Marketing automation — co to jest?


Automatyzacja marketingu to działania, w których wykorzystywane są narzędzia pozwalające na usprawnienie sprzedaży. Jej zadaniem jest zbieranie informacji na temat potencjalnych klientów tak, aby dostarczyć im maksymalnie dopasowaną do nich ofertę w dogodnym czasie. System swoje działanie opiera na algorytmach, a także sztucznej inteligencji. Dzięki temu osoba zajmująca się marketingiem dla e-commerce nie musi dodatkowo samodzielnie wykonywać skomplikowanych analiz — zamiast tego, robi to za nią odpowiednie narzędzie.

Marketing automation pozwala na lepsze poznanie osób potencjalnie zainteresowanych daną ofertą. Dzięki niemu można uzyskać takie dane jak:

  • zainteresowania potencjalnych klientów,
  • ich lokalizacja,
  • działania, jakie wykonują na danej stronie internetowej.

Zbieranie danych o użytkownikach jest niezwykle ważne zarówno dla osób planujących działania marketingowe, jak i specjalistów z działu sprzedaży. Dzięki tym informacjom system może skierować do każdego z potencjalnych klientów zupełnie inny, spersonalizowany przekaz, prowadzący do zakupu określonego produktu lub skorzystania z danej usługi.

Warto przy tym zaznaczyć, że system zazwyczaj samodzielnie podejmuje decyzję o tym, co dokładnie ma się znaleźć w danym przekazie zarówno co do tekstu, jak i zdjęć. Ponadto to również od niego zależy, kiedy dokładnie zostanie wysłana dana wiadomość do klienta. Korzystanie z rozwiązania, jakim jest marketing automation, pozwala na znacznie zwiększenie leadów. Świadczą o tym badania The Rise of Marketing Automation – Statistics and Trends, zgodnie z którymi:

4 na 5 użytkowników korzystających z automatyzacji marketingu zwiększyło liczbę leadów, a 77% z nich zauważyło wzrost konwersji.

Dostosowanie oferty do potencjalnych klientów a automatyzacja marketingu


Tak jak zostało wspomniane, marketing automation pozwala na maksymalne dopasowanie treści reklamowych do potencjalnych klientów. Znacznie ułatwia to zyskanie zaufania oraz sympatii zainteresowanych ofertą, którzy, po otrzymaniu spersonalizowanych wiadomości mogą poczuć się docenieni i ważni dla danego przedsiębiorstwa. Warto także zaznaczyć, że marketing automation zazwyczaj współpracuje z innymi systemami, np. z CRM (Customer Relationship Management), co niesie ze sobą wiele korzyści, w tym możliwość sprawdzenia skuteczności określonych kampanii.

Do podstawowych zadań automatyzacji marketingu należą:

  • zbieranie najważniejszych danych na temat użytkowników,
  • tworzenie atrakcyjnych dla potencjalnego klienta przekazów reklamowych uwzględniających pozyskane dane,
  • generowanie, a także wysyłka wiadomości do osób zainteresowanych ofertą,
  • podział klientów na grupy odbiorców, np. ze względu na ich lokalizację,
  • tworzenie baz ze zbiorem danych kontaktowych służących do wysyłki spersonalizowanych treści,
  • monitorowanie zachowań klienta po otrzymaniu wiadomości, np. liczby wejść w nią.

Wszystko to umożliwia stworzenie interesującej dla użytkownika wiadomości. To z kolei pozwala na zwiększenie efektów osiąganych przez dział marketingu i sprzedaży bez konieczności poświęcania czasu na planowanie oraz przygotowywanie materiałów promocyjnych. Automatyczne zbieranie danych na temat potencjalnych klientów znacznie wspomaga też pozycjonowanie stron internetowych określonych przedsiębiorstw.

Za sprawą automatyzacji marketingu mogą powstać takie wiadomości jak: „Zwiedzasz świat ze swoim psem? Zobacz, co dla Ciebie przygotowaliśmy!” kierowane do osoby, która zazwyczaj robiła zakupy w sklepie zoologicznym, wybierając produkty dla psa, w tym np. transporter czy miski podróżne. Kolejnym przykładem może być wiadomość „Cześć, tutaj zespół X, wpadnij na nasz koncert w klubie Y”, jeśli ktoś obserwuje daną formację na Facebooku.

Jakie działania wykorzystuje system marketing automation?


System marketing automation odpowiada za różne działania marketingowe, które mają na celu dotarcie do potencjalnego klienta i zyskanie jego zaufania oraz sympatii. Wśród nich szczególnie popularne są:

  • mobile oraz e-mail marketing,
  • dynamiczne wiadomości, w tym również ramki zachęcające np. do zapisania się do newslettera,
  • przysyłanie powiadomień o porzuconym koszyku,
  • komunikacja posprzedażowa, np. z prośbą o recenzję danego produktu albo wyrażenie swojej opinii na temat obsługi klienta.

Marketing automation skupia się przede wszystkim na automatycznym doborze kanałów służących do komunikacji z klientem, a także na realizacji określonej strategii. Warto przy tym podkreślić, że z omawianymi czynnościami związany jest również popularny lead nurturing, mający na celu pozyskanie leadów, a także przygotowanie klienta, który z jakichś powodów w danym momencie nie jest w stanie zrobić zakupów do skorzystania z oferty, gdy będzie miał taką możliwość. Co więcej, działania te też pozwalają na utrzymanie stałego kontaktu z określonymi użytkownikami.

Narzędzia służące do automatyzacji marketingu e-commerce


Obecnie znaleźć można wiele narzędzi służących do wprowadzenia zautomatyzowanych działań marketingowych. Część z nich zasługuje jednak na szczególną uwagę.

SALESmanago

Wśród narzędzi do marketing automation jest SALESmanago, z którego korzysta już ponad 2000 małych, średnich oraz dużych firm z siedzibami w 40 krajach na świecie. Wśród znanych marek używających tego narzędzia można wskazać: Tefal, Zelmer, Starbucks czy MediaMarkt. To rozwiązanie pozwala na wysyłanie spersonalizowanych wiadomości e-mail, a także SMS-ów. Dzięki niemu można stworzyć również live chat czy też notyfikacje web push. Narzędzie ma też specjalny moduł z zaawansowanym CRM-em.

HubSpot

Kolejnym polecanym narzędziem jest HubSpot, które wykorzystują WWF, Trello czy też Suzuki. Dzięki niemu zyskuje się różne możliwości automatyzacji działań marketingowych — od tych najprostszych, po nieco bardziej skomplikowane. Oferuje on darmowy CMR, a także różnego rodzaju rozwiązania przydatne podczas działań mających na celu dotarcie do klienta, w tym: monitorowanie social mediów, możliwość wysyłki zautomatyzowanych wiadomości czy stworzenie live chatu.

Ontraport

Małe oraz średnie firmy planujące wykorzystanie marketing automation mogą też użyć narzędzia Ontraport, nie tylko znacznie pomagającego w automatyzacji, lecz także oferującego czytelne raporty, które pomagają w projektowaniu jeszcze skuteczniejszych działań. Z kolei duże przedsiębiorstwa prawdopodobnie docenią możliwości Synerise. Za sprawą tego narzędzia planowanie i projektowanie kampanii również nie powinno sprawiać problemu.

Wymienione rozwiązania są jedynie przykładami — w internecie można znaleźć wiele innych, skutecznych narzędzi. Które z nich będzie najlepsze? Wszystko zależy od oczekiwań oraz efektów, na jakich osiągnięciu zależy danej firmie.

Czy automatyzacja marketingu niesie ze sobą jakieś zagrożenia?


Marketing automation, jak sama nazwa wskazuje, jest systemem zautomatyzowanym, a co za tym idzie, za większość związanych z nim działań odpowiadają roboty. To z kolei sprawia, że mogą wkraść się w niego błędy, przez co część klientów otrzyma wiadomości, które nie będą do nich adresowane. Jest to jednak możliwe również w przypadku, gdy za wysyłką maili będzie stać człowiek, dlatego nie przysłania to plusów, jakie niesie ze sobą system marketing automation. Kto nie lubi poczuć się doceniony przez firmę, pamiętającą, jak dana osoba ma na imię czy którymi produktami była zainteresowana? Zautomatyzowane działania marketingowe dają firmom wiele możliwości dotarcia zarówno do zainteresowanych ofertą, jak i osób wcześniej kupujących w danym sklepie.

Jeśli nie jesteś pewny, jak powinny działać narzędzia związane z automatyzacją marketingu, skorzystaj z usług, jakie oferuje doświadczona agencja, w której specjaliści zajmą się ich obsługą i pozwolą zwiększyć leady oraz konwersje. Nasza agencja SEM dodatkowo zapewnia profesjonalne pozycjonowanie stron internetowych, co w połączeniu z automatyzacją, znacznie zwiększa szansę e-commerce na jak największą sprzedaż. Trzeba również przy tym zaznaczyć, że dzięki automatyzacji można zyskać sympatię, zaufanie i szacunek klientów.

FAQ:

1. W jakim celu stosuje się system marketing automation?

Marketing automation to zautomatyzowane działania marketingowe mające na celu pozyskanie nowych leadów i zwiększenie konwersji.

2. Czym jest lead nurturing?

Lead nurturing polega na prowadzeniu działań, które mają przygotować użytkowników do świadomego zakupu, a także utrzymanie relacji z osobami wcześniej dokonujących zakupów.

3. Jakie narzędzia okazują się przydatne przy działaniach z zakresu marketing automation?

Szukając odpowiednich narzędzi związanych z automatyzacją marketingu, warto zwrócić uwagę na: SALESmanago, Ontraport, Synerise oraz HubSpot.