Spis treści

Na czym polega pozycjonowanie szerokie?

Celem Google jest pokazanie użytkownikom stron odpowiadających na ich potrzeby. W związku z tym na pierwszych pozycjach w wynikach wyszukiwania wyświetlają się witryny, które najbardziej pasują do wpisanego przez daną osobę zapytania. Jeśli chcesz podkreślić, że konkretne produkty, usługi lub informacje na dany temat użytkownik znajdzie po wejściu na Twoją stronę, postaw na pozycjonowanie szerokie. Ten rodzaj działań skupia się na co najmniej kilkudziesięciu słowach kluczowych złożonych z więcej niż dwóch wyrazów.

Należy podkreślić, że działania te opierają się na mniej popularnych, ale dłuższych i dokładniejszych słowach kluczowych określanych mianem fraz z długiego ogona (ang. long-tail keywords). Zwykle zdarza się tak, że mają one niższy współczynnik wyszukiwań, jednak charakteryzują się także mniejszą konkurencyjnością i większą trafnością w oczekiwania oraz potrzeby użytkowników. W związku z tym, jeśli użytkownik wpisze je w Google, często istnieje większe prawdopodobieństwo, że trafi na Twoją stronę niż po użyciu ogólnego słowa kluczowego. Wykorzystanie wielu fraz z kolei sprawia, że witryna może być częściej obecna w wynikach wyszukiwania.

krzywa fraz kluczowych

Jak stworzyć frazy z długiego ogona (tzw. long tail)?

Jednym z najistotniejszych zadań podczas pozycjonowania szerokiego jest znalezienie odpowiednich słów kluczowych. W tym celu warto zwrócić uwagę na to, jak użytkownicy piszą o oferowanych przez Ciebie usługach lub produktach. Odpowiedź znajdziesz nie tylko w specjalistycznych narzędziach, ale również we wpisach na forach internetowych czy postach w social mediach. Co więcej, podczas ustalania fraz, dobrze postawić się na miejscu potencjalnych klientów i przemyśleć, co podczas poszukiwania danych rzeczy można wpisać w Google. Ważne jest zatem analityczne podejście poparte narzędziami i statystykami oraz czynnik ludzki i dobra znajomość grupy docelowej.

Pomocne nierzadko okazują się wykorzystywane przez webmasterów narzędzia, takie jak Google Search Console czy Google Analytics. Rozpoczynając pozycjonowanie szerokie, można pozyskać informacje ze stron internetowych jak Google Trends, Answerthepublic oraz Ubersuggest. Nieodłącznym punktem działań okazuje się korzystanie z narzędzi analitycznych powszechnie znanych i wykorzystywanych w branży SEO: Ahresf, Surfer SEO, Semstorm czy Senuto. Podczas ustalania słów kluczowych z długiego ogona dobrze też dokonać analizy konkurencji. Wykorzystywane na innych stronach z tej samej branży frazy mogą pasować również do Twojej oferty.

frazy na długi ogon

Różnicę między tradycyjnymi frazami a słowami kluczowymi w pozycjonowaniu szerokim dobrze obrazuje następujący przykład. W klasycznych działaniach tworząc treści na stronę, wykorzystuje się takie frazy jak „kurtka zimowa” czy „karma dla psa”. Od tych słów można w prosty sposób utworzyć warianty long tail, np. „niebieska kurtka zimowa z kapturem” i „bezzbożowa sucha karma dla psa”. Jeżeli wykorzystasz tego rodzaju frazy w tekstach publikowanych na swojej stronie, trafią na nią osoby szukające dokładnie takich produktów.

Jakie zalety ma szerokie pozycjonowanie?

Zaletą szerokiego pozycjonowania jest przede wszystkim znacznie mniejsza konkurencja niż w przypadku pozycjonowania na ogólne frazy kluczowe. W związku z tym osiągnięcie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania okazuje się często prostsze, a przez to – nie tak kosztowne. Ponadto dzięki temu, że mniej stron wykorzystuje określone frazy, efekty podejmowanych działań są zazwyczaj widoczne znacznie szybciej. Stawiając na pozycjonowanie szerokie, często łatwiej zyskać wysokie miejsca w wynikach wyszukiwania na określone słowa kluczowe, co jest celem wielu właścicieli stron internetowych.

Warto zauważyć, że wysokie pozycje w Google mogą zwiększyć zaufanie do Twojej firmy, ponieważ potencjalni klienci zwykle za bardziej wiarygodne uznają witryny, które wyświetlają się im na pierwszej stronie w wynikach wyszukiwania. Jeśli wykorzystasz wiele słów kluczowych z długiego ogona, witryna częściej będzie wyświetlana w wynikach wyszukiwania, co może sprawić, że wzrośnie autorytet marki. Warto także podkreślić, że mniejsza konkurencja zazwyczaj pozwala również na utrzymanie zdobytej pozycji na dłużej.

zalety pozycjonowania szerokiego

Najważniejszą zaletą pozycjonowania szerokiego jest jednak to, że dzięki niemu stronę odwiedzają przede wszystkim osoby zainteresowane oferowanymi przez daną firmę produktami lub usługami. To z kolei wpływa na zwiększoną liczbę konwersji. Użytkownicy szukający konkretnej rzeczy dostępnej w Twojej ofercie szybciej zdecydują się na jej zakup. Dodatkowym atutem jest fakt, że słowa kluczowe złożone z kilku wyrazów często brzmią dla użytkowników bardziej naturalnie.

Zalety szerokiego pozycjonowania:

  • zwiększenie widoczności strony,
  • mniejszy koszt pozycjonowania,
  • szybkie efekty,
  • możliwość dłuższego utrzymania się na pierwszych stronach w wynikach wyszukiwania Google,
  • większy wartościowy ruch na stronie,
  • większa liczba konwersji.

Na co zwrócić uwagę podczas pozycjonowania szerokiego?

SEO copywriting

W pozycjonowaniu szerokim niezwykle ważne jest publikowanie wartościowych treści na stronie. To w opisach produktów i kategorii można zawrzeć konkretne nazwy sprzedawanych artykułów, np.:

  • Opis kategorii: Buty Nike Air Max
  • Opis produktu: Damskie buty Nike Air Max 270
  • Wpis na blogu: Jakie buty do biegania Nike wybrać?

Warto zdecydować się nie tylko na stworzenie interesujących opisów kategorii oraz produktów, lecz także na prowadzenie firmowego bloga. Poprzez dostarczanie ciekawych informacji, możesz zyskać nowych klientów i pozycjonować swoją stronę internetową na frazy, których nie zawiera się w opisach produktów lub kategorii. W dłuższej treści zawrzesz wiele naturalnie wplecionych fraz z długiego ogona, nie tylko tych doprecyzowujących konkretny produkt lub usługę, ale zawierających popularne pytania: jaki/jaka/jakie, kiedy, co wybrać, ile kosztuje, jak zrobić itp. Jeśli stworzysz ciekawe artykuły, użytkownicy łatwiej trafią na Twoją stronę, a sama marka będzie postrzegana przez więcej osób jako ekspert w danej dziedzinie.

Link building

Należy także podkreślić, że w pozycjonowaniu szerokim, podobnie jak w tradycyjnych działaniach SEO, istotną rolę odgrywają wartościowe linki prowadzące do strony. Są one pozytywnie odbierane przez algorytm Google, od którego zależy, jakie witryny będą na pierwszych miejscach w wynikach wyszukiwania. Warto zauważyć, że jeśli na stronie pojawią się interesujące dla użytkowników treści odpowiadające na ich pytania, oni sami mogą umieszczać odnośniki do niej, np. w mediach społecznościowych lub na forach internetowych.

Optymalizacja techniczna

Pamiętaj również, że na to, czy pozycjonowanie szerokie przyniesie oczekiwane skutki, wpływ ma też optymalizacja kodu strony. Witryna powinna być dopasowana do potrzeb użytkownika. Warto zadbać o to, aby wyświetlała się ona poprawnie na urządzeniach mobilnych, ponieważ wielu użytkowników korzysta z internetu właśnie za pomocą telefonu. Co więcej, jest to istotne w kontekście pozycjonowania szerokiego z uwagi na fakt, że coraz więcej osób posiadających smartfony używa wyszukiwania głosowego, podczas którego zazwyczaj nieświadomie podaje frazy z długiego ogona. Zgodnie z badaniami, około 76% Polaków mających telefony ze wspomnianą funkcją, wykorzystuje ją regularnie m.in. do wyszukiwania informacji (źródło: Raport Strategiczny IAB).

Pozycjonowanie szerokie na długi ogon – o tym musisz pamiętać!

Pozycjonowanie szerokie nie jest jednak dobrym wyborem dla każdego. Zanim wybierzesz ten rodzaj działań, zastanów się, czy na Twojej stronie masz wystarczająco dużo treści. To niezwykle istotne, ponieważ, oprócz wykorzystania określonych fraz, w tekstach publikowanych na stronie muszą być zawarte także wartościowe dla potencjalnych klientów informacje. W innym przypadku Google może uznać daną stronę za mało atrakcyjną.

Należy też zauważyć, że pozycjonowanie szerokie, choć może przynieść szybkie efekty i zwykle jest mniej kosztowne niż tradycyjne działania SEO, również wymaga nakładów czasu oraz pracy. Trzeba zatroszczyć się o odpowiedni content na stronie, optymalizację kodu oraz wysokiej jakości link building. W innym przypadku wykorzystanie w publikowanych treściach fraz z długiego ogona może nie przynieść oczekiwanych skutków. Ponadto, warto zlecić pozycjonowanie szerokie specjalistom, którzy dobiorą odpowiednie techniki i pomogą w tworzeniu treści uwzględniających większą liczbę słów kluczowych.

Kto powinien zdecydować się na szerokie pozycjonowanie?

Działania związane z szerokim pozycjonowaniem są polecane przede wszystkim sklepom internetowym. Dobrze, jeśli zdecydują się na nie firmy, które mają w swoim asortymencie wiele produktów lub usług. Podczas prowadzenia strony, możesz cały czas tworzyć nowe frazy z długiego ogona opisujące nowe rzeczy dostępne w ofercie. Co więcej, tak jak zostało wcześniej wspomniane, wykorzystanie działań związanych z tym rodzajem pozycjonowania, pozwala na dotarcie do klientów zainteresowanych kupieniem określonych produktów.

Pozycjonowanie szerokie sprawdzi się również w przypadku stron, na których publikowanych jest wiele informacji. W codziennych postach w prosty sposób zawrzesz frazy z długiego ogona pomagające w zwiększeniu widoczności strony. Witryny te mogą dotyczyć np. wiadomości politycznych lub zagadnień lifestylowych. Ten rodzaj działań nie sprawdzi się natomiast w przypadku witryn, na których większość contentu stanowią zdjęcia i publikowanych jest niewiele treści.

 
wyceń usługę pozycjonowania szerokiego
 

FAQ:

  • Czym jest pozycjonowanie szerokie?
  • Pozycjonowanie szerokie to działania SEO, które wykorzystują przede wszystkim dużą liczbę fraz z długiego ogona.

  • Jaka jest główna zaleta pozycjonowania szerokiego?
  • Pozycjonowanie szerokie przede wszystkim pozwala na dotarcie do potencjalnych klientów, którzy są zainteresowani dokładnie takimi lub bardzo podobnymi produktami albo usługami do tych oferowanych przez Twoją firmę.

  • Jakie firmy powinny przemyśleć pozycjonowanie szerokie?
  • Pozycjonowanie szerokie jest dobrym wyborem szczególnie dla marek prowadzących sklepy internetowe oraz dla osób, które często publikują na swoich stronach dłuższe treści.