- Do czego służy i jak działa wyszukiwarka Google Images?
- Pozycjonowanie – Google Grafika a jakość i unikatowość zdjęć
- Format oraz rozmiar zdjęć
- Czy nazwy i atrybuty ALT dla zdjęć są ważne?
- Rozmieszczenie zdjęć na stronie
- Tytuł grafiki oraz mapa zdjęć
- Pozycjonowanie zdjęć w Google Grafika – kiedy warto?
Do czego służy i jak działa wyszukiwarka Google Images?
Google Grafika to jedna z najpopularniejszych wyszukiwarek służących do znajdowania obrazów. Po wpisaniu w odpowiednie pole określonego zapytania i przejściu do zakładki z fotografiami użytkownik może przeglądać miniatury zdjęć, które według Google najbardziej pasują do użytych przez daną osobę słów. W jaki sposób jest to możliwe? Roboty wyszukiwarki kategoryzują grafiki, które znajdują się na stronach internetowych. Dzięki temu później mogą być one wyświetlane potencjalnie zainteresowanym nimi użytkownikom.
Na to, które zdjęcia pojawią się na pierwszych stronach w wynikach wyszukiwania, wpływa wiele czynników. Warto o nie zadbać, ponieważ nierzadko poprzez zdjęcie użytkownicy mogą odwiedzić witrynę określonej firmy, co z kolei często przyczynia się do zyskania popularności przez określoną markę lub do zwiększenia sprzedaży oferowanych produktów albo usług. Dobrze o tym pamiętać, ponieważ po kliknięciu miniaturki użytkownikowi ukazuje się nie tylko powiększona grafika, lecz także odnośnik do strony, na której zostało umieszczone określone zdjęcie.
Pozycjonowanie – Google Grafika a jakość i unikatowość zdjęć
Na swojej stronie internetowej warto publikować wyłącznie wysokiej jakości grafiki. Rozmazane obrazy czy takie, na których widać piksele, są nieatrakcyjne nie tylko dla osób odwiedzających witrynę, lecz także dla robotów Google. Użytkownicy chcą zobaczyć przede wszystkim zgodne z oczekiwaniami, odpowiedniej rozdzielczości zdjęcia. Oryginalność publikowanych grafik prawdopodobnie również wpływa na ich pozycję w Google Images. Wyszukiwarka chętniej pokazuje unikatowe fotografie niż te powtarzające się na wielu stronach obrazki.
Warto zauważyć, że samodzielnie wykonane grafiki są również bardziej atrakcyjne dla użytkowników. Większość osób znacznie chętniej odwiedzi witrynę, na której znajdzie ciekawe, a przy tym niewidziane nigdzie wcześniej fotografie czy obrazy. W związku z tym, prowadząc stronę, dobrze postarać się o zorganizowanie sesji zdjęciowych oraz wykonanie grafik, np. przy pomocy Adobe PhotoShop lub darmowego serwisu Canva. Jeżeli ktoś nie ma możliwość samodzielnego wykonania zdjęć, może ściągnąć je z darmowych albo płatnych stocków takich jak Unsplash czy Pexel. Warto jednak przy tym pamiętać, że pozycjonowanie tego rodzaju grafik w Google nierzadko okazuje się nieco trudniejsze.
Format oraz rozmiar zdjęć
Jeśli zdjęcia mają mieć wysoką jakość, trzeba także zapisać je w odpowiednim formacie. Najczęściej jest to JPG, którego zaletami są akceptowalna rozdzielczość oraz fakt, że obrazy z tym rozszerzeniem zazwyczaj nie zajmują wiele miejsca na serwerze. Jeśli jednak fotografia ma znaleźć się wysoko w wyszukiwarce grafiki w Google, warto przemyśleć zapisanie jej w formacie PNG. Choć tego rodzaju pliki zazwyczaj mają nieco większą wagę, podczas kompresji nie tracą swojej jakości. Jest to szczególnie ważne w przypadku publikacji obrazów zawierających wiele szczegółów takich jak diagramy, wykresy czy loga firm.
Na to, ile miejsca określona grafika zajmie na serwerze, wpływ ma również rozmiar zdjęcia. Warto postarać się o to, aby był on jak najmniejszy, dbając przy tym, żeby nie stracił swojej jakości. Dlaczego tak ważna jest ta cecha obrazków? Większa rozdzielczość zwykle wiąże się z dłuższym czasem ładowania fotografii, co z kolei ma wpływ na pozycjonowanie. Użytkownicy nie lubią czekać, dlatego często, jeśli grafiki nie są wyświetlane od razu, może wzrosnąć współczynnik odrzuceń strony internetowej.
Czy nazwy i atrybuty ALT dla zdjęć są ważne?
Jeśli chce się, aby dane zdjęcie zyskało wysokie pozycje w wyszukiwarce, należy nadać mu odpowiednią nazwę opisującą, co się na nim znajduje i zawierającą pasujące do określonego obrazu słowa kluczowe. Warto przy tym pamiętać, że roboty Google nie widzą znaku podkreślenia: „_”, więc, zamiast niego, w nazwach trzeba używać dywizu: „-”. Sprawi to, że każde słowo będzie odczytane oddzielnie, a nie jako jeden długi wyraz. Ponadto w nazwach fotografii lepiej też unikać polskich znaków. Przykładowe poprawne nazwy:
- czarna-marynarka-damska.png
- szafa-przesuwna-glamour.png
- czarna-bluza-z-kapturem.jpg
- rozowa-sukienka-rozkloszowana-2.png
Planując pozycjonowanie zdjęć, trzeba również pamiętać o tym, aby stworzyć dla każdego z nich atrybut ALT. Jest to opis odczytywany przez roboty Google oraz wyświetlany na stronie w sytuacjach, gdy z jakichś powodów określony obraz nie może być na niej widoczny. Jeśli ma się on pojawić w wyszukiwarce Google, warto w opisie użyć również fraz kluczowych, które są często wykorzystywane przez użytkowników. Trzeba przy tym pamiętać, że opis alternatywny nie powinien być zbyt długi. Dobrze, jeśli zawiera około 10 słów.
Rozmieszczenie zdjęć na stronie
Podczas pozycjonowania obrazów trzeba również odpowiednio rozmieścić je na stronie internetowej tak, aby urozmaicały publikowane treści. Warto umieścić jedną z grafik, np. pod leadem. Dobrze, jeśli tekst wokół fotografii dotyczy tego, co znajduje się na zdjęciu oraz zawiera powiązane z nim słowa kluczowe. Jeżeli zostaną one umiejętnie wykorzystane, wyszukiwarka grafiki wyświetli określone obrazy po wpisaniu w Google właśnie tych fraz.
Nie można również zapomnieć o optymalizacji publikowanych treści, czyli podzieleniu ich na akapity oraz wyróżnieniu nagłówków. Ponadto warto pod każdym ze wstawianych zdjęć umieścić ciekawy podpis, co powinno przypaść do gustu także użytkownikom. Dzięki temu goście nie będą musieli czytać całego tekstu, aby uzyskać informację dotyczącą tego, co znajduje się na zdjęciu. Ułatwia to też robotom Google wyszukiwanie pasujących do określonych zapytań plików graficznych.
Tytuł grafiki oraz mapa zdjęć
Podczas pozycjonowania w Google Grafika ważna jest nie tylko nazwa pliku, lecz także tytuł fotografii wyświetlany po najechaniu na zdjęcie kursorem. Powinien on odnosić się do tego, co znajduje się na obrazku, jednak przy tym, ważne jest to, aby nie był powieleniem atrybutu ALT. Ta treść ma także wpływ na pozycjonowanie, a co za tym idzie – ruch na stronie, dlatego dobrze zadbać o to, aby tytuł obrazka był unikatowy i stanowił wskazówkę dla robotów Google. Dzięki temu zwiększa się prawdopodobieństwo, że prowadzone działania SEO przyniosą oczekiwane skutki.
Jeżeli na danej stronie internetowe znajduje się dużo zdjęć, które mają być pozycjonowane, trzeba też stworzyć mapę fotografii zawierającą ich adresy URL oraz dodać ją do Google Search Console. Dzięki temu roboty wyszukiwarki będą mogły szybciej indeksować obrazy. Natomiast jeśli witryna danej firmy zawiera małą liczbę zdjęć, linki do nich można dodać do mapy strony. Jak wygenerować potrzebny plik? Warto skorzystać z darmowych narzędzi dostępnych w internecie.
Pozycjonowanie zdjęć w Google Grafika – kiedy warto?
Pozycjonowanie zdjęć w Google Grafika okazuje się szczególnie istotne w przypadku stron internetowych, na których publikowanych jest wiele obrazów. Zastanowić się nad optymalizacją fotografii powinny przede wszystkim firmy funkcjonujące w branżach:
- modowej – wielu użytkowników poszukując ubrań, korzysta z wyszukiwarki grafiki Google, dlatego, jeśli zdjęcia przedstawiające oferowane części garderoby będą na pierwszych stronach w wynikach wyszukiwania, firma może zyskać większą liczbę klientów,
- wnętrzarskiej – część osób inspiracji dotyczących wystroju wnętrz szuka właśnie w Google Images, dlatego obecność obrazów ukazujących, np. oferowane meble, może przyczynić się do zwiększenia ruchu na stronie i wzrostu sprzedaży,
- nieruchomości – przed zdecydowaniem się na zakup domu, większość użytkowników chce zobaczyć jego zdjęcia; wyświetlanie fotografii oferowanych nieruchomości w Google Grafika może skutecznie przyczynić się do wzrostu sprzedaży.
Warto także zwrócić uwagę na to, że niektórzy w Google Grafika szukają inspiracji prezentowych oraz np. książek, których znają jedynie okładki. Dobrze dokonać optymalizacji grafik ukazujących produkty o charakterystycznym wyglądzie oraz usługi warte pokazania na zdjęciach. Odpowiednie działania pozwolą na dotarcie do znacznej liczby potencjalnych klientów oraz zwiększenie popularności firmy. Jeśli komuś zależy na tym, aby każdy z publikowanych obrazków był odpowiednio wypozycjonowany, powinien skorzystać z usług agencji SEO. Zatrudnieni w niej specjaliści, wykorzystując swoją wiedzę oraz doświadczenie mogą pomóc w osiągnięciu zamierzonych celów.
wyceń pozycjonowanie w Google Grafika
FAQ:
1. Czy warto pozycjonować zdjęcia w Google Grafika?
Pozycjonowanie obrazów w Google Images może zwiększyć liczbę wejść na stronę. Wdrożenie działań SEO związanych z optymalizacją fotografii jest szczególnie przydatne w przypadku firm odzieżowych, meblarskich czy sprzedających nieruchomości.
2. Czy warto samodzielnie wykonywać grafiki na stronę?
Unikatowe obrazy na stronie są znacznie bardziej atrakcyjne dla użytkowników niż grafiki, które mogli oni zobaczyć, odwiedzając inne witryny. Co więcej, oryginalne zdjęcia są prawdopodobnie lepiej oceniane przez roboty Google, dlatego warto umieszczać na stronie własne obrazy.
3. Dlaczego warto stworzyć opisy alternatywne dla zdjęć?
Atrybuty ALT zdjęć wskazują robotom, co się na nich znajduje, przez co Google może je łatwiej indeksować, a później – pokazywać użytkownikom, którzy wyszukują frazy związane z tematyką określonych obrazów.