Czym są meta tagi?


Meta tagi, określane również mianem znaczników meta to informacje na temat zawartości stron internetowych. Są one umieszczane na początku kodu HTML lub XHTML witryny. Część z nich jest widoczna dla użytkownika. Przykłady takich znaczników to tytuł (title) oraz opis strony (meta drescription) pojawiające się w wynikach wyszukiwania. Pozostałe stanowią informacje wyłącznie dla robotów Google.

Warto jednak zaznaczyć, że meta tagi odgrywają istotną rolę w pozycjonowaniu. Oodpowiednio skonstruowane - mogą przyczynić się do zwiększenia ruchu na danej stronie internetowej, a tym samym – wspomóc pozostałe działania marketingowe.

Title, czyli tytuł strony wyświetlany w wynikach wyszukiwania


Meta title, czyli tytuł strony - to jeden z istotniejszych meta tagów. Jest to nazwa witryny wyświetlana w wynikach wyszukiwania Google. W związku z tym, że zazwyczaj to na nią w pierwszej kolejności zwracają uwagę użytkownicy, należy zadbać, aby była ona interesująca oraz wskazywała, co dana osoba znajdzie na stronie. Meta title powinien być również unikatowy dla wszystkich podstron – należy więc stworzyć inną nazwę dla każdej kategorii czy produktu. W tytule dobrze zawrzeć też słowa kluczowe, jednak, pamiętając przy tym, że tekst ten musi brzmieć naturalnie.

Meta title należy stworzyć w taki sposób, aby był:

  • oryginalny,
  • zwięzły,
  • zrozumiały dla użytkownika.

Wiele firm decyduje się również na dodanie do niego swojej nazwy. Dzięki temu goście, odwiedzając witrynę, od razu kojarzą ją z danym przedsiębiorstwem. Niektórzy stawiają także na urozmaicenie tytułu emoji, co przyciąga uwagę wielu osób. Tworząc ten meta tag, trzeba również pamiętać o tym, że tytuł powinien mieć określoną długość, ponieważ w innym przypadku może zostać automatycznie skrócony.

To, jak dany tekst będzie wyglądać w wynikach wyszukiwania, zależy przede wszystkim od jego wielkości w pikselach, jednak przyjmuje się, że Google wyświetla maksymalnie 70 znaków tytułu. Może zdarzyć się, że wyszukiwarka wyświetli mniejszą ich liczbę, jeśli w title pojawią się wiele razy litery „m” oraz „w”. Warto także pamiętać o tym, że w internecie dostępne są narzędzia, pozwalające na sprawdzenie, jak dany tekst będzie prezentować się w wyszukiwarce.

Meta description – sposób na zainteresowanie użytkowników


Kolejny meta tag warty poznania to meta description, czyli krótki opis witryny, który, podobnie jak tytuł strony, jest wyświetlany w wynikach wyszukiwania Google. Trzeba jednak zaznaczyć, że od 2009 roku Google nie traktuje tych treści jako współczynnika rankingowego. Decyzja ta była spowodowana przede wszystkim faktem, iż wiele osób umieszczało w meta description dużą liczbę słów kluczowych, które nie zawsze trafnie opisywały to, co faktycznie znajdowało się na stronie, tylko miały na celu sztuczne upychanie fraz (ang. keyword stuffing).

Opis strony okazuje się jednak ważny dla osób, chcących zachęcić użytkowników do odwiedzenia ich strony. Jeśli będzie on interesujący, prawdopodobnie wielu użytkowników, którzy zobaczą go w wynikach wyszukiwania, postanowi odwiedzić daną stronę. Tworząc meta description, należy pamiętać o tym, że tak jak title, również ten meta tag musi być unikatowy dla każdej podstrony. Powinien on też informować, o czym jest znajdujący się na danej stronie tekst lub jakiego produktu albo usługi ona dotyczy.

W meta description warto zawrzeć tzw. call to action (CTA), czyli wezwanie do działania, które zazwyczaj wyrażone jest w trybie rozkazującym. Ma ono na celu skłonienie użytkownika do konkretnego działania i może brzmieć: „Sprawdź naszą ofertę”, „Dowiedz się więcej na temat…” czy „Zobacz najnowszy model…”.

Chcąc, żeby użytkowników mógł przeczytać cały opis strony, należy również zadbać o to, aby nie był on zbyt długi. Przyjmuje się, że maksymalnie powinien on zawierać 160 znaków ze spacjami, przy czym, trzeba pamiętać o tym, że na urządzeniach mobilnych zazwyczaj wyświetlane są krótsze opisy, dlatego tworząc meta description warto trzymać się limitu 155 znaków.

Do czego służą meta robots?


Mówiąc o meta tagach, nie należy zapominać także o meta robots. Dzięki nim właściciel witryny może decydować o tym, które podstrony mają być indeksowane. Jest to szczególnie ważne w przypadku, gdy np. zrezygnuje się z określonych kategorii w sklepie internetowym. Odpowiednie znaczniki pomagają robotom Google wybierać strony widoczne w wynikach wyszukiwania. Tworząc opisywany meta tag, należy również określić jego wartość, która może być następująca:

  • index – wartość domyślna pozwalająca na indeksację danej strony,
  • noindex – zablokowanie możliwości indeksacji witryny,
  • follow – zezwolenie na podążanie za linkami; jest to kolejna wartość ustawiona domyślnie,
  • nofollow – wartość, w przypadku której roboty nie podążają za linkami.

Możliwe jest także ustawienie np. wartości pozwalającej na indeksowanie, ale nie na podążanie za linkami lub odwrotnie, co daje pozycjonerom dużą kontrolę nad tym, jakie podstrony mają być widoczne w Google.

Meta keywords – czy nadal są ważne?


Często omawianymi znacznikami są również meta keywords, czyli znaczniki określające słowa kluczowe. Niegdyś trudno było wyobrazić sobie skuteczne pozycjonowanie bez ich wybrania, jednak obecnie, nie mają one żadnego wpływu na pozycję danej strony internetowej w wyszukiwarce Google. W związku z tym, optymalizując stronę, nie trzeba zajmować się opisywanymi znacznikami.

Jeżeli ktoś chce je uzupełnić, powinien pamiętać o tym, aby stawiać wyłącznie na słowa kluczowe odnoszące się do zawartości strony, a także, żeby nie wybierać ich zbyt dużo, ponieważ w takim przypadku roboty Google mogą potraktować to jako nadużycie.

meta tagi w seo

Jakie jeszcze meta tagi można wyróżnić?


Cztery przedstawione meta tagi to jedne z najpopularniejszych znaczników, jednak można wyróżnić ich znacznie więcej. Wśród nich znajduje się google-site-verification. Należy on do metod weryfikacji strony internetowej w Google Search Console. Jest to alternatywa dla umieszczania na serwerze pliku HTML z kodem. Co więcej, można również korzystać ze znacznika rating pozwalającego na oznaczenie danej strony internetowej jako witryny wyłącznie dla dorosłych, czy wskazującego, w jaki sposób strona ma być wyświetlana na urządzeniach mobilnych – viewport.

Istotną rolę odgrywają także meta tagi Open Graph mające wpływ na to, jak dana strona jest pokazywana w social mediach. Dzięki nim możliwe jest ustalenie wyświetlanego na Facebooku lub w innym serwisie tytułu danej strony, jej opisu czy zdjęć wyświetlanych przy udostępnianych podstronach. Inne meta tagi, które można wykorzystać w kodzie HTML strony, wymienione są na stronie Google Developers.

Jak sprawdzić i dodać meta tagi strony?


Wiedząc, co to są meta tagi, wiele osób chce sprawdzić znaczniki jakiejś strony internetowej. W tym celu należy wejść na nią, a następnie nacisnąć prawy przycisk myszy w dowolnym miejscu. Później z rozwiniętej listy trzeba wybrać „Pokaż źródło strony”. Meta tagi znajdują się w sekcji <head> kodu HTML witryny.

Chcąc dodać znaczniki do swojej witryny, wspomniany kod należy edytować, dodając w jego górnej części odpowiednie oznaczenia meta tagów, np.:

  • <title>tytuł strony</title>
  • <meta name="description" content="opis strony" />
  • <meta name="robots" content="wybrana wartość" />
  • <meta name="keywords" content="słowo kluczowe, słowo kluczowe" />

Jak dodać meta tagi w systemie WordPress? W tym przypadku można skorzystać z jednej z dostępnych wtyczek, np. All in One SEO, umożliwiających szybkie i łatwe dodanie określonych znaczników meta. Co więcej, niektóre platformy takie jak Shoper, na której wiele osób ma swój sklep internetowy, pozwalają również na ich wprowadzenie i edycję z poziomu panelu administratora.

Jakie zalety ma wykorzystywane meta tagów?


Znaczniki meta mają wiele zalet. Przede wszystkim wpływają one na to, jak strona prezentuje się w wyszukiwarce Google. Choć większość z nich nie ma już bezpośredniego wpływu na pozycjonowanie, mogą one pomóc w promocji danej witryny. Na przykład, ciekawy tytuł i opis strony zazwyczaj skutecznie zachęcają do jej odwiedzenia. Co więcej, warto pamiętać o mniej popularnych meta tagach, od których zależą inne atrybuty stron internetowych.

Znacznymi plusami meta tagów są także łatwość ich wprowadzenia oraz edycji. Z tym poradzą sobie prawdopodobnie nawet osoby, które wcześniej nie zajmowały się profesjonalnym pozycjonowaniem stron internetowych. Warto jednak pamiętać o tym, że stworzenie znaczników mogących przyczynić się do faktycznego zwiększenia ruchu na stronie, dobrze powierzyć specjalistom z naszej agencji SEO, dzięki którym zarówno strona główna, jak i każda podstrona zyska odpowiednie znaczniki i będzie dobrze prezentować się w wynikach wyszukiwania Google.

FAQ

1. Co to są meta tagi?

Znaczniki meta są danymi dotyczącymi zawartości określonej witryny. Znajdują się one w sekcji „head” strony internetowej.

2. Czy warto wykorzystywać meta tagi?

Wykorzystywanie znaczników meta daje większą kontrolę nad stroną, a także, nierzadko pozwala na zwiększenie ruchu na danej stronie internetowej, dlatego warto zdecydować się na ich stworzenie i dodanie do kodu HTML swojej strony.

3. Jak sprawdzić meta tagi strony?

Znaczniki meta można znaleźć w górnej części kodu HTML strony. W celu jego wyświetlenia należy odwiedzić określoną witrynę, i, gdy kursor będzie w dowolnym miejscu na stronie, nacisnąć prawy przycisk myszy, a następnie wybrać opcję „Pokaż źródło strony”.