Google Zakupy - jak to działa?


Po wyszukaniu określonej frazy Google (często) oprócz wyświetlenia stron internetowych zgodnych z danym zapytaniem, pokazuje użytkownikom również produkty wybrane na podstawie użytych przez nich słów. Co więcej, wyszukiwarka podaje cenę określonej rzeczy i wskazuje sklep, w którym można ją nabyć. Google Zakupy, określane też mianem Google Shopping to jedna z form reklamy. Zwykle przynosi ona wiele korzyści sklepom internetowym, a także skutecznie ułatwia użytkownikom poszukiwanie oraz nabycie wybranych produktów.

google zakupy

Wystarczy, że użytkownik kliknie wybrany produkt, a zostanie przeniesiony do sklepu internetowego, który go sprzedaje. Co więcej, oprócz ofert na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, nad nimi widnieje zakładka „Zakupy”. Po wejściu w nią użytkownik może zobaczyć jeszcze więcej produktów związanych z określonym zapytaniem. Warto zaznaczyć, że Google Zakupy umożliwia też porównanie cen danej rzeczy w kilku sklepach, dzięki czemu rozwiązanie to sprawia, że użytkownicy oszczędzają nie tylko czas, lecz także pieniądze.

W zakładce „Zakupy” dostępne są również filtry dostosowane do rodzaju poszukiwanego produktu. Na przykład, po wyszukaniu frazy „iPhone”, można wskazać sklep, z którego chce się kupić dany telefon, a także wielkość jego pamięci czy oczekiwany czas pracy baterii. Wpisując do wyszukiwarki „ramka na zdjęcia”, można przefiltrować wyniki po stylu, typie czy cenie dekoracji. Z punktu widzenia e-commerce, reklamy produktowe wyświetlane w wyszukiwarce Google to doskonały sposób na dotarcie do klientów potencjalnie zainteresowanych zakupem określonego produktu.

google zakupy przykład

Czym jest i jak korzystać z Google Merchant Center?


Chcąc dodać produkty oferowane przez swój sklep internetowy do Google Shopping, należy skorzystać z Google Merchant Center. Dzięki niemu możliwe jest przesłanie do wyszukiwarki informacji na temat oferowanych rzeczy, a co za tym idzie – wyświetlanie ich później użytkownikom. Jak używać wspomnianego narzędzia? Należy wejść na stronę Merchant Center, a następnie zarejestrować się za pomocą swojego konta usługowego Google.

Witryna poprosi o wypełnienie formularza. Powinny znaleźć się w nim takie dane jak np.:

  • adres URL sklepu internetowego,
  • nazwa fimy,
  • kraj, w którym ma siedzibę prowadzona firma.

Następnie należy poczekać na weryfikację witryny. Do jej wykonania wykorzystywane jest narzędzie Google Search Console. Po skończeniu tego procesu można przejść do wgrania stworzonego pliku produktowego. Rzeczy, które mają znaleźć się w Zakupach Google, muszą najpierw zostać zaakceptowane. Jeśli nie będą one zgodne z zasadami tworzenia ofert w tej zakładce wyszukiwarki, właściciel danego sklepu internetowego otrzyma o tym informację od Google Merchant Center.

Po wprowadzeniu ewentualnych poprawek do pliku należy połączyć założone konto Google Merchant Center z kontem Google Ads, co z kolei pozwoli na stworzenie kampanii. Warto również zaznaczyć, że podczas tego działania możliwy jest wybór budżetu, jaki chce się przeznaczyć na ten rodzaj promocji sklepu internetowego, a także nazwy kampanii czy lokalizacji, w których mają być wyświetlane reklamy. Możliwe jest też zastosowanie dodatkowych ustawień takich jak, np. data zakończenia określonej kampanii.

Jak stworzyć odpowiedni plik produktowy?


Listę produktową najlepiej przesłać w formie XML, jednak istnieje również możliwość posłużenia się plikiem CSV, Google Sheet, a także TXT. Prowadząc sklep na jednej z popularnych platform takich jak Shoper czy Shopify, informacje o produktach w odpowiednim rozszerzeniu można zazwyczaj wygenerować automatycznie. Część pozwala także na stworzenie tego pliku za pomocą specjalnych wtyczek.

Warto pamiętać, że Zakupy Google nie są przeznaczone wyłącznie dla dużych marek. Nawet jeśli chce się dodać do wyszukiwarki jeden produkt – jest to możliwe. Co więcej, wybierając rzeczy, mające wyświetlać się w wyszukiwarce, warto zwrócić uwagę przede wszystkim na te, które mogą zainteresować jak największą liczbę użytkowników. Dobrze postawić na produkty modne oraz bestsellery.

W pliku produktowym, nazywanym także feedem produktowym, powinny znaleźć się takie informacje jak:

  • ID produktu,
  • tytuł – warto zadbać o to, aby był prosty i odpowiadał na pytania często wpisywane przez użytkowników w Google,
  • opis – zawierający najważniejsze informacje na temat specyfikacji danej rzeczy,
  • link do zdjęcia – fotografia powinna być wyraźna, bez znaków wodnych czy tekstów reklamowych. Oferowany przedmiot należy umieścić na białym tle. Wyjątkiem są sklepy wnętrzarskie, w przypadku których można zaprezentować gotową aranżację. Zdjęcia powinny mieć rozmiar co najmniej 100 × 100 pikseli, a w przypadku odzieży – 25o × 250 pikseli. Przyjmuje się jednak zazwyczaj, że najlepszy rozmiar to 800 × 800 pikseli,
  • kategoria produktu – dzięki niej algorytmy Google mogą lepiej dopasować dany produkt do zapytań użytkowników,
  • forma jego dostawy,
  • dostępność,
  • cena.

Możliwe jest również uzupełnienie dodatkowych danych na temat sprzedawanego produktu obejmujących np. jego wielkość, kolor czy rozmiar. Na to, które informacje są najważniejsze, często wpływ ma rodzaj oferowanej rzeczy. Jeśli plik produktowy jest generowany automatycznie przez jedną z platform, a jego dane zostały prawidłowo uzupełnione na stronie internetowej sklepu, znajdą się one również w feedzie.

Certyfikat SSL – o tym należy pamiętać podczas tworzenia reklam produktowych


Dodawanie produktów do Google Shopping jest możliwe tylko pod warunkiem, że strona danego sklepu internetowego ma potwierdzony certyfikat SSL. Bez tego Google nie zweryfikuje danej witryny pomyślnie, a przez to zaplanowana kampania produktowa nie zostanie przeprowadzona. Posiadanie wymaganego certyfikatu zapewnia bezpieczeństwo połączenia ze sklepem online. Dzięki temu użytkownik, podając swoje dane takie jak adres, hasło czy numer konta, ma pewność, że żadna niepożądana osoba nie będzie miała dostępu do tych informacji.

Warto o to zadbać, ponieważ wielu użytkowników robiących zakupy w internecie również zwraca uwagę na to, aby dane, które podają w internecie, były bezpieczne. Chcąc sprawdzić, czy strona używa szyfrowanego połączenia, wystarczy spojrzeć na jej adres – musi on zaczynać się od „https://”. Co więcej, obok URL strony, powinna znajdować się zamknięta kłódka. Po jej kliknięciu można wejść w dokładne informacje na temat danego certyfikatu SSL.

Czy kampania produktowa w Google Ads to dobre rozwiązanie dla e-commerce?


Kampanie produktowe Google Ads mają liczne zalety dla e-commerce. Stworzenie interesujących opisów oraz tytułów produktów wyświetlanych w wynikach wyszukiwania nierzadko znacznie zwiększa ruch na stronie i przyczynia się do licznych konwersji. Dzięki Zakupom Google możliwe jest dotarcie do klientów zainteresowanych zakupem produktów, które są dostępne w asortymencie danego sklepu. Warto zwrócić szczególną uwagę na to, że oferty ze zdjęciami wyszukiwarka wyświetla jeszcze przed reklamami tekstowymi, za sprawą czego użytkownicy zazwyczaj zwracają na nie uwagę w pierwszej kolejności.

Podstawowe plusy, jakie mają kampanie produktowe dla e-commerce:

  • dotarcie do osób zainteresowanych zakupem oferowanych przedmiotów,
  • możliwość zainteresowania swoją ofertą osób, które mogłyby nie trafić na stronę danego sklepu internetowego,
  • skrócenie ścieżki zakupowej użytkownika, a co za tym idzie – większa liczba transakcji zakończonych sukcesem.

Korzystanie z Zakupów Google jest też bardzo wygodne dla użytkownika. Jeszcze przed wejściem na stronę sklepu może on dowiedzieć się podstawowych danych na temat produktu, poznać jego cenę, a także porównać ją z kosztem zakupu danego przedmiotu w innym sklepie. Znalezienie korzystnej oferty w Google Shopping jest często znacznie prostsze niż samodzielnie przeszukiwanie sklepów internetowych w celu znalezienia danego przedmiotu.

Zaletą Google Shopping jest także to, że prosto z wyników wyszukiwania dana osoba może trafić na podstronę produktową wybranego sklepu, bez konieczności szukania odpowiednich kategorii. Google Zakupy to dobre rozwiązanie zarówno dla właścicieli sklepów internetowych, jak i dla osób planujących zamówienie określonych produktów przez internet. Kampanię produktową dla działalności e-commerce może również stworzyć doświadczona agencja SEO, zajmująca się nie tylko profesjonalnym pozycjonowaniem stron, lecz także przygotowywaniem reklam produktowych Google Ads.

FAQ:

1. Dlaczego warto korzystać z Google Shopping?

Zakupy Google przede wszystkim pozwalają sklepom internetowym na dotarcie do dużej liczby klientów potencjalnie zainteresowanych ich ofertą.

2. Co jest wymagane do stworzenia kampanii produktowej?

Stworzenie kampanii produktowej jest możliwe po założeniu konta w Google Merchant Center i zintegrowaniu go z Google Ads. Trzeba także pamiętać o przesłaniu pliku produktowego oraz o tym, aby strona miała ważny certyfikat SSL.

3. Czy plik produktowy powinien być wykonany samodzielnie?

Plik produktowy można zrobić samodzielnie, jednak, popularne platformy, na których wiele osób prowadzi sklepy internetowe, pozwalają często na automatyczne wygenerowanie feedu.