatego ważne jest, aby witryny poprawnie, a także szybko wyświetlały się na urządzeniach mobilnych. W tym celu powstała inicjatywa open source AMP, która została wprowadzona w 2016 roku. Od tego czasu AMP to standard kodowana, który polega na polepszaniu odbioru strony przez użytowników mobilnych.

Accelerated Mobile Pages, czyli przyspieszone strony mobilne są wspierane przez Google, a co za tym idzie, witryny stosujące to rozwiązanie mogą być przechowywane w cache Google. Co więcej, w narzędziu Google Search Console znaleźć można zakładkę pozwalającą na włączenie rozwiązania Accelerated Mobile Pages. AMP jest stosowane m.in. przez takie serwisy jak Twitter, Linkedin oraz wiele popularnych platform newsowych.

Jak działa Accelerated Mobile Pages (AMP)?


Zasada działania stron AMP opiera się na tym, że są one zapisane na cache, np. wcześniej wspomnianym cache AMP Google. Właśnie dlatego, że cała podstrona jest w zasobach wyszukiwarki, może ona być bardzo szybko wyświetlana. Poza tym witryny wykorzystujące opisywane rozwiązanie są bardzo podobne do klasycznych stron internetowych. Trzeba jednak pamiętać, że stawiając na AMP, należy trzymać się zasad ustalonych przez Google w odniesieniu do tego rodzaju witryn.

Z poziomu użytkownika przyspieszone strony mobilne to witryny, na które ten jest kierowany podczas wchodzenia na te „klasyczne” z wyników wyszukiwania. Dzięki przechowywaniu określonej wersji strony w cache gość nie musi czekać na wyświetlenie określonych jej elementów, ani martwić się tym, że część witryny jest dla niego nieczytelna przez rozdzielczość urządzenia, jakiego używa. Korzystać z tej technologii można na wszystkich nowoczesnych przeglądarkach internetowych.

Warto też zaznaczyć, że dostępne jest także narzędzie, które pomaga sprawdzić, czy AMP działa na danych stronach poprawnie. Służy do tego AMP Validator. Wystarczy wkleić adres danej witryny w odpowiednie pole, a narzędzie wyświetli nieprawidłowości, jakie pojawiają się na stronie w związku z zastosowanym rozwiązaniem.

Ważne elementy AMP (Accelerated Mobile Pages)


AMP to rozwiązanie, które może znacznie polepszyć doświadczenia użytkownika wchodzącego na daną stronę internetową. Chcąc jeszcze lepiej zrozumieć działanie Accelerated Mobile Pages, warto poznać trzy główne elementy, które się na nie składają.

AMP HTML — zalecenia dotyczące kodu HTML strony

AMP HTML to wskazówki, a także zalecenia dotyczące HTML danej strony internetowej. Znaczna część znaczników wykorzystywanych przez witryny AMP jest taka sama jak te występujące w klasycznym kodzie. Na niektóre z nich zostały jednak nałożone ograniczenia po to, aby zapewnić danej witrynie szybsze ładowanie się na urządzeniach mobilnych. Tagi stworzone specjalnie z myślą o stronach AMP nazywane są komponentami AMP HTML. Warto także zaznaczyć, że właściciel strony może wybrać, czy chce korzystać z obu jej wersji — tej dostosowanej do szybkiego wyświetlania się na smartfonach czy tabletach i klasycznej, czy tylko jednej z nich.

Biblioteka AMP JavaScript — odpowiedzialna za szybkie ładowanie się stron mobilnych

Biblioteka JavaScript zajmuje się implementacją najlepszych praktyk AMP. Co więcej, jest ona odpowiedzialna za ładowanie zasobów. Dostarcza ona również własne znaczniki HTML, dzięki czemu wyświetlanie określonych stron internetowych na urządzeniach mobilnych może być takie szybkie. Trzeba też zaznaczyć, że AMP JS działa asynchronicznie, co sprawia, że nie opóźnia ona ładowania strony. Nierzadko korzysta ona również z innych sposobów pozwalających na skrócenie czasu potrzebnego na załadowanie się stron mobilnych, np. wyłączenie części selektorów CSS.

AMP Cache — dodatkowy element witryn AMP

AMP Cache, nazywane również AMP CDN stanowi nieobowiązkowy element stron AMP, więc bez niego przyspieszenie ładowania stron dalej będzie działać. AMP Cache opiera się na protokole proxy. Odpowiada on za udostępnienie zapisanych w pamięci podręcznej kopii stron internetowych AMP, co pozwala na jeszcze szybsze wyświetlanie danej witryny.

Kto powinien zdecydować się na wdrożenie AMP?


AMP zostało stworzone przede wszystkim z myślą o tym, aby zwiększyć szybkość ładowania się na urządzeniach mobilnych stron internetowych z dużą ilością contentu, czyli tych, na które wstawiane jest zazwyczaj wiele treści.

Szczególnie witryny newsowe, regularnie publikujące informacje, powinny wybrać rozwiązanie AMP. WordPress, czyli system CMS, na którym często powstają tego rodzaju witryny, pozwala na zainstalowanie odpowiednich wtyczek związanych z AMP. Dzięki nim wdrożenie tego rodzaju działań zwiększających szybkość wyświetlania witryny nie powinno sprawiać problemu.

Stronami AMP powinni zainteresować się również właściciele blogów — w ich przypadku nieprawidłowe dostosowanie rozdzielczości danej strony do urządzenia może znacznie utrudniać lub uniemożliwić zapoznanie się z danym wpisem. Warto również przemyśleć wdrożenie AMP na blogach e-commerce, które także mogą być chętnie czytane na urządzeniach mobilnych.

Accelerated Mobile Pages (AMP) a pozycjonowanie strony internetowej


Choć wdrożenie rozwiązania AMP nie ma bezpośredniego wpływu na pozycję danej strony w wynikach wyszukiwania Google, należy pamiętać o tym, że nie tylko to jest ważne w kwestii korzyści, jakie niesie ze sobą zadbanie o to, aby czas ładowania strony na telefonach czy smartfonach był jak najkrótszy. Wpływa to jednak na komfort użytkowników przeglądających strony na urządzeniach przenośnych, co może mieć przełożenie na współczynnik odrzuceń i konwersji.

AMP, przed wprowadzeniem wskaźników Core Web Vitals, dawało stronom również szansę na pokazywanie ich artykułów w karuzeli Google News, co stanowiło doskonały sposób na zyskanie nowych czytelników i zwiększenie ruchu na stronie. Obecnie oprócz witryn, na których wdrożono to działanie, znaleźć tam mogą się również te odpowiadające na wprowadzone w tym roku wskaźniki Core Web Vitals.

Warto jednak pamiętać, że dla skuteczności działań SEO istotne są doświadczenie użytkownika, a wprowadzenie rozwiązania AMP ma na nie zazwyczaj pozytywny wpływ. Ponadto pozwala na ograniczenie wskaźnika odrzuceń, ponieważ użytkownicy nie muszą długo czekać na wyświetlenie danej witryny.

AMP (Accelerated Mobile Pages) vs RWD (Responsive Web Design) — co je od siebie różni?


Osoby zainteresowane kwestiami związanymi z wyświetlaniem stron www na urządzeniach przenośnych, prawdopodobnie spotkały się ze skrótem RWD, oznaczającym Responsive Web Design. Czym różnią się te dwa rozwiązania? Przede wszystkim drugie z wymienionych skupia się na tym, aby witryny były elastyczne, a więc poprawnie wyświetlały się bez względu na to, z jakiego urządzenia ktoś korzysta podczas przeglądania internetu. Accelerated Mobile Pages z kolei, tak jak zostało przedstawione, ma na celu sprawić, aby strona w wersji mobilnej nie ładowała się długo po wejściu na nią z wyników wyszukiwania Google.

AMP nie wymaga również redesignu strony, nawet jeśli osoba zakładająca ją, nie myślała o wprowadzeniu tego rozwiązania. Z kolei do stworzenia stron responsywnych zazwyczaj potrzebna jest przebudowa istniejącej witryny. Accelerated Mobile Pages nakłada na właścicieli stron ograniczenia dotyczące CSS oraz JavaScript. Które z tych rozwiązań dedykowane stronom wyświetlanym na sprzęcie mobilnym ma więcej korzyści? Wszystko zależy od oczekiwań osoby prowadzącej witrynę. Zarówno dostosowanie strony do rozdzielczości ekranu, na którym jest wyświetlana, jak i szybkość jej wyświetlania stanowią ważne zagadnienia.

Czy warto postawić na przyspieszone strony mobilne?


Do niedawna strony, które miały wielu odbiorców korzystających ze smartfonów czy tabletów decydowały się na skorzystanie z AMP, ponieważ to dawało im szansę na zaistnienie w Google News. Część osób twierdzi, że wprowadzenie nowych wskaźników spowodowało, że strony AMP znacznie straciły na znaczeniu. Czy jednak warto z nich rezygnować? Zdecydowanie nie, szczególnie jeśli zostały one już wprowadzone na daną stronę internetową. To, jak działa AMP, od dawna jest doceniane przez użytkowników, dlatego wciąż można z niego korzystać, zwiększając szybkość wyświetlania określonych podstron.

Jeśli chce się mieć pewność, że dana witryna będzie wyświetlana szybko, a przy tym poprawnie zarówno na telefonach, jak i tabletach, czy też laptopach oraz komputerach stacjonarnych, warto jej pozycjonowanie powierzyć agencji SEO zatrudniającej specjalistów, którzy zadbają o techniczny oraz wizualny aspekt danego serwisu i pomogą mu w zdobyciu wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania Google.

FAQ:

1. Co wyróżnia strony AMP na tle innych witryn?

Strony AMP to przede wszystkim witryny, które wyświetlają się w bardzo krótkim czasie użytkownikom wchodzącym na nie z wyników wyszukiwania Google.

2. Co jest niezbędne, aby móc zacząć korzystać z rozwiązania AMP?

AMP wymaga potwierdzenia witryny w narzędziu Google Search Console, a także przestrzegania reguł dotyczących przyspieszonych stron mobilnych.

3. Jakim stronom poleca się wdrożenie rozwiązania AMP?

AMP to dobry wybór dla wszystkich stron, na których znajduje się dużo contentu. Najczęściej stawiają na nie serwisy publikujące treści informacyjne, a także wpisy blogowe, popularne również na stronach e-commerce.