Marketing terytorialny — co to jest?


  • mieszkańców,
  • turystów,
  • inwestorów,
  • osób szukających miejsca, do którego mogłyby się przeprowadzić.

  • W zależności od tego, do kogo kierowane są określone działania związane z marketingiem terytorialnym, a także, które z możliwych do osiągnięcia celów stają się najważniejsze, osoby odpowiedzialne za promocję miasta, regionu czy kraju realizują inne zadania.
  • Przykładem tego mogą być miasta w Polsce. Po wpisaniu w Google hasła „najszybciej rozwijające się miasta w Polsce” na pierwszej stronie wyników wyszukiwania można znaleźć oficjalną stronę Poznania. Jeśli użyta jest fraza „najlepsze miasta do życia” albo „najlepsze miasto w Polsce”, w TOP 10 wyświetla się oficjalna witryna Krakowa. Czy to prawda, że miasto koziołków tak szybko się rozrasta, a w podwawelskim grodzie każdy chciałby zamieszkać? Czy może to działania marketingowe?

    internetowy marketing terytorialny w wyszukiwarce Google

    Prawdopodobnie część osób zgodzi się z wynikami wyszukiwania Google. Warto jednak mieć świadomość, że wyświetlanie stron określonych miast po wpisaniu wcześniej wymienionych fraz może być właśnie wynikiem prowadzenia skutecznego marketingu terytorialnego (np. poprzez pozycjonowanie stron internetowych, lokalne SEO, budowanie świadomości marki, działania w social mediach itp.).

    Odpowiednie działania, dostosowane do określonych odbiorców budują w ich świadomości obraz miasta rozwiniętego gospodarczo, w którym warto mieszkać, pracować lub się uczyć. Dane miejsc może być przyjazne dla ludzi młodych, szukających rozrywki, rodzin z dziećmi czy też osób starszych, ceniących sobie spokój — wszystko to można w prosty sposób pokazać i promować poprzez marketing terytorialny w największym medium reklamowym - internecie.

    Cele marketingu terytorialnego


    Pozytywny obraz regionu lub miejscowości

    Przede wszystkim, marketing terytorialny może stworzyć w świadomości odbiorcy taki obraz miasta, jaki chce pokazać osoba planująca działania promocyjne. Nierzadko mogą one sprawić, że danym obszarem zainteresują się inwestorzy, a także turyści, co z kolei będzie mieć pozytywny wpływ na gospodarkę danego miasta albo regionu.

    Budowanie świadomości marki miasta

    Uświadomienie mieszkańcom, jak wiele plusów ma miejsce, w którym żyją, może także wpływać na ich zadowolenie oraz komfort związany z przebywaniem w danym mieście. Co więcej, działania skierowane do młodych osób wychowanych w określonym miejscy, nierzadko przyczyniają się do tego, że chętniej kontynuują tam naukę czy zostają po studiach.

    Rozwój regionu

    Realizacja zadań związanych z promocją miasta wśród inwestorów może pomóc w ograniczeniu bezrobocia. Nierzadko stanowi ona również impuls prowadzący do rozwoju określonego miejsca w wybranym kierunku. Zazwyczaj jednym z głównych celów marketingu terytorialnego jest także rozbudzenie i zwiększenie patriotyzmu lokalnego oraz pozytywnych uczuć względem danego obszaru. Możliwość realizacji tych wszystkich celów za pomocą prowadzonych w sieci działań stanowi istotną zaletę marketingu terytorialnego.

    Marketing miejsc — od czego zacząć swoje działania?


    Przed rozpoczęciem realizacji zadań związanych z marketingiem terytorialnym, należy ustalić dokładny plan działań. Konieczne jest opracowanie spójnej wizji miasta i strategii marketingowej. Niepoprawne są kampanie, podczas których określone miasto czy region inaczej przedstawia się turystom, np. jako miejsce, gdzie można znaleźć wiele rozrywek w formie klubów muzycznych, pubów czy parków rozrywki, a inaczej mieszkańcom, przekonując ich o spokojnym charakterze określonej części kraju. Sprzeczne przekazy mogą sprawić, że zarówno turyści, jak i osoby zamieszkujące dane miejsce nie będą wiedziały, co dokładnie mają o nim myśleć, a przez to — zmniejszyć popularność danego terenu.

    Konieczne jest także opracowanie określonych przekazów w taki sposób, aby mogły jak najlepiej trafić do wybranej grupy odbiorców. Inaczej należy zwracać się, chociażby do inwestorów, a inaczej do młodych ludzi szukających miejsca, w którym mogliby studiować czy turystów.

    internetowy marketing terytorialny Zakopane

    (źródło: zakopane.pl)

    Chcąc stworzyć jak najlepszy przekaz marketingowy, trzeba zadbać też o jego warstwę wizualną — istotną rolę odgrywają zdjęcia miasta, czy regionu, obrazujące jego charakter, a także filmy, na których są pokazane ciekawe miejsca, warte odwiedzenia przez osoby przebywające w pobliżu.

    Ważnym elementem planowania działań jest także przemyślenie, za pomocą jakich kanałów internetowych chce się dotrzeć do odbiorców. Na to wpływ będzie mieć przede wszystkim ustalona wcześniej grupa docelowa. W zależności od tego, czy i z jakich social mediów korzysta bądź też, na jakich stronach często ona przebywa. Oprócz tego można także zastanowić się nad kampanią poza internetem z wykorzystaniem m.in. billboardów, plakatów czy też radia lub telewizji, np. w formie city placement w filmie lub serialu.

    Marketing terytorialny — o czym pamiętać podczas działań?


    Marketing terytorialny jest oparty na zaplanowanych działaniach, mających przynieść określone cele. Zastanawiając się, w jaki sposób warto promować dane miejsce, dobrze zwrócić przede wszystkim uwagę na plusy, które są zauważane także przez mieszkańców oraz osoby odwiedzające dane miasto czy region. Dzięki temu przygotowana reklama zyska dużo większą popularność, bo to, co zostanie w niej przekazane, będzie dodatkowo potwierdzone przez osoby związane z danym miejscem.

    W materiałach promocyjnych pod żadnym pozorem nie należy przekazywać nieprawdziwych informacji. Te na pewno zostaną źle ocenione przez mieszkańców. Jeśli więc w danym mieście nie ma zbyt wielu klubów, zamiast przekonywać odbiorcę, że będzie miał gdzie spędzić wieczór na dyskotece, warto pokazać mu, jakie tereny zielone oferuje dana miejscowość i zachęcić do spaceru po parku czy lesie. Dzięki temu określone miejsce odwiedzą faktycznie osoby, które mogą być zainteresowane tym, co można znaleźć w danym mieście, gminie czy powiecie.

    Podczas wdrażania poszczególnych działań dobrze monitorować skutki tych, które zostały już wprowadzone. W ten sposób można ocenić, co trafia do odbiorców, a jakie postępowanie należy zmienić. Warto również interesować się potrzebami odbiorców i w ramach realizacji zadań marketingu, na nie odpowiadać.

    Działania online związane z promocją określonych miejsc warto zaplanować:

    • w social mediach, np. Facebooku, Instagramie, TikToku, tworząc ciekawe wpisy, nagrywając filmiki i publikując zdjęcia, ukazujące piękno danego miejsca,
    • na stronie internetowej danego miasta, gminy czy powiatu, publikując ciekawe wpisy blogowe, dotyczące, np. atrakcji w danym miejscu czy ciekawych wydarzeń z regionu.

    Warto także pozyskiwać partnerów, chcących zareklamować dane miejsce. Uczelnie czy określone firmy mogą pokazać uroki miast, w których mają swoje siedziby. Również znane osoby pochodzące z danych terenów na swoich kanałach w mediach społecznościowych nierzadko np. reklamują region, z którego pochodzą. Popularne są też m.in. kanały na TikToku pokazujące ciekawe miejsca w danych miejscowościach, co prawdopodobnie dociera do wielu młodych osób, które chętnie odwiedziłyby dane miejsce.

    Naturalny marketing terytorialny w wyszukiwarce internetowej


    Niewątpliwą zaletą internetowego marketingu terytorialnego jest również jego naturalność i transparentność. Nawet najlepiej przygotowana kampania reklamowa nie będzie skuteczna, o ile zawarte w niej informacje nie będą prawdziwe. Rzeczywistość zweryfikuje takie informacje, a mieszkańcy, turyści oraz inwestorzy z pewnością wypowiedzą swoje zdanie. W marketingu terytorialnym liczy się prawda i rzetelność. Reklama polega na tym, żeby skupiać się na najlepszych zaletach konkretnego regionu. Warto wspierać dziedzictwo kulturowe, podtrzymywać pamięć o historii i jednocześnie iść z duchem czasu.

    Dlatego właśnie we współczesnym marketingu terytorialnym warto zaufać algorytmom wyszukiwarek i działać zgodnie z nowoczesnym systemem promocji regionu. Organiczne pozycjonowanie stron internetowych daje mnóstwo możliwości na promocję regionu, gmin czy miast.

    Przykłady promocji różnych miejsc


    Marketing terytorialny to powszechne działania. Wiele miast, województw i regionów w Polsce aktywnie się promuje. Wśród ciekawych kampanii można wskazać akcję województwa podlaskiego „Znasz? Poznaj”. Na grafikach publikowanych w sieci zostały przedstawione dwa kontrastujące ze sobą światy — z jednej strony duża liczba osób, zdjęcia kojarzące się z dużymi, tętniącymi życiem i zurbanizowanymi miastami, a z drugiej — spokój, szansa na wyciszenie na łonie natury. Podlasie w tym przypadku zostało pokazane jako miejsce, w którym można pozwolić sobie na wytchnienie.

    internetowy marketing terytorialny Podlasie

    (źródło: podlaskie24.pl)

    Drugim ciekawym przykładem marketingu terytorialnego może być coroczna akcja województwa kujawsko-pomorskiego, tworzącego zabawę „Kujawsko-Pomorski Paszport turystyczny", zachęcający do zwiedzenia ciekawych miejsc w danej części Polski, tworząc trasy nazywane konstelacjami. Miejsca, które zostaną uwzględnione na mapie, mogą zainteresować zarówno turystów, jak i samych mieszkańców, chcących odkryć województwo, w którym żyją, na nowo.

    Interesującym przykładem spoza Polski może być Gruzja, która zorganizowała przywitanie i zapewniała ciekawe atrakcje 6-milionowemu turyście odwiedzającemu wspomniany kraj. Turysta został nie tylko dowieziony z lotniska, lecz także zaproszony na obiad z premierem czy pokaz tradycyjnego tańca gruzińskiego. Ta akcja przedstawiła kraj jako przyjazny dla osób, chcących się do niego wybrać w ramach urlopu i szybko zyskała popularność w internecie, przynosząc oczekiwane skutki — liczba osób odwiedzając Gruzję znacznie wzrosła. (źródło: agenda.ge)

    Planując odpowiednie działania służące do promocji krajów, miast i regionów, warto trzymać się wyżej wymienionych wskazówek. Trzeba jednak zaznaczyć, że planowanie i wdrażanie poszczególnych czynności może być czasochłonne. W związku z tym działania prowadzone online można powierzyć doświadczonym fachowcom. W zakresie internetowego marketingu terytorialnego, dokładnej analizy słów kluczowych i zapytań z wyszukiwarki Google, nasza agencja SXO zadba o skuteczne pozycjonowanie strony internetowej oraz zatroszczy się o to, aby dane miejsce było rozpoznawalne w internecie.

    1. Czym jest marketing terytorialny?

    Marketing terytorialny to działania mające na celu promocję danego miejsca i stworzenie w wyobraźni odbiorcy określonego jego obrazu.

    2. Gdzie w internecie warto promować dany teren?

    Marketing terytorialny online dobrze prowadzić, m.in. wykorzystując stronę internetową oraz social media.

    3. Co jest ważne podczas planowania dział związanych marketingiem terytorialnym?

    Planując działania marketingowe, warto pamiętać o tym, aby tworzyć spójny obraz kraju, miasta czy regionu oraz dostosowywać swój przekaz do odbiorcy.