Spis treści
- Historia blogosfery - jak to wszystko się zaczęło?
- Blog firmowy - dlaczego warto go prowadzić?
- Najpopularniejsze systemy zarządzania treścią
- Trendy w blogosferze w 2021 roku
- Pozycjonowanie bloga a wykorzystanie słów kluczowych
- O czym pisać, prowadząc bloga firmowego?
- Nie tylko słowa kluczowe, czyli jak pisać na blogu, żeby zainteresować użytkowników?
Historia blogosfery - jak to wszystko się zaczęło?
Obecnie w internecie istnieje ponad 500 milionów blogów i liczba ta cały czas rośnie. Na popularność tej formy przekazu wpływa bez wątpienia fakt, że strony zawierające tego rodzaju wpisy uważane są za niezwykle wpływowe. Jest to również przyczyna tego, że tak wiele firm decyduje się na pozycjonowanie bloga. Warto zaznaczyć, że te witryny pojawiły się w internecie stosunkowo niedawno. Po raz pierwszy terminu "blog" użył Peter Morholz w 1999 roku, ale za pierwszą tego typu stronę internetową uznaje się witrynę, którą Tim Berners-Lee założył w 1990 roku. Wtedy jednak nikt nie myślał o profesjonalnym pozycjonowaniu.
Początkowo mianem bloga określane były przede wszystkim ppamiętniki publikowane online. Strony te miały wyłącznie charakter osobisty, jednak ich szybki rozwój spowodował, że w krótkim czasie zaczęły pojawiać się nie tylko witryny zawierające komentarze, opinie czy opisy codziennych wydarzeń, lecz także strony z artykułami poradnikowymi oraz eksperckimi, mającymi przekazywać użytkownikom konkretną wiedzę. Obecnie trudno wyobrazić sobie świat e-commerce bez firmowych blogów, dzięki którym potencjalni klienci mogą dowiedzieć się więcej na temat oferowanych produktów lub usług.
Blog firmowy - dlaczego warto go prowadzić?
Blog obecnie nie jest wyłącznie dodatkiem do strony internetowej firmy, a narzędziem mogącym pomóc w zwiększeniu widoczności witryny danej marki w Google. Umiejętnie napisane treści, w których pojawiają się frazy long tail sprawiają, że pozycjonowanie zwykle przynosi lepsze skutki, co z kolei generuje większy ruch organiczny na stronie. Ponadto wiele osób przed zakupem danego produktu szuka na jego temat dodatkowych informacji. Prowadząc firmowego bloga, można samemu dostarczyć potrzebne potencjalnym klientom dane o oferowanych rzeczach, co prawdopodobnie przyczyni się do tego, że chętniej podejmą oni decyzję o ich zakupie.
Kolejną zaletą prowadzenia bloga jest fakt, że publikując interesujące wpisy poradnikowe, zdobywa się zaufanie potencjalnych klientów. Użytkownicy znacznie chętniej skorzystają bowiem z usług firmy lub kupią produkt marki, która pomogła im w rozwiązaniu jakichś problemów. Dzięki publikowanym artykułom dane przedsiębiorstwo ma szansę pokazać się także w roli eksperta i może pozyskać dodatkowe linki. Obecnie prowadzenie i pozycjonowanie bloga firmowego jest jedną z najlepszych form promocji online.
Najważniejsze zalety publikowania na blogach firmowych:
- szansa na zwiększenie efektywności pozycjonowania strony,
- zainteresowanie swoją ofertą nowych klientów,
- możliwość podtrzymania zainteresowania osób, które wcześniej dokonały zakupu w sklepie,
- zdobycie zaufania użytkowników,
- umocnienie pozycji firmy jako eksperta w danej branży.
Najpopularniejsze systemy zarządzania treścią
Obecnie założenie i prowadzenie bloga jest niezwykle proste. Wystarczy wybrać jeden z dostępnych systemów zarządzania treścią i można rozpocząć publikację treści. Do najpopularniejszych CMS-ów aktualnie należą Blogger (Blogspot) oraz Wordpress. Zaletą pierwszego z nich jest łatwość obsługi, dlatego stanowi on doskonały wybór dla osób, które chcą dopiero zacząć swoją przygodę z blogowaniem. System tworzy linki z końcówką blogspot.com, jeśli jednak chce się zmienić adres URL, można to zrobić, wykupując inną domenę.
Należy jednak zauważyć, że funkcje Bloggera są nieco ograniczone, co może stanowić problem dla osób chcących, aby ich blog firmowy wyglądał profesjonalnie. Warto wtedy skorzystać z możliwości Wordpressa. Jest on nieco trudniejszy w obsłudze i wymaga wykupienia hostingu, jednak, przy tym, daje właścicielowi bloga większą swobodę. System ten należy do oprogramowań open source, więc bez trudu można znaleźć rozszerzenia zwiększające jego funkcjonalność. W przeciwieństwie do Bloggera, po założeniu bloga na Wordpressie, trzeba również regularnie sprawdzać aktualizacje.
Który z dostępnych CMS-ów będzie lepszy? Pozycjonowanie bloga jest możliwe na obu przedstawionych systemach, dlatego wszystko zależy od potrzeb i oczekiwań osób, które mają prowadzić daną stronę internetową.
Trendy w blogosferze w 2021 roku
Chcąc skutecznie pozycjonować bloga, przed poszukaniem słów kluczowych i rozpoczęciem tworzenia wpisów, należy zapoznać się z trendami dotyczącymi tego rodzaju artykułów. Obecnie szczególnie ważna jest regularność ich publikowania.</strong. Nie wystarczy dodawać tekstów raz na dwa lub trzy miesiące. Warto postarać się o to, żeby wpisy pojawiały się częściej. Dzięki temu użytkownicy więcej razy będą wchodzić na danego bloga firmowego, chcąc przeczytać nowe treści. Warto o tym pamiętać także ze względu na to, że regularność publikacji ma wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania Google.
Warto też tworzyć dłuższe artykuły. Angażujące, ciekawe treści zawierające słowa kluczowe to podstawa pozycjonowania bloga. Użytkownicy coraz chętniej czytają już nie tylko krótkie, zawierające wyłącznie podstawowe informacje na jakiś temat teksty, lecz także wpisy wyczerpujące dany temat. Tworząc tego rodzaju treści, trzeba pamiętać jednak o tym, aby unikać tzw. lania wody, ponieważ publikacja długiego artykułu, w którym nie będzie poszukiwanych przez użytkownika informacji, sprawi, że dana osoba nie przeczyta kolejnych wpisów na blogu, co zmniejszy ruch na stronie.
Pozycjonowanie bloga a wykorzystanie słów kluczowych
Frazy kluczowe odgrywają istotną rolę w pozycjonowaniu bloga. Umiejętne ich wykorzystanie może przyczynić się do znacznego wzrostu widoczności strony w wynikach organicznych. W jaki sposób znaleźć odpowiednie frazy? Warto wykorzystać w tym celu dostępne w internecie narzędzia takie jak Google Keyword Planner. Pomocna w poszukiwaniu słów kluczowych często okazuje się również analiza stron konkurencji. Warto jednak pamiętać o tym, aby nie kopiować wpisów innych firm, ponieważ zarówno użytkownicy, jak i roboty Google mogą szybko zauważyć, że dany artykuł został wcześniej opublikowany na innej stronie, co z kolei prawdopodobnie przyczyni się do spadku widoczności i wejść na stronę.
Zajmując się profesjonalnym pozycjonowaniem bloga firmowego, dobrze używać również dodatkowych, płatnych programów, np. Surfer SEO. Dzięki takim narzędziom znacznie łatwiej znaleźć pasujące do tematu słowa kluczowe i napisać interesujący dla użytkownika treści. Tworząc artykuły, trzeba także zwrócić uwagę na to, aby wszystkie frazy zostały naturalnie wplecione w tekst. Nikt nie chce czytać treści na blogu składających się wyłącznie ze słów kluczowych.
O czym pisać, prowadząc bloga firmowego?
Jeżeli pozycjonowanie bloga ma przynieść oczekiwane skutki, publikowane wpisy powinny dotyczyć tematów, które interesują użytkowników. Dobrze, jeśli w tytule znajdzie się słowo kluczowe związane z tematem. Warto przygotowywać artykuły zawierające odpowiedzi na często zadawane pytania. Dzięki temu nie będzie konieczne kilkukrotne tłumaczenie tej samej kwestii, a osoby odwiedzające danego bloga firmowego i dokonujące zakupów poczują się ważne. Dobrze także pisać o swoich produktach. Można przygotowywać rankingi, porównania oraz pisać o nowościach w ofercie. Takie artykuły będą wskazówkami dla potencjalnych klientów szukających odpowiednich dla nich opcji.
Mając w swojej ofercie półprodukty, warto zachęcać klientów do tworzenia z nich określonych rzeczy. Jeżeli sprzedaje się materiały, można np. zaplanować publikację wpisu zawierającego instrukcję, jak uszyć T-shirt. Tego rodzaju teksty są dobre dla osób, które chcą wykorzystać na swoim blogu linkowanie wewnętrzne. Warto także pamiętać o tym, że podpowiedzią podczas wymyślania tematów artykułów są frazy popularne w Google. Wykorzystanie słów kluczowych w nagłówkach oraz w treści zwiększa szansę na uzyskanie satysfakcjonujących wyników pozycjonowania bloga firmowego.
Nie tylko słowa kluczowe, czyli jak pisać na blogu, żeby zainteresować użytkowników?
Słowa kluczowe są podstawą do uzyskania wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania. Jeżeli jednak artykuł ma zainteresować użytkowników, należy skupić się również na innych aspektach danego wpisu. Pozycjonowanie bloga jest bowiem związane także z tworzeniem treści angażujących użytkowników. W związku z tym poruszony we wpisie temat powinien być przedstawiony w sposób ciekawy i wyczerpujący. Warto stosować wypunktowania i wyliczenia, ponieważ taka treść wydaje się atrakcyjniejsza dla użytkownika.
Optymalizacja bloga to też dobór odpowiednich grafik i zdjęć. W celu urozmaicenia wpisu można stworzyć także infografiki z ważnymi informacjami "w pigułce". Z punktu widzenia SEO istotne jest również to, aby pamiętać o napisaniu atrybutów ALT do zdjęć. Dzięki nim blog firmowy może częściej wyświetlać się w wynikach wyszukiwania. Wspominając o swoich produktach lub usługach, dobrze także zastosować linkowanie wewnętrzne. Za sprawą odnośników użytkownik może być od razu przeniesiony do oferty. Każdy wpis powinien również być poprawny pod względem językowym.
Jeśli chcesz wiedzieć, ile kosztuje pozycjonowanie wypełnij poniższy formularz, a my niebawem wrócimy do Ciebie z odpowiedzią :) Nasza agencja SEO chętnie podejmie się tego wyzwania!
wyceń usługę pozycjonowania bloga
FAQ:
1. Na jakiej platformie najlepiej założyć bloga firmowego?
Obecnie bloga można założyć na wielu platformach, jednak do najpopularniejszych należą Blogger oraz Wordpress. Pierwszy polecany jest dla osób ceniących łatwość obsługi strony, drugi dla właścicieli firm, którym zależy na stworzeniu profesjonalnej strony.
2. Czy warto wykorzystywać linkowanie wewnętrzne na blogu?
Umieszczanie linków do kategorii oraz produktów w tekstach to dobry sposób na zwiększenie ruchu na podstronach witryny. Co więcej, ma ono pozytywny wpływ na pozycjonowanie strony.
3. Jak długie powinny być artykuły publikowane na blogu?
Dokładna długość artykułu powinna być dobierana indywidualnie. Warto jednak postarać się o to, aby wyczerpać dany temat w tworzonym artykule.