Czym jest kanibalizacja słów kluczowych i jaki ma wpływ na wyświetlanie strony w wynikach wyszukiwania?


Z kanibalizacją słów kluczowych ma się do czynienia w momencie, gdy więcej niż jedna podstrona określonej domeny zostaje zoptymalizowana pod to samo słowo kluczowe. Zadaniem Google jest znajdowanie stron dopasowanych do zapytania wpisanego przez użytkownika w wyszukiwarkę. Jeśli na kilku podstronach pojawią się te same frazy, algorytmy wyszukiwarki mogą nie wiedzieć, który URL będzie bardziej wartościowy dla danego użytkownika.

Zjawisko to skutkuje tym, że dane kategorie czy wpisy blogowe zaczynają być dla siebie konkurencją. Google za każdym razem, gdy użytkownik wpisze dane słowo kluczowe w wyszukiwarkę, może wyświetlać inną podstronę.

Określone podstrony zazwyczaj zajmują także różne pozycje, przez co dana witryna raz może znajdować się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, a gdy algorytmy wybiorą inną kategorię czy wpis blogowy – znacznie dalej. Kanibalizacja słów kluczowych najczęściej może dotyczyć witryn o wąskiej tematyce. W przypadku takich stron te same frazy mogą być wykorzystywane nawet nieświadomie.

przykład kanibalizacji słów kluczowych

(Teoretyczne zobrazowanie zjawiska kanibalizacji słów kluczowych. Warto jednak pamiętać, że nie w każdym takim przypadku wystąpi kanibalizacja.)

Z powyższym zjawiskiem często muszą borykać się także osoby tworzące sklepy internetowe. Jeśli produkty lub kategorie są do siebie zbliżone, w ich opisach nierzadko powtarzają się te same słowa kluczowe, to również może skutkować kanibalizacją. Wpisy blogowe, w których autor odnosi się do danych przedmiotów czy usług, korzystając z fraz kluczowych wcześniej wykorzystanych na innych podstronach, także mogą prowadzić do opisywanej sytuacji.

Jakie skutki ma kanibalizacja słów kluczowych?


Wiele osób sądzi, że kanibalizacja słów kluczowych może mieć pozytywne skutki, ponieważ niegdyś Google wyświetlał tzw. podklejone wyniki. Działo się to w momencie, gdy algorytmy uznały, że więcej niż jedna podstrona tej samej domeny pasuje do wpisanego w wyszukiwarkę zapytania. Poprzez fakt, że gdy jedna z podstron zajmowała wysoką pozycję, a pozostałe, związane z określoną frazą kluczową kategorie, pokazywane były obok niej, możliwe było zwiększenie liczby wejść na stronę.

Wyszukiwarka Google zmieniła jednak sposób wyświetlania witryn w wynikach wyszukiwania i wcześniej opisywane zjawisko obecnie staje się poważnym problemem dla strony. Teraz kanibalizacja słów kluczowych może skutkować przede wszystkim zmniejszeniem ruchu na danej stronie. Przez to, że witryna nie zawsze jest wyświetlana na wyższych pozycjach, część użytkowników może nie zwrócić na nią uwagi.

Wszystkie podstrony zoptymalizowane na tę samą frazę prawdopodobnie nie będą równie interesujące dla każdego użytkownika. Jedne mogą generować większy ruch, inne – znacznie mniejszy. Nierzadko wiąże się to także z ich meta danymi. Zarówno tytuły, jak i opisy podstron zazwyczaj nie są w tym samym stopniu ciekawe.

Zjawisko kanibalizacji nierzadko negatywnie wpływa na sprzedaż w sklepie internetowym w sytuacjach, gdy użytkownik najpierw trafia na podstrony, z których dopiero musi przejść do interesujących go kategorii czy produktów, co wydłuża jego ścieżkę zakupową. Google może również potraktować wykorzystywanie tych samych słów kluczowych na kilku podstronach jako nadużycie, co także poskutkuje spadkiem pozycji witryny w wynikach wyszukiwania, a co za tym idzie – zmniejszeniem efektywności prowadzonych działań SEO oraz ograniczeniem liczby wejść na stronę.

Co jest przyczyną kanibalizacji słów kluczowych?


Problem kanibalizacji słów kluczowych zazwyczaj związany jest z wykorzystaniem tych samych fraz podczas tworzenia treści na różne podstrony. Przykładem może być sytuacja, w której, w sklepie internetowym występują kategorie takie jak „karma dla psa” i „sucha karma dla psa”. W opisie zarówno na jednej, jak i drugiej podstronie mogą być takie słowa kluczowe jak: „bezzbożowa karma dla psa”, „karma hipoalergiczna dla psa”, „dobra karma dla psa”. Podobnie będzie w momencie, gdy na blogu danej witryny pojawi się artykuł o „dobrych karmach dla psa”, w którym znów zostaną wykorzystane dokładnie takie same słowa kluczowe.

Rozwiązaniem może być dodanie do fraz „bezzbożowa karma dla psa” wyrażeń: „sucha" lub „mokra". Wówczas powstałyby dwie osobne frazy: „mokra bezzbożona karma dla psa” i „sucha bezzbożowa karma dla psa”, co dokładnie rozróżnia kontekst i daje użytkownikowi oraz robotowi jasny sygnał, co znajdzie na konkretnej podstronie.

Przyczyną kanibalizacji słów kluczowych może być również umieszczanie podobnych tekstów na różnych podstronach. Jeśli na stronie znajduje się obszerny artykuł na temat tego, w jaki sposób wybrać najlepszą sofę do salonu, nie warto powielać tych samych treści, np. w opisie kategorii. Kanibalizacja słów kluczowych nierzadko związana jest także z nieprawidłowym linkowaniem do określonych kategorii, produktów czy innych podstron. Zjawisko to ma miejsce w momencie, gdy ten sam anchor odnosi się do kilku podstron. Przez taki błąd link building nie przynosi oczekiwanych skutków. Dotyczy to zarówno linkowania wewnętrznego, jak i zewnętrznego.

Do najczęstszych przyczyn zjawiska kanibalizacji słów kluczowych zalicza się:

  • występowanie tych samych fraz kluczowych na różnych podstronach jednej domeny,
  • publikacja podobnych albo dokładnie takich samych treści na kilku podstronach,
  • błędne linkowanie zewnętrzne oraz wewnętrzne, polegające na użyciu takich samych lub zbliżonych anchorów dla wielu podstron.

Kanibalizacja słów kluczowych – po czym poznać, że ma się do czynienia z tym zjawiskiem?


O tym, że na danej stronie występuje kanibalizacja słów kluczowych, mogą świadczyć częste zmiany jej pozycji. W związku z tym warto regularnie sprawdzać, na którym miejscu w wynikach wyszukiwania jest wyświetlana witryna.

Pomocne narzędzia do badania kanibalizacji słów kluczowych:

  • Google Search Console

To, czy trzeba martwić się opisywanym zjawiskiem, można ocenić za pomocą narzędzia Google Search Console. Po wejściu z bocznego panelu w „skuteczność” należy wybrać określone słowo kluczowe, a w zakładce „strony” pojawią się adresy URL, które są związane z danymi frazami. Jeśli będzie tam więcej podstron, domena może być narażona na kanibalizację słów kluczowych.

  • Senuto

Warto jednak zaznaczyć, że korzystając z Google Search Console, należy po kolei sprawdzać każdą z fraz kluczowych, która mogłaby powtarzać się na kilku podstronach, co jest czasochłonne. Z pomocą przychodzi narzędzie Senuto, gdzie można zobaczyć raport dotyczący kanibalizacji słów kluczowych. Co więcej, program wskazuje, jakie adresy URL były zamienne wyświetlane przez Google w dniu wcześniejszym, a także pozwala na ocenę tego zjawiska w ujęciu tygodniowym. Dzięki Senuto można więc też sprawdzić, czy kanibalizacja ma miejsce od dłuższego czasu.

  • Ahrefs

Kanibalizację słów kluczowych można zauważyć również, wykorzystując narzędzie Ahrefs. W tym programie, po przejściu do sekcji „najlepsze podstrony” w zakładce „wyszukiwania organiczne” wyświetlają się adresy URL związane z tą samą frazą kluczową.

Sposoby na wyeliminowanie problemu kanibalizacji słów kluczowych


Jeśli na stronie pojawi się zjawisko kanibalizacji słów kluczowych, należy wdrożyć działania mogące wskazać wyszukiwarce, które adresy URL powinny być związane z określonymi frazami. W tym celu można:

  • użyć tagu kanonicznegorel="canonical", znajdującego się w sekcji <head> strony. Może on pomóc w nakierowaniu Google na wyświetlanie w wynikach wyszukiwania podstrony, która jest dla właściciela witryny najważniejsza,
  • uniemożliwić indeksowanie mniej istotnych stron – jest to sposób najczęściej wykorzystywany przez osoby tworzące strony, w przypadku których użycie tagu kanonicznego nie rozwiązało problemów. Zablokowanie indeksacji zupełnie wyłącza daną podstronę z możliwości pojawiania się w wynikach wyszukiwania,
  • ustawić przekierowanie 301 dla określonych podstron – to rozwiązanie jest odpowiednie w sytuacji, gdy na większości podstron z tymi samymi słowami kluczowymi znajdują się podobne informacje. W takim przypadku warto je połączyć, ustawiając przekierowanie do tej z najwyższym potencjałem,
  • zoptymalizować podstrony pod inne słowa kluczowe – jeśli nie chce się rezygnować z określonych podstron, warto przemyśleć optymalizację danych podstron pod inne frazy. Dzięki temu wyszukiwarka nie będzie już musiała wybierać, która z nich ma być wyświetlana użytkownikom.

Niezależnie od wybranego sposobu, eliminacja problemu, jakim jest kanibalizacja fraz kluczowych, ma duże znaczenie dla pozycjonowania strony, dlatego od razu po jego zauważeniu warto podjąć działania mogące go usunąć.

kanibalizacja słów kluczowych co robić

Jak nie dopuścić do wystąpienia kanibalizacji słów kluczowych?

Przede wszystkim warto odpowiednio zaplanować optymalizację każdej z podstron. Jeśli wykorzystanie określonych fraz zostanie przemyślane, nie dojdzie do ich duplikacji na kilku podstronach. Co więcej, tak jak zostało wcześniej wspomniane, należy regularnie monitorować, czy strony nie dotknął opisywany problem. Im szybciej kanibalizacja słów kluczowych zostanie wykryta, tym łatwiej ją usunąć.

Chcąc mieć pewność, że nie dojdzie do takiej sytuacji, warto zlecić stworzenie i opiekę nad witryną specjalistom zajmującym się profesjonalnym pozycjonowaniem stron i optymalizacją doświadczeń użytkownika. Agencja SXO zadba o to, aby każda z podstron była zoptymalizowana pod inne słowa kluczowe oraz, żeby dana firma zajmowała jak najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.

FAQ:

1. Co to jest kanibalizacja słów kluczowych?

Kanibalizacja słów kluczowych to zjawisko pojawiające się w momencie, gdy kilka podstron tej samej witryny jest zoptymalizowanych pod to samo słowo kluczowe.

2. W jaki sposób uniknąć kanibalizacji słów kluczowych?

Zjawisku warto przeciwdziałać, planując wcześniej, jakie frazy mają być wykorzystane na określonych podstronach. Chcąc mieć pewność, że problem nie będzie dotyczyć określonej witryny, warto jej stworzenie zlecić profesjonalistom.

3. Jakie skutki ma kanibalizacja słów kluczowych?

W wyniku kanibalizacji słów kluczowych może dojść do zmniejszenia ruchu na stronie oraz spadku jej pozycji w wynikach wyszukiwania Google.