Pozycjonowanie kancelarii prawnej a etyka zawodowa


Reklamowanie kancelarii prawnej jest zakazane zgodnie z postanowieniami przyjętymi w Ustawie z dnia 26 maja 1982 r. Prawo o adwokaturze. Do tego zagadnienia odnosi się także Zbiór Zasad Etyki Adwokackiej i Godności Zawodu, który został uchwalony przez Naczelną Radę Adwokacką w 1998 roku.

Nie oznacza to jednak, że pozycjonowanie strony kancelarii jest niemożliwe. Działania SEO mające na celu zwiększenie widoczności strony www nie stanowią tradycyjnie rozumianej reklamy. Trzeba jednak pamiętać, że obowiązujące prawo nakłada pewne ograniczenia na osoby tworzące tego rodzaju strony internetowe dla kancelarii adwokackich.

Każdy adwokat oraz radca prawny jest bowiem uprawniony do informowania o swojej działalności. W związku z tym niezgodne z prawem będzie skorzystanie z Google Ads, jednak prowadzenie strony internetowej, na której są umieszczone najważniejsze dane na temat określonej osoby oraz tego, czym się ona zajmuje z racji wykonywania zawodu, nie łamie zasad etyki, a pozwala na dotarcie do potencjalnych klientów ze swoją ofertą usług prawnych.

Jak tworzyć content na stronę internetową kancelarii prawnej?


Pozycjonując stronę www kancelarii, należy przede wszystkim zadbać o content, który ma być na niej opublikowany. Niezwykle istotną częścią każdej witryny są umieszczone na niej treści. Ważne jest jednak, aby w tym przypadku nie stosować języka korzyści, ponieważ najczęściej jest on związany z reklamą. W tekstach nie powinny znajdować się żadne sformułowania, które mogłyby w jakiś sposób wartościować danych adwokatów, radców prawnych czy samą kancelarię. Niezgodne z zasadami etyki jest także zachęcanie do skorzystania z danych usług.

W jaki sposób więc można tworzyć wartościowy content na stronę www osób działających w branży prawniczej? Pisząc teksty na stronę www kancelarii, dobrze skupić się na artykułach informacyjnych oraz eksperckich. Zamiast zaznaczać, że „adwokat x to najlepszy w swojej dziedzinie praktyk”, warto podkreślić, że „adwokat x specjalizuje się w dziedzinie prawa rodzinnego”. Przekaz ten nie łamie Zasad Etyki i Godności Zawodu, a przy tym, informuje odbiorcę o tym, jakiej pomocy może oczekiwać od danej osoby.

Artykuły, w których pojawią się istotne dla użytkowników wskazówki czy możliwości rozwiązania określonych problemów prawnych nierzadko przyczyniają się do zwiększenia zaufania do danej kancelarii. Należy jednak przy tym pamiętać, aby zawsze w tekstach umieszczać tylko sprawdzone informacje. W innym przypadku mogą one przynieść efekt odwrotny do zamierzonego.

SEO na stronie kancelarii prawnej

(źródło: adwokat-jaskow.pl)

Tworząc treści, które mają znaleźć się na stronie kancelarii, dobrze korzystać ze związanych z branżą fraz. Chcąc je znaleźć, przed rozpoczęciem pozycjonowania, warto dokonać analizy słów kluczowych oraz konkurencji. Można też skorzystać z dostępnych narzędzi pomagających w dobraniu odpowiednich słów kluczowych, w tym także fraz long tail, które użytkownicy często wpisują w wyszukiwarkę Google. Ważne jest jednak, aby były one naturalnie wplecione w treści. W innym przypadku artykuły mogą wyglądać nieprofesjonalnie i nie zaciekawić użytkowników.

Link building w pozycjonowaniu stron kancelarii prawnej


Na widoczność strony internetowej w Google wpływa także liczba oraz jakość prowadzących do niej linków. W związku z tym dobrze, aby radca prawny czy adwokat udzielał się na stronach branżowych, np. w formie:

  • porad online,
  • komentarzy prawnych,
  • interpretacji przepisów,
  • wpisów gościnnych.

Trzeba również pamiętać o tym, że na liczbę linków prowadzących do strony wpływ ma jakość publikowanych na nich treści. Ciekawymi informacjami oraz angażującymi treściami użytkownicy sami będą się dzielić, np. na forach internetowych czy w mediach społecznościowych, a dzięki temu strona www kancelarii prawdopodobnie zyska nowych odwiedzających.

Warto również zdecydować się na założenie kont danej kancelarii w mediach społecznościowych i w publikowanych postach umieszczać linki prowadzące na jej stronę internetową. Tworząc treści w obrębie strony, dobrze także zadbać o odpowiednie linkowanie wewnętrzne. W tekstach publikowanych np. na blogu można umieścić odnośnik do podstrony z obszarami, którymi zajmują się radca prawny czy adwokat. Trzeba także zwrócić uwagę na to, aby każdy anchor prowadzący do strony był tworzony z wykorzystaniem słów kluczowych, ponieważ to może mieć wpływ liczbę osób, które faktycznie wejdą w dany link.

Pozycjonowanie lokalne kancelarii prawnych


Warto także poświęcić czas na pozycjonowanie lokalne stron internetowych kancelarii adwokackich czy witryn radców prawnych. Wiele osób, szukając pomocy prawnej, w pierwszej kolejności stara się znaleźć specjalistów ze swojego miasta lub z niedalekiej okolicy. W związku z tym, poszukując słów kluczowych podczas pozycjonowania, dobrze postawić na takie jak:

  • „radca prawny Bydgoszcz”,
  • „adwokat Warszawa centrum”,
  • „kancelaria adwokacka Kraków”,
  • „prawo rodzinne Poznań”.

Dzięki dodaniu do swojego stanowiska lub oferowanych usług, nazwy miasta i ewentualnie dzielnicy, w której prowadzi się działalność, łatwiejsze stanie się dotarcie do potencjalnych klientów. Ważnym elementem pozycjonowania lokalnego jest również prowadzenie „wizytówki" w Google Moja Firma.

Google Moja Firma dla radców prawnych, adwokatów i kancelarii


Planując pozycjonowanie kancelarii, dobrze również zatroszczyć się o to, aby znalazła się ona w mapach wyszukiwarki Google. Nie łamie to zasad etyki adwokackiej, a gotowy profil może pozwolić na zwiększenie ruchu na stronie kancelarii adwokackiej. W Google Moja Firma należy w pierwszej kolejności uzupełnić podstawowe dane takie jak:

  • adres kancelarii,
  • godziny otwarcia,
  • numer telefonu,
  • link do strony www.

W umieszczonym w Google Moja Firma opisie działalności należy, podobnie jak w treściach na stronie, zawrzeć odpowiednie słowa kluczowe. Warto także pamiętać o tym, że w wizytówce jest specjalne miejsce na uzupełnienie swojej oferty. Ważną rolę odgrywają też zdjęcia kancelarii, które mogą ułatwić potencjalnym klientom dotarcie w dane miejsce.

Na profilach niezwykle ważne są także opinie użytkowników na temat usług prawnych, jakie oferuje dana kancelaria adwokacka. Oczywiście, należy zadbać o to, aby pozytywnych komentarzy było jak najwięcej, ponieważ mają one dobry wpływ na pozycjonowanie. Z kolei na negatywne wpisy dobrze odpowiadać, ponieważ może to pozwolić na polepszenie wizerunku firmy.

Dobrze również korzystać z możliwości odpowiadania przez adwokatów czy radców prawnych na pytania potencjalnych klientów. Te także mogą być wyświetlane na profilu danej kancelarii. Co więcej, „wizytówki” adwokatów czy radców prawnych powinny być regularnie aktualizowane, ponieważ to także może zwiększyć efekty pozycjonowania danych stron internetowych. Dobrze też wstawiać na swój profil wpisy zawierające ciekawe dla klientów informacje dotyczące usług prawnych. Google Moja Firma stale się rozwija, dlatego, po założeniu profilu, warto regularnie sprawdzać, czy nie są udostępnione nowe opcje.

SEO na stronie kancelarii prawnej

(źródło: Google Maps)

Pozycjonowanie strony internetowej kancelarii — o czym jeszcze należy pamiętać?


Podczas pozycjonowania w Google strony internetowej radcy prawnego, adwokata czy ich kancelarii, należy pamiętać, że witryna powinna mieć odpowiednią, przyjazną dla użytkowników budowę. Potencjalny klient, który będzie musiał zastanawiać się, gdzie na stronie internetowej może znaleźć informacje dotyczące kontaktu z kancelarią czy oferowanych usług prawnych, prawdopodobnie opuści witrynę i zacznie szukać innej oferty. Co więcej, warto także zadbać o odpowiednie meta tagi strony internetowej, w tym przede wszystkim tytuł i opis, które mają być wyświetlane w wynikach wyszukiwania Google.

Pozycjonowanie wymaga również zatroszczenia się o to, aby dana strona internetowa ładowała się jak najszybciej. Co więcej, warto dostosować ją do przeglądania na urządzeniach mobilnych — jest to istotne nie tylko dla samego algorytmu wyszukiwarki Google, lecz także dla użytkowników, którzy coraz częściej korzystają z internetu za pomocą swoich smartfonów.

Tworząc stronę internetową kancelarii, warto pamiętać przede wszystkim o tym, że powinna być ona dostosowana do użytkowników tak, aby zainteresować potencjalnego klienta i sprawić, że ponownie odwiedzi on daną witrynę lub skorzysta z usług radców prawnych czy adwokatów.

Dlaczego warto pozycjonować stronę kancelarii?


Pozycjonowanie kancelarii adwokackich może przynieść wiele korzyści. Przede wszystkim, pozwala ono na dotarcie do osób potencjalnie zainteresowanych oferowanymi usługami i wyróżnienie się na tle rosnącej konkurencji. Co więcej, tworząc oraz publikując treści ze zbiorem ważnych dla użytkowników informacji, można budować swoją pozycję jako eksperta na rynku i zdobywać zaufanie kolejnych klientów. Podczas pozycjonowania strony www kancelarii trzeba jednak uważać, aby nie wybierać działań, które mogą być niezgodne z zasadami etyki adwokackiej.

Jeżeli zależy Ci na zwiększeniu ruchu na stronie internetowej kancelarii, zleć opiekę nad nią doświadczonej agencji SEO. Przemyślane działania mogą sprawić, że dana strona internetowa znajdzie się na wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania Google bez konieczności wykupywania płatnej reklamy, niezgodnej z etyką zawodu prawników.

FAQ:

1. Czy prowadzenie strony kancelarii jest zgodne z etyką zawodu adwokata oraz radcy prawnego?

Prowadzenie strony www adwokata czy radcy prawnego oraz jej pozycjonowanie nie zostało zabronione w prawie z racji wykonywania zawodu adwokata. Niedozwolona jest jednak bezpośrednia reklama, w tym również kampanie takie jak Google Ads.

2. Dlaczego warto zdecydować się na pozycjonowanie kancelarii adwokackiej?

Pozycjonowanie kancelarii pozwala na dotarcie do większej liczby potencjalnych klientów, a także, umożliwia wyróżnienie się na tle konkurencji i zyskanie zaufania użytkowników.

3. Komu warto powierzyć pozycjonowanie strony www kancelarii prawnej?

Planowanie i wdrażanie działań SEO dla kancelarii warto powierzyć renomowanej agencji SXO, która gwarantuje skuteczne pozycjonowanie stron internetowych adwokatów oraz radców prawnych.