Spis treści

Czym jest zasada E-A-T w SEO?

Pojęcie E-A-T po raz pierwszy pojawiło się w dokumencie Search Quality Evaluator Guidelines. Jest ono ściśle związane z oceną jakości stron internetowych i opiera się na trzech filarach, jakimi są:

  • Expertise (specjalizacja) – content tworzony na stronę powinien być opracowany przede wszystkim na podstawie wiedzy przekazywanej przez ekspertów lub osoby, które ściśle z nimi współpracują;
  • Authoritativeness (autorytet) – wysokiej jakości strony internetowe to witryny będące autorytetem w danej dziedzinie;
  • Trustworthiness (wiarygodność) – strona, która ma być dobrze oceniona, powinna wzbudzać w użytkownikach zaufanie.

Warto dokładnie zapoznać się z wytycznymi zawartymi w wydanym przez Google dokumencie (Search Quality Evaluator Guidelines), ponieważ witryny prowadzone zgodnie z zasadą E-A-T mogą zajmować wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania, a co za tym idzie – docierać do większej liczby użytkowników. Trzeba zaznaczyć, że tak zoptymalizowane strony internetowe są zwykle atrakcyjne nie tylko dla specjalistów podejmujących się ich oceny, lecz także dla gości odwiedzających witrynę.

zasada eat w seo

Strony typu YMYL - Your Money or Your Life

Wysoką jakością powinny odznaczać się przede wszystkim strony określane mianem YMYL (Your Money or Your Life). Są to witryny, które mogą w jakiś sposób wpływać na podejmowane przez odwiedzające je osoby decyzje życiowe lub oddziałujące na samopoczucie użytkowników.

Wśród nich są:

  • strony internetowe organów państwowych,
  • witryny zwierające porady prawne oraz skupiające się na pozyskiwaniu finansów,
  • portale informacyjne, publikujące treści na stronie internetowej, dotyczące polityki, gospodarki lub kwestii społecznych,
  • witryny skupiające się na zdrowiu, dietach czy podające sposoby leczenia określonych chorób,
  • sklepy internetowe, ze względu na dokonywane tam transakcje płatnicze

Pracownicy Google poświęcają tego rodzaju witrynom tak dużo uwagi, ponieważ znajdujące się na nich nieprawdziwe informacje mogą prowadzić do różnych negatywnych skutków, np. straty finansowej, wprowadzeniu w błąd, a nawet zagrożeniu zdrowia bądź życia. Dzięki zastosowaniu zasady E-A-T i rzetelnej ocenie stron internetowych, w wyświetlanych wynikach na pierwszych stronach użytkownicy mogą zobaczyć witryny publikujące pomocne i wartościowe treści, a nie teksty wprowadzające w błąd czy zachęcające do niewłaściwych zachowań.

Znajdź odpowiedź na pytanie: dlaczego prowadzisz swoją stronę?

Jeżeli chcesz, aby Twoja witryna mogła być zaliczona do stron wysokiej jakości, musisz najpierw określić cel, dla którego została ona stworzona, np. przekazywanie najważniejszych informacji z kraju lub pomoc w nauce robótek ręcznych. To, w jakim stopniu udaje Ci się go osiągnąć, jest ważnym kryterium podczas oceny witryny oraz jej zgodności z zasadą E-A-T. Możesz skupić się na jednym zadaniu głównym lub kilku mniejszych, jednak od momentu ich wskazania, swoje działania powinieneś planować w taki sposób, aby cały czas spójnie oraz konsekwentnie realizować dany cel.

Użytkownicy, wpisując w wyszukiwarkę określone frazy, również kierują się pewnymi pobudkami. Dobra strona odpowiada na ich potrzeby, a zadaniem wyszukiwarki jest znalezienie najlepszych odpowiedzi na wpisanie zapytanie i użyte konkretne słowa kluczowe. W związku z tym, jeśli Twoim celem było dostarczenie użytkownikom, np. informacji na temat ekologicznych kosmetyków, dobierz odpowiednie słowa kluczowe i, zgodnie z zaleceniami E-A-T, postaraj się opublikować interesujące treści na stronie, przedstawiające sposoby korzystania z tego rodzaju produktów, ich zalety oraz ewentualne wady.

Expertise, Authoritativeness i Trustworthiness w praktyce

Specjalizacja to jeden z głównych aspektów zasady E-A-T. Wiąże się ona z publikowaniem treści stworzonych lub sprawdzonych przez ekspertów w danych dziedzinach. Dotyczy to przede wszystkim stron specjalistycznych, np. przedstawiających sposoby leczenia chorób czy opisujących zasady prawne związane z udzielaniem pożyczek. Fachowa wiedza przekazywana użytkownikom jest wysoko ceniona przez pracowników Google. Ponadto nierzadko eksperci mogą podzielić się z użytkownikami informacjami, które nie były wcześniej omawiane na innych stronach, a przez to mają bardzo dużą wartość.

Należy jednak wspomnieć o tym, że nie na wszystkich stronach trzeba umieszczać teksty ekspertów. Mowa o witrynach nienależących do grupy YMYL, takich jak blogi pisane przez pasjonatów określonych aktywności lub fora internetowe. W publikowanych tam tekstach często wypowiadają się osoby mające doświadczenie w danej dziedzinie. Pomimo tego, że nie są podpisane przez eksperta, to takie treści również uznawane są za wartościowe podczas procesu E-A-T. Istotne jest w tym przypadku chętne dzielenie się posiadaną wiedzą i troska o to, aby użytkownikowi przekazywać skuteczne rady oraz sprawdzone i rzetelne informacje.

Chcąc zwiększyć zaufanie do danego specjalisty, warto umieścić na stronie internetowej notatkę na jego temat. Dobrze też podkreślić wykształcenie osoby tworzącej treści, dając dostęp do takich dokumentów jak dyplomy świadczące o wykształceniu autora tekstów, otrzymane przez niego nagrody oraz zdobyte certyfikaty. Ponadto, jeśli na stronie wypowiada się specjalista wykonujący określany zawód, dobrze podać jego imię i nazwisko tak, żeby użytkownicy mogli znaleźć jego wizytówkę w Google albo w publicznych rejestrach.

Stwórz odpowiedni content w ramach E-A-T

Jeśli chcesz uzyskać wysokie oceny w procesie E-A-T musisz zadbać również o to, aby treści publikowane na stronie internetowej były interesujące dla użytkowników. Teksty powinny przede wszystkim odpowiadać na potrzeby odbiorcy. Jeżeli jest nim osoba nieznająca dokładnie danej dziedziny, ekspert powinien dopasować do niej swój język, żeby przekazywane informacje nie okazały się niezrozumiałe dla czytelnika.

  • Tworząc treści, pamiętaj także o stosowaniu zasad ortografii i interpunkcji. Teksty, w których pojawiają się tego rodzaju błędy, mogą zniechęcać do kolejnego odwiedzenia strony.
  • Ważne jest również ciekawe przedstawienie najważniejszych wiadomości – możesz do tego wykorzystać np. infografikę.
  • Co więcej, główny content nie musi być wyłącznie tekstem. Na części stron są to np. film, gra albo wypowiedzi użytkowników.

Niezależnie jednak od wyboru formy przekazu informacji, należy mieć na uwadze, że stworzenie wartościowych treści, które będą docenione i zgodne z zasadami E-A-T, jest czasochłonne i wymaga dużego nakładu pracy.

Oprócz jakości publikowanych treści, podczas procesu E-A-T, liczy się też ich długość. Nie można jednak określić odpowiedniej liczby znaków do napisania danego tekstu czy minut, w których powinni zmieścić się twórcy filmików. Istotne jest w tym przypadku to, aby poruszany temat został szczegółowo omówiony, a opublikowane treści odpowiadały na nurtujące użytkowników pytania. Ponadto, podczas tworzenia witryny, warto poświęcić czas na zadbanie o elementy uzupełniające, bo (choć mogą one wydawać się mniej ważne) mają ogromny wpływ na doświadczenia użytkownika, jakie towarzyszą mu podczas przeglądania strony. Można do nich zaliczyć m.in. menu oraz pasek wyszukiwania.

Czynniki wzbudzające zaufanie do witryny oraz zapewniające jej autorytet

Wiarygodność jest jedynym z podstawowych filarów zasad E-A-T, dlatego warto starać się o zyskanie zaufania czytelników na różne sposoby. Oprócz wcześniej opisywanego przedstawienia autorów należy także zadbać o to, aby osoby tworzące treści na Twojej stronie, wypowiadały się również na łamach czasopism branżowych, tworzyły artykuły publikowane na renomowanym stronach oraz występowały na konferencjach. Co więcej, istotną rolę odgrywają linki zewnętrze prowadzące do Twojej witryny. Trzeba jednak zadbać o to, aby odnośniki pojawiały się wyłącznie na stronach wysokiej jakości. Dzięki temu witryna zyskuje autorytet.

wiarygodność i autorytet strony eat

Chcąc wpisać się w kryteria E-A-T, należy mieć certyfikat SSL, zapewniający poufność przesyłanych informacji. To szczególnie ważne, jeśli niektóre czynności na stronie wymagają podania danych wrażliwych. Chcąc wyjść naprzeciw oczekiwaniom osób odwiedzających stronę, można także stworzyć podstronę z najczęściej zadawanymi pytaniami. Prowadząc sklep internetowy, warto także zadbać o to, aby użytkownicy mieli dostęp do informacji dotyczących m.in. sposobów płatności czy form dostawy.

Co może obniżyć jakość witryny?

Jeżeli chcesz stworzyć stronę wysokiej jakości, musisz również unikać praktyk niezgodnych z zasadą E-A-T. Wśród nich wyróżnia się między innymi:

  • kopiowanie treści z innych stron,
  • zlecenia stworzenia tekstów osobom nieznającym się na danej dziedzinie lub mającym złe opinie,
  • publikacja treści niskiej jakości,
  • działanie bez określonego celu,
  • umieszczenie na stronie dużej liczny reklam negatywnie wpływających na UX.

Uniknąć tego rodzaju błędów pozwoli zlecenie pozycjonowania doświadczonym osobom, które wiedzą, w jaki sposób można dopasować się do algorytmu Google. Nasz zespół zapewnia klientom wartościowy content i pomaga w stworzeniu witryn zgodnie z wykorzystywaną przez pracowników Google zasadą E-A-T. Prowadzenie strony internetowej wysokiej jakości to jeden z najlepszych sposobów na dotarcie do określonej grupy odbiorców oraz zyskanie nowych klientów.

 
wyceń usługę pozycjonowania
 

FAQ:

  • Co oznacza skrót E-A-T?
  • Akronim E-A-T można rozwinąć do słów: expertise, czyli specjalizacja, authoritativeness oznaczającego autorytet oraz trustworthiness związanego z wiarygodnością strony internetowej.

  • Kto powinien tworzyć treści na stronę?
  • Treści publikowane na stronach powinny być autorstwa ekspertów w danej dziedzinie (szczególnie w przypadku stron z grupy YMYL) oraz osób mających doświadczenie związane z danym zagadnieniem.

  • Co ułatwia zyskanie zaufania użytkowników?
  • Zaufanie użytkowników możesz zyskać m.in. dzięki przedstawieniu osób tworzących stronę, umieszczeniu na stronie certyfikatu SSL oraz zyskaniu wartościowych odnośników na innych stronach.