Spis treści

Czym jest pozycjonowanie organiczne?

Niemal każdy, kto prowadzi swoją stronę internetową, chce, aby znalazła się ona na jednym z pierwszych miejsc w wynikach wyszukiwania Google. Niestety, często samo stworzenie witryny i opublikowanie na niej „jakiejś” treści nie przynosi oczekiwanych skutków. Z drugiej strony, nie chcąc przeznaczać konkretnego budżetu na płatną kampanię Google Ads i zajmować miejsca w wynikach sponsorowanych, trzeba skorzystać z „naturalnych” rozwiązań.

wyniki organiczne i płatne w wyszukiwarce Google

W zwiększeniu tego naturalnego ruchu na stronie może skutecznie pomóc właśnie pozycjonowanie organiczne. Co to jest i na czym polega? Przede wszystkim zalicza się do niego działania mające na celu dopasowanie witryny do standardów Google. Nie wystarczy tylko zaplanować budżetu i ustawić kampanii w wynikach sponsorowanych, ale podjąć szereg działań mających wpływ na długofalowe wyniki.

Działania w ramach pozycjonowania organicznego dzieli się na:

  • on page, które są wykonywane bezpośrednio na stronie,
  • off page, mające miejsce poza witryną, np. związane z pozyskiwaniem linków.

Należy zaznaczyć, że wszystkie podejmowane w ramach pozycjonowania naturalnego starania powinny być regularne oraz konsekwentne, ponieważ tylko wtedy mogą one przynieść długotrwałe skutki. Co więcej, pierwsze rezultaty działań organicznych można zazwyczaj zauważyć dopiero po kilku tygodniach pracy, dlatego wybierając ten rodzaj pozycjonowania, należy uzbroić się w cierpliwość.

Dlaczego warto zdecydować się na pozycjonowanie organiczne? Definicja pojęcia przedstawia główną zaletę tego rodzaju działań, jaką jest zwiększenie widoczności witryny – z wyników organicznych pochodzi 53,3% ruchu na stronach internetowych.

ruch z wyników organicznych z wyszukiwarci Google

(źródło: Bright Edge)

Większa liczba osób odwiedzających witrynę sprawia, że może wzrosnąć sprzedaż określonych produktów lub usług. Jak widać, wszystkie czynniki są ze sobą powiązane i mają na celu poprawę widoczności Twojej witryny w wynikach wyszukiwarki, a co za tym idzie - realne zwiększenie Twoich zysków.

Praktyki związane z optymalizacją strony internetowej pod kątem SEO pozwalają na budowanie pozytywnego, a także eksperckiego wizerunku firmy. Warto też podkreślić, że zwykle pozycjonowanie stron w taki „naturalny” sposób generuje mniejsze koszty początkowe niż wykupienie reklam sponsorowanych, które zapewniają pozycje w wynikach wyszukiwania tylko na określony czas.

Jakościowy content - sposób na naturalne pozycjonowanie stron

Jednym z podstawowych działań on page wykonywanych w ramach pozycjonowania organicznego jest tworzenie wysokiej jakości treści. W tym celu należy najpierw określić wybraną grupę docelową. Jeżeli chcesz, aby Twoja strona została wyróżniona przez Google, musisz zadbać o to, aby publikowane na niej teksty zawierały interesujące dla użytkowników informacje i odpowiadały na często zadawane przez nich pytania. Przekazywane dane muszą zawsze być prawdziwe, ponieważ wprowadzenie użytkowników w błąd może skutkować spadkiem zaufania do firmy.

Istotną kwestią są także słowa kluczowe. Efekty może przynieść jedynie naturalne dodanie fraz do danego artykułu czy opisu produktu lub kategorii, ponieważ w innym przypadku tekst często wydaje się sztuczny, a przez to – nieatrakcyjny dla gości na stronie. Niedozwoloną praktyką podczas pozycjonowania organicznego jest kopiowanie treści z innych witryn. Za takie działania Google może nałożyć na stronę filtry, które skutkują zmniejszeniem jej widoczności w wynikach wyszukiwarki.

Jeśli prowadzisz firmowego bloga, możesz również zaangażować do tworzenia artykułów specjalistów w dziedzinie związanej z prowadzoną przez Ciebie działalnością. Często dzielą się oni informacjami niedostępnymi na innych stronach, dzięki czemu publikowane treści są jeszcze ciekawsze. Ponadto tego rodzaju teksty mogą skutecznie umocnić pozycje Twojej marki na rynku oraz zwiększyć zaufanie, jakim użytkownicy darzą dane przedsiębiorstwo.

Chcąc zyskać wysokojakościowy, rzetelny i naturalny content, należy zadbać o:

  • poprawność językową,
  • przekazywanie tylko prawdziwych i aktualnych informacji,
  • naturalnie pojawiające się w tekstach słowa kluczowe,
  • publikowanie wyłącznie unikatowych tekstów, odpowiadających na potrzeby użytkowników,
  • umieszczanie na stronie treści stworzonych przez ekspertów.

Wsparcie pozycjonowania organicznego: optymalizacja kodu

Optymalizacja kodu strony internetowej to istotna część pozycjonowania organicznego. Z tymi działaniami związane jest stworzenie odpowiednich meta tagów, które mają istotny wpływ na widoczność strony w Google. Warto zadbać o zachęcający do odwiedzenia witryny meta title oraz meta description - opisujący, co znajduje się na stronie. Nie można zapomnieć o zawarciu w nich słów kluczowych i o obowiązujących limitach znaków. Znaczenie mają także meta tags robots, decydujące o tym, które podstrony mają być indeksowane.

Odpowiednia optymalizacja kodu strony zapewnia jej szybsze wyświetlanie, co również jest doceniane przez Google. Warto o to zadbać, ponieważ długi czas ładowania się elementów może znacznie zwiększyć jej współczynnik odrzuceń. Ponadto podczas pozycjonowania organicznego należy zwrócić uwagę na właściwe przekierowanie 301, dzięki czemu, po zmianie elementów URL, podstrona nie zniknie z wyników wyszukiwania. Podczas optymalizacji kodu trzeba także pamiętać o tym, aby ta sama treść nie znajdowała się na kilku podstronach, ponieważ może to zostać potraktowane przez Google jako duplicate content.

Optymalizując kod witryny pod wyniki organiczne, należy też zadbać o to, aby wyświetlała się ona poprawnie zarówno podczas korzystania z komputera, jak i telefonu czy tabletu. Jest to istotne szczególnie ze względu na to, że coraz więcej osób przegląda dziś strony za pomocą smartfona, a Google korzysta z indeksowania mobilnego. Należy pamiętać, aby podczas pozycjonowania organicznego, wszystkich znaczników HTML zawsze używać zgodnie z ich przeznaczeniem. Warto także przygotować atrybuty ALT zdjęć.

Najważniejsze elementy optymalizacji kodu strony:

  • odpowiednio skonstruowane meta tagi,
  • zadbanie o szybkość ładowania strony,
  • skonfigurowanie przekierowania 301,
  • uniknięcie duplikatów wewnętrznych,
  • dostosowanie strony internetowej do indeksowania mobilnego.

Widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania poprzez link building

Na skuteczność pozycjonowania organicznego wpływ ma także link building, zaliczany do działań off page. Polega on na pozyskiwaniu jakościowych linków prowadzących do Twojej witryny. Należy jednak pamiętać o tym, że aby działania te przynosiły oczekiwane efekty, wszystkie odnośniki powinny być publikowane wyłącznie na stronach, które mogą pochwalić się odpowiednią renomą i oceną przez Google. Pamiętaj przy tym, że niedozwolone jest korzystanie z portali wymiany linków, ponieważ takie praktyki nierzadko skutkują nałożeniem kary przez Google. Tylko naturalne, mocne i jakościowe linki mogą przyczynić się do zwiększenia pozycji w wynikach wyszukiwania.

Odnośniki do Twojej witryny umieszczone na wysokiej jakości stronach sprawią, że Google wyżej ją oceni. Warto także zaangażować specjalistów ze swojej firmy do tworzenia artykułów na portale branżowe i stworzyć wizytówkę NAP firmy. Na link building wpływ ma interesujący content. Warto zaznaczyć, że użytkownicy znacznie chętniej dzielą się linkami do stron internetowych, które są według nich ciekawe. Wtedy odnośniki mogą zostać opublikowane np. na forach internetowych. Taki naturalny link building stanowi dużą wartość dla strony. W zdobyciu dodatkowych linków może również pomóc prowadzenie social mediów marki. Obecność w mediach społecznościowych często zapewnia firmom też większą rozpoznawalność.

Co jeszcze ma wpływ na pozycjonowanie organiczne?

Związek z pozycjonowaniem naturalnym ma także wiek danej witryny. Im starsza jest dana strona, tym zwykle wyżej oceniana ją Google. Warto też mieć na uwadze, że podczas optymalizacji strony, konieczna okazuje się analiza działań konkurencji, ponieważ to również od tego, jak wypozycjonowane są inne strony z tej samej branży, zależy widoczność Twojej witryny. Chcąc uzyskać długotrwałe efekty swoich działań, trzeba także wykazać się elastycznością i gotowością do zmian, ponieważ algorytmy Google nierzadko poddawane są modyfikacjom, na które należy natychmiast reagować.

Komu zlecić pozycjonowanie organiczne?

Jeśli zależy Ci na osiągnięciu oczekiwanych efektów, zleć pozycjonowanie strony internetowej specjalistom. Osoby mające doświadczenie w optymalizacji kodów, tworzeniu contentu czy pozyskiwaniu linków, mogą skutecznie pomóc w zwiększeniu widoczności strony. Podczas tego rodzaju działań istotną rolę odgrywa również znajomość branży oraz wykorzystanie odpowiednich technik, opartych na wcześniej przeprowadzonych analizach.

W związku z tym, że algorytmy Google ulegają częstym zmianom, pozycjonowaniem powinny zająć się osoby, które cały czas się rozwijają, uczestnicząc w konferencjach i webinarach czy czerpiąc z wiedzę z prasy i portali branżowych. Takich specjalistów znajdziesz w naszej agencji SEO/SEM. Co więcej, podczas optymalizacji witryn pod kątem SEO, korzystamy z zaawansowanych narzędzi, pozwalających wykonywać wszystkie zlecenia na najwyższym poziomie. Jeśli chcesz zwiększyć ruch organiczny na swojej stronie, postaw na najlepszych fachowców.

 
wyceń usługę pozycjonowania organicznego
 

FAQ:

1. Czym jest pozycjonowanie organiczne?

Pozycjonowanie organiczne, nazywane też naturalnym, to działania podejmowane w celu zwiększenia widoczności witryny w organicznych wynikach wyszukiwania Google na związane ze stroną frazy kluczowe.

2. Jakie zalety ma pozycjonowanie organiczne?

Wśród zalet pozycjonowania organicznego można wskazać zwiększenie ruchu na stronie, większe zainteresowanie określonymi produktami lub usługami, a także długotrwałe efekty osiągane przy regularnych działaniach.

3. Jakie działania składają się na pozycjonowanie naturalne?

Pozycjonowanie naturalne to m.in. optymalizacja kodu strony tak, aby stała się ona atrakcyjna zarówno dla robotów Google, jak i dla użytkowników. Chcąc zwiększyć widoczność witryny, trzeba również zadbać o wysokiej jakości content i link building.