Czym jest współczynnik odrzuceń (bounce rate)?

Chociaż termin „współczynnik odrzuceń” (ang. bounce rate) może przywodzić na myśl różnorakie skojarzenia, jego definicja nie jest zbyt skomplikowana. Odrzucenie to sytuacja, kiedy użytkownik odwiedza tylko jedną stronę w witrynie (źródło: Google Analytics - Pomoc). Przykładowo: zostaje wyświetlona strona sklepu, ale produkty nie są dodawane do koszyka. Współczynnik odrzuceń to liczba odrzuceń podzielona przez liczbę wszystkich sesji w witrynie.

Google Analytics jako odrzucenie zalicza sesje, które wysyłają jedno żądanie do serwera, jak wyświetlenie pojedynczej strony i opuszczenie jej bez dalszych działań w witrynie. Takim sesjom serwer Analytics przypisuje czas trwania wynoszący 0 sekund ze względu na brak dalszych działań w witrynie, które pomogłyby precyzyjnie określić długość sesji.

Najczęściej odrzucenie zachodzi w momencie:

  • powrotu do strony wyszukiwarki,
  • zamknięcia okna lub karty przeglądarki,
  • wpisania nowego adresu w pasek URL.

Odrzucenia są sygnałem dla wyszukiwarki, że użytkownik nie znalazł na stronie pożądanych informacji i nie spełniła ona jego oczekiwań. Wysoki współczynnik odrzuceń może negatywnie wpłynąć na pozycjonowanie stron internetowych.

Google Analytics współczynnik odrzuceń
(Źródło: Google Analytics)

Jaki powinien być współczynnik odrzuceń?

Idealny procent odrzuceń zależy od wielu czynników, takich jak:

  • rodzaju strony,
  • branży,
  • Twoich oczekiwań.

Wbrew pozorom wysoki współczynnik odrzuceń nie zawsze jest powodem do paniki. Witryny składające się z jednej strony, na przykład blogi czy słowniki, bardzo często mają wysoki współczynnik odrzuceń i nie należy zwracać na niego zbyt dużej uwagi (o ile strona jest zoptymalizowana, a kod Google Analytics poprawnie zaimplementowany). Aby określić, czy bounce rate jest wysoki, porównaj go z wynikami innych stron w branży, a następnie przeanalizuj budowę własnej witryny.

Ratunku! Moja strona ma wysoki współczynnik odrzuceń!

Jeśli znasz średni współczynnik odrzuceń dla swojej branży i chcesz skutecznie obniżyć bounce rate na stronie, przygotowaliśmy listę praktycznych wskazówek specjalnie dla Ciebie. Dzięki nim zachęcisz użytkowników do podjęcia działań na witrynie, poznania Twoich towarów czy usług.

Narzędzie Google Analytics pozwala sprawdzić bounce rate w różnych raportach, na przykład:

  • dla całej witryny,
  • dla poszczególnych kanałów,
  • dla poszczególnych stron,
  • na różnych urządzeniach (wersja na komputer i mobilna strony mogą mieć całkowicie odmienną czytelność).

Taka analiza pomaga precyzyjnie dobrać narzędzia do zniwelowania wysokiego współczynnika odrzuceń, warto więc zapoznać się z informacjami zwrotnymi i zastosować proponowane przez nas działania.

Zainteresuj użytkownika za pomocą meta description

Pierwszym elementem Twojej strony, z jakim zapoznają się potencjalni odbiorcy, jest meta description, czyli krótki opis witryny pokazywany w wyszukiwarce. Taka notka to skuteczne narzędzie w obniżaniu współczynnika odrzuceń, ponieważ umiejętnie napisane meta description ma za zadanie przyciągnąć użytkowników i zachęcić ich do podjęcia działań na stronie.

Właściwe meta description:

  • zawiera frazę kluczową strony,
  • zachęca do odwiedzenia (powinno zawierać Call to Action),
  • zamyka się w 160 znakach,
  • zawiera prawdziwe informacje i odpowiada intencjom użytkownika wyszukiwarki.

Fraza kluczowa pomaga szybciej odnaleźć Twoją stronę, a Call to Action zaprosi zainteresowanego do odwiedzenia witryny. Chociaż obecnie Google wyświetla nawet 320-350 znaków meta description, lepiej postawić na krótki, ale treściwy opis – klient zapozna się z Twoją ofertą na stronie głównej. Z kolei notka wprowadzająca w błąd zniechęca do korzystania z witryny i sprawia, że użytkownik szybko powraca do wyników wyszukiwania, co zwiększa bounce rate.

Zadbaj o szybkość ładowania strony

Jeśli chcesz szybko wyszukać informacje na dany temat, ale wybrana strona ładuje się zbyt długo, pozostaniesz na niej? Prawdopodobnie nie. Większość użytkowników w takiej sytuacji wraca do wyników SERP i wybiera następną stronę, niezależnie od jakości zawartych treści czy dostępności informacji. Powolne ładowanie negatywnie wpływa na współczynnik odrzuceń (źródło: Senuto). Za pomocą darmowego narzędzia Google Page Speed Insights sprawdzisz wydajność witryny i otrzymasz wskazówki, jak przyspieszyć jej ładowanie.

Doradź stroną główną

Jeżeli Twoją witrynę porównamy do sklepu, strona główna jest doradcą klienta. Robienie zakupów w miejscu, gdzie znawca tematu opowiada o dostępnych produktach i ich lokalizacji to czysta przyjemność. Strona główna powinna zatem zawierać informacje o charakterze witryny (co także zauważają roboty Google) oraz wyraźny podział na kategorie, dzięki którym użytkownik z łatwością znajdzie to, czego potrzebuje. Oprócz zwrotów do klienta warto umieścić w opisie sklepu również linki do konkretnych podstron, aby zachęcić do podjęcia działań na stronie.

Zaprezentuj kategorie i produkty

Aby użytkownik szybko znalazł interesujące go informacje, produkty lub usługi, treści na witrynie muszą być podzielone na jasno określone kategorie. Każdą z nich warto opatrzyć opisem z frazami kluczowymi, co zmniejsza współczynnik odrzuceń i poprawia pozycjonowanie. Najprościej jest zbudować tekst, odpowiadając na pytania:

  • Jakie produkty znajdują się w tej kategorii?
  • Jakie mają zalety?
  • Jakie korzyści zyska klient?

Opis produktu staje się czytelny, jeśli jest podzielony na ogólną charakterystykę oraz specyfikacje techniczne. Warto wymienić więc funkcje i zastosowania, a także rozmiar, materiał wykonania czy informację o producencie. Dokładny opis usług również zachęca do pozostania na stronie. Możesz opowiedzieć w nim o przebiegu działań firmy, ich cenach lub czasie realizacji. Zdjęcia czy filmy uzupełniają treści pisane.

Rozważ dodanie części strony, na których znajdą się produkty nawiązujące do tego aktualnie przeglądanego. „Wybrane dla Ciebie” zwiększa szanse, że użytkownik znajdzie coś interesującego i będzie odwiedzał inne strony, co obniży z kolei bounce rate.

Sposób na zmniejszenie współczynnika odrzuceń: dobre CTA

Jeśli chcesz, aby użytkownik dłużej pozostał na Twojej stronie, po prostu go do tego zachęć! Nie chodzi tutaj o tłumaczenie, że zależy Ci na pozycjonowaniu, ale raczej o wezwanie do przeglądania podstron. Najprostszym tego przykładem jest element, o którym wspomnieliśmy przy omawianiu meta description – Call to Action. Dzięki linkowaniu w takiej formie klient szybciej podejmie decyzję i działanie. Warto jednak jasno określić jego funkcję, by jak najlepiej dopasować go do kontekstu:

  • „Czytaj dalej”,
  • „Kliknij tutaj”,
  • „Sprawdź”,
  • „Dodaj do koszyka”,
  • „Zapisz się”.

Pisz poprawnie

Chociaż roboty Google i ich analiza treści jest bardzo ważna w pozycjonowaniu, twórz teksty czytelne dla ludzi. Wyobraź sobie stronę, która nie zawiera zbyt wiele informacji, ale za to długą wiązankę słów kluczowych. W najlepszym wypadku użytkownik może uznać ją za zabawną, w najgorszym – nie będzie mógł znaleźć potrzebnych danych i sfrustrowany opuści stronę, zwiększając współczynnik odrzuceń. Możesz również skorzystać z usług doświadczonych copywriterów, dla których tworzenie angażujących treści jest jak bułka z masłem.

Ponadto warto dbać o poprawną polszczyznę – jeśli nie przy pomocy słowników, to z darmowymi narzędziami do korekty tekstów. Błędy ortograficzne czy językowe, a nawet literówki bardzo często zniechęcają do zagłębienia się w ofertę danej witryny, zwłaszcza wtedy, kiedy występują w nagłówkach. Niektóre z internetowych edytorów tekstu analizują treści nawet pod względem czytelności dla botów wyszukiwarki, warto więc je wypróbować.

bounce rate współczynnik odrzuceń
(Źródło: Google Analytics)

Bounce rate a szata graficzna

Od treści niemniej ważny jest wygląd strony. Być może ze względu na dobór kolorów, fontów czy zdjęć, odczytywanie tekstów sprawia użytkownikom trudności, a może sam projekt graficzny zniechęca do wędrówki po witrynie. Kultura obrazkowa sprawia, że użytkownicy internetu są niezwykle wrażliwi na przekaz wizualny, warto więc zapewnić odwiedzającym atrakcyjnie zaprezentowane, łatwe w odbiorze treści. Oprócz tego zadbaj, by przechodzenie między podstronami było wygodne, na przykład za pomocą wyeksponowania przycisków z CTA i wyróżnienia sekcji.

Dla prowadzących własne witryny świetnym narzędziem do pomiaru jakości ruchu jest bounce rate. Google Analytics wskazuje jedynie, nad czym warto popracować. Jeśli zależy Ci na praktycznych rozwiązaniach, nasza agencja SEO kompleksowo pomoże Ci założyć lub ulepszyć już istniejące strony. W sytuacji, kiedy współczynnik odrzuceń jest wysoki, przeprowadzamy audyt SEO lub SXO, a na jego podstawie wprowadzamy zmiany zachęcające użytkowników do pozostania na witrynie. Innowacyjne rozwiązania oraz profesjonalne podejście to nasza wizytówka. Zadzwoń i się przekonaj!

wyceń pozycjonowanie strony lub sklepu

FAQ:

1. Co to jest bounce rate?

Bounce rate, czyli współczynnik odrzuceń jest liczbą sesji w witrynie, które serwer Google Analytics kwalifikuje jako odrzucenia, podzieloną przez liczbę wszystkich sesji. Odrzucenia to sytuacje, kiedy użytkownik odwiedza tylko jedną stronę w witrynie.

2. Jaki powinien być współczynnik odrzuceń?

Współczynnik odrzuceń zależy od wielu kwestii i trudno jest określić jego idealną, uniwersalną wartość. W przypadku witryn zbudowanych z jednej strony, procent odrzuceń zawsze będzie wysoki. Aby ocenić bounce rate na swojej stronie, warto porównać go więc z innymi witrynami o podobnej budowie i w tej samej branży.

3. Jak zmniejszyć bounce rate?

Chociaż współczynnik odrzuceń nie powinien wynosić 0%, można go nieco zmniejszyć. Najprościej jest po prostu zainteresować użytkownika do pozostania na witrynie i przechodzenia pomiędzy poszczególnymi stronami, na przykład za pomocą intrygujących, poprawnych tekstów, atrakcyjnej warstwy wizualnej oraz technicznej.