Co to jest Thin Content?Co to jest Thin Content?


Thin Content to nic innego jak treści niskiej jakości udostępniane odbiorcom za pośrednictwem stron internetowych. W dosłownym tłumaczeniu z języka angielskiego słowo „thin” oznacza po prostu „cienki”. W kontekście zawartości witryn pojęcie to możemy interpretować przede wszystkim jako jej niską wartość informacyjną i merytoryczną. Niemniej jednak słowo to odnosi się także do małej objętości wszelkich formatów tekstowych lub ich niepoprawności językowej bądź stylistycznej. Na kreację niskiej wartości treści nieodzowny wpływ ma także nienaturalne umieszczenie w nich słów kluczowych oraz brak właściwego formatowania.

Duplicate Content a Thin Content


Podstawowym przestępstwem związanym z pojęciem Thin Contentu jest natomiast Duplicate Content, czyli skopiowane treści z innych stron internetowych. Może go powodować także korzystanie z synonimizatorów, czyli automatycznych generatorów treści. Zabieg ten niesie za sobą ryzyko duplicate contentu, ponieważ opiera się o mieszankę ograniczonej liczby słów w konkretnym układzie. Nie ulega wątpliwości, że brak obecności unikalnych treści w witrynie jest prawdopodobnie najsurowiej karana przez roboty wyszukiwarki Google. Duplicate Content jest osobnym pojęciem, jednak bezpośrednio wpływa na powstanie Thin Contentu.

Algorytm Panda - pierwszy krok w stronę jakościowych treści


Pierwszy raz algorytm Panda został użyty 23 lutego 2011 roku. Jego funkcjonalność była wówczas nieco ograniczona i odnosiła się przede wszystkim do walki ze spamem oraz nieuczciwymi technikami zwiększania widoczności witryn w sieci. Od 2013 roku Panda jest natomiast częścią algorytmu głównego, przez co jego aktualizacja jest w kontekście jej analizy nieco mniej przejrzysta. U boku Pandy od jakiegoś czasu stoi algorytm Koliber oraz Rank Brain, a od 2010 roku do grona głównych kontrolerów treści internetowych dołączył także algorytm BERT. Stanowi on najnowszą aktualizację algorytmu Google pod względem contentu strony i działa na zasadzie sztucznej inteligencji. Dzięki niemu wyszukiwarka Google ma możliwość rozumienia już nie tylko poszczególnych słów kluczowych, ale także zależności pomiędzy nimi.

Thin Content w pigułce


  1. Niski poziom merytoryczny i informacyjny,
  2. Małe objętości tekstów,
  3. Zawartość nieprawdziwych informacji,
  4. Niewystarczająca odpowiedź na zadanie przez użytkownika pytanie,
  5. Treści skopiowane z innych stron internetowych,
  6. Nienaturalnie zawarte słowa kluczowe,
  7. Błędy językowe lub ortograficzne,
  8. Niskiej jakości treści ukryte w obszarze witryny dla użytkowników fizycznych (Cloaking),
  9. Mało zróżnicowana zawartość podstron poszczególnych witryn,
  10. Zbyt duże nasycenie słowami kluczowymi.

co to jest thin content

Jak Thin Content wpływa na Twoją stronę?


Roboty Google w sposób coraz bardziej wnikliwy weryfikują proponowane przez siebie strony. Robią to między innymi po to, by oferować swoim użytkownikom witryny o wysokim poziomie komfortu użytkowania, a także optymalnie spełniające ich oczekiwania. Strony internetowe powinny być atrakcyjne pod względem funkcjonalnym, praktycznym, ale także merytorycznym.

Thin Content jest jednym z najczęstszych powodów wysokiego współczynnika odrzuceń. Warto bowiem pamiętać, że zawartość strony jest weryfikowana nie tylko przez roboty Google, ale także realnych użytkowników internetu. Jeśli content witryny będzie w ich oczach pozbawiony wartości, zapewne opuszczą stronę w czasie krótszym niż kilka sekund. Patrząc na to z szerszej perspektywy, planowanie skutecznej strategii contentu powinno zawierać szczegółową analizę persony, do której kierowana jest oferta.

Jak weryfikować stronę pod względem jakości contentu?


Weryfikacja stron pod względem jakości zawartości strony najczęściej odbywa się z udziałem profesjonalnych narzędzi z obszaru marketingu internetowego. Należy do nich między innymi Screaming Frog SEO Spider oraz Google Search Console. Warto pamiętać, że jest to także punkt wyjściowy dla właściwie przeprowadzonego audytu SEO strony www:

  • Google Search Console - jest bezpłatną platformą internetową, która umożliwia monitorowanie podejmowanych działań w obszarze witryny oraz pomaga w utrzymywaniu jej na wysokich pozycjach Google. Narzędzie to weryfikuje podstrony poszczególnych, które nie generują ruchu ani kliknięć. Pomaga ono także zrozumieć, jak roboty Google postrzegają pozycjonowaną stronę. Co więcej, zawiera bezpośrednią informację dotyczącą tego, czy określona witryna zmaga się z Thin Contentem. Znajdziesz ją w zakładce „Ruch związany z wyszukiwaniem”, a następnie „Ręczne działania”.
  • Screaming Frog SEO Spider - jego zastosowanie jest bardzo podobne do poprzednio opisanego Google Search Console. Dostępny jest zarówno w formie płatnej, jak i darmowej. Za jego pomocą pozycjonerzy analizują podstrony poszczególnych sklepów online, by między innymi wyszukać puste opisy kategorii, powielające się meta tagi oraz błędne podstrony. Może działać w trybie Spider, List i SERP, a także łączyć się z innymi narzędziami poszerzając ich zastosowanie.

Do często wykorzystywanych narzędzi w kontekście analizy tekstowej zawartości witryn należą także Senuto, SiteBulb, Deep Crawl, SEMstrom, SEO Majestic, Seoptimer. Na to, dlaczego poszczególne treści nie generują zamierzonego ruchu na stronie, pomogą odpowiedzieć natomiast narzędzia weryfikujące zawarte w nich słowa kluczowe, takie jak: Surfer SEO, Ahrefs, czy Google Analytics.

Thin Content w sklepach internetowych


Niskiej jakości treści są prawdziwą zmorą branży e-commerce. Warto pamiętać, że obecność kategorii i produktów czy bloga firmowego determinuje powstawanie treści nasyconych słowami kluczowymi, który mają niekiedy decydujący wpływ na pozycjonowanie witryny w sieci. Przyjmuje się, że zwiększanie ich widoczności w wynikach wyszukiwania Google sklepów online jest trudniejsze przede wszystkim przez liczbę ich podstron. W tym stwierdzeniu zawiera się natomiast tylko część prawdy. W kontekście sklepów liczy się bowiem:

  • Tworzenie unikalnych opisów produktów i kategorii oraz ich właściwe nasycenie słowami kluczowymi,
  • Inwestycje w bloga, który będzie zawierał merytoryczne artykuły dotyczące tematów okołobranżowych,
  • Linkowanie wewnętrzne nawigujące użytkownika w obrębie witryny.

Jak pisać Rich Content?


Rich Content jest rodzajem rozbudowanych treści zawierających wysoki ładunek informacyjny. Można powiedzieć, że jest wszystkim, czym „Thin Content” nie jest. Cechuje się poprawnością językową oraz sposobem komunikacji ściśle dopasowanym do grupy docelowej. Niejednokrotnie występują w nim inne formy przekazu, takie jak obrazy lub inforgrafiki.

  • Zamieszczaj naturalnie słowa kluczowe - można powiedzieć, że stosowanie słów kluczowych jest fundamentem optymalizacji SEO witryn. Pod warunkiem jednak, że będą one stosowane we właściwy sposób. Rozumie się przez to przede wszystkim różnorodność fraz kluczowych, rozmieszczonych w treściach w sposób równomierny. Mogą znajdować się nie tylko w głównych tekstach strony, ale także adresach URL, opisach obrazków oraz meta tagach. Warto wiedzieć ponadto, że frazy „long tailowe” są najlepiej konwertującymi słowami kluczowymi, na które wyjątkowo przychylnie patrzą roboty Google. Używają ich znacznie bardziej zdecydowani na zakup konsumenci.
  • Dziel się wiedzą - istnieje wiele argumentów potwierdzających słuszność tego zalecenia. Pierwszym z nich jest fakt, że wysokiej jakości treści w obszarze witryny są punktem wyjściowym dla zbudowania pozycji eksperta w danej branży. Co więcej, jednym z podstawowych celów contentu jest także zatrzymanie użytkownika w obrębie witryny możliwie jak najdłużej. Bez wątpienia największy wpływ mają na to z kolei wysoce angażujące treści.
  • Dopasuj komunikację - słowem klucz w kontekście planowania skutecznej strategii content marketingu jest grupa docelowa. Na podstawie jej charakterystyki opracowywany jest sposób komunikacji z odbiorcą, który uwzględnia nie tylko ton i styl wypowiedzi, ale także rodzaj stosowanych argumentów. Pamiętaj, że jest to aspekt niezwykle istotny w kontekście nawiązywania relacji z potencjalnymi klientami. Aby najlepiej to sobie wyobrazić, warto porównać funkcję contentu z rolą sprzedawcy w sklepie stacjonarnym. W tym kontekście kluczowa jest także analiza insightów konsumentów oraz tego, z jakimi wartościami misji marki pragną się utożsamiać.
  • Stosuj formatowanie - przeciętny internauta, zanim zdecyduje się na poświęcenie czasu i uwagi konkretnej zawartości strony internetowej, skanuje ją. Robi to poprzez sczytywanie obecnych w treściach nagłówków oraz pogrubień kluczowych informacji poszczególnych tekstów. Nagłówki i wytłuszczenia są ponadto właściwym i doskonałym miejscem dla lokacji słów kluczowych. Formatowanie ma niebagatelny wpływ na współczynnik odrzuceń poszczególnych witryn.

Jak unikać Thin Contentu?


  • Weryfikacja przekierowań 301 - eliminuje między innymi duplikaty zawarte w adresach URL,
  • Linkowanie kanoniczne - odpowiada między innymi za sortowanie produktów w kategoriach,
  • Meta Robots Noindex - zapobiega indeksowaniu przez Google zduplikowanego contentu,
  • Odświeżanie i aktualizowanie treści oraz dbałość o przyjazność adresów URL.

Nie ulega wątpliwości, że Thin Content należy do najgroźniejszych wrogów procesu stron www pod kątem wyszukiwarek. Stanowi on także główny powód wzrostu współczynnika odrzuceń witryny poprzez niespełnienie oczekiwań realnych użytkowników Google. Jeśli Twoja poprzednia agencja SEO lub pozycjoner dopuścił się pozostawienia go w obrębie Twojej witryny, mamy do czynienia z brakiem profesjonalizmu w branży pozycjonowania. Korzystanie z usług doświadczonych specjalistów sprawi, że Thin Content na stronie stanie się już tylko mglistym wspomnieniem, a pozycja pozycjonowanej strony poszybuje w górę.

FAQ - najczęściej zadawane pytania

1. Co to jest Thin Content?

Thin Contentem określa się przede wszystkim treści ubogie pod względem informacyjnym. Do jego cech charakterystycznych należy natomiast ich niepoprawność merytoryczna lub językowa, brak formatowania, niewłaściwie zamieszczone słowa kluczowe oraz niedopasowanie sposobu komunikacji do określonej grupy docelowej.

2. Jaki wpływ na pozycjonowanie ma Thin Content?

Thin Content ma negatywny wpływ na proces pozycjonowania nie tylko poprzez brak obecności właściwie zawartych słów kluczowych. Niedopracowane treści są surowo traktowane przez roboty wyszukiwarki Google, która okazuje duży brak akceptacji wobec niepraktycznych i niekomfortowych w użytkowaniu domen.

3. Jak można uniknąć efektu Thin Contentu?

Podstawową zasadą tworzenia dobrze konwertujących treści jest ich unikatowość oraz wysoka zawartość informacyjna. Istotne jest także stosowanie różnorodnych fraz kluczowych i zawieranie informacji, którymi potencjalnie będzie zainteresowana konkretna grupa docelowa.